Het dédain voor het VIVA forum is veelzeggend

22-06-2021 22:30 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand de tekst van deze column kopiëren?
Stomme betaalmuur.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b3fc3a76/
hollebollegijs schreef:
25-06-2021 21:10
Sommige dingen zijn wel tegenstrijdig.

Eens in de zoveel tijd meld zich in de relatiepijler wel een verdrietige - vrijgezelle - dame die gedumpt is door haar getrouwde minnaar.
Vooropgesteld dat seks met een getrouwde - vreemdgaande - man niet netjes is maar op het forum ontstond van een soort tribunaal, de betreffende vrouw ging aan de digitale schandpaal.

En dat terwijl op hetzelfde moment de dames in het "minnaressen topic" een soort heldenstatus hebben / hadden.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-06-2021 15:12
Reden: op de man
26.34% gewijzigd
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-06-2021 15:12
Reden: quote en reactie verwijderd
99.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ga je weer lekker Lucie? Nog maar weer een ban dan..?
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-06-2021 15:12
Reden: quote en reactie verwijderd
99.20% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
ikverhuismee schreef:
27-06-2021 09:59
Daar heb je alleen wat aan als je maar 1 krant leest. Als je van alles en nog wat leest, zoals ik, is dat niet handig. Ik had daarom een tijdje een Blendle tegoed maar dat is helaas gestopt.

Ik maak me inderdaad wel zorgen over het verdwijnen van kranten.

Dat nepnieuws op internet en social media is niet meer te doen. Vroeger was het internet een mooie aanvullende bron van informatie voor mensen die verder vooruit keken. Dat is allang niet meer.
Ik ben een tijdje lid geweest van 360. Dat is een mooi magazine dat de beste artikelen van de verschillende internationale kranten bundelt. Heel erg leuke artikelen gelezen.
Ik heb mijn abonnement opgezegd toen ik merkte dat ik liever niet meer geconfronteerd wilde worden met grote wereldzaken waar ik geen invloed op heb. Als je wel houdt van actualiteiten is het absoluut een aanrader.
LeslieKnope schreef:
27-06-2021 10:49
Ik ben een tijdje lid geweest van 360. Dat is een mooi magazine dat de beste artikelen van de verschillende internationale kranten bundelt. Heel erg leuke artikelen gelezen.
Ik heb mijn abonnement opgezegd toen ik merkte dat ik liever niet meer geconfronteerd wilde worden met grote wereldzaken waar ik geen invloed op heb. Als je wel houdt van actualiteiten is het absoluut een aanrader.
Goeie tip, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Snoezepoes schreef:
25-06-2021 20:55
Kortom, TO refereert aan een column - waar dan klaarblijkelijk in staat dat vrouwenonderwerpen en vrouwen an sich in de maatschappij nog niet de juiste waarde toegekend krijgen.

Maar op het VF slachten de vrouwtjes elkaar vol plezier af, als ze de kans krijgen. Ik geloof niet dat dit in die column werd aangekaart?

Ik heb trouwens eens onder mijn vorige nick eens gepost hoeveel ik uitgaf aan een bepaald luxeproduct - nou, nou het gekat was niet vn de lucht. Hoe belachelijk het wel niet was om daar zoveel geld aan uit te geven.

En moet je eens proberen om hier het onderwerp overgewicht op de kaart te zetten, dan is het gejammer niet van de lucht - dat dit toch echt echt komt omdat er bepaalde - zeer mysterieuze, medisch niet bekende - metabolische problemen zijn en dat je ongelooflijk snel je mond daarover moet houden want de obese VF-er is dan wel in staat grof gebekt door te drammen. 24/7 op de bank zittend om maar door te forummen.

OK, tijd om eens wat anders te doen :yum: :sun:
Volgens mij waren de laatste mods ook obees. Ze waren extreem overgevoelig op dit punt. Een zwangerschapsgeintje over de buik van Marco Borsato leverde iemand straf op wegens fatshaming :facepalm:
.
Alle reacties Link kopieren
Well, that escalated quickly.
De reactie van lucieanders is (gelukkig) weggehaald maar hij is wel typerend. Er zijn maar weinig onderwerpen die zoveel woedende reacties van vrouwen oproepen als een overspelige andere vrouw. Alsof dat het grootste maatschappelijke probleem van deze tijd is. Een chronisch zieke of ijskoude partner, en toch het gezin willen behouden, het maakt allemaal niks uit. Zo hard mogelijk tekeer tegen gaan. Goed dat er een plek was waar hier anoniem toch over gepraat kon worden.
Alle reacties Link kopieren
Ned. Vereniging voor Journalistiek NVJ schat het forum wél op waarde. Uit de nieuwsbrief van vakblad VillaMedia:


Digitaal erfgoed bij het grof vuil

En weer gooit een uitgever online geschiedenis weg


Niet alleen het blad verdwijnt: ook het VIVA Forum is exit. Op 2 augustus gaat de online vraagbaak op slot en in januari drukt DPG Media op de grote deleteknop.
Het verdwijnen van het forum is het einde van een tijdperk. Het in 2004 gelanceerde forum is een instituut van het Nederlandse internet. Sterker nog: het is digitaal erfgoed en zou bewaard moeten blijven. Niet alleen om terug te lezen maar, zoals Volkskrant-columnist Loes Reijmer terecht vaststelde, ook om later te kunnen analyseren wat gebruikers 17 jaar lang dachten, voelden en hoopten.

Gelukkig nam de Nationale Bibliotheek dat meteen serieus. De webarchivering-tak van de KB zette razendsnel software aan het werk die topics en berichten van het VIVA Forum archiveert. In krap vierenhalve dag tijd sloeg de KB 244.274 pagina’s op (en het archiveren gaat nog wel even door). Voor de buitenwereld blijft het forum weg, maar wie onderzoek wil doen naar onze digitale tijd kan het in de toekomst bekijken binnen de muren van de KB.
De beslissing om te stoppen met het VIVA Forum laat goed zien hoe weinig waarde uitgeverijen hechten aan digitaal erfgoed. De beslissing om met het forum te stoppen lijkt met het grootste gemak van de wereld genomen. Blad weg? Dan ook forum weg.

En dat terwijl er met het VIVA Forum nog prima geld te verdienen valt. Een forum in de lucht houden kost relatief weinig. En als je er een donatiemodel aan vastplakt waarmee gebruikers eens in de zoveel tijd een paar euro kunnen achterlaten, ben je uit de kosten. Voor een uitgeverij die volop in de digitale transitie zit, had dat een koud kunstje moeten zijn.

Door Villamedia/Nick Kivits
.
Alle reacties Link kopieren
Mooi stuk Impala.
Op zich zou zo'n donatiesysteem niet gek zijn. Ik zit bij een andere website, die is uiteraard gratis. Maar je kunt ook een donatie doen vanaf 1 euro om de boel draaiende te houden. Als je wilt krijg je dan een fan-badge, maar dat is niet verplicht.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Antoon69 schreef:
27-06-2021 15:44
De reactie van lucieanders is (gelukkig) weggehaald maar hij is wel typerend. Er zijn maar weinig onderwerpen die zoveel woedende reacties van vrouwen oproepen als een overspelige andere vrouw. Alsof dat het grootste maatschappelijke probleem van deze tijd is. Een chronisch zieke of ijskoude partner, en toch het gezin willen behouden, het maakt allemaal niks uit. Zo hard mogelijk tekeer tegen gaan. Goed dat er een plek was waar hier anoniem toch over gepraat kon worden.
Dat komt, mijns inziens, doordat de overgrote meerderheid van vrouwen in nederland financieel afhankelijk zijn vn hun man. Valt die man weg, bv doordat ie de minnares verkiest, dan zijn die vrouwen niet alleen hun partner kwijt, maar ook hun inkomstenbron. Maar ook dit is een onderwerp wat - zoals valt te verwachten - hier heel slecht valt.

Elk topic dat start met ik heb een minnaar die van plan is zijn vrouw te verlaten voor mij - daarvan wordt de To uitgelachen of gezegd, zoals je eraan komt, kom je er ook weer af. Nu kan dat laatste soms waar zijn, maar ik ken ook genoeg gevallen waarbij, soms na jaren, een man inderdaad voor minnares kiest. Maar die optie mag vooral niet als reeel worden gezien.

Ik denk trouwens dat zo'n Matthijs vn Nieuwkerk een typisch vb is van zo'n man die eerst een paar jaar nwe schoenen uitprobeert en pas dan na veel gelieg en gedraai, de overstap maakt. zie de recente update dat hij een half jaar geleden gescheiden is, en toch al het nwe geluk heeft gevonden. zomaar opeens :idee:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral bizar dat zowel in de pers als hier in dit topic gedaan wordt alsof er zoiets als ‘de vivaforummer’ bestaat. Er zijn honderden gebruikers die allemaal hun eigen meningen en ervaringen hebben.

En wat ik nog bizarder vind, is dat sommigen die hier reageren blijk geven van een ongerichte maar diepgewortelde vrouwenhaat.
Snoezepoes schreef:
27-06-2021 16:17
Dat komt, mijns inziens, doordat de overgrote meerderheid van vrouwen in nederland financieel afhankelijk zijn vn hun man. Valt die man weg, bv doordat ie de minnares verkiest, dan zijn die vrouwen niet alleen hun partner kwijt, maar ook hun inkomstenbron. Maar ook dit is een onderwerp wat - zoals valt te verwachten - hier heel slecht valt.

Elk topic dat start met ik heb een minnaar die van plan is zijn vrouw te verlaten voor mij - daarvan wordt de To uitgelachen of gezegd, zoals je eraan komt, kom je er ook weer af. Nu kan dat laatste soms waar zijn, maar ik ken ook genoeg gevallen waarbij, soms na jaren, een man inderdaad voor minnares kiest. Maar die optie mag vooral niet als reeel worden gezien.

Ik denk trouwens dat zo'n Matthijs vn Nieuwkerk een typisch vb is van zo'n man die eerst een paar jaar nwe schoenen uitprobeert en pas dan na veel gelieg en gedraai, de overstap maakt. zie de recente update dat hij een half jaar geleden gescheiden is, en toch al het nwe geluk heeft gevonden. zomaar opeens :idee:
Nou ik vind vreemdgangers ook niet zo tof (anders dan open relaties waarbij er wederzijds goedvinden is).

Maar het is wel interessant wat je beschrijft van die financiële afhankelijkheid. Ik snap ook echt niet waarom zoveel vrouwen daar nog steeds voor kiezen. Ik zie dat in de omgeving van mijn kinderen ook allemaal, zulke vrouwen. Zij liever dan ik denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren
ikverhuismee schreef:
27-06-2021 23:44
Nou ik vind vreemdgangers ook niet zo tof (anders dan open relaties waarbij er wederzijds goedvinden is).

Maar het is wel interessant wat je beschrijft van die financiële afhankelijkheid. Ik snap ook echt niet waarom zoveel vrouwen daar nog steeds voor kiezen. Ik zie dat in de omgeving van mijn kinderen ook allemaal, zulke vrouwen. Zij liever dan ik denk ik dan.
Het is nog altijd de maatschappelijke norm. Dat de man meer blijft werken, want de vrouw verdient toch minder en/of zij vindt het gezin belangrijk en/of maatschappelijke druk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Snoezepoes schreef:
27-06-2021 16:17
Dat komt, mijns inziens, doordat de overgrote meerderheid van vrouwen in nederland financieel afhankelijk zijn vn hun man. Valt die man weg, bv doordat ie de minnares verkiest, dan zijn die vrouwen niet alleen hun partner kwijt, maar ook hun inkomstenbron. Maar ook dit is een onderwerp wat - zoals valt te verwachten - hier heel slecht valt.

Elk topic dat start met ik heb een minnaar die van plan is zijn vrouw te verlaten voor mij - daarvan wordt de To uitgelachen of gezegd, zoals je eraan komt, kom je er ook weer af. Nu kan dat laatste soms waar zijn, maar ik ken ook genoeg gevallen waarbij, soms na jaren, een man inderdaad voor minnares kiest. Maar die optie mag vooral niet als reeel worden gezien.

Ik denk trouwens dat zo'n Matthijs vn Nieuwkerk een typisch vb is van zo'n man die eerst een paar jaar nwe schoenen uitprobeert en pas dan na veel gelieg en gedraai, de overstap maakt. zie de recente update dat hij een half jaar geleden gescheiden is, en toch al het nwe geluk heeft gevonden. zomaar opeens :idee:

Dat minnaressen een grote bedrijging voor de positie van deze vrouwen zijn. Ja dat zal er zeker mee te maken hebben. En dat iemand per definitie nooit kiest voor zijn buitenechtelijke relatie dat geloof ik ook niet zo. Ik durf zelfs te zeggen dat vrijwel alle mannen die initiatief nemen om te scheiden al een nieuwe liefde klaar hebben staan :| (lees: kiest voor zijn minnares dus). En in het algemeen dat een ander ontmoeten (en dan tijdelijk elkaars minnaar/minnares zijn) veel vaker de werkelijke reden is om te scheiden dan wordt toegegeven.
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
28-06-2021 17:15
Dat minnaressen een grote bedrijging voor de positie van deze vrouwen zijn. Ja dat zal er zeker mee te maken hebben. En dat iemand per definitie nooit kiest voor zijn buitenechtelijke relatie dat geloof ik ook niet zo. Ik durf zelfs te zeggen dat vrijwel alle mannen die initiatief nemen om te scheiden al een nieuwe liefde klaar hebben staan :| (lees: kiest voor zijn minnares dus). En in het algemeen dat een ander ontmoeten (en dan tijdelijk elkaars minnaar/minnares zijn) veel vaker de werkelijke reden is om te scheiden dan wordt toegegeven.
Helaas ben ik het wel met je eens.
In mijn omgeving is het vaak dat als er een scheiding is, deze wel vaak geiniteerd wordt door de vrouw. Omdat de man vreemd is gegaan (of gaat) of omdat ze zich ondergewaardeerd voelt (of zoiets). Maar de man heeft opvallend vaak al een ander.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
27-06-2021 16:19
Ik vind het vooral bizar dat zowel in de pers als hier in dit topic gedaan wordt alsof er zoiets als ‘de vivaforummer’ bestaat. Er zijn honderden gebruikers die allemaal hun eigen meningen en ervaringen hebben.

En wat ik nog bizarder vind, is dat sommigen die hier reageren blijk geven van een ongerichte maar diepgewortelde vrouwenhaat.
Helemaal eens. En 'die vrouwtjes' die elkaar zogenaamd 'afmaken', zouden zomaar eens heertjes kunnen zijn, getuige ook het feit dat de piemelpopulatie goed vertegenwoordigd is in dit topic...
Occam's razor
Ah, we zijn weer op het groepjes verhaal aangeland.
Alle reacties Link kopieren
Debora schreef:
28-06-2021 22:15
Helemaal eens. En 'die vrouwtjes' die elkaar zogenaamd 'afmaken', zouden zomaar eens heertjes kunnen zijn, getuige ook het feit dat de piemelpopulatie goed vertegenwoordigd is in dit topic...
Dat schoot ook door mijn hoofd heen, ja.
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
24-06-2021 18:13
Nou, een bepaald deel van de oude garde dat dominant op het forum aanwezig was liet wel degelijk dedain blijken voor andere mensen die oprecht met een probleem zaten en daar anoniem over wilden praten. Veel nieuwkomers werden uitvoerig en stelselmatig afgezeken en geschoffeerd door deze groep. Op dat punt ben ik het wel eens met argentovivo's reactie.

Exact mijn punt. En het is er nog steeds. Maar oh wee als je daar wat van zegt. Het forum is al jaren een geheel waarop je je afvraagt waarom sommigen dingen worden toegestaan. Dat hele geleuter in de napraat waar openlijk geroddeld mag worden.

Hoezo wordt dit überhaupt normaal gevonden?

De ‘mods’ vinden dit goed en ‘gedogen’ mij. Zij moeten wel, want ik ben ondanks mijn consistente protest over de gang van zaken, zelden te pakken. Ik heb geloof ik als fervent tegenstander van dat gedoe hier, één of twee keer een 24-uursban gehad.

Omdat ik stout en gemeen was tegen ‘een groep’ waarvan ik zelf het bestaan altijd ten stelligste ontkend heb(!) Ook dat nog.

In dit soort dynamieken is er namelijk geen ‘groep’. Eerder een van los zand aan elkaar hangend (non)geheel, waarin niemand uiteindelijk verantwoordelijk is. Vooral degenen die het hardst meelopen en ‘leuke’ en ‘grappige’ popcorneters plaatsen bij het zoveelste topic van een wanhopige. Die hebben uiteindelijk nooit iets gedaan. Behalve lekker anoniem mensen afzeiken. Want dat is leuk. Daarbij vergetend hoe krachtig onaardig en wegjagend een ‘collectieve’ reactie kan overkomen. Dan denk ik altijd: zou je dat ook in RL doen?

Het verbaast mij niets dat, als ik dat inderdaad goed gelezen heb, er destijds een aantal lieden uit het reaguurdersveld tot ‘moderator’ werden aangesteld (die volgens mij destijds de Angels werden genoemd?) en dit nogal brute gevolgen had.

Dat euvel is met het ‘goedvinden’ van ‘de napraat met geklets’ en het NIET moderaten op dat eeuwige onaardige afzeiken van bange en onzekere mensen in pak ‘m beet de eerste vijf reacties, NIET verbeterd.

Ik vraag mij dan ook oprecht af wie met een serieuze journalistieke achtergond/ervaring hier zich de afgelopen jaren nog voor geleend heeft. Waarschijnlijk heeft het te maken met de reclame opbrengsten en dat mensen carrière willen maken. Maar als mens kun je niet serieus staan achter wat zich hier de afgelopen jaren, al dan niet in sluipproces, gelegitimeerd heeft mogen afspelen.

Nogmaals erg jammer van de WEL leuke en fijne dynamieken die er ook zijn en waren. Ik hoop voor ieder die hier een goed heenkomen vond, dat er een goed alternatief komt. Het is zeker niet alleen slecht. Vaak ook hartverwarmend, mooi en waardevol wat zich hier heeft afgespeeld. Maar het Viva forum als geheel, heeft zijn beste tijd gehad. Ondanks de mooie dingen die het ook had.

Als ik de uitgever was, zou ik een nieuw forum starten. En van meet af aan anders modereren. Met aanpassingen en onder een andere naam. Respect voor mensen. Geen openlijk geroddel en het toestaan van tig verschillende nicks die de boel gewoon uitlachen en overduidelijk naar dezelfde persoon verwijzen. Voor zover dit niet de Mods zelf zijn. Wat ik geregeld betwijfel,

Prima als iemand een tweede nick aanmaakt omdat hij/zij iets gevoeligs wil vertellen. Maar met die eeuwige aliassen van de altijd dominante aanwezigen, ben ik wel klaar.

Een veilige plek voor wie dat nodig heeft in een nieuw jasje, lijkt mij een goed idee. Daar is immers markt voor.

:hug:
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Mooi gezegd Argentovivo. Ik vraag me af of mijn gevoel bij het forum niet eerder nostalgie is, van jaren geleden. Vroeger had je wel meer mensen waarbij oprecht hun problemen werden besproken heb ik het idee. Waaronder ikzelf. Dat je gewoon even je ei kwijt kon.

Het wordt ook meer van hetzelfde natuurlijk. Wéér hetzelfde probleem geplaatst. Maar dan beter om niet te reageren.

Ik denk ook dat het beter is om een nieuwe start te maken. Er moet veel nieuwe aanwas bij anders krijg je weer hetzelfde. Als dat heel succesvol was had de uitgever het wel willen behouden!
Argentovivo schreef:
29-06-2021 04:12

Jij zat toch altijd zo oeverloos door te emmeren in de modtopics samen met iemand anders, die vervolgens heel erg venijnig werd? Of haal ik nu dingen door elkaar?
Alle reacties Link kopieren
Perlala_Gadeon schreef:
29-06-2021 07:58
Jij zat toch altijd zo oeverloos door te emmeren in de modtopics samen met iemand anders, die vervolgens heel erg venijnig werd? Of haal ik nu dingen door elkaar?
Nee, dat was hij. Alleen maar zeuren en klagen, nooit iets positiefs bij te dragen maar wel blijven natuurlijk.

Ik heb hem ooit gevraagd of hij op Bokt.nl ook steeds kwam jammeren dat het wel erg veel over paarden ging, of op GeenStijl dat ze niet zo vrouwonvriendelijk moesten doen. En of hij dan niet beter ergens heen kon gaan waar hij het wél leuk vond. Nooit antwoord op gekregen, verrassend genoeg.
Alle reacties Link kopieren
ikverhuismee schreef:
29-06-2021 07:54
Mooi gezegd Argentovivo. Ik vraag me af of mijn gevoel bij het forum niet eerder nostalgie is, van jaren geleden. Vroeger had je wel meer mensen waarbij oprecht hun problemen werden besproken heb ik het idee. Waaronder ikzelf. Dat je gewoon even je ei kwijt kon.

Wat ook veranderd is, is dat de harde kern zichzelf vroeger ook blootgaf en over hun eigen privéleven en problemen schreef. Op het laatst was het vrijwel alleen hakken op anderen die zich kwetsbaar opstelden, terwijl zij zichzelf gepantserd hadden.
Op zich begrijpelijk dat er minder privé gedeeld werd. Ik ben dat zelf ook minder gaan doen naarmate het forum (en internet in het algemeen) groter en meer mainstream werd en er allerlei privacyissues aan het licht kwamen.
Maar deze ontwikkeling heeft het forum wél minder interessant gemaakt. En vooral ook minder wederkerig.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven