Hoe ga je om met nieuws/actualiteit?

01-04-2024 01:01 49 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben gewoon eens benieuwd: op welke manier volgen jullie het nieuws en actualiteiten? En op welke manier heeft dat een plek in je leven of binnen je relatie of gezinsleven?
Vroeger kon het nieuws mij namelijk best wel uit balans brengen. Aanslagen, terrorisme, maar ook corona etc. Ik las nieuws op m’n telefoon, kreeg feeds binnen, keek ‘s avonds actualiteitenprogramma’s etc. Want ik vond dat ik wel een beetje bij moest blijven qua nieuws. Maar daardoor drong er op welke manier dan ook altijd “negativiteit” binnen wat me onrustig maakte. Alsof het elk moment mijzelf kon overkomen. Het kon me echt aanvliegen. Op een bepaald moment heb ik besloten dat ik ‘s avonds na 21:30 u geen actualiteit meer kijk, geen nieuws meer lees op mijn telefoon en het er ook niet meer over wil hebben. Dat bevalt me prima. Ik ben echt wel bij, weet wat er gebeurt, kan er goed over meepraten of mijn mening vormen. Maar ik sluit het ook makkelijker van me af. En daardoor is het ook minder groots, betrek ik de risico’s minder op mezelf.
Nu heb ik een partner die non stop met nieuws bezig is. Alles leest, continu actualiteiten volgt op tv…maar er dus ook continu over wil praten. En ik wil dat dus niet. Moet er elke keer ruzie over maken dat ik het niet continu wil bespreken. Hij neemt het mij nu kwalijk dat ik kortzichtig ben, alles ontken, naïef en wereldvreemd ben. En dat ik mijn oogkleppen af moet zetten. Ik vind hem echt obsessief.
Of ben ik wel naïef? Ik ben gewoon even nieuwsgierig hoe jullie omgaan met de niet zo prettige ontwikkelingen in de wereld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lig er verder niet van wakker ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees diverse kranten per dag en kijk naar het journaal. Daarnaast ben ik lid van follow the money (onderzoeksjournalistiek) en luister ik graag naar een podcast van de een of ander. Maar ik ga er niet 24/7 mee door (ooit was dat wel zo). Dat FTM en podcasts doe ik om het in balans te houden (de ‘kreten’ versus diepgaander onderzoek).

Ik vind je niet naïef, je weet zo te lezen heel goed wat je trekt aan hoeveelheid triest nieuws en je sluit je daar ook weer bewust voor af. Ik zou zo’n partner slecht trekken die mij naïviteit voor de voeten werpt als ik niet tot 01:00 wil discussiëren over het laatst bekeken actualiteitenprogramma. Hoe jij het beschrijft vind ik hem meer wereldvreemd dan jij eerlijk gezegd.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Bewust niet.

Ik ben een piekeraar, verlies snel mijn levenslust en wil er daarom niet ook nog eens elke dag aan herinnerd worden hoe slecht alles gaat. Word daar gewoon letterlijk depressief van. Dit jaar zal het daarom 8 jaar zijn dat ik geen NOS journaal of Nieuwsuur/Zembla e.d. meer kijk, geen kranten lees en niet door de headlines/social media/NU.nl blader. Zelfs de Microsoft-uitlogpagina die ik niet kan blokkeren op de werkcomputer klik ik bewust snel weg voordat mijn ogen de kans krijgen eroverheen te gaan.

Ik lees ook de actualiteitenpijler hier niet, dit topic stond toevallig bij recente topics. :clown:

Je hebt ergens op zo'n radiozender "Het nieuws van de vooruitgang" en ik volg wat top voices op LinkedIn die vanwege hun vakgebied (milieu, klimaat en economie) vaak uitgebreid bepaalde actualiteiten becommentariëren. Dan bepaal ik dus eigenlijk zelf de onderwerpen, diepgang en toon van de berichten, misschien dat ik het daarom in deze vorm wel trek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees kranten, volg het nieuws, luister naar de radio.
Maar ik bepaal zelf wanneer.

Jouw probleem lijkt te zijn dat je partner meer met nieuws bezig is dan jij en er op momenten over wil praten wanneer het jou niet uitkomt. Communiceer dat!

En bij voorkeur hou je in gedachten dat je eerder wel 24/7 wilde praten over nieuws en daarin juist je partner vond, en nu niet meer. Wees dus empathisch.
Van een kleine vonk komt vaak een groot vuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees 2 a 3 keer per dag de titels op nu.nl en open daarvan af en toe een artikel.
Meer niet. Ik wordt er alleen maar neerslachtig van.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben wat selectiever qua nieuws lezen. Ik kijk wel op nu.nl en ik scroll door wat Google aanraad maar ik lees lang niet alles. En soms lees ik pas achteraf dat er iets gaande is geweest zoals die gijzeling.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een koppensneller.

Ik weet globaal wat er speelt, maar meestal niet in detail.

Dat je partner het anders doet lijkt me hier niet het probleem, wel dat hij vindt dat jij dat ook zo zou moeten doen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij word je niet gelukkiger van "het nieuws" of het volgen van "de actualiteit". En je leven wordt er zeker niet beter van.

Het is veelal een eindeloze herhaling van min of meer dezelfde onderwerpen. En vaak is berichtgeving nogal gekleurd en weinig objectief.
Mensen die ook nog eens voor zulke onzin betalen begrijp ik al helemaal niet.

Het weerbericht vind ik stukken interessanter en relevanter. Ik mijd alle nieuws en al helemaal "breaking news" en al die andere kinderniveau trucjes van massa media. (Ik heb dus ook geen social media).

Als er files staan is dat voor mij wel belangrijk, maar dat houdt de navi goed bij. Ook daar heb ik media niet voor nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg ook vooral de hoofdlijnen, lees op Nu.nl wat me aanspreekt en zo nu en dan een artikel in de krant. Er is zoveel negatief nieuws, daar kan ik ook niet zo goed tegen.

Dat jouw man geen rekening met jou wil houden, lijkt me het grootste probleem. Zeker als hij weet waarom je het er niet steeds over wilt hebben. Hij wéét dus dat hij jou je rot laat voelen door er de hele tijd over te praten en toch doet hij het. Heb je hem al eens gevraagd waarom?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zit in veel mensen ingebakken dat ze nieuws zouden moeten zien, om 'bij te blijven'. Inmiddels kijk ik geen journaals meer, geen actualiteitenprogramma's en ik lees wel de krant, maar heel selectief. Al die ellende over oorlogen hoef ik niet tot in de details te lezen, het verandert er niet van, en ik ga me alleen maar ellendiger voelen.

Laat je niet wijsmaken dat je dat wel moet doen om bij te blijven. Ik weet prima wat er in de wereld gebeurt, en daarvoor hoef ik nauwelijks iets te zien of te lezen.

Volgens onderzoeken voelen mensen zich in het algemeen beter als ze stoppen met al de ellende tot hun te nemen, cq heel selectief lezen.

Ik zou mijn vriend niet trekken als hij de hele dag erover wil praten. Hoe goed passen jullie bij elkaar? Ik zou met hem in gesprek gaan en jouw visie delen en kijken hoe hij daar tegenover staat. Als hij daarover wil blijven praten dan zou ik mijn conclusies trekken.

Waarom zou hij je naar het negatieve willen trekken als hij weet dat jij dat niet wil? Hoe lief is hij dan eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nieuwspagina's geblokkeerd en volg alleen regionaalnieuws. Ik ben veel te nieuwsgierig en wil beperken dat ik er teveel meebezig ben. Op veel nieuws heb ik toch geen invloed.
Voor de rest heb ik afgesproken met mn man dat hij mij bijpraat als ik echt iets moet weten.

Was jij wellicht zijn 'uitlaatklep' om het nieuws te bespreken en weet hij nu niet meer hoe hij zelf moet omgaan met het nieuws?

Het is oké om andere interesses te hebben en niet alles gelijk te weten.
Ik zou je partner mild benaderen en het nieuwsbespreken beperken tot een half uurtje ofzo. Tijdens het eten, net zoals wat collega's doen tijdens de pauze.
Ik ga sterrenlopen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoek een vriend die jou leuk vindt hoe je bent en je geen rare regels op.probeert te leggen van hoe je zou moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees een krant, kijk naar het jeugdjournaal met de kinderen en het gewone journaal. Nieuwsapps lees ik. Af en toe actualiteitenprogramma’s.
Maar soms is het gewoon teveel aan heftige onderwerpen en krijg ik het gevoel dat ik me ervoor wil afsluiten. Dat komt en gaat, maakt ook niet uit..
Ik vind jou niet naïef hoor.
Je volgt het nieuws en weet wat er in de wereld gaande is, op jouw manier. En dat is toch prima. Ik kan me voorstellen dat je het niet allemaal tot in detail wilt bespreken. Misschien is dat voor je man ook een manier om het te ‘verwerken’ maar voor jou niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik check 's ochtends altijd de nieuwssites, maar zodra ik vertrokken ben naar mijn werk bevind ik mij in een bubbel waar nieuws niet snel doorheen komt. Die gijzeling bij de NOS destijds is om begrijpelijke reden wel door de bubbel heen gekomen en het laatste nieuws wat ik op de werkvloer heb vernomen was de brand in de Notre Dame. De volgende ochtend zie ik wel weer wat er nog meer gebeurd is. Vind ik persoonlijk heel erg fijn.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik ben ook al jaren geleden gestopt met het kijken van het journaal. Het verhaal is hetzelfde, alleen de details veranderen. Ik lees wel 2 kranten online ( de Volkskrant en een Franse krant). Maar dat is het dan ook wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees twee kranten en vind dat oprecht interessant, omdat ik wil weten wat er speelt in de wereld, maar ook omdat ik sommige zaken echt boeiend vind, dan lees ik vaak ook nog een boek over die kwestie, of de geschiedenis van een land etc.

Ik heb eigenlijk nooit dat ik wakker lig van nieuws of er zelf persoonlijk last van heb.

Ik volg dan weer geen showbusiness nieuws, ik kijk te weinig televisie, dus ik heb geen idee wie de mensen zijn waar het over gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij hoort dit topic op Relaties. Gaat meer over de relatie dan over het nieuws.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees geen kranten, kijk geen nieuws en hou me er zoveel mogelijk buiten. Ik word er onrustig van al die ellende dus ik blokkeer dat liever. Eens per dag kijk ik even op Nu.nl en dan ben ik er wel weer klaar mee.
Ik volg wel sportnieuws maar verder niks. Je wordt er niet vrolijker van en je kan er toch niets aan doen dus wat moet ik met al die ellende?
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flo-tje4 schreef:
01-04-2024 01:01

Moet er elke keer ruzie over maken dat ik het niet continu wil bespreken.
Je moet er ruzie over maken?

Als normale communicatie niet mogelijk is kan je er beter met een relatie stoppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind jou niet naïef. Je kijkt blijkbaar tot 21:30 nog naar nieuws, dat is meer dan ik doe. Ik vind dat ik er niets aan heb om constant van alles op de hoogte te blijven. Word daar heel onrustig en negatief van. Ik vind het leven al niet perse heel leuk en dan al helemaal niet.
Ik voel me ook weleens schuldig dat ik mijn kop in het zand hou. Alsof ik mensen die in allerlei ellende zitten in de steek laat. Maar dat slaat nergens op want ik kan al die problemen ook niet oplossen.
Dat jouw partner zegt dat je je oogkleppen af moet zetten klinkt voor mij alsof hij vindt dat je ergens op voorbereid zou moeten zijn? Is hij het type prepper of activist?
Ik zou niet met zo iemand kunnen leven, mijn partner leest wat nieuwsberichten voor zichzelf, maar het journaal en actualiteiten kijken we niet en het is al helemaal geen dagelijks onderwerp van gesprek. Ik weet zelfs amper hoe het met de politiek hier in NL gaat.
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank jullie wel voor de reacties. Veel herkenning. Wel jammer dat er door een aantal meteen op de relatie wordt ingespeeld. Snap dat er gedacht wordt: matchen jullie wel? Maar we zijn 20 jaar samen en hebben een gezin. We matchen zeker wel. Alleen we gaan soms anders met dingen om, zo ook met het nieuws.
Hij wil het blijkbaar bespreken, uiten, is idd wel het type dat graag voorbereid is op de toekomst en het liefst van alles inslaat (water, eten). Het irriteert hem dat ik er laconieker mee omga in zijn ogen. Hij blijft maar een soort van bezig met mij te overtuigen dat ik op de hoogte moet zijn van alles omdat het ook ons zal gaan overkomen. (Oorlog, aanslagen)
Dit zegt meer iets over hemzelf dan over onze relatie.

Ik heb het topic dus geopend omdat ik vooral benieuwd ben hoe anderen omgaan met nieuws, en in welke mate actualiteiten voor jullie een rol spelen in jullie levens. Ik ben blij te lezen dat ik er eigenlijk net zo insta als de meesten. Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest.

En ik herken ook wat Milestone zegt, dat je je soms schuldig voelt tov de mensen die wel in de problemen zitten. Dat zijn idd wel de dingen waar ik dan wakker van kan liggen. Maar ik kan er als individu niets aan doen, geen bijdrage leveren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je schrijft in de OP dat je partner geobsedeerd is, eigenlijk als een soort wappie zich gedraagt en jou dwingt om te luisteren en anders heb je ruzie.

Dat dat niet de norm is kon je niet zelf bedenken?

Ik zou me als omstander zorgen over je maken in deze relatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorry, ik vind dat de ondertoon in dit topic de verkeerde kant op gaat. Op basis van 1 topic meteen de conclusie trekken dat we niet bij elkaar passen en dat de relatie zorgelijk is vind ik niet oké. Daar vroeg ik ook niet om. Hij is ook zeker geen wappie, integendeel. Maar hij ventileert graag…en ik niet.
Klopt dat we elkaar op dit stukje even minder kunnen vinden. En dat er discussies uitkomen omdat we allebei anders naar het omgaan met actualiteiten kijken dat is ook niet oké, weet ik. Maar daarom was ik vooral nieuwsgierig óf ik daadwerkelijk naïef ben en mijn kop in het zand steek.
Ik ga met hem het gesprek verder wel aan hoor, dat als hij de behoefte heeft om het continu te ventileren, er ook forums voor bestaan ;-)

Kan zijn dat ik verder niet meer reageer op de reacties hier, omdat ik niet vind dat ik mij of mijn partner moet verdedigen.

Bedankt voor de reacties die er toe doen en die mij inderdaad het gevoel geven dat ik blijkbaar wel op een normale, veel voorkomende manier omga met nieuws en actualiteiten. Dat wilde ik namelijk graag even weten :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Flo-tje4 schreef:
01-04-2024 10:32
Dank jullie wel voor de reacties. Veel herkenning. Wel jammer dat er door een aantal meteen op de relatie wordt ingespeeld. Snap dat er gedacht wordt: matchen jullie wel? Maar we zijn 20 jaar samen en hebben een gezin. We matchen zeker wel. Alleen we gaan soms anders met dingen om, zo ook met het nieuws.
Hij wil het blijkbaar bespreken, uiten, is idd wel het type dat graag voorbereid is op de toekomst en het liefst van alles inslaat (water, eten). Het irriteert hem dat ik er laconieker mee omga in zijn ogen. Hij blijft maar een soort van bezig met mij te overtuigen dat ik op de hoogte moet zijn van alles omdat het ook ons zal gaan overkomen. (Oorlog, aanslagen)
Dit zegt meer iets over hemzelf dan over onze relatie.


Ik heb het topic dus geopend omdat ik vooral benieuwd ben hoe anderen omgaan met nieuws, en in welke mate actualiteiten voor jullie een rol spelen in jullie levens. Ik ben blij te lezen dat ik er eigenlijk net zo insta als de meesten. Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest.

En ik herken ook wat Milestone zegt, dat je je soms schuldig voelt tov de mensen die wel in de problemen zitten. Dat zijn idd wel de dingen waar ik dan wakker van kan liggen. Maar ik kan er als individu niets aan doen, geen bijdrage leveren.
Dat hij denkt dat hij jou moet veranderen zegt zeker ook iets over jullie relatie, niet alleen over hem. Waarom waardert hij jou niet hoe je bent?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven