Het grote WAAROM topic; vragen staat vrij.

12-04-2008 17:30 270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien ik me zolangzamerhand een beetje bezwaard voel om steeds maar "waarom" te vragen in de bestaande topics, dacht ik dat het beter was als ik zelf een topic open.

Als je iets te vragen hebt, voor de draad ermee!

Mijn eerste vragen zijn:

1. Wat vinden mensen nou precies goed aan Rita Verdonks beweging en waarom willen ze op haar stemmen? We hebben het namelijk over 19 potentiele kamerzetels; zijn die mensen echt allemaal dom en onwetend zoals hier beweerd wordt, of is het niet zo simpel?

2. Waarom is 42% van de Nederlanders voor de doodstraf? En helemaal als ze weten dat die eigenlijk helemaal niet ingevoerd kan worden, vanwege de Europese regels.

ps: Laten we proberen het een beetje op maatschappij-onderwerpen te houden; Borodini heeft op Overige een algemeen "waarom"-topic geopend. :-)
revival schreef op 12 april 2008 @ 18:15:

Ik vind dat als iemand zelf de keuze heeft gemaakt om te moorden, hij zijn rechten verspilt heeft. Wel vind ik dat alles helemaal bewezen moet zijn (en dan krijg je het vraagstuk: waar ligt de grens?) Maar zo iemand als Marc Dutroux? Ik snap werkelijk waar niet waarom daar nog tijd, geld en energie in gestoken moet worden. Afschieten die vent.

Geldt dat dan ook voor die Duitse vrouw die jaren geleden de verkrachter van haar dochter in de rechtzaal doodschoot? Moet zij dan ook de doodstraf krijgen?

Ik vind het heel zwart/wit wat je zegt.
Nooit gesnapt waarom dat haar ineens kort moet.

Wel dat ik over mijn kind praat. Niet alleen maar, maar wel leuke anekdotes vertellen. Mensen die overduidelijk niets leuks over mijn kind willen horen, vind ik raar. Mijn kind is namelijk onderdeel van mijn leven, een heel groot deel.

Net zoals iemand gewoon over zijn hobby vertelt, of over zijn nieuwe puppy, daar is ie enthousiast over.

Dan kan je dat niet leuk vinden, maar je luistert wel gewoon neem ik aan, omdat het voor de ander blijkbaar zo leuk is.

Ik vind het juist heel leuk om te zien dat iemand laaiend enthousiast en blij over zijn nieuwe pup vertelt, terwijl ik zelf echt honden haat.

Als je alleen maar over dingen wilt praten die jou interesseren, dan kan je volgens mij alleen nog maar gesprekken voeren met de spiegel.
shining schreef op 12 april 2008 @ 18:21:

[...]

Geldt dat dan ook voor die Duitse vrouw die jaren geleden de verkrachter van haar dochter in de rechtzaal doodschoot? Moet zij dan ook de doodstraf krijgen?

Ik vind het heel zwart/wit wat je zegt.

Daar zit m dus de bottleneck. Als de strafmaat zou veranderen, dan zou die vrouw waarschijnlijk die vent niet overhoop hebben geknald. Denk ik.

Het idee dat iemand mijn man of kind wat aandoet, maakt me gek. Als je zou weten dat iemand in de cel zou zitten zonder daar uit te kunnen komen, zou je de wurgneiging kunnen onderdrukken denk ik. Als je weet dat ie over vier jaar tijdens een leuk TBS uitje kan ontsnappen ws niet.
Ik heb even gegoogeld, want ik weet de details niet meer precies, maar het is al jaren geleden en ik weet niet meer precíes hoe het zat, maar er was een Duitse vrouw die ik geloof de verkrachter of moordenaar dood schoot.

Of nou ja, gebruik het dan in ieder geval als voorbeeld.
Maar ik vraag me dan dus wel af: als ze had geweten dat hij zou wegkwijnen in een gevangenis de rest van zijn leven, of ze het dan ook had gedaan...

Ik probeer me altijd maar in te denken wat ik zou doen in het zelfde geval. En die gedachte zou me dan toch wel troost bieden....
Ja Sunlight, dat kan ik me ook voorstellen. Ik kan me heel goed voorstellen dat als iemand één van mijn dierbaren vermoordt, ik diegene ook zou kunnen vermoorden.

Of stel je de vrouw eens voor die jarenlang gestalkt wordt door haar ex, vernederd is, mishandeld, in elkaar gebeukt, keer op keer. Tot er een moment komt dat ze buiten zichzelf raakt van woede en de man wurgt.

Die vrouw zou dan ook de doodstraf moeten krijgen volgens de voorstanders van de doodstraf.

Ik wil aangeven dat je niet altijd zo zwart/wit kunt denken en niet kunt zeggen 'Iedereen die dit of dat doet krijgt de doodsraf'. Vind ik .
Ik denk inderdaad dat dat een belangrijk punt is. Mijn nichtje is misbruikt, die vent heeft negen maanden vastgezeten en kon daarna zijn leven weer oppakken, kon zelfs in het zelfde huis gaan wonen waar hij altijd woonde (100m bij mijn nichtje vandaan) Ik vind het niet gek dat mijn oom (haar vader) op een dag die vent tegenkwam en hem een ongelooflijke slag op z'n muil heeft gegeven. Werd dát weer een rechtzaak...

Als die idioot harder gestraft zou zijn, had mijn oom wellicht niet het heft in eigen handen genomen om die kerel alsnog te straffen.
Als voorstander van de doodstraf zeg ik niet dat iedereen die iemand doodt, per definitie de doodstraf moet krijgen Shining. Maar ik ben er wel een voorstander van dat deze straf tot de mogelijkheden behoort. Maar ik ben me er terdege van bewust dat het vastleggen van de grens een moeilijke -zo niet onmogelijke- zaak is.
Om nog maar te zwijgen over die klootzakken die er ongestraft mee wegkomen....
Oke, je nuanceert het nu iets wat ik heel goed snap. Maar je zei dat als iemand de keuze heeft gemaakt om te moorden hij zijn rechten heeft verspild.

Vandaar dat ik met die voorbeelden aankwam.

Er wordt vaak door voorstanders gezegd dat diegene dan zelf ook maar dood moet.

Maar we gaan iets offtopic?
Hoewel ik het moeilijk vind het duidelijke onderscheid te maken, vind ik wel dat Dutroux dus wezenlijk verschilt van iemand die de moordenaar van haar kind vermoordt. Maar ja, ga die grens maar eens aangeven verder...lastig hoor.

In de gevallen die hier genoemd zijn: Dutroux dan wel en de moeder van dat meisje niet. En dan komt de vraag waarom, want dit is natuurlijk het waarom topic ;-)

Omdat de reden van de moeder is dat ze hem op die manier straft, voor iets wat hij haar dochter zonder reden heeft aangedaan. Zoiets. Maar das hartstikke ingegeven door emotie natuurlijk.
Goede discussie :) Ik dacht eerlijk gezegd dat het op overige stond onder het mom van "waarom doen, dragen of denken mensen dingen " en wilde al een plaatje plakken X-D
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
We mogen best doorgaan op een onderwerp toch? Tot er iemand voorbij komt met een prangende vraag waar iedereen een antwoord op wil geven ;-)
Waarom wil jij plaatjes plakken Boro? X-D
high hopes schreef op 12 april 2008 @ 17:45:

en jij denkt dat de doodstraf geen geld kost?

Ik ben het met je eens dat er mild gestraft wordt...maar de doodstraf nee..ik zie niet in wat je daarmee opschiet..

Beetje kwaad met kwaad vergelden lijkt me..
Doodstraf is duurder dan levenslang, althans: in Amerika.
sunlight schreef op 12 april 2008 @ 18:48:

In de gevallen die hier genoemd zijn: Dutroux dan wel en de moeder van dat meisje niet. En dan komt de vraag waarom, want dit is natuurlijk het waarom topic ;-)

Omdat de reden van de moeder is dat ze hem op die manier straft, voor iets wat hij haar dochter zonder reden heeft aangedaan. Zoiets. Maar das hartstikke ingegeven door emotie natuurlijk.

Juist. Ik denk dat heel veel mensen zo denken. Maar,in ons reechtsysteem heb je natuurlijk niks aan 'dat vind ik gewoon omdat dat gevoelsmatig anders ligt'.

Tuurlijk wordt er nu ook al gekeken naar de omstandigheden en ik denk dat de vrouw die de verkrachter van haar dochter milder gestraft wordt dan Dutroux.

Maar de doodstraf? Nee, ik ben voor niemand voor de doodstraf.

Dutroux gun ik een ergere straf dan de doodstraf.
haha, ik heb bij overige 1 geopend, sorry nijn voor de semi - naaperij, wil je topic niet verder vervuilen :)
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Weet je wat ik nou altijd al wilde weten:

Waarom moet je speelgoed altijd half kapot maken voordat je het uit de verpakking krijgt?!
verhuis schreef op 12 april 2008 @ 17:42:

Antwoord op vraag 2:

Ik ben voor de doodstraf, omdat ik vind dat er in NL te matig gestraft wordt.

Als men een gruwelmisdrijf heeft gepleegd, wat 100% vast staat, dan mag voor mij diegene "opgeruimd worden". Beter dan levenslang opsluiten, dit kost de samenleving toch handen vol geld.

Onderzoek heeft uitgewezend at de doodstraf duurder is dan iemanmd levenslang in het gevang, dta gaat dus helaas niet op.

*leer nou eens lezen voor je wat post stomme muts ;(
Ja ik vind dat dus lastig. Als je zeker zou weten dat de moordenaar van je kind in een soort thaise gevangenis zou komen, en van zijn leven geen daglicht meer zou zien, dan teken je denk ik direct. Maar als je toch weet dat zo iemand binnen no time (of over vijftien jaar)weer buitenloopt(door vrijheid, tbs-uitje of gewoon ontsnapt) tsja.....

dan is er maar 1 manier om dat te voorkomen en dat is zo iemand doodmaken. Of zie ik alternatieven over het hoofd?
Canei schreef op 12 april 2008 @ 18:59:

[...]

Onderzoek heeft uitgewezend at de doodstraf duurder is dan iemanmd levenslang in het gevang, dta gaat dus helaas niet op.

*leer nou eens lezen voor je wat post stomme muts ;(
Da's apart. Waar zitten die kosten dan in?
Heeft met alle procedurekosten te maken.
sunlight schreef op 12 april 2008 @ 19:01:

Ja ik vind dat dus lastig. Als je zeker zou weten dat de moordenaar van je kind in een soort thaise gevangenis zou komen, en van zijn leven geen daglicht meer zou zien, dan teken je denk ik direct. Maar als je toch weet dat zo iemand binnen no time (of over vijftien jaar)weer buitenloopt(door vrijheid, tbs-uitje of gewoon ontsnapt) tsja.....

dan is er maar 1 manier om dat te voorkomen en dat is zo iemand doodmaken. Of zie ik alternatieven over het hoofd?

Ik weet niet of die vrouw ( om het maar even bij het voorbeeld te houden) zo heeft gedacht. Misschien had ze die man ook wel vermoord als hij in een Thaise gevangenis zou zijn gekomen. Misschien heeft ze puur uit emotie gehandeld en er niet gedacht aan dat hij weer vrij zou komen.

Maar die grens is héél moeilijk. Waarom voelde men destijds zoveel sympathie voor die vrouw? Ze heeft wel iemand vermoord, maar dat wordt even vergeten, want het was terecht dat hij werd vermoord.
fleurtje schreef op 12 april 2008 @ 19:04:

Heeft met alle procedurekosten te maken.
Hmm, oke,als dat uit onderzoek is gebleken geloof ik dat, maar het klinkt natuurlijk wel raar.
shining schreef op 12 april 2008 @ 19:08:

[...]

Hmm, oke,als dat uit onderzoek is gebleken geloof ik dat, maar het klinkt natuurlijk wel raar.
Ikw eet he tniet precies meer, heb het een tijdje terug bij college rechten gehad. Had te maken met procedures idd, en salarissen van de mensend ie het uit moeten voeren. En bescherming van de ''beulen'' en allemaal zulke dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven