Hoge Veluwe in plaats van All Inclusive Turkije

02-10-2019 22:33 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tussen de 80 en 90% steunt de boeren acties terwijl ongeveer 45% van de stikstof uitstoot veroorzaakt wordt door deze sector.

Wat je regelmatig voorbij hoort komen is de stelling "dan moeten we wat minder vliegen" oké klinkt lekker maar het merendeel van de vliegreizen zijn vakantievluchten.

Afbeelding

Jullie lezen het goed Nederland ging 9,8 miljoen keer op vliegvakantie.

Daarom lijkt het me leuk om eens te peilen of "wij" hier op VIVA willen stoppen met onze vliegvakanties en naar de Hoge Veluwe met vakantie gaan om de agrarische sector te redden.

Gewoon een Europees verbod op recreatievluchten of een maximum van een reis per twee jaar en dan kunnen de boeren doorgaan met boer zijn.
Uiteraard is dit een hypothetische discussie want in de praktijk werkt het natuurlijk niet zo.


Ik maak hem zwart / wit
De stelling: Vakantie vluchten mogen verboden worden om de boeren te redden.

TO trapt af:

Nee, dat offer ga ik niet brengen, ik vlieg gemiddeld een keer per 1.5 jaar en vind reizen leuk, ik reis veel per trein (bijvoorbeeld stedentrips) maar ga niet de rest van mijn leven mijn reisplannen in de koelkast zetten om de agrarische sector te redden.



Voor alle duidelijkheid, geen klimaat discussie hier maar een serieus antwoord op wat JIJ aan echte offers wilt brengen om de agrarische sector te redden.

Maar ook nieuwe ideeën welkom en uiteraard in deze draad te bediscussieerden:
Een verplichte autoloze zondag
Daar zou ik wel mee kunnen leven :lightbulb:

Om de boeren te redden mag de EU vakantievluchten verbieden

Totaal aantal stemmen: 136

Ja dan maar Hoge Veluwe (38%)
Nee mijn vakantie pakken ze niet af (43%)
Anders: ik geef een toelichting in de draad (18%)
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 02-10-2019 22:47
Reden: Was de autoloze zondag vergeten
5.23% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
pianella2016 schreef:
02-10-2019 23:28
Dat het merendeel van de passagiers vakantiegangers zijn is alleen in het hoogseizoen zo. De rest (dus het overgrote deel) van het jaar de meeste reizigers op Schiphol uit zakelijke passagiers en mensen die reizen om naar familie te gaan oid.
Daarbuiten vergeten de luchtvaartbashers dat er ook een heel groot deel van de vluchten cargo vluchten zijn. Deze cargovluchten zijn verantwoordelijk voor het vervoer van een heeeeele hoop producten die in ieder huis staan.
Dat heeft dus niks met vakantie te maken en iedereen is daar schuldig aan..

Kortom, ik vind het echt bull shit om vakantiegangers te bestempelen als de milieuvervuilers.

Trouwens, 80% van de producten in een supermarkt komt vanuit het buitenland. Dus wel lekker een appeltje uit chili eten, of iets met kaneel uit weet ik veel waar smikkelen. Daar heeft ook en 747 een hele route voor afgelegd... Hoor je nooit iemand over!

Buiten dat vind ik dat gebash op de luchtvaart sowieso totáál misplaatst. De scheepvaart bijvoorbeeld is letterlijk dubbel zo vervuilend. Daar hoor je niemand over. Maar Nederland verwelkomt wel jaarlijkst bizar veel cruiseschepen en de plannen zijn om dat er nog veel meer te laten worden.
In Amsterdam zijn ze vergeten (!) bij de aanbouw van die cruiseterminal een elektra generator aansluiting te maken, hierdoor blijven de schepen continue hun motoren draaien, zodat de halve stad de hele tijd in die damp zit... Maar wel de oude diesels uit de stad weren, want die zijn zo milieuvervuilend... Deze schepen stoten net zoveel stikstof uit als AL het verkeer in Amsterdam het hele jaar!! Ga daar iets aan doen dan denk ik..!

Kortom ik vind het hypocriet om de luchtvaart te bestempelen als grote kwade, terwijl er zo veel meer sectoren zijn die veel vervuilender zijn.

De allergrootste vervuiler is de textielindustrie. Hoor je nooit iemand over, maar wel lekker ieder seizoen een nieuwe garderobe aanschaffen... En in laten vliegen met vliegtuigen of via grote tankers.

Als je echt wat wilt beteken voor het milieu kijk dan eerst eens naar je boodschappen en kleding. Koop alles uit Nederland en koop alleen nieuwe kleding als je oude versleten zijn..
Eens. Er wordt nu wel heel beperkt een schuldige aangewezen. Natuurlijk veroorzaken boeren veel stikstof, maar hun taak is wel heel belangrijk, want voedsel produceren! Ik vind het terecht dat de boeren het niet pikken dat zij als enige in zouden moeten leveren.

Daarnaast natuurlijk veroorzaken vakantievluchten stikstof, maar er worden ook heel veel vrachtvluchten uitgevoerd. De scheepvaart en met name de zeescheepvaart (gebruik namelijk zwaar vervuilende brandstoffen) zijn ook erg vervuilend. Minder materieel leven, minder vlees eten, minder goederen uit het buitenland eten, dát ze meer zoden aan de dijk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik ga sowieso liever naar de Veluwe dan naar een all inclusive in Turkije. Maar nog liever ga ik duiken in Azië, dus tja.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook anti-vliegen, dus vakantie inleveren is voor mij geen probleem. Maar sinds een paar jaar zijn mijn schoonouders in Zuid-Spanje gaan wonen. Dat is dan wel een dilemma... Ze komen wel eens hier, maar 1x p.j. gaan we zeker wel hun kant op. Niet dat ze dat eisen, maar we willen ze zelf ook zien... Daarnaast moet mijn vriend voor z'n werk ook wel naar het buitenland, dus dat is ook zoiets waar je niet aan ontkomt.

De boeren steun ik graag, maar niet qua productie. Ik koop vooral vega en af en toe wat duurder vlees, seizoensgebonden groente, overgestapt naar soja, dat werk. Ik hoop vooral dat het massale eraf gaat, dat ze niet zo groot hoeven zijn om er wat aan over te houden, dus dat mensen het vanzelfsprekend gaan vinden dat je betaalt voor goed vlees.
Alle reacties Link kopieren
We kunnen toch ook gewoon met zijn allen met de auto naar Turkye gaan i.p.v. met het vliegtuig ?

Overigens, zelf kom ik al jaren het land niet uit voor vakantie en het bevalt mij prima.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-10-2019 23:36
Het is niet duur, fiets weet ik niet maar dat is in het vlieg ook niet mogelijk (of duur) en veel steden binnen Europa zijn goed te bereizen.
Ik ga regelmatig naar Berlijn €69,- voor een enkeltje (eerste klas) en sneller dan het vliegtuig.
Dan neem ik de HSL

Dan boek je je kaartje niet bij NS internationaal waarschijnlijk. Maar bij DB ofzo.
En als je in Oldenzaal die kant op woont dat scheelt je al heel wat reistijd . Maar anders ben je een eeuwigheid onderweg.
Ik doe niks liever dan op vakantie gaan naar de zon dus nee, ik ben niet van plan om minder te gaan vliegen. Ik ben maandag terug gekomen uit Egypte en ik wil deze winter zeker terug daar naar toe. Even lekker genieten van het zonnetje vind ik een heerlijke onderbreking van de winter.

Zo lang vliegen zo goedkoop blijft gaan mensen juist vaker vliegen ipv minder. Mijn zoon gaat in maart een weekeind naar Ibiza. Dat kost 73 euro voor de vlucht en hotel met ontbijt. ( via kortingsbon van ING punten).
Dan helpen we de boeren in Nederland, maar tegelijk helpen we heel veel banen om zeep. En neemt de werkeloosheid in het toerisme toe: niet alleen bij ons op Schiphol met name, maar zeker in het buitenland waar van toerisme geleefd wordt. Ik zie Nederlanders voor een weekje mei/herfstvakantie niet met de auto/trein/boot naar bestemmingen gaan die meer dan een dag reizen in beslag nemen.
Alle reacties Link kopieren
pianella2016 schreef:
02-10-2019 23:28
Dat het merendeel van de passagiers vakantiegangers zijn is alleen in het hoogseizoen zo. De rest (dus het overgrote deel) van het jaar de meeste reizigers op Schiphol uit zakelijke passagiers en mensen die reizen om naar familie te gaan oid.
Daarbuiten vergeten de luchtvaartbashers dat er ook een heel groot deel van de vluchten cargo vluchten zijn. Deze cargovluchten zijn verantwoordelijk voor het vervoer van een heeeeele hoop producten die in ieder huis staan.
Dat heeft dus niks met vakantie te maken en iedereen is daar schuldig aan..

Kortom, ik vind het echt bull shit om vakantiegangers te bestempelen als de milieuvervuilers.

Trouwens, 80% van de producten in een supermarkt komt vanuit het buitenland. Dus wel lekker een appeltje uit chili eten, of iets met kaneel uit weet ik veel waar smikkelen. Daar heeft ook en 747 een hele route voor afgelegd... Hoor je nooit iemand over!

Buiten dat vind ik dat gebash op de luchtvaart sowieso totáál misplaatst. De scheepvaart bijvoorbeeld is letterlijk dubbel zo vervuilend. Daar hoor je niemand over. Maar Nederland verwelkomt wel jaarlijkst bizar veel cruiseschepen en de plannen zijn om dat er nog veel meer te laten worden.
In Amsterdam zijn ze vergeten (!) bij de aanbouw van die cruiseterminal een elektra generator aansluiting te maken, hierdoor blijven de schepen continue hun motoren draaien, zodat de halve stad de hele tijd in die damp zit... Maar wel de oude diesels uit de stad weren, want die zijn zo milieuvervuilend... Deze schepen stoten net zoveel stikstof uit als AL het verkeer in Amsterdam het hele jaar!! Ga daar iets aan doen dan denk ik..!

Kortom ik vind het hypocriet om de luchtvaart te bestempelen als grote kwade, terwijl er zo veel meer sectoren zijn die veel vervuilender zijn.

De allergrootste vervuiler is de textielindustrie. Hoor je nooit iemand over, maar wel lekker ieder seizoen een nieuwe garderobe aanschaffen... En in laten vliegen met vliegtuigen of via grote tankers.

Als je echt wat wilt beteken voor het milieu kijk dan eerst eens naar je boodschappen en kleding. Koop alles uit Nederland en koop alleen nieuwe kleding als je oude versleten zijn..

Dit dus!
Alle reacties Link kopieren
Met 2 personen in de auto naar Griekenland, dus grosfweg 100 auto's, lijkt me vervuilender dan een vliegtuig met 200 vakantiegangers. Of komen er carpoolsites voor vakantiegangers?
Alle reacties Link kopieren
Nog even wachten en Groot Brittanie wordt ook zo'n goedkoop vakantieland wegens de devaluatie van hun munt. Dan kan je een all-inclusive aan de zuidkust van England krijgen ipv in Turkije met hetzelfde aan middelen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
hollebollegijs schreef:
02-10-2019 23:36
Het is niet duur, fiets weet ik niet maar dat is in het vlieg ook niet mogelijk (of duur) en veel steden binnen Europa zijn goed te bereizen.
Ik ga regelmatig naar Berlijn €69,- voor een enkeltje (eerste klas) en sneller dan het vliegtuig.
Dan neem ik de HSL

Er is helemaal geen HSL naar Berlijn, alleen een normale intercity trein.
Alle reacties Link kopieren
Parallella schreef:
03-10-2019 13:18
Dan helpen we de boeren in Nederland, maar tegelijk helpen we heel veel banen om zeep. En neemt de werkeloosheid in het toerisme toe: niet alleen bij ons op Schiphol met name, maar zeker in het buitenland waar van toerisme geleefd wordt. Ik zie Nederlanders voor een weekje mei/herfstvakantie niet met de auto/trein/boot naar bestemmingen gaan die meer dan een dag reizen in beslag nemen.
Ook elke agrariër houdt 10 mensen aan het werk. Hetzelfde argument kun je dus voor minder boeren aandragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga al niet vaak met het vliegtuig (zomervakantie is een auto/kampeervakantie naar Frankrijk), maar ik wil niet beperkt worden áls ik een keer naar Amerika wil vliegen terwijl de goegemeente zich helemaal lens koopt aan aliexpress-meuk.
Een totale stop op vliegen is natuurlijk onhaalbaar. En de vluchten zijn belachelijk goedkoop.
Toch vlieg ik weinig, de laatste keer was 3 jaar geleden vanuit Boedapest. En heen zijn we toen met de trein gegaan.
Niks mis met de Veluwe trouwens. Mooie natuur en rust buiten het seizoen. Ik ga er elk jaar heen.
Ik ben tegen de autoloze zondag, hoewel ik zelf geen rijbewijs heb. En oh ja, we hebben geen kinderen. Dat is de beste milieumaatregel die je kunt nemen (maar ik betwijfel of je daar de boeren mee steunt ;-) ).
Alle reacties Link kopieren
Rij wel met de VW diesel Europa door, all inclusive in Turkije is toch weggegooid geld; na twee dagen de schijterij door slecht voedsel, irritante Russen en Engelsen, onbeschoft personeel. Thanks but no thanks.
Alle reacties Link kopieren
En autoloze zondag ben ik ook op tegen. Dat is gewoonweg niet praktisch. Hoe moet ik anders mijn twee milieubelastende kinderen naar hun sport elders in de regio brengen? Lopend?
Waarom nou weer een autoloze zondag. Liever een maandag of dinsdag.
Alle reacties Link kopieren
Hiken in de wildernis en reizen zijn mijn grootste hobby's. Zo heb ik vorig jaar 17x gevlogen en dit jaar zal de teller op 12x uitkomen. Let wel, we hebben geen kinderen en deze komen er ook niet. Dus op deze manier dragen wij ook ons steentje bij.
Alle reacties Link kopieren
Waarom alleen een autoloze zondag en niet gewoon autoloze weekenden ?
Niet geschoten is altijd mis
Ik blijf vliegen. Wat ik zoek is immers niet te vinden in Nederland; aangename temperaturen in de winter zijn alleen op vliegafstand en daarnaast ga ik graag naar verre bestemmingen om 'ns wat anders te zien (vooral qua uitgestrektheid en natuur) dan hier.
jaw schreef:
03-10-2019 14:09
Nog even wachten en Groot Brittanie wordt ook zo'n goedkoop vakantieland wegens de devaluatie van hun munt. Dan kan je een all-inclusive aan de zuidkust van England krijgen ipv in Turkije met hetzelfde aan middelen.
Om daar in de regen te gaan zitten ipv thuis?
Bitje93 schreef:
03-10-2019 13:03
We kunnen toch ook gewoon met zijn allen met de auto naar Turkye gaan i.p.v. met het vliegtuig ?

Overigens, zelf kom ik al jaren het land niet uit voor vakantie en het bevalt mij prima.
Tegen de tijd dat je daar bent kun je alweer terug. En wil niet eens weten hoeveel dat kost aan benzine en afschrijving. Totaal onrendabel.
hollebollegijs schreef:
02-10-2019 22:45
Ik zou bijvoorbeeld een autoloze zondag helemaal geen ramp vinden.
Op zich wel lekker rustig idd (zou veel dagjesmensen schelen hier in 't bos), totdat je een telefoontje krijgt dat een dierbare naar 't ziekenhuis moet. Dan moet je wel mogen rijden natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
#team Veluwe
Vakantie kan prima met de auto of de trein, genoeg leuks binnen een dag reizen. Een max aantal keer vliegen voel ik wel wat voor. Of het moet zoveel duurder worden dat we ervoor kunnen compenseren.

Maar... ik denk ook dat de veeteelt wel een tandje minder mag. En qua stikstof is het de grootste vervuiler. De veeteelt heeft op deze schaal geen toekomst in Nederland. De komende jaren gaan we vast eea opkopen en dan moeten we dat netjes compenseren. Die compensatie (belastinggeld) is het offer dat ik maak.

Krijgen we een mooier Nederland voor terug. En werk kunnen we prima halen uit inrichting en invulling van al die opgekochte boeren bedrijven.
kleinezon wijzigde dit bericht op 03-10-2019 17:56
4.80% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Niet vliegen, 100 rijden, autoloze zondagen. Prima.

Maar dan ook geen formule 1 op Zandvoort.
I wanna live my life with the volume full!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven