Honger in Afrika erger dan ooit!

07-05-2008 14:50 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat vannochtend in de trein en schrok me wezeloos toen ik in de krant las dat de honger in Afrika en ook Azie steeds erger wordt. Waar gaat dit heen in de wereld? Wat vinden jullie daarvan? Zijn jullie bezig om het hongerprobleem op te lossen? of juist helemaal niet?
yoyo2 schreef op 07 mei 2008 @ 16:08:

[...]

Hoezo beter lezen?

.
Omdat de betreffende opmerking niet van mij was, maar van een andere forummer :)
Zolang er corrupte Afrikaanse regeringen bestaan, (en die zijn er sinds de onafhankelijlheid en zullen ALTIJD blijven) blijft de honger daar bestaan.

En ontwikkelingswerkers rijden idd rond in dure 4-wheeldrives met airco. Het schiet allemaal niet op.

Afrika kan zichzelf redden, maar dat doen ze niet want als een klein kind kijken ze naar het westen met een uitgestrekte hand en die wordt gevuld.

Helaas komt dat niet bij de bevolking terecht maar bij de leiders.

Voorbeeldje: de Keniaanse president Kibaki verdient 12 (let wel!) keer zoveel als onze eigen JP.

Ik kan jullie staaltjes vertellen van dat land, hou op schei uit.

Wie wat wil doen en/of zich schuldig voelt. ;-)

Doe mij maar mailen en ik geef je een project en zorg dat het rechtstreeks bij de arme hongerkindjes terecht komt.

Mijn moeder zei dat vroeger ook altijd als ik mijn bord niet leegat, over de kindjes in Afrika.

En toen dacht ik al: op een dag zal ik er zelf naar toe gaan en......X-D

En zowaar, ik heb gedaan en doe het nog steeds ;-)

Dus komt u maar met uw gelden, ik zorg dat er niks aan de strijkstok blijft hangen en u kunt het nog aftrekken van de belasting ook nog,

Weg met uw schuldgevoel!
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
xjitsx schreef op 07 mei 2008 @ 14:50:

Ik zat vannochtend in de trein en schrok me wezeloos toen ik in de krant las dat de honger in Afrika en ook Azie steeds erger wordt. Waar gaat dit heen in de wereld? Wat vinden jullie daarvan? Zijn jullie bezig om het hongerprobleem op te lossen? of juist helemaal niet?
En ik maar denken dat Bob Geldof dat probleem had opgelost met Live Aid. Toentertijd was het ook al de ergste hongersnood allertijden. Er verandert ook niks.
sidenmick schreef op 07 mei 2008 @ 16:18:

[...]

Wat een dommige kortzichtige opmerking dit zeg.

Weet je hoeveel mensen er noodgedwongen in de bijstand zitten door bv ziekte oid, rond moeten komen van hooguit 30 euro per week voor alle boodschappen en alles buiten de standaard rekening.

Geloof me, nederland kent echt wel armoede!

Echt allemaal eigen schuld. Bijstand in Nederland is echt niet zo verschrikkelijk laag (ben ervaringsdeskundige, heb tijd bijstand gehad met mijn drie kids: vond het heel raar te merken dat ik zo goed kon rondkomen, maar ja, ik had dan ook geen schulden...).

Als bijstandsmoeder heb je zo rond de 1100 euro pm. Tel daar nog bij op alle kosten die worden kwijtgescholden (gemeente belastingen bijv.), je huurtoeslag, je kinderbijslag etc. en je hebt een inkomen op (bijna) modaal! En dat helemaal zonder te werken....

Nee je kunt niet op vakantie misschien, maar ik zie vakantie dan ook als luxe, waar je voor moet werken.

Oh, en bij ziekte is er de ziektewet of de wao (ja voor die laatste groep is het volgens mij soms niet zo makkelijk....)
ik denk dat het moeilijk wordt om in mijn eentje het hongerprobleem gaan op te lossen eigenlijk. Wij steunen wel een goed doel (van mensen die we persoonlijk kennen en waarvan ik dus ook weet dat het geld komt waar het hoort). Maar dat geld wordt niet alleen besteed aan eten maar ook aan huizen en dergelijke

toen ik in afrika zat ben ik in een township geweest, ze hadden geen geld maar wel genoeg te eten omdat iedereen zijn ding had en dan weer met elkaar geruild werd zeg maar. De een had de kippen, de andere het fruit en zo werd geruild. Een soort mini economietje in een grote economie

v
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Liv schreef op 07 mei 2008 @ 16:53:

[...]

Echt allemaal eigen schuld. Bijstand in Nederland is echt niet zo verschrikkelijk laag (ben ervaringsdeskundige, heb tijd bijstand gehad met mijn drie kids: vond het heel raar te merken dat ik zo goed kon rondkomen, maar ja, ik had dan ook geen schulden...).

Als bijstandsmoeder heb je zo rond de 1100 euro pm. Tel daar nog bij op alle kosten die worden kwijtgescholden (gemeente belastingen bijv.), je huurtoeslag, je kinderbijslag etc. en je hebt een inkomen op (bijna) modaal! En dat helemaal zonder te werken....

Nee je kunt niet op vakantie misschien, maar ik zie vakantie dan ook als luxe, waar je voor moet werken.

Oh, en bij ziekte is er de ziektewet of de wao (ja voor die laatste groep is het volgens mij soms niet zo makkelijk....)

Alsof alles komt door schulden en alles altijd eigen schuld is.

Er zijn echt genoeg mensen zonder schuld die het met bijstand moeilijk hebben tegenwoordig.

Als alleenstaande heb je nog geen 850 euro, zie het er maar mee te doen.

Met de huurprijzen van tegenwoordig en die ziektekosten en dure boodschappen is dat echt geen lolletje ondanks alle tegemoetkomingen.

Dus als ik geef begin ik graag bij mijn omgeving, en ik zou het dan ook heel fijn vinden als mijn dure belastingcentjes ook eens wat meer in eigen land gespendeerd worden.
Eowynn_ schreef op 07 mei 2008 @ 15:11:

Je schrok je wezenloos? Heb je de afgelopen tijd onder een steen gezeten?

Was ook mijn eerste reactie.

Oh ja, wat ik zelf doe: Eerlijke handel steunen, bewust consumeren, geen dingen van bedrijven kopen waarvan ik weet dat ze lokale bevolking uitbuiten, etc
sidenmick schreef op 07 mei 2008 @ 17:03:

[...]

ik zou het dan ook heel fijn vinden als mijn dure belastingcentjes ook eens wat meer in eigen land gespendeerd worden.
Er gaat maar 0,8% van het Bruto Nationaal Produkt naar ontwikkelingshulp, dus om nou te zeggen dat "je dure belastingcentjes" allemaal de grens overvliegen, neuh...
Truusje86 schreef op 07 mei 2008 @ 17:02:

Wil jij ook een bijdrage leveren aan het armoedeprobleem zonder geld te doneren maar door leuke activiteiten?

Neem dan eens een kijkje op www.globalicious.org

Groetjes

No offense, maar ik vind het een beetje een vermoeiende site.

Dat bewust consumeren moet ook alleen maar 'fun' en hip zijn of zo. Of dan moet je ineens aan allerlei online dingentjes meedoen om maar je betrokkenheid bij het milieu of de wereld te tonen. Alsof je dat alleen maar kan doen als je bij een of ander clubje zit.
heejhallo schreef op 07 mei 2008 @ 17:14:

[...]

No offense, maar ik vind het een beetje een vermoeiende site.

Dat bewust consumenren moet ookalleen maar 'fun' en hip zijn of zo. Of dan moet je ineens aan allerlei online dingentjes meedoen om maar je betrokkenheid bij het milieu of de wereld te tonen. Alsof je dat alleen maar kan doen als je bij een of ander clubje zit.
Maar zo kan je haske bewust naar festivals en daar haske bewust flyers en overig afval in de lokale natuur weggooien en haske bewust je ochtendkrantje in de trein laten rondslingeren. Maar je bent wél hipperdepipMTVbewust!
Margaretha2 schreef op 07 mei 2008 @ 15:13:

ik kende die organisatie helemaal niet! Heb er meteen op gegoogled!!

Iets heel anders: de film The Number One Ladies Detective Agency. Deze speelt in Botswana, en ondanks dat de cast niet helemaal Afrikaans is, en het niet over honger gaat, moet iedereen 'm zien!! Dit is nou echt iets (in mijn ogen) dat de beeldvorming over Afrika kan veranderen.

Zolang 'wij' (onbewust) het idee hebben dat 'die zielige negertjes' slachtoffers zijn en altijd slachtoffers zullen blijven, en wijzelf bv. nóóit in zo'n situatie terecht zouden komen (omdat zij nou eenmaal héél anders zijn dan wij) is 't lastig om tot een oplossing te komen denk ik.
Inderdaad! bij ons in de stad is er eens per jaar 'african film festival', met gelukkig niet allemaal 'zielige' films. Juist gekke musicals, of ontroerende verhalen voeren de boventoon. De enige mainstream films over Afrika de afgelopen jaren waren films als the Constant Gardener, Hotel Rwanda, the last King of Scotland en Blood Diamonds. Allemaal ellende, dan is het echt leuk om een vrolijk Afrikaans tegengeluid te horen. De beeldvorming van Afrika mag best eens iets anders!
Lee24 schreef op 07 mei 2008 @ 15:18:

tja.

Vind het natuurlijk erg dat die mensen daar zo'n honger hebben maar ben zelf van mening dat we eerst moeten beginnen met onze eigen landgenoten te helpen die buiten hun schuld om niet genoeg geld hebben om eens fatsoenlijk te eten of niet eens geld hebben voor water en elektra terwijl dat van zulke normale basis dingen zijn.

Wij horen, met onze diepvries en magnetron and computer thuis tot de rijkste 1 % van de wereld.En we kunnen zo rijk zijn doordat we anderen arm houden en tegen lage loontjes de spulletjes maken die wij willen hebben. En door gekke importheffeingen te verzinnen als arme landen iets in Europa willen verkopen.s.

Er gaat wel steeds zoveel geld naar het buitenland toe nu weer met dat gironummer voor Birma.

Ja, ik vond het ook heel erg wanneer er mensen, gewoon slachtofferes van een natuurramp geld nodig hebben om er weer bovenop te komen. hadden ze maar meer moeten sparen, vind je ook niet?

Vind het mooi om te zien dat die mensen zo geholpen worden maar zou liever zien dat er eerst eens zo'n aktie hier zou komen om het in eigen land wat beter te krijgen.

Het is niet voor niks dat er steeds meer mensen naar de voedselbank moeten
Volgens mij is de voedselbank ook een gevalletje; aanbod schept vraag.
Ik schrok me net wezenloos dat je een meervoudige persoonlijkheid blijkt te zijn!
Direct komt er nog een Beppie85 opduiken die ook ineens over Globalicious begint. Goh, wat toevallig allemaal. Of ben ik nu erg cynisch?
sidenmick schreef op 07 mei 2008 @ 16:18:

[...]

Wat een dommige kortzichtige opmerking dit zeg.

Weet je hoeveel mensen er noodgedwongen in de bijstand zitten door bv ziekte oid, rond moeten komen van hooguit 30 euro per week voor alle boodschappen en alles buiten de standaard rekening.

Geloof me, nederland kent echt wel armoede!

Natuurlijk heb je wel relative armoede in Nederland. Maar daarom hoef je toch niet je ogen te sluiten voor armoede in andere landen?

Ik vind het zo raar om armoede alleen maar erg te vinden binnen je eigen landsgerenzen. Immers, onze economie is ook niet alleen maar iets Nederlands. We kopen spullen die gemaakt zijn over de hele wereld, waarvoor ook mensen uit andere landen hebben gewerkt en misschien zijn er grondstoffen voor gebruikt uit hun leefomgeving. Andersom leggen we andere landen allerlei beperkingen op met subsidies en beperkingen waardoor ze zich niet kunnen ontwikkelen. Daarom vind ik de Nederlandse ontwikkelingshulp ook een dikke vette wassen neus. Voor elke euro die er naar Afrika gaat, halen we er 20 terug, in de vorm van nederlandse bedrijven die daar bijvoorbeeld aan olie verdienen, of omdat we produkten die we zelf niet kunnen verwerken op de markt daar dumpen.

Ik bedoel, we zijn zo met elkaar verbonden wereldwijd tegenwoordig, door handel en arbeid, waarom zou ik me dan alleen maar drukmaken over arme Nederlanders?
En ons heel toevallig gelijk als eerste post een ge-wel-di-guh tip wil geven!
Volgens mij is TO ook een beetje schizofreen in combinatie met de Globalicious TO.

Armoede is gewoon erg, waar dan ook ter wereld. Uiteraard is er ook armoede in Nederland, ik zie dat ook van heel dichtbij. Ons systeem van de zorgstaat werkt echt niet zo feilloos als iedereen denkt hoor.
Dhelia schreef op 07 mei 2008 @ 17:17:

[...]

Maar zo kan je haske bewust naar festivals en daar haske bewust flyers en overig afval in de lokale natuur weggooien en haske bewust je ochtendkrantje in de trein laten rondslingeren. Maar je bent wél hipperdepipMTVbewust!

Kijk, daar heb je het al, ik wordt gewoon oud en bepaal liever zelf wat ik bewust vind of niet, daar heb ik MTV gelukkig niet meer bij nodig......

Even serieus, ik vind het leuk als zo'n instelling meer jongeren 'bewust' van hun gedrag kan maken. Maar ik zit zelf een beetje in de groene hoek en wordt er dus echt een beetje moe van, doet me een beetje denken aan 'greenwashing'. Als er maar een groen sausje over zit is het al gauw goed. En tuurlijk sommige maatregelen voor een bettere wereld zijn haske makkelijk, hoef je weinig inspanning voor te leveren. Je oplader uit het stopcontact of je afval scheiden en zo. Maar wanneer het gaat om echt luxe op te geven, dan neemt de animo heel snel af hoor. Want het moet allemaal wel 'fun' blijven. Nee, dan leiver met een mal kapsel een 'creatief' flimpje voor een hipperdepip anti-hongerprojectje in elkaar knutselen. DjeeezzzHet gaat er toch om dat je voor jezelf uitmaakt wat je belangrijk vind in het leven? dat hoeft MTV me toch niet voor te schrijven. Sorry, maar ik word hier altijd een beetje cynisch van.

Ik bedenk me ook opeens dat MTV nooit (ik weet niet of ze het inmiddels wel doen) de spotjes van 'buy nothing day' wilden uitzenden in de VS. want dat was een verkeerd signaal en vonden de andere adverteerders niet leuk. Maar nu wel lekker meedoen met globalicious, wat het ook zijn moge. Lekker huichelachtig hoor....
sidenmick schreef op 07 mei 2008 @ 17:03:

[...]

Alsof alles komt door schulden en alles altijd eigen schuld is.

Er zijn echt genoeg mensen zonder schuld die het met bijstand moeilijk hebben tegenwoordig.

Als alleenstaande heb je nog geen 850 euro, zie het er maar mee te doen.

Met de huurprijzen van tegenwoordig en die ziektekosten en dure boodschappen is dat echt geen lolletje ondanks alle tegemoetkomingen.

Dus als ik geef begin ik graag bij mijn omgeving, en ik zou het dan ook heel fijn vinden als mijn dure belastingcentjes ook eens wat meer in eigen land gespendeerd worden.

850 euro is een hele hoop geld hoor. Zeker in vergelijking met andere landen. En daar gaat het hier om.

Huurprijzen? Daar heb je huurtoeslag voor hoor. Zodat ieder mens een huis kan huren. Ziektekosten? Daar ben je voor verzekerd. (en je krijgt zorgtoeslag als je bijstand hebt)

En als ik het kan met mijn drie kids, waarom een ander dan niet? Ik had echt geen geldschieter achter de hand hoor.
[quote]xxxRosalitaxxx schreef op 07 mei 2008 @ 16:48:

[...]

En ik maar denken dat Bob Geldof dat probleem had opgelost met Live Aid. Toentertijd was het ook al de ergste hongersnood allertijden. Er verandert ook niks.[/quote]

Het belangrijkste van Live Aid was dat Bob Geldof wegens dat festival geen tijd meer had om nieuwe CD's op te nemen!

Daar kunnen we de arme negertjes niet genoeg voor bedanken!

;-)
Mij maakt het niet uit dat MTV het doet en dat dat hypocriet zou zijn. Het is een methode die werkt en die zorgt dat armoedeproblemen onder de aandacht komen van jongeren, en dat het uit het geitenwollensokken-hoekje komt. Het armoedeprobleem wordt niet opgelost door ngo's en andere weldoeners die uit roeping gaan werken tegen een hongerloon (no pun intended). Er moeten mensen komen die een dure MBA hebben gehaald en heel goed weten wat ze doen ipv alleen antropologen die een beetje bij hobbyen. En er moet een bewustwording zijn onder allerlei lagen van de bevolking. En ik zie niet in waarom dat alleen in campagnes type dikke buikjes en vliegen in de ogen en die zieligerds hebben hulp nodig kan. Dus GO MTV!!

En wat ook interessant is, en iets minder glamorous en delicious: Jeffrey Sachs - het einde van de armoede. http://www.nl.bol.com/is-...004002621493&Section=BOOK
Misschien ben ik mosterd, maar heeft de huidige toestand ook niet te maken met de stijgende welvaart in China; stijgende vraag naar voedsel aldaar zorgt voor stijgende prijzen all over the world. Toevallig stond hier vandaag in de krant dat voedselprijzen het eerste kwartaal van 2008 met 13 % gestegen zijn.

Maargoed, even Afrika. Ik denk dat Yasmijn ook een belangrijk punt aansnijdt; die corrupte regeringen daar die buiten hun eigen inwoners kompleet uit. Daar valt imho niet tegenop te helpen. Wat dat betreft ben ik een enorme ontwikkelingssamenwerkings-cynicus.
blumpke schreef op 07 mei 2008 @ 16:02:

[...]

Na de tsunami ben ik mee geweest naar Sri Lanka. Helaas zie je dan de werkelijkheid. Geld ging naar de zogenaamde 'heropbouwers': directeuren die in de duurste hotels verbleven en het nodig vonden dat er voor bijna elke trip een nieuwe auto aangeschaft werd (niet omdat dit nodig was!). Vervolgens moest er wekenlang gewacht worden op bepaalde papieren, maar het geld vloog de zakken uit. Tegen de tijd dat we aan de slag mochten, was het geld al voor 2/3 op!

Verder in Afrika gezien dat het geld van Unicef op dezelfde manier verbrast wordt. Naar de kindjes? Yeah right... Helaas, maar ook hier ging het geld naar de grote bazen. Sinds deze ervaringen geef ik geen rooie cent meer.

En naar welke bazen ging dat? Unicef geeft nl geen geld maar heeft er projecten lopen. Ja, nog steeds omdat het nodig is!!!

Ik ben vrijwilligster voor Unicef en hoor hoe het is. Die info krijg ik en andere vrijwillgers via veldmedewerkers.
Steph, helaas is het op lokaal nivo idd zoals Blumpke beschrijft. Ook bij Unicef, World Food Programme van de UN, en geld dat via de NL overheid door de ambassades rondgedeeld word aan projecten e.d. Ik weet geen percentages hoor, maar het is een feit dat er mee gesmeten wordt, met dat geld.

Soms moet er voor het eind van het jaar nog snel even een project goedgekeurd worden, omdat anders het budget niet op is, en ze (een bepaalde NGO) dan komend jaar minder fondsen krijgen. Dus dan word er niet al te kritisch gekeken naar wat voor project, is het wel goed doortimmerd, etc.

Wat dat betreft geef ik liever mijn geld mee aan Yasmijn en dan mag ze er ook nog een biertje voor kopen voor de moeite . ;-)
En de VN heeft nog maar 7 jaar om de doelstellingen te halen. In 7 jaar alle problemen oplossen waar de mensheid al veel langer mee te kampen heeft. Ik wens ze succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven