Ik ben blank / wit / RAL9016 en ik ben het zat!

12-01-2018 14:45 867 berichten
... Ik ben het zat dat wij blanke / witte / RAL9016 mensen altijd maar over een kam geschoren worden en per definitie weggezet worden als racisten door een club verzuurde mensen met tijd teveel die op deze manier juist haat en verdeeldheid zaaien, terwijl ze doen alsof ze oh zo politiek correct bezig zijn door van alles maar racistisch te noemen.

Ik ben het zat om altijd maar geconfronteerd te moeten worden met een slavernijverleden waar ik zelf niet bij was en waar ik al helemaal niets aan kan doen.

Zwarte piet, negerzoenen, de H&M trui, allemaal racistisch... Maar intussen zijn blanke vla en jodenkoeken dan wel weer oké, daar hoor je niemand over. Racisme gaat tenslotte altijd maar een kant op.

Op een of andere manier stelt men zich massaal nederig op en luistert men vaak ook nog naar de groep racismeroepers, want ja we moeten ons toch wel kapotschamen voor ons slavernijverleden en wij hebben het tenslotte altijd maar makkelijk met onze bleke huidjes.

Het zal mij jeuken welke huidskleur iemand heeft, ik ben helemaal niet racistisch, ik haat alle mensen even veel :P maar ik word er zo moe van dat te pas en te onpas de racismekaart getrokken wordt! Het kan toch niet anders dan dat nog meer mensen dit spuugzat zijn? Zo wek je toch juist racisme in de hand?
Alle reacties Link kopieren
Jejoue schreef:
14-01-2018 12:19
Dan zou ik niet "het merendeel van de basisschool" schrijven.
Oh gos, ging het daarom? :rofl: Wat sneu.
Am Yisrael Chai!
Het staat een beetje lullig als je schrijft nul vouten gemaakd te hebben in je toets.
Yggdrasil- schreef:
14-01-2018 12:09
Ik wil echt niet zeiken maar voor mij gold hetzelfde. Ik woonde in een arabisch land als blanke en moest ook een aparte toets doen bovenop een 550 score cito.
Mijn zoon idem. Maar dan omdat hij, net zoals jouw broer, een andere toets had gedaan en een klas had overgeslagen. Ook zijn zussen zaten al lang en breed op (hetzelfde)gymnasium.
We zijn beiden hartstikke blank.
Kan het heel misschien zo zijn dat dit helemaal geen racisme was?
Just wondering hoor.
Bedoel er verder niks mee.
Ik kreeg ook een lager advies dan andere kinderen in de klas met dezelfde score. Waarschijnlijk doordat ik uit een 'tokkiewijk' kwam en mijn ouders laagopgeleid zijn. Vul ik in, ik weet de exacte reden niet, natuurlijk. Uiteindelijk toch op de havo beland en daarna op de uni. Het zat er absoluut in, maar het werd niet opgemerkt. Maar dat mag niet gezegd, want dan doe je de ervaring van donkere mensen tekort, blijkbaar. Terwijl ik juist bedoel: ik weet het, belachelijk, bij jou, bij mij, bij Ygg. Zou niet zo mogen zijn.
Scholen willen nog weleens een dubbel check doen als de Cito score niet overeen stemt met de dagelijkse werkelijkheid die zij zien op school.
anoniem_63e9328468450 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 12:29
4.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jejoue schreef:
14-01-2018 12:24
Het staat een beetje lullig als je schrijft nul vouten gemaakd te hebben in je toets.
:rofl:

Maar wat is er precies verkeerd aan "het merendeel van" als je "het grootste gedeelte van" bedoelt? ik ben het speciaal voor je gaan opzoeken maar ik kan nergens een uitleg vinden.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
14-01-2018 12:29
Scholen willen nog weleens een dubbel check doen als de Cito score niet overeen stemt met de dagelijkse werkelijkheid die zij zien op school.
Leuk, die insinuatie, maar dat was bij ons beiden niet aan de orde. We hadden beiden een gymnasiumadvies en hebben beiden ook gymnasium succesvol afgerond, mijn broertje zelfs op zijn 16e al.
Am Yisrael Chai!
Na "merendeel van" hoort een meervoudsvorm te volgen.
Logisch, toch?

Dus: "het merendeel van de mensen", "het merendeel van de honden"...enz.
Alle reacties Link kopieren
Jejoue schreef:
14-01-2018 12:34
Na "merendeel van" hoort een meervoudsvorm te volgen.
Logisch, toch?

Dus: "het merendeel van de mensen", "het merendeel van de honden"...enz.
Het merendeel van de klassen, het merendeel van de leerjaren...
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
14-01-2018 12:35
Het merendeel van de klassen, het merendeel van de leerjaren...
Juist!
Goed zo!
Alle reacties Link kopieren
ik zie dat overigens nergens staan, dat na merendeel altijd een meervoudsvorm zou moeten volgen. Wel dat het een synoniem is voor "het grootste deel". En aangezien je ook kunt zeggen "het grootste deel van de taart", kun je ook zeggen "het merendeel van de taart".

Dus volgens mij zit je nu heel tof te doen voor iets wat niet eens fout was.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Het grootste deel van de basisschool, het merendeel van de leerlingen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
fashionvictim schreef:
14-01-2018 12:39
ik zie dat overigens nergens staan, dat na merendeel altijd een meervoudsvorm zou moeten volgen. Wel dat het een synoniem is voor "het grootste deel". En aangezien je ook kunt zeggen "het grootste deel van de taart", kun je ook zeggen "het merendeel van de taart".

Dus volgens mij zit je nu heel tof te doen voor iets wat niet eens fout was.
Joh!
fashionvictim schreef:
14-01-2018 11:46
Nee, dit topic is een beschuldiging aan het adres van zwarte mensen en daar reageer ik op.


Nee hoor, niet alleen aan het adres van zwarte mensen. Vanwege een of andere doorgeslagen politieke correctheid, zie ik de laatste tijd juist vooral ook heel veel blanke mensen doorslaan in van alles racisme vinden. Ik meen me te herinneren dat een gozer op Facebook die zwarte piet snoepgoed in een winkel kapotkneep, ook blank was, bijvoorbeeld. Zo zie je maar weer, ik heb het nergens over dat alleen / alle zwarte mensen de racismeroepers zijn, maar het wordt wel weer zo gedraaid.
fashionvictim schreef:
14-01-2018 12:33
Leuk, die insinuatie, maar dat was bij ons beiden niet aan de orde. We hadden beiden een gymnasiumadvies en hebben beiden ook gymnasium succesvol afgerond, mijn broertje zelfs op zijn 16e al.
Het is geen insinuatie omdat ik het niet (specifiek) over jou had.
Het feit dat je mijn opmerking persoonlijk opvat zegt veel over jouzelf.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-01-2018 12:39
ik zie dat overigens nergens staan, dat na merendeel altijd een meervoudsvorm zou moeten volgen. Wel dat het een synoniem is voor "het grootste deel". En aangezien je ook kunt zeggen "het grootste deel van de taart", kun je ook zeggen "het merendeel van de taart".

Dus volgens mij zit je nu heel tof te doen voor iets wat niet eens fout was.
Met logica heeft het weinig te maken, meer met taalgevoel. Mijn taalgevoel, wat dat verder ook waard is, zegt dat op merendeel een meervoud volgt en op grootste deel een enkelvoud.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Jejoue schreef:
14-01-2018 12:40
Joh!
Sorry, nu snap ik je niet meer. Was het nu wel fout of niet fout?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
:) dat wat Nederlanders Nederlands vinden is Nederlands. Wat “goed” is bepalen de gebruikers van een taal.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
14-01-2018 12:42
Met logica heeft het weinig te maken, meer met taalgevoel. Mijn taalgevoel, wat dat verder ook waard is, zegt dat op merendeel een meervoud volgt en op grootste deel een enkelvoud.
ik heb het idee dat jullie allebei in de war zijn met "merendeels", wat wel een meervoud impliceert of zelfs vereist.

"Het merendeel van het gebouw was afgesloten in verband met de terreurdreiging" is volgens mij taalkundig gewoon correct.
Am Yisrael Chai!
Na "meerderheid van" volgt altijd een meervoudsvorm.

Kijk, het maakt mij verder niet uit, hoor. Iedereen schrijft maar wat hij wil.
Maar als iemand prat gaat op een 100% score, kan ik het niet nalaten op een foutje te wijzen.
Want die zie ik nou eenmaal altijd.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-01-2018 12:45
ik heb het idee dat jullie allebei in de war zijn met "merendeels", wat wel een meervoud impliceert of zelfs vereist.

"Het merendeel van het gebouw was afgesloten in verband met de terreurdreiging" is volgens mij taalkundig gewoon correct.
Ik ben niet in de war, ik voel het simpelweg anders aan dan jij. Ook het merendeel van het gebouw zou ik fout tellen in de quiz “wie is de ergste taalnazi” :proud:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Jejoue schreef:
14-01-2018 12:48
Na "meerderheid van" volgt altijd een meervoudsvorm.

Kijk, het maakt mij verder niet uit, hoor. Iedereen schrijft maar wat hij wil.
Maar als iemand prat gaat op een 100% score, kan ik het niet nalaten op een foutje te wijzen.
Want die zie ik nou eenmaal altijd.
Ja, maar merendeel betekent geen "meerderheid van" of "meeste", dat is merendeelS.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Dit topic gaat wel een leuke kant op :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Jejoue schreef:
14-01-2018 12:48
Na "meerderheid van" volgt altijd een meervoudsvorm.

Kijk, het maakt mij verder niet uit, hoor. Iedereen schrijft maar wat hij wil.
Maar als iemand prat gaat op een 100% score, kan ik het niet nalaten op een foutje te wijzen.
Want die zie ik nou eenmaal altijd.
Daarnaast ging ik niet prat op mijn 100% score, er werd mij gevraagd naar concrete voorbeelden van situaties waarvoor ik harder heb moeten knokken. Ik heb 6 jaar in een gymnasiumklas gezeten met witte kinderen die lagere CITO scores hadden dan ik, en die GEEN toelatingsexamen hoefden te doen waar ik dat wel moest.

Kan natuurlijk weer toeval zijn, en ongetwijfeld heeft elke forummer nu ineens ook als enige toelatingsexamen moeten doen en moeten diens kinderen ook als enige toelatingsexamen doen, maar ik, en mijn ouders, met name de witte van de twee, hadden toch echt het idee dat mijn huidskleur daar een rol in speelde.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Maar het is je in ieder geval goed gelukt om a) dat voorbeeld in twijfel te trekken en b) daarmee de discussie tot stand te brengen.

Chapeau.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
FV, welk voorbeeld ne ook noemt, je weet toch dat de reactie zal zijn “maar was het wel vanwege kleur?”

Je zal niet geloofd worden door wie je toch al niet geloofden
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven