Het grote koningshuistopic voor republikeinen

20-03-2020 14:05 118 berichten
Geen idee of dit een groot topic wordt, maar als je niets verwacht, gebeurt er ook niets.

De afgelopen weken wordt er regelmatig verzocht om niet kritisch over het koningshuis te posten in topics over het koningshuis. Ik vind dat topics op actueel gerust kritisch gevolgd mogen worden, maar in deze onzekere tijden is het wellicht ook geen verkeerd idee mensen een mooi sprookjestopic te gunnen waar ze kunnen zwijmelen bij jurken. Dan kunnen hier de zure zuigstengels zich ergeren aan (en ik citeer mijn opa, communist in hart en nieren): "Dat smerige stelletje opvreters dat nog niet eens in hun eigen onderhoud kan voorzien en denkt dat ze meer zijn dan een ander omdat ze toevallig een wiegje in een paleis hadden."

(Dat is een citaat he, dus dat kun je niet staffen).

Nou. We gaan het zien.
hannaa45 schreef:
20-03-2020 14:48
Natuurlijk kunnen ze wel kiezen!
Als ze morgen zouden zeggen: "we stoppen er mee" is er geen mens die ze tegen houdt.

Houdt toch op die mensen voor te stellen als slachtoffers van hun lot.
Ze ondervinden er heel veel voordelen van, daarom blijven ze zitten.
Precies ! Ik zou het ook wel weten. Op gezette (en zeer beperkte) tijden even ‘nationaal symbool’ spelen en de rest van de tijd van al die centen genieten die maandelijks gratis en voor niks op de rekening gestort worden. Meisje Amalia krijgt als ze 18 wordt ook een duizelingwekkend bedrag ieder jaar (1,5 miljoen geloof ik) Wáárom ? Denk ik dan. Andere ouders onderhouden toch ook zelf hun kinderen ?
Daarnaast is er ook opeens heel veel mogelijk als je van Oranje heet. Ze zijn bovenop al die rijkdom die ze al hebben ook niet vies van louche praktijken om nóg rijker te worden of bij wijze van hobby om de verveling tegen te gaan, dat is me niet helemaal duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
In contacten met buitenlandse staatshoofden is het Koningshuis een goede constante. Voor de rest vind ik het een achterhaald concept.

Het is toch niet meer van deze tijd, dat een meisje van 16 wel mag dromen over een te volgen opleiding, maar dat ze nooit apotheker mag worden, omdat ze kroonprinses is. Of ze moet natuurlijk troonsafstand doen, maar ja, als je in de koninklijke familie bent geboren is dat geen lichte stap.

Verder vind ik het voor de kinderen naar, dat ze zo in de publieke belangstelling staan, zonder dat ze daar zelf voor hebben gekozen via een eigen vlog of zo. BN'-ers kunnen hun kinderen nog proberen af te schermen, als ze dat willen, de koning en koningin niet.
Alle reacties Link kopieren
Warrique schreef:
20-03-2020 15:09
In contacten met buitenlandse staatshoofden is het Koningshuis een goede constante.


Hoe bedoel je dat precies?
Als het ene koningspaar op bezoek gaat bij een ander?
Welk voordeel hebben wij daar van?
Karl_Marx schreef:
20-03-2020 14:28
nee, het is te vol met corona, dus dit topic mag weg
Ik had van Karl Marx toch wat meer instemming verwacht. How the mighty have fallen!
Ik vind die mensen op zich, voor zover ik ze kan beoordelen, best aardig. Maar ze zijn wel opgegroeid in een bubbel die maakt dat ze gedrag vertonen dat ik niet tolerabel vind.
Vakantiehuizen bouwen en daarvoor publieke grond je toe-eigenen, huisjesmelken omdat je zo'n lekkere vlotte zakenjongen bent, dreigen met afzien van de troon wanneer je papa vervolgd wordt, ik vind het niet zo fraai.
Dat een president stom is, zie ik ook niet zo. In Duitsland doen ze het best aardig met een ceremoniële lintjespipo.
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
20-03-2020 14:37
Er zijn zoveel regeringsvormen mogelijk, we hoeven en willen geen Trumpiaanse toestanden en als wij met zijn allen daar niet voor kiezen, dan komt er dat ook niet.

Wat zijn Trumpiaanse toestanden? Wat zijn daar de belangrijkste kenmerken van? Ik heb nog nooit van deze vorm van regeren gehoord daarom vraag ik dat.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
20-03-2020 14:48
Natuurlijk kunnen ze wel kiezen!
Als ze morgen zouden zeggen: "we stoppen er mee" is er geen mens die ze tegen houdt.

Houdt toch op die mensen voor te stellen als slachtoffers van hun lot.
Ze ondervinden er heel veel voordelen van, daarom blijven ze zitten.
Hear hear!
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
20-03-2020 15:50
Ik vind die mensen op zich, voor zover ik ze kan beoordelen, best aardig. Maar ze zijn wel opgegroeid in een bubbel die maakt dat ze gedrag vertonen dat ik niet tolerabel vind.
Vakantiehuizen bouwen en daarvoor publieke grond je toe-eigenen, huisjesmelken omdat je zo'n lekkere vlotte zakenjongen bent, dreigen met afzien van de troon wanneer je papa vervolgd wordt, ik vind het niet zo fraai.
Dat een president stom is, zie ik ook niet zo. In Duitsland doen ze het best aardig met een ceremoniële lintjespipo.
Wat te denken van de subsidies voor het kroondomein het Loo.
Willem wilde de hoge subsidies blijven ontvangen zonder het park het hele jaar open te stellen: hij wilde kunnen jagen.
Maar dat kon niet, daarvoor moet het domein het hele jaar open blijven voor publiek.
Het resultaat is dat het domein het hele jaar open blijft, de subsidie blijft en Willem mag niet meer jagen.
Nu de rest nog.
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
20-03-2020 15:53
Wat zijn Trumpiaanse toestanden? Wat zijn daar de belangrijkste kenmerken van? Ik heb nog nooit van deze vorm van regeren gehoord daarom vraag ik dat.
Wordt vaak als argument gebruikt om geen republiek te willen.
Dan zou je via presidentsverkiezingen het risico lopen op een figuur als Trump als president.
Ik vind Wim-Lex en Maxi een leuk en sympathiek stel. Ze zetten NL goed op de kaart en doen nuttig werk.
Ik heb meer moeite met de privileges van de overige leden van het koninklijk huis die de bijna de gehele huizenmarkt in Amsterdam in hun pocket hebben bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
20-03-2020 16:06
Wordt vaak als argument gebruikt om geen republiek te willen.
Dan zou je via presidentsverkiezingen het risico lopen op een figuur als Trump als president.
Dank voor de uitleg.

Wel een bijzonder zwak argument overigens want die vent is gewoon verkozen in een langlopend systeem.

Nederland is een rijk land. Dat geld wat aan en rond het koningshuis opgaat is een minimale belasting op het budget. Ergens rond de 0.035%. Al met al worden we er niks slechter van economisch gezien en er niks beter van op elk ander vlak. Dan is het een persoonlijke keus, vind je een koning of president leuker.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
20-03-2020 15:45
Ik had van Karl Marx toch wat meer instemming verwacht. How the mighty have fallen!
:)
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
20-03-2020 14:53
Grondwetswijziging.
Kan hoor!
Ja, suuuuuperrealistisch ook! En dan vergeet je nog dat die mensen van kinds af aan worden geïndoctrineerd met de gedachte dat zij dit moeten doen. Als ik zie hoe veel last de gemiddelde forummer zegt te hebben van zijn jeugd, kan ik me voorstellen dat dit er ook wel inhakt.
De leuke mannen zijn niet op. Het zijn geen leren jasjes maat M bij de hema. - DropDrop
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
20-03-2020 16:09
Ik vind Wim-Lex en Maxi een leuk en sympathiek stel. Ze zetten NL goed op de kaart en doen nuttig werk.
Ik heb meer moeite met de privileges van de overige leden van het koninklijk huis die de bijna de gehele huizenmarkt in Amsterdam in hun pocket hebben bijvoorbeeld.
Bernhard jr is geen lid van het Koninklijk Huis en krijgt ook geen geld van de staat. Die kerel heeft gewoon veel geld geërfd en slim geïnvesteerd. Als je het koningshuis afschaft verandert er voor hem niets.
De leuke mannen zijn niet op. Het zijn geen leren jasjes maat M bij de hema. - DropDrop
Alle reacties Link kopieren
Mijn opa zaliger zei over het koningshuis: “Dat is het sprookjesboek voor volwassenen, brood en spelen. Maar verdomme dan mag je er wel eisen aan stellen want man man man het is toch niet fraai om naar te kijken”

Oma zaliger heeft vol trots ooit een boete ingelijst die ik nu thuis aan de muur heb. Wegens ‘gebrek aan vaderlandsliefde’ omdat ze de oranje top van haar vlaggenmast wit had geverfd in ‘45 en ook een oranje wimpel weigerde toe te voegen aan de vlag. Van haar mocht Willemien gewoon in Engeland blijven.

Juliana vond ze overigens best sympathiek maar ook zielig vanwege Bernhard. Want dat was een ‘verdwaalde Poolse Landjunker met kapsones’.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 20-03-2020 17:55
0.07% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb helemaal geen zin in sarcasme en ook niet in ironie.

Als duidelijk is wie de COVID heeft overleefd en wie niet en iedereen is weer vrij om te leven zoals hij wil, dan zal dit ook wel weer terugkomen. Niet dat ik ooit erg de behoefte heb gevoeld om deze mensen af te zeiken of op te hemelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
20-03-2020 16:33

Nederland is een rijk land. Dat geld wat aan en rond het koningshuis opgaat is een minimale belasting op het budget. Ergens rond de 0.035%.
Nee hoor!
Het is heel onduidelijk wat het koningshuis ons precies kost, wel dat het vele malen meer is dan 0,035%.
Controle en verantwoording vindt men niet zo nodig.
Alle reacties Link kopieren
PinkeltjePinkelotje schreef:
20-03-2020 16:44
Ja, suuuuuperrealistisch ook!
Als daar een meerderheid voor is, gebeurt het echt wel.
hannaa45 schreef:
20-03-2020 14:40
Ik snap dat ook oprecht niet.
Ze worden rijker en rijker, hebben ontelbare privileges en niemand zegt er wat van.
Heel veel mensen zeggen er juist van alles van.
PinkeltjePinkelotje schreef:
20-03-2020 16:45
Bernhard jr is geen lid van het Koninklijk Huis en krijgt ook geen geld van de staat. Die kerel heeft gewoon veel geld geërfd en slim geïnvesteerd. Als je het koningshuis afschaft verandert er voor hem niets.
Het zal vast deuren openen die voor anderen gesloten blijven. Denk je ook niet?
Alle reacties Link kopieren
PinkeltjePinkelotje schreef:
20-03-2020 16:45
Bernhard jr is geen lid van het Koninklijk Huis en krijgt ook geen geld van de staat. Die kerel heeft gewoon veel geld geërfd en slim geïnvesteerd. Als je het koningshuis afschaft verandert er voor hem niets.
Nou, hij is er nog lang onderdeel van geweest door een boze oma die ‘geen A- en B-kleinkinderen’ had. En met zijn koeriersdienst (oneerlijke concurrentie door studenten met destijds nog onbeperkte OV-kaart pakjes laten bezorgen) was er ook nog het akkefietje ‘oepserdepoeps geen sociale premies afgedragen voor 150 koeriers’. Maar ja, dat kon afgedaan worden met een schikking. Nog even los van het startkapitaal in de vorm van erfenissen (vergaard door vrijstelling van belasting en erfbelasting in voorgaande generaties). Maar idd, verder heel gewoontjes.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
20-03-2020 17:23
Nou, hij is er nog lang onderdeel van geweest door een boze oma die ‘geen A- en B-kleinkinderen’ had. En met zijn koeriersdienst (oneerlijke concurrentie door studenten met destijds nog onbeperkte OV-kaart pakjes laten bezorgen) was er ook nog het akkefietje ‘oepserdepoeps geen sociale premies afgedragen voor 150 koeriers’. Maar ja, dat kon afgedaan worden met een schikking. Nog even los van het startkapitaal in de vorm van erfenissen (vergaard door vrijstelling van belasting en erfbelasting in voorgaande generaties). Maar idd, verder heel gewoontjes.
Over die erfbelasting:
Ze gaven kunstwerken die ze niet zelf in bezit wilden hebben aan de staat en kregen daarvoor 135% reductie op de te betalen belasting.
Daarna togen ze alsnog naar Soestdijk om de kunstwerken te jatten die eigenlijk al weggegeven waren.
En wat deed het aanwezige personeel intussen?
Die verstopten zich in kamertjes :facepalm:
Dat is "ons" koningshuis.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij dan weer fascineert, stel TO haar wiegje had in de biblebelt gestaan, zoals het mijne. Rood, wit, blauw, oranje, zingen voor koningin en vaderland, hup met de paplepel naar binnen. AR affiches voor het raam, zo groot dat je niet naar buiten kon kijken. Stel dat dit CPN affiches waren geweest?

Op koningsdag hang ik de vlag uit én vol overtuiging werk ik al heel lang in een organisatie die nauw samenwerkt met (de laatste) communistische regimes.

Iedere bubble van diplomaten met zwembad, recepties, koningshuis, bank directeuren, vind ik eerlijk gezegd zielig, zo'n leegte, status ophouden. Gewoon één groot toneelspel.
Als mijn wiegje in Groningen had gestaan was ik nu vast republikein.
Mijn wieg in de het gereformeerde maakt mij gevoelig voor Oranje :)

Mijn opa was wel heel stellig: je werkt niet vóór iemand, niemand werkt vóór jou, je werkt samen met iemand. Daar kunnen die Oranjes nog wat van leren.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
TO, hoe vind je zelf dat het met je topic gaat?
Zanahoria schreef:
20-03-2020 17:43
TO, hoe vind je zelf dat het met je topic gaat?
Ik vind het precies gaan zoals ik bedacht had.
En dat is mooi, dat er in deze tijden toch nog iets voorspelbaar is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven