Hoge Veluwe in plaats van All Inclusive Turkije

02-10-2019 22:33 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tussen de 80 en 90% steunt de boeren acties terwijl ongeveer 45% van de stikstof uitstoot veroorzaakt wordt door deze sector.

Wat je regelmatig voorbij hoort komen is de stelling "dan moeten we wat minder vliegen" oké klinkt lekker maar het merendeel van de vliegreizen zijn vakantievluchten.

Afbeelding

Jullie lezen het goed Nederland ging 9,8 miljoen keer op vliegvakantie.

Daarom lijkt het me leuk om eens te peilen of "wij" hier op VIVA willen stoppen met onze vliegvakanties en naar de Hoge Veluwe met vakantie gaan om de agrarische sector te redden.

Gewoon een Europees verbod op recreatievluchten of een maximum van een reis per twee jaar en dan kunnen de boeren doorgaan met boer zijn.
Uiteraard is dit een hypothetische discussie want in de praktijk werkt het natuurlijk niet zo.


Ik maak hem zwart / wit
De stelling: Vakantie vluchten mogen verboden worden om de boeren te redden.

TO trapt af:

Nee, dat offer ga ik niet brengen, ik vlieg gemiddeld een keer per 1.5 jaar en vind reizen leuk, ik reis veel per trein (bijvoorbeeld stedentrips) maar ga niet de rest van mijn leven mijn reisplannen in de koelkast zetten om de agrarische sector te redden.



Voor alle duidelijkheid, geen klimaat discussie hier maar een serieus antwoord op wat JIJ aan echte offers wilt brengen om de agrarische sector te redden.

Maar ook nieuwe ideeën welkom en uiteraard in deze draad te bediscussieerden:
Een verplichte autoloze zondag
Daar zou ik wel mee kunnen leven :lightbulb:

Om de boeren te redden mag de EU vakantievluchten verbieden

Totaal aantal stemmen: 136

Ja dan maar Hoge Veluwe (38%)
Nee mijn vakantie pakken ze niet af (43%)
Anders: ik geef een toelichting in de draad (18%)
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 02-10-2019 22:47
Reden: Was de autoloze zondag vergeten
5.23% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pianella2016 schreef:
02-10-2019 23:28
Dat het merendeel van de passagiers vakantiegangers zijn is alleen in het hoogseizoen zo. De rest (dus het overgrote deel) van het jaar de meeste reizigers op Schiphol uit zakelijke passagiers en mensen die reizen om naar familie te gaan oid.
Daarbuiten vergeten de luchtvaartbashers dat er ook een heel groot deel van de vluchten cargo vluchten zijn. Deze cargovluchten zijn verantwoordelijk voor het vervoer van een heeeeele hoop producten die in ieder huis staan.
Dat heeft dus niks met vakantie te maken en iedereen is daar schuldig aan..

Kortom, ik vind het echt bull shit om vakantiegangers te bestempelen als de milieuvervuilers.

Trouwens, 80% van de producten in een supermarkt komt vanuit het buitenland. Dus wel lekker een appeltje uit chili eten, of iets met kaneel uit weet ik veel waar smikkelen. Daar heeft ook en 747 een hele route voor afgelegd... Hoor je nooit iemand over!

Buiten dat vind ik dat gebash op de luchtvaart sowieso totáál misplaatst. De scheepvaart bijvoorbeeld is letterlijk dubbel zo vervuilend. Daar hoor je niemand over. Maar Nederland verwelkomt wel jaarlijkst bizar veel cruiseschepen en de plannen zijn om dat er nog veel meer te laten worden.
In Amsterdam zijn ze vergeten (!) bij de aanbouw van die cruiseterminal een elektra generator aansluiting te maken, hierdoor blijven de schepen continue hun motoren draaien, zodat de halve stad de hele tijd in die damp zit... Maar wel de oude diesels uit de stad weren, want die zijn zo milieuvervuilend... Deze schepen stoten net zoveel stikstof uit als AL het verkeer in Amsterdam het hele jaar!! Ga daar iets aan doen dan denk ik..!

Kortom ik vind het hypocriet om de luchtvaart te bestempelen als grote kwade, terwijl er zo veel meer sectoren zijn die veel vervuilender zijn.

De allergrootste vervuiler is de textielindustrie. Hoor je nooit iemand over, maar wel lekker ieder seizoen een nieuwe garderobe aanschaffen... En in laten vliegen met vliegtuigen of via grote tankers.

Als je echt wat wilt beteken voor het milieu kijk dan eerst eens naar je boodschappen en kleding. Koop alles uit Nederland en koop alleen nieuwe kleding als je oude versleten zijn..
Zo, dat scheelt me tien minuten tikwerk.
Dit zeg ik dus al jaren hier op Viva.
Maar ontneem het volk haar favoriete pispaaltje niet :)
Verder is het natuurlijk van de zotte om de luchtvaartindustrie te boycotten, zodat de boeren kunnen blijven vervuilen voor de export. Dat is pure symboolpolitiek. Schiphol opofferen voor de boeren, dat is 2% stikstof inleveren om de 46% vervuiling van de boeren te behouden? Zelfs Greta zal hier heel boos om worden.


Toen (sommige van) de boeren plannen begonnen te smeden om Schiphol te bezetten vielen ze gigantisch door de mand wat mij betreft.

De laatste paar jaar ben ik zelf de helft minder vlees gaan eten. Dus mag ik lekker blijven vliegen, fruit buiten het seizoen eten en dergelijke ;).
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
03-10-2019 06:50
Ik vind dat treinreizen makkelijker moet worden gemaakt. Als je met de auto weg wilt heb je tig routeplanners en tomtoms. Maar als je met de trein door Europa wilt kun je zelfs geen fatsoenlijke kaart met treinlijnen op internet vinden.

En dan moet je treinen ook nog steeds meer net als vluchten vooruit boeken en worden ze duurder naarmate je later boekt, waardoor de trein haar voordeel van gemak en vrijheid verliest.

En het is schreeuwend duur. Zeker als je in Nederland je internationale treinkaartje wilt regelen via NS-internationaal.

En als je bij booking of zo een hotel zoekt heb je de meest onzinnige selectiecriteria, maar iets nuttigs als "zoveel km afstand van een treinstation" zit er niet bij.

Ik zou dus graag een keer op langere vakantie willen met de trein (niet Berlijn want dat is inderdaad prima te doen en voor de meeste Nederlanders die niet naast een vliegveld wonen zelfs goedkoper en sneller), maar tot nu toe is het er niet van gekomen.
Wellicht allang mosterd maar zie dit net voorbij komen. Heb je al eens naar interrail gekeken?
Die hebben een app waarbij ze je de makkelijkste treinverbindingen naar een bestemming laten zien. stuk beter dan de NS dat laat zien.
Daarnaast hebben ze op de website een handige kaart waarmee je een route kan plannen.
Zo ben ik eens door oost Europa gereisd, kan het iedereen aanraden.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
06-10-2019 08:26
Verder is het natuurlijk van de zotte om de luchtvaartindustrie te boycotten, zodat de boeren kunnen blijven vervuilen voor de export. Dat is pure symboolpolitiek. Schiphol opofferen voor de boeren, dat is 2% stikstof inleveren om de 46% vervuiling van de boeren te behouden? Zelfs Greta zal hier heel boos om worden.


Toen (sommige van) de boeren plannen begonnen te smeden om Schiphol te bezetten vielen ze gigantisch door de mand wat mij betreft.

Dit dus, leuk we zijn het met elkaar eens (zeldzaam)

Overigens is vliegen misschien voor de stikstof uitstoot niet zo belastend de CO2 uitstoot is wel gigantisch.


Die bezetting van Schiphol of plannen maken om dat te doen is wel een schoolvoorbeeld van een beroepsgroep die weinig doet aan zelfreflectie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil heel graag iets aan het overmatige vliegverkeer doen, maar niet om de boeren te redden. Het moet en-en zijn.
Alle reacties Link kopieren
pianella2016 schreef:
02-10-2019 23:28
Dat het merendeel van de passagiers vakantiegangers zijn is alleen in het hoogseizoen zo. De rest (dus het overgrote deel) van het jaar de meeste reizigers op Schiphol uit zakelijke passagiers en mensen die reizen om naar familie te gaan oid.
Daarbuiten vergeten de luchtvaartbashers dat er ook een heel groot deel van de vluchten cargo vluchten zijn. Deze cargovluchten zijn verantwoordelijk voor het vervoer van een heeeeele hoop producten die in ieder huis staan.
Dat heeft dus niks met vakantie te maken en iedereen is daar schuldig aan..

Kortom, ik vind het echt bull shit om vakantiegangers te bestempelen als de milieuvervuilers.

Trouwens, 80% van de producten in een supermarkt komt vanuit het buitenland. Dus wel lekker een appeltje uit chili eten, of iets met kaneel uit weet ik veel waar smikkelen. Daar heeft ook en 747 een hele route voor afgelegd... Hoor je nooit iemand over!

Buiten dat vind ik dat gebash op de luchtvaart sowieso totáál misplaatst. De scheepvaart bijvoorbeeld is letterlijk dubbel zo vervuilend. Daar hoor je niemand over. Maar Nederland verwelkomt wel jaarlijkst bizar veel cruiseschepen en de plannen zijn om dat er nog veel meer te laten worden.
In Amsterdam zijn ze vergeten (!) bij de aanbouw van die cruiseterminal een elektra generator aansluiting te maken, hierdoor blijven de schepen continue hun motoren draaien, zodat de halve stad de hele tijd in die damp zit... Maar wel de oude diesels uit de stad weren, want die zijn zo milieuvervuilend... Deze schepen stoten net zoveel stikstof uit als AL het verkeer in Amsterdam het hele jaar!! Ga daar iets aan doen dan denk ik..!

Kortom ik vind het hypocriet om de luchtvaart te bestempelen als grote kwade, terwijl er zo veel meer sectoren zijn die veel vervuilender zijn.

De allergrootste vervuiler is de textielindustrie. Hoor je nooit iemand over, maar wel lekker ieder seizoen een nieuwe garderobe aanschaffen... En in laten vliegen met vliegtuigen of via grote tankers.

Als je echt wat wilt beteken voor het milieu kijk dan eerst eens naar je boodschappen en kleding. Koop alles uit Nederland en koop alleen nieuwe kleding als je oude versleten zijn..
De scheepvaart is natuurlijk ook grotendeels vrachtverkeer.

Ik zal wel in de geitenwollensokkenhoek zitten, maar ik hoor dus wel over de textielindustrie, de smartphones, het internet, alle goederen die over de hele wereld verscheept worden (maar je kunt in Februari dan weer beter je tomaten uit Marokko halen dan uit de Hollandse kas), huishoudens die van het gas af moeten maar dan electriciteit gebruiken dat door kolen en gas wordt opgewekt etc.

Ik denk echt dat de oplossing nu in een ‘lagere levensstandaard’ zit, leven zoals mijn opa zeg maar, maar dat gaat echt nooit gebeuren.
No thx wat betreft de Hoge Veluwe en evenzeer no thx wat betreft een All in in Turkije. Geen van beiden vallen nog maar in de categorie van wat voor een vakantie kan doorgaan.

Wij blijven gewoon gezellig vliegen zoals vandaag; 2-3-tal keer per jaar voor een vakantie, binnen en buiten Europa.
*Sikkepit* schreef:
02-10-2019 22:37
Zijn er geen andere opties dan de Hoge Veluwe? @(
Dan wordt het daar wel heul erg druk volgende zomer. :sarcastic:
De hoge veluwe is leuk hoor!
Ik heb de mazzel dat ik daar vlakbij woon :rolling:
yyy schreef:
06-10-2019 00:12
Voor de herfstvakantie zaten wij te kijken naar een weekje Terschelling of een weekje Madeira. Omdat het herfst is wel in een huisje en niet in de tent, en voor onze zoon een zwembad in de buurt. Wat bleek: er was eigenlijk geen prijsverschil. Dan zijn we voor ons eigen plezier haast wel gek om niet voor het betere weer en de hogere bergen te kiezen. En tja, die chartervlucht was toch al gepland.

Voor mezelf maak ik helaas gewoon de keuze in mijn eigen voordeel. Overall hoop ik echter heel erg dat er eerlijke prijzen komen voor de luchtvaart. Met de auto betalen we geheel terecht ook mee aan het milieu en met het vliegtuig lukt dat maar niet omdat het internationaal moet.
Zet dezelfde heffingen op vliegen en mensen gaan veel bewuster kiezen voor een vlucht. De vrijheid om te reizen zou ik nooit op willen geven, maar ik ben zeker bereid daar de echte prijs voor te betalen.

Zo ook met vlees eten. Vlees is belachelijk goedkoop, wat het voor de boeren ook weer lastig maakt. De oplossing voor beide komt eigenlijk vanuit dezelfde hoek: de consument. En de consument denkt met de bankrekening.
Ik vind het helemaal niet gek om voor een duurdere, milieuvriendelijker optie te kiezen.
Phoebemeaculpa schreef:
06-10-2019 11:04
De hoge veluwe is leuk hoor!
Ik heb de mazzel dat ik daar vlakbij woon :rolling:
Dat is zeker mazzel. De Veluwe is heel mooi, maar Terschelling ook en heel veel andere plekken in Nederland (en Europa) ook.
Alle reacties Link kopieren
Als we minder gaan vliegen, redden de boeren het nog steeds niet.

Ik schat dat elke 20 jaar de helft van de boeren stopt, en de andere bedrijven 2 x zo groot worden.
En zo gaat het al 50 jaar.

Er bestaat al een varkensflat met meer dan 20.000 varkens.

En dat komt niet door de milieu-regels.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Geen Hoge Veluwe voor mij, maar wel een vakantie in NL of iets wat goed te rijden is. Ik vlieg uit principe niet. Nog nooit gedaan ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik vlieg wel, en ik koop nieuwe kleren, en eet fruit buiten het seizoen. Maar: matigheid in alle dingen. Wissel het vliegen bewust af met vakantie in eigen land of een treintrip, doe lang met mn kleding en zorg ook voor genoeg voedsel van dichtbij en weinig vlees. Probeer dat ook aan mijn kinderen mee te geven zodat ze niet tot onbewuste consumenten opgroeien.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me schuldig aan vliegreizen (meer dan 10 jaar niet en nu 3 jaar achter elkaar). Ik koop (te veel) kleding.

Maar eet nog maar 2 of 3 keer per week vlees wat ik bij de lokale slager haal. Fruit bij de lokale fruitteler. we hebben als gezin maar 1 (relatief zuinige auto) die niet iedere dag gebruikt wordt.

Voor een paar dagen weg neem ik niet het vliegtuig. Binnenkort naar Berlijn met de trein (130 euro, eerste klas op en neer met kind (gratis)).

Ik fiets bij mooi weer naar mijn werk.

Kortom ik probeer een steentje bij te dragen, maar dat zou nog beter kunnen. Vliegvakanties wil ik niet opgeven, maar er bewust mee omgaan wel. Van mij mogen de prijzen best wel flink omhoog voor de korte vluchten.
Ik doe dit niet speciaal voor de boeren, maar voor de wereld in zijn algemeen.
Het rare vind ik dat vroeger iedereen kolen of hout stookte, en dat ik daar nooi iets van rook. Nu heb ik een stoker in de buurt, en ik nies en snotter me kapot. Ik ruik binnen dat er buiten iemand stookt.
Wij hadden een kolenkachel, en in de schuur een voorraadhok. Dat was aardig stoffig! En toch was er weinig allergie, astma en bronchitis ....
redbulletje schreef:
06-10-2019 07:47
Jij eet ook geen citrusvruchten en bananen?
In de winter zijn we hier nu eenmaal afhankelijk van warmere landen voor ons fruit. We hebben hier maar een paar maanden per jaar perzik, pruim, kers etc. Nu is het weer tijd voor mandarijnen, mango's, kiwi's etc.

Ik voel gelukkig niet de plicht een offer te brengen for the greater good.
En dit is denk ik precies het probleem. En daarmee wil ik niet jou persoonlijk aanvallen, maar bijna niemand wil echt een offer brengen voor the greater good. Nu is dat in jou geval ergens nog wel logisch, aangezien je zelf geen kinderen hebt en wilt, maar het gros van de mensen die dat wel heeft, wil ook geen stap op de plaats maken.

Veel mensen willen niet eens een afweging maken in hun persoonlijke keuzes want ze vinden dat ze een soort 'recht' hebben op alles wat ze kunnen betalen en willen. Of omdat ze vegetarisch zijn al genoeg compenseren en dus wel naar Amerika mogen vliegen. Ik ga dagelijks met de trein naar mijn werk (heb een spuughekel aan die afstand in de auto), maar dat is dus niet een 'offer' van mij, maar gewoon iets wat ik veel fijner vind dan het alternatief. Zou mooi zijn om dat te scharen onder 'goed gedrag' van mezelf.

Mijn grootste zorg is, dat landen als China en India, half Afrika, ook allemaal steeds rijker worden en steeds meer willen, net als wij dus eigenlijk, en op een keer moet dat wel misgaan.
hollebollegijs schreef:
06-10-2019 09:35
Overigens is vliegen misschien voor de stikstof uitstoot niet zo belastend de CO2 uitstoot is wel gigantisch.
Absoluut. Vandaar dat ik ook niet precies begrijp wat die boeren met Schiphol willen, het is een totaal andere problematiek. Een beetje dom, het slaat als een tang op een varken en je verspeelt je goodwill in één klap.

Maar ook hier op het forum is het onderscheid tussen stikstof en CO2 niet altijd even duidelijk...
Alle reacties Link kopieren
"Die boeren die iets met Schiphol willen" is een klein groepje dat nu blijkbaar even weinig werk om handen heeft.

Zij vertegenwoordigen niet de groep die naar Den Haag toog.


https://www.rtvnoord.nl/nieuws/214126/B ... s-onthaald

Schiphol plat
In diverse media ging woensdag al bericht over een appje rond, waarin boeren werd opgeroepen om mee te doen aan een actie om op 29 oktober Schiphol plat te leggen. Het Farmers Defense Force (FDF) distantieerde zich meteen van het bericht.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
02-10-2019 23:22
Mag je nog wel poepen of is dat ook slecht voor het milieu?
Moet je mee ophouden.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
06-10-2019 20:20
En dit is denk ik precies het probleem. En daarmee wil ik niet jou persoonlijk aanvallen, maar bijna niemand wil echt een offer brengen voor the greater good. Nu is dat in jou geval ergens nog wel logisch, aangezien je zelf geen kinderen hebt en wilt, maar het gros van de mensen die dat wel heeft, wil ook geen stap op de plaats maken.

Veel mensen willen niet eens een afweging maken in hun persoonlijke keuzes want ze vinden dat ze een soort 'recht' hebben op alles wat ze kunnen betalen en willen. Of omdat ze vegetarisch zijn al genoeg compenseren en dus wel naar Amerika mogen vliegen. Ik ga dagelijks met de trein naar mijn werk (heb een spuughekel aan die afstand in de auto), maar dat is dus niet een 'offer' van mij, maar gewoon iets wat ik veel fijner vind dan het alternatief. Zou mooi zijn om dat te scharen onder 'goed gedrag' van mezelf.

Mijn grootste zorg is, dat landen als China en India, half Afrika, ook allemaal steeds rijker worden en steeds meer willen, net als wij dus eigenlijk, en op een keer moet dat wel misgaan.
Helemaal mee eens.
Ik ben voor een vliegquotum en ook voor het fors duurder maken van vliegtickets. Het massatoerisme is een plaag en zakelijke reizen zijn vanwege de technologie lang niet meer altijd noodzakelijk.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
08-10-2019 09:55
Ik ben voor een vliegquotum en ook voor het fors duurder maken van vliegtickets. Het massatoerisme is een plaag en zakelijke reizen zijn vanwege de technologie lang niet meer altijd noodzakelijk.
Zo is dat.
Je zou ook iedereen CO2 emissierechten kunnen geven die je ook kunt verkopen. Dus als je een vliegticket koopt, benzine tankt, vlees eet of de kachel aanzet moet je naast geld ook CO2 punten betalen. En als je punten op zijn zul je ze van zuiniger mensen moeten overkopen. Uiteraard tegen marktprijs.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
10-10-2019 21:54
Zo is dat.
Je zou ook iedereen CO2 emissierechten kunnen geven die je ook kunt verkopen. Dus als je een vliegticket koopt, benzine tankt, vlees eet of de kachel aanzet moet je naast geld ook CO2 punten betalen. En als je punten op zijn zul je ze van zuiniger mensen moeten overkopen. Uiteraard tegen marktprijs.
Of alle producten labelen qua belasting voor onze omgeving. En daarmee een eco-tax bepalen. De beste producten met label A worden juist goedkoper gemaakt met de opbrengst van de producten met een slecht label. De bespoten appel uit Australië of de avocado wordt dan 3 euro, de biologische appel of kool van de lokale boer dertig cent. Allemaal die (plastic) zooi voor eenmalig of kort gebruik die goedkoop wordt verkocht ook flink belasten. Het gebruik (privé en zakelijk) van de lease-auto belasten per gereden km. En dan juist de gewone fiets fors goedkoper maken. Diensten van beroepen met een A label vrijstellen van BTW.
Maar ja, daarvan krijg je een enorme administratie en gesjoemel.
Mevrouw75 schreef:
06-10-2019 09:51
De scheepvaart is natuurlijk ook grotendeels vrachtverkeer.

Ik zal wel in de geitenwollensokkenhoek zitten, maar ik hoor dus wel over de textielindustrie, de smartphones, het internet, alle goederen die over de hele wereld verscheept worden (maar je kunt in Februari dan weer beter je tomaten uit Marokko halen dan uit de Hollandse kas), huishoudens die van het gas af moeten maar dan electriciteit gebruiken dat door kolen en gas wordt opgewekt etc.

Ik denk echt dat de oplossing nu in een ‘lagere levensstandaard’ zit, leven zoals mijn opa zeg maar, maar dat gaat echt nooit gebeuren.
Ik denk het ook en denk dat dat ook best mogelijk is, als:
- de prijzen omhoog gaan, ook van voedsel/levensmiddelen.
- de kwaliteit van producten (niet voedsel, maar dingen als textiel, lampen, meubilair, speelgoed etc) verbeterd wordt vanuit de industrie. Die is nu namelijk doelbewust verslechterd.

Het opgeven van een vliegvakantie ben ik nog niet aan toe, toch denk ik dat ook hier de oplossing in de prijzen zit.
NYC schreef:
11-10-2019 07:14
Ik denk het ook en denk dat dat ook best mogelijk is, als:
- de prijzen omhoog gaan, ook van voedsel/levensmiddelen.
- de kwaliteit van producten (niet voedsel, maar dingen als textiel, lampen, meubilair, speelgoed etc) verbeterd wordt vanuit de industrie. Die is nu namelijk doelbewust verslechterd.

Het opgeven van een vliegvakantie ben ik nog niet aan toe, toch denk ik dat ook hier de oplossing in de prijzen zit.

Dus alleen door een prijsverhoging ga jij afzien van vliegen? Terwijl je wel vindt dat er minder gevlogen moet worden? Dat snap ik niet goed, want je hebt toch vrije wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven