Het vliegend Spaghetti monster

17-08-2018 14:27 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vergiet op hoofd op pasfoto niet toegestaan https://www.rtlnieuws.nl/nederland/verg ... toegestaan


ook na het Hoger beroep mag Mienke de Wilde uit Nijmegen niet met vergiet op een paspoortfoto. Volgens de regels voor pasfoto's mag het hoofd niet bedekt zijn, wel word een uitzondering gemaakt voor religieuze kleding, zoals een hoofddoek of een tulband. Met dat laatste heb ik dan weer moeite mee. Gelijke behandeling is het toch.
De kerk van het Vliegend Spaghetti monster is begonnen in Amerika, uit protest tegen Godsdiensten/Godsdienstlessen op scholen.


Bobby Henderson in 2005 begon het pastafarisme in de Verenigde Staten. De 24-jarige natuurkunde-afgestudeerde Bobby Henderson introduceerde de godheid van het Flying Spaghetti Monster in een open protestbrief aan onderwijsfunctionarissen in Kansas.


In 2009 kreeg de Oostenrijker Niko Alm een rijbewijs met een vergietpasfoto.
https://www.volkskrant.nl/es-b44fa6d5 Oostenrijker met pastavergiet als hoofddeksel op rijbewijs


De Tjech Lukas Novy kreeg ook toestemming voor een pasfoto met vergiet in zijn rijbewijs.
https://www.ad.nl/bizar/tsjech-mag-vanw ... haring_web

2013 https://www.volkskrant.nl/es-bb96e94f Politie Moskou maakt einde aan processie van pastafari's
2016 De Rus Andrei Filin kreeg uit eindelijk het recht om met een vergiet op zijn hoofd op zijn rijbewijs te staan, hij moet wel altijd een vergiet dragen achter het stuur. De Russische overheid heeft bepaald dat Andrei zijn rijbewijs kwijtspeelt als hij ooit in de wagen zonder vergiet wordt aangetroffen.


http://www.spiegel.de/panorama/gesellsc ... 62694.html

Religionsparodie "Pastafarianismus": Der Siebdruck von Asia Carrera
http://www.spiegel.de/panorama/leute/as ... 03514.html

https://www.volkskrant.nl/es-bb6b92ed Raad van State erkent de aanhangers van het Vliegende Spaghettimonster niet als religieuzen


Wat vind jij van de vergietpasfoto's en/of van de uitspraak van de rechter/Raad van State?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
17-08-2018 15:12
En wat als ik met lange blonde haren op de foto ga en het daarna afknip en bruin verf?
Dan loop je het risico dat je niet door een paspoort controle te komen.
Je kan wel zo kinderachtig lopen doen maar je snapt toch zelf wel dat het heel anders is?

Waarom zou je iemand vragen om haar hoofddoekje af te doen voor een foto als je daarna ook altijd moet vragen of ze die af doet met controle?
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
17-08-2018 15:12
En wat als ik met lange blonde haren op de foto ga en het daarna afknip en bruin verf?
Lijkt mij niet anders dan een andere bril/pruik/kleurhoofddoek of een vergiet van ander materiaal.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
17-08-2018 15:12
En wat als ik met lange blonde haren op de foto ga en het daarna afknip en bruin verf?
Dan niks. Dat mag gewoon. Zal je minder last hebben bij zo’n scancontrole dan wanneer oom agent je foto vergelijkt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat TO zonder eigen commentaar alleen wat linkjes post.

De beginselen van de pastafari vind ik wel grappig, net zoals wraakplannen soms leuk en lekker kunnen zijn. Gewoon, als gedachte. Maar dat het dan ook uitgevoerd wordt, vind ik ronduit sneu.

Het is in mijn ogen ook geen geloof, maar een groep activisten en gefrustreerden die is doorgeschoten in haar pogingen om aan te tonen dat religie onzin is.

Persoonlijk vind ik religie ook onzin, maar als mensen er hoop en vastigheid in vinden, doen ze maar. Ik snap het niet, maar heb er ook geen last van. Mijn eigen cultureel bepaalde normen en waarden zullen andersom voor anderen ook onbegrijpelijk zijn.
yette wijzigde dit bericht op 17-08-2018 15:28
0.07% gewijzigd
Terecht dat het word afgewezen.
In het besluit zou een rechter m.i. ook intentie mee moeten nemen. De intenties van dit groepje activisten zijn natuurlijk niet zuiver. We kunnen allemaal gaan doen alsof het er niet toe doet maar dan hou je alleen maar jezelf voor gek.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
17-08-2018 14:59
Zij richten hun eigen geloof op om andere religies belachelijk te maken. Vind ik niet erg respectvol klinken, of zie ik dat nou fout? Ik ben zelf ook niet religieus, maar van mij mag iedereen een eigen geloof aan hangen, zolang ze dat maar niet opdringen aan anderen.

Als jij dan denkt grappig te zijn door een vergiet op je hoofd te zetten, vind ik het wel weer komisch dat deze bal toch net anders kaatste dan die Rus uit de OP waarschijnlijk verwachtte.
Ik ben het met je eens. Alsof iemand er serieus last van heeft als een ander een hoofdbedekking mag. Want o, o, o ....wat zouden wij dat toch ook graag willen...not. Gewoon zeuren om het zeuren , onder het mom van “ principedingetje “ .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
17-08-2018 15:28
Ik ben het met je eens. Alsof iemand er serieus last van heeft als een ander een hoofdbedekking mag. Want o, o, o ....wat zouden wij dat toch ook graag willen...not. Gewoon zeuren om het zeuren , onder het mom van “ principedingetje “ .
Eens. Daarom kan ik ook wel lachen op de uitspraak over de Rus. Gelijke monniken gelijke kappen? Dan ook altijd dat ding op achter het stuur, net zoals iemand met een hoofddoek ook met hoofddoek achter het stuur zit en niet het enkel voor een pasfoto gebruikt
Alle reacties Link kopieren
Mensen bemoeien zich teveel met elkaar.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
kirjailija schreef:
17-08-2018 15:32
Eens. Daarom kan ik ook wel lachen op de uitspraak over de Rus. Gelijke monniken gelijke kappen? Dan ook altijd dat ding op achter het stuur, net zoals iemand met een hoofddoek ook met hoofddoek achter het stuur zit en niet het enkel voor een pasfoto gebruikt
Stel: je laat een pasfoto maken met hoofddoek.
Na een jaar besluit je om de hoofddoek niet meer te dragen.

Ander paspoort aanvragen?
Alleen met je hoofddoek achter het stuur en verder niet?
Alle reacties Link kopieren
* hoe zit het trouwens met de hygiëne als je spaghetti kookt, maar het vergiet al de hele dag op je hoofd hebt? *
@(
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-08-2018 15:11

Een pruik of een bril of een geloofshoofddeksel, dat zijn zaken die horen bij iemands dagelijkse uiterlijk.
Een hoed of een vergiet niet.

Het gaat om het gelijkheidsbeginsel.
Wie kan bepalen wélk hoofddeksel of accessoire wél of niet bij iemands uiterlijk 'hoort'? Alsof er een officiële rangorde van belangrijkheid bestaat.
Niemand kan dat bepalen voor een ander. Dat weten mensen zélf het best.

We leven in een seculier land, dus een religieus symbool als een hoofdoek hoort geen aparte status te hebben. Als mensen met een doek om hun hoofd op een paspoortfoto mogen, dan moet het ook mogen met een pet, hoed of vergiet. De reden gaat niemand wat aan. Óf een pasfoto met hoofdbedekking wordt toegestaan, of níet. En dat geldt dan voor iedereen. Gelijke monniken, gelijke kappen.
noesa wijzigde dit bericht op 17-08-2018 15:46
6.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
17-08-2018 15:36
Mensen bemoeien zich teveel met elkaar.
Ook! :lol:
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
17-08-2018 15:36
Stel: je laat een pasfoto maken met hoofddoek.
Na een jaar besluit je om de hoofddoek niet meer te dragen.

Ander paspoort aanvragen?
Alleen met je hoofddoek achter het stuur en verder niet?
Wat een onzin. Vraag jij een nieuw paspoort en rijbewijs aan bij elk nieuw kapsel?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het jammer dat het pastafarisme zo langzamerhand alle satire aan het verliezen is door dit soort ophef, en dat het door de anti-hoofddoekenbrigade voor het eigen karretje gespannen wordt.
Ik houd helemaal niet van de ideeën die aan de basis liggen van het bedekken van haren, maar ik word eerlijk gezegd niet goed van het gedram hierover.

Het pastafarisme is ontstaan in de VS uit protest tegen het onderwijzen van intelligent design als theorie naast het onderwijs over de evolutie.
Ze presenteerden hun eigen theorie over intelligent design.
Ik kan het mis hebben, maar ik zie het nu vooral als een berg meligheid en non-productieve dwarsheid. Het te lang uitmelken van een ooit goed idee.
nounou
Full_Moon schreef:
17-08-2018 14:52
Ik vind het bijzonder hypocriet dat het belachelijk wordt gemaakt om in Zeus of het vliegend spaghetti monster te geloven maar dat aanhangers van Allah en God wel serieus genomen moeten worden. Ik vind het terecht dat Henderson dit aan de kaak stelt met het pastafarisme maar ik vraag me af of het veel uithaalt.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
17-08-2018 15:38
Ik vind het jammer dat het pastafarisme zo langzamerhand alle satire aan het verliezen is door dit soort ophef, en dat het door de anti-hoofddoekenbrigade voor het eigen karretje gespannen wordt.
Ik houd helemaal niet van de ideeën die aan de basis liggen van het bedekken van haren, maar ik word eerlijk gezegd niet goed van het gedram hierover.

Het pastafarisme is ontstaan in de VS uit protest tegen het onderwijzen van intelligent design als theorie naast het onderwijs over de evolutie.
Ze presenteerden hun eigen theorie over intelligent design.
Ik kan het mis hebben, maar ik zie het nu vooral als een berg meligheid en non-productieve dwarsheid. Het te lang uitmelken van een ooit goed idee.
Juist.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
17-08-2018 15:38
Wat een onzin. Vraag jij een nieuw paspoort en rijbewijs aan bij elk nieuw kapsel?


Ik verander mijn kapsel nooit.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-08-2018 15:03
Heb jij er last van dat iemand met hoofddoek op de foto gaat dan?

Als jij met hoed op de foto gaat en daarna ziet oom agent jou zonder hoed dan ben je misschien moeilijker te herkennen van je pasfoto. Andersom is het makkelijker (je kunt altijd even je hoed af doen om te laten zien dat je degene op de foto bent).
Als je een religieus hoofddeksel of een bril oid hebt dan gaat iedereen er vanuit dat je die 90% van de tijd op hebt, dus dan is het niet zo'n probleem om die ook op je foto te hebben. Ik snap de Russische rechter wel, als je dan per se met vergiet op de foto wil dan moet je die dus altijd op hebben anders is je foto ongeldig.

Ik moet mijn bril afdoen voor een pasfoto.

Verder vind ik dat iemand met een vergiet moet bewijzen nooit zonder over straat te gaan, net als de dames met hoofddoek of de heren met tulband. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn, die dagelijks met een vergiet op het hoofd aan het werk zijn. Doen ze dat wel, dan vind ik eigenlijk dat het vergiet ook op de pasfoto moet, net als de hoofddoek, maar ik heb nog nooit iemand met een vergiet op het hoofd gezien, naast carnaval.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
17-08-2018 15:36
Stel: je laat een pasfoto maken met hoofddoek.
Na een jaar besluit je om de hoofddoek niet meer te dragen.

Ander paspoort aanvragen?
Alleen met je hoofddoek achter het stuur en verder niet?
Als het problemen met controle oplevert lijkt mij dat inderdaad verstandig een nieuwe aan te vragen. Net als wanneer je als kale man/vrouw besluit geen pruik meer te dragen hoewel je die wel op de paspoort/rijbewijs/ID-foto wel op had.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
17-08-2018 15:36
Stel: je laat een pasfoto maken met hoofddoek.
Na een jaar besluit je om de hoofddoek niet meer te dragen.

Ander paspoort aanvragen?
Alleen met je hoofddoek achter het stuur en verder niet?
Tsja. Goeie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
17-08-2018 15:09
Hoewel ik absoluut anti-religieus ben, vind dat dit zo véél mogelijk als kan gescheiden dient te worden van openbare zaken en gelegenheden vind ik het tegelijkertijd ook wel heel erg flauw wanneer het door middel van Vliegend Spaghettimonster etc. belachelijk gemaakt wordt. Vind het dus heel terecht dat het verzoek om met vergiet op hoofd op foto te willen wordt afgewezen.

En ook dit.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Paspoorten- en foto's zijn tijdelijke onzin.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
kirjailija schreef:
17-08-2018 15:42
Als het problemen met controle oplevert lijkt mij dat inderdaad verstandig een nieuwe aan te vragen. Net als wanneer je als kale man/vrouw besluit geen pruik meer te dragen hoewel je die wel op de paspoort/rijbewijs/ID-foto wel op had.
Regels voor het dragen van een pruik op de pasfoto
Een pruik die je in het dagelijkse leven draagt, mag je ook op je pasfoto dragen. Sterker nog, dit is aan te raden omdat de pasfoto goedgelijkend moet zijn.

Een pruik valt niet onder de hoofddeksels die niet zijn toegestaan op de pasfoto’s. Voor hoofddeksels vanwege godsdienstige of levensbeschouwelijke redenen (bijvoorbeeld voor de hoofddoek) zijn uitzonderingen van toepassing.

Ik denk niet dat wanneer je kaal wordt ( om welke reden dan ook ) je een ander paspoort moet nemen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
karin6789 schreef:
17-08-2018 15:36
Stel: je laat een pasfoto maken met hoofddoek.
Na een jaar besluit je om de hoofddoek niet meer te dragen.

Ander paspoort aanvragen?
Alleen met je hoofddoek achter het stuur en verder niet?
Stel dit, stel dat, stel stel stel.
Je snapt het punt niet geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
17-08-2018 15:46
Ik denk niet dat wanneer je kaal wordt ( om welke reden dan ook ) je een ander paspoort moet nemen.
Ik denk ook niet dat wanneer je kaal op de foto staat men moeilijk doet als je een pruik hebt, of haar hebt laten implanteren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven