'Ik kan niet terug naar Afghanistan, ik ben te verwesterd'

09-03-2018 19:06 734 berichten
Te verwesterd om terug te keren. Dat is het argument dat twee vrouwen uit Afghanistan en een vrouw uit Somalië vandaag gaan aanvoeren bij een zitting van de Raad van State. Ze willen daarmee voorkomen dat ze worden uitgezet naar hun land van herkomst.

Een van de vrouwen wordt bijgestaan door Vluchtelingenwerk Nederland. Doordat de vrouwen naar eigen zeggen 'verwesterd' zijn, zouden ze bij terugkeer in hun land van herkomst gevaar lopen. Vluchtelingenwerk Nederland hoopt dat bij een uitspraak in het voordeel van de vrouwen er meer asielzoekers met soortgelijke zaken naar de rechter kunnen stappen.

Zelfstandig in Nederland
Mohadese Moradi (21) is een van de vrouwen. Ze vluchtte zeven jaar geleden vanuit Herat, haar voormalige woonplaats in Afghanistan. Ze woont nu in een azc in Harderwijk, zonder verblijfsvergunning. "Ik heb mijn leven in Nederland opgebouwd. Hier kan ik zelf bepalen hoe ik me kleed, wat ik wil doen en met wie ik ben. Dat kan niet in Afghanistan."

Mijn eigen familie zal mij, zoals ik nu ben, niet accepteren.
Mohadese Moradi
Mohadese kan zich niet voorstellen hoe het zou zijn om terug te moeten keren. "Ik heb geen man die voor mij zorgt, dat is in Afghanistan ondenkbaar. Mijn eigen familie zal mij, zoals ik nu ben, niet accepteren."

Journaliste en Afghanistan-deskundige Bette Dam herkent het verhaal van Mohadese. "Als je jaren in Nederland hebt gezeten en je van die vrijheid hebt geproefd, is het een gigantische stap terug om weer terug te keren naar Afghanistan", vertelt Dam in het NOS Radio 1 Journaal. "De carrièremogelijkheden zijn daar heel beperkt en de veiligheid is zeer achteruit gegaan."

De vrouwen zullen waarschijnlijk niet gestraft worden als ze terugkomen in Afghanistan, maar het leven zal wel vol beperkingen zitten, zegt Dam.

Bijzondere zaak
Dat een zaak als deze het tot een zitting bij de Raad van State haalt, is bijzonder, vinden deskundigen. Meestal worden die zaken schriftelijk afgedaan. "Dit is een belangrijke zaak", zegt hoogleraar Europees asielrecht Hemme Battjes. "Als je in aanmerking wil komen voor een verblijfsstatus moet je aantonen dat je iets te vrezen hebt dat verband houdt met een eigenschap die je niet kan of wil veranderen."

Zo maken sommige homoseksuele asielzoekers kans op een verblijfsvergunning, omdat het te gevaarlijk is om terug te keren naar het land waar ze vandaan komen. "Hier ligt de vraag hoe dat zit met de verwestersing. Deze vrouwen, met een afwijkende leefstijl, kunnen in hun herkomstland gezien worden als een sociale groep met een aparte status. Dan zouden ze in aanmerking kunnen komen voor een verblijfsvergunning", vertelt Battjes.

Niet voldoende voor asiel
Het ministerie van Justitie en Veiligheid, dat gaat over de terugkeer van asielzoekers, zegt dat verwestersing niet voldoende grond biedt voor een verblijfsvergunning. In een reactie laat het ministerie weten dat "de bescherming die het Vluchtelingenverdrag biedt (...) niet is bedoeld voor deze betrokken vrouwen."

De kern van het vluchtelingenverdrag is juist dat je als mens het leven moet kunnen leiden dat je wil leiden.
Dorine Manson van Vluchtelingenwerk
Volgens het ministerie vormen "beperkingen in de mogelijkheid tot ontwikkeling of ontplooiing niet voldoende grond voor asielrechtelijke bescherming."

Daar is de directeur van Vluchtelingenwerk, Dorine Manson, het niet mee eens. "De interpretatie van deze definitie is nog nooit geconcretiseerd. Er moet meer duidelijkheid komen over deze definitie", zegt Manson in het NOS Radio 1 Journaal. "De kern van het vluchtelingenverdrag is juist dat je als mens het leven moet kunnen leiden dat je wil leiden."

Uitspraak duurt nog even
Het duurt nog minstens zes weken voordat de Raad van State uitspraak doet in de zaak. Die kan ook besluiten om de zaak door te verwijzen naar het Hof van Justitie in Luxemburg. Dan duurt het waarschijnlijk nog maanden voor er duidelijkheid komt.
SRCNN14 schreef:
10-03-2018 18:13
Die provincies zijn beduidend veiliger bevonden door diverse asielinstanties in Europa, ongeacht man of vrouw.
Nja maar dat zegt nog steeds niks tot in hoeverre deze vrouwen te vrezen hebben als ze terugkeren naar deze provincies. Ik zou het graag wat concreter willen zien wat er onder ''veiliger'' verstaan wordt.
moentje_ schreef:
10-03-2018 18:16
Nja maar dat zegt nog steeds niks tot in hoeverre deze vrouwen te vrezen hebben als ze terugkeren naar deze provincies. Ik zou het graag wat concreter willen zien wat er onder ''veiliger'' verstaan wordt.
Ik vermoed dat dit onder meer is gebaseerd op het aantal incidenten met burgerslachtoffers/burgers als concreet target.

Mijn punt blijft alleen dat - en vermoedelijk inclusief de dames in kwestie - er bepaalde mensen zijn die de asielprocedure keer op keer rekken en geen gehoor geven aan een verzoek het grondgebied te verlaten tot ze uiteindelijk aankomen met argumenten als verwesterd, homoseksueel of bekeerd - al dan niet op waarheid berust. Er zijn ook gevallen waarbij ze op smakeloze manieren hun kinderen inzetten om toch maar te mogen blijven, maar dat is weer iets anders.
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
10-03-2018 18:14
Van mij mogen ze blijven want het lijkt me verschrikkelijk als je terug moet terwijl je hier een heel leven hebt opgebouwd en er alles aan hebt gedaan om goed te integreren.

Maar aan de andere kant, blijven om het simpele feit dat je te westers bent geworden? Ik weet het niet. Als ze alleen daarom mogen blijven is dan niet het hek van de dam? Want iedereen die hier binnenkomt gaat toch wennen aan hoe het hier gaat?
Een leven opbouwen doe je als je volwassen bent, niet als je een puber bent. Dan heb je evt. wat schoolvrienden, en meer is het niet. Als je volwassen bent en je hebt 10 of 20 jaar een heel leven en netwerk opgebouwd, vind ik het nog iets anders.

Ik heb in mijn jeugd met mijn ouders ook 5 jaar in het buitenland gewoond, en niemand vond het zielig dat ik toen weer terug moest en niemand zeurde dat ik nou eenmaal in dat andere land mijn leven had opgebouwd en dat het dus misdadig was weer terug te moeten keren naar Nederland.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik vind het ook dubbel dat mensen die goed geïntegreerd zijn, vloeiend Nederlands praten en hier als kind geboren zijn of als jong kind hierheen vluchtte met ouders ivm oorlog terug gestuurd worden. Maar dat tegelijkertijd er ook een hele groep is die wel een verblijfsvergunning heeft maar niet wil integreren en na 20 jaar nog geen woord Nederlands spreken. En dan moet er ook nog een partner om mee te trouwen uit land van herkomst gehaald worden want trouwen met een Nederlander kan niet, wat een schande voor de familie zou dat zijn zeg!
SRCNN14 schreef:
10-03-2018 18:21
Ik vermoed dat dit onder meer is gebaseerd op het aantal incidenten met burgerslachtoffers/burgers als concreet target.

Mijn punt blijft alleen dat - en vermoedelijk inclusief de dames in kwestie - er bepaalde mensen zijn die de asielprocedure keer op keer rekken en geen gehoor geven aan een verzoek het grondgebied te verlaten tot ze uiteindelijk aankomen met argumenten als verwesterd, homoseksueel of bekeerd - al dan niet op waarheid berust. Er zijn ook gevallen waarbij ze op smakeloze manieren hun kinderen inzetten om toch maar te mogen blijven, maar dat is weer iets anders.
Kun je ze dat echt kwalijk nemen gezien de toestanden daar? Wie kiest ervoor om in zo een land geboren te worden, ik in ieder geval niet en als hier de pleuris uitbreekt vluchten er ook een hoop naar veiligere oorden daar durf ik wel op te wedden. Van mij mogen die mensen blijven zolang ze zich aan de wetten houden en zich ook een beetje aanpassen. Komen ze hier rotzooi trappen dan per direct terug. Dat vind ik dan weer wel en ik vind dat Nederland dat nu al mag doen met vluchtelingen die ernstige strafbare feiten plegen. Dat geeft ook weer ruimte om vluchtelingen binnen te halen zoals deze vrouwen die verder geen vlieg kwaad doen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-03-2018 18:26
Een leven opbouwen doe je als je volwassen bent, niet als je een puber bent. Dan heb je evt. wat schoolvrienden, en meer is het niet. Als je volwassen bent en je hebt 10 of 20 jaar een heel leven en netwerk opgebouwd, vind ik het nog iets anders.

Ik heb in mijn jeugd met mijn ouders ook 5 jaar in het buitenland gewoond, en niemand vond het zielig dat ik toen weer terug moest en niemand zeurde dat ik nou eenmaal in dat andere land mijn leven had opgebouwd en dat het dus misdadig was weer terug te moeten keren naar Nederland.
Jouw definitie van "een leven" opbouwen is behoorlijk beperkt zeg.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
moentje_ schreef:
10-03-2018 18:41
Kun je ze dat echt kwalijk nemen gezien de toestanden daar? Wie kiest ervoor om in zo een land geboren te worden, ik in ieder geval niet en als hier de pleuris uitbreekt vluchten er ook een hoop naar veiligere oorden daar durf ik wel op te wedden. Van mij mogen die mensen blijven zolang ze zich aan de wetten houden en zich ook een beetje aanpassen. Komen ze hier rotzooi trappen dan per direct terug. Dat vind ik dan weer wel en ik vind dat Nederland dat nu al mag doen met vluchtelingen die ernstige strafbare feiten plegen. Dat geeft ook weer ruimte om vluchtelingen binnen te halen zoals deze vrouwen die verder geen vlieg kwaad doen.
Tsja, als je het heel sec bekijkt moeten ze dan ook gewoon op het vliegtuig terug stappen na een eerste weigering. En niet eeuwig blijven doorgaan om toch maar te mogen blijven. Maar ik vermoed dat we het hier toch niet eens over gaan worden. Ben in ieder geval heel benieuwd naar de uitspraak van de rechter en de motivering. Kan een precedent scheppen voor heel de EU.
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
10-03-2018 18:45
Jouw definitie van "een leven" opbouwen is behoorlijk beperkt zeg.
En de definitie van de meeste mensen die hier uit dat soort landen neerstrijkt, ook blijkbaar, daar het merendeel niet in het eigen levensonderhoud gaat voorzien, maar levenslang blijft hangen aan onze sociale voorzieningen, waar ze nog nooit een cent aan bijgedragen hebben, maar wél een grote mond hebben als het erom gaat dat ze vinden dat ze alle recht hebben om in hun eigen cultuur hier gerespecteerd te worden...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-03-2018 18:13
In Nederland heeft het hele proces van gelijke behandeling en gelijke rechten honderden jaren in beslag genomen. Met vallen en opstaan. Ook in onze geschiedenis zijn er veel periodes of voorbeelden aan te wijzen waarin mensen niet gelijk behandeld werden, of andere rechten hadden, maar door daar zélf, van binnen uit, voor te vechten hebben we veel stappen gemaakt inmiddels. We hebben het echter niet cadeau gekregen.

Jammer dan dat die vrouwen in andere landen nog niet zo ver zijn, maar ook hier in Nederland zijn we ooit in dat stadium geweest, en alleen door er zélf aan te werken hebben we dat kunnen veranderen. Veel vrouwen deden het niet eens voor zichzelf, want die hadden echt wel door dat het binnen hun levensperiode waarschijnlijk niet meer ging gebeuren, maar die deden het voor hun dochters en kleindochters. Maar waar het op neerkomt is dat we het gewoon zelf hebben moeten doen.

Ik zou dus zeggen, laat die vrouwen in andere landen er ook zelf voor vechten, in plaats van de makkelijke weg te kiezen en in het opgemaakte bed in het Westen te vallen.
Dat proces van 100 jaar hebben wij (gelukkig) niet meegemaakt. Wij hebben niet hoeven te strijden. Dat hebben onze voorouders voor ons al gedaan. En we zijn nog niet eens klaar met de strijd, maar we zijn al veel verder dan landen als Afghanistan.

Ook bovengenoemde vrouwen hebben dit proces niet meer goed meegekregen, maar weten net als wij intussen niet beter meer, dan dat zij volwaardig mens zijn met de rechten die daarbij horen.

En de vrouwen in die landen zullen een veel zwaardere strijd moeten voeren dan de vrouwen hier hebben gemoeten, gepaard gaand met veel zwaardere risico's ook. Want vrouwen hier die der strijd aangingen, hoefden niet te vrezen voor hun leven, en hoefden ook geen gevangenis daarvoor te ondergaan, doodstraf of lijfstraffen.

En dan te bedenken dat hier mannen zijn uit diezelfde landen, die NOOIT in staat zullen zijn om op een gelijkwaardige manier over vrouwen te denken, en dat die mogelijk wél mogen blijven, terwijl deze mannen nooit zo veel zullen integreren als bovengenoemde vrouwen, omdat hun gedachtenpatroon waarmee ze zijn opgegroeid ze daarvoor te veel in de weg staat.

En dat vrouwen in Nederland daar mee te maken zullen krijgen....
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
10-03-2018 19:06
Dat proces van 100 jaar hebben wij (gelukkig) niet meegemaakt. Wij hebben niet hoeven te strijden. Dat hebben onze voorouders voor ons al gedaan. En we zijn nog niet eens klaar met de strijd, maar we zijn al veel verder dan landen als Afghanistan.

Ook bovengenoemde vrouwen hebben dit proces niet meer goed meegekregen, maar weten net als wij intussen niet beter meer, dan dat zij volwaardig mens zijn met de rechten die daarbij horen.

En de vrouwen in die landen zullen een veel zwaardere strijd moeten voeren dan de vrouwen hier hebben gemoeten, gepaard gaand met veel zwaardere risico's ook. Want vrouwen hier die der strijd aangingen, hoefden niet te vrezen voor hun leven, en hoefden ook geen gevangenis daarvoor te ondergaan, doodstraf of lijfstraffen.
Je weet niet waar je over praat. Weet je hoeveel suffragettes in de gevangenis hebben gezeten, of anderszins gestraft werden destijds? Weet hij hoeveel vrouwen destijds hier in de Westerse wereld geen zelfbeschikkingsrecht hadden destijd? Ook hier heeft men er hard voor moeten knokken, en veel vrouwen die dat destijds deden, deden dat ook uit het besef dat het waarschijnljk in hun eigen tijd niet meer zou gebeuren, maar ze deden het voor hun dochters of kleindochters, En daarom zijn we hier zo ver als we zijn.

Wat nou als al die strijdbare vrouwen destijds in Nederland het bijltje erbij neergegooid hadden en hadden gezegd: we gaan naar het buitenland, we geven de strijd hier op. Hoe ver denk je dan dat we hier gekomen waren?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
moentje_ schreef:
10-03-2018 18:41
Kun je ze dat echt kwalijk nemen gezien de toestanden daar? Wie kiest ervoor om in zo een land geboren te worden, ik in ieder geval niet en als hier de pleuris uitbreekt vluchten er ook een hoop naar veiligere oorden daar durf ik wel op te wedden. Van mij mogen die mensen blijven zolang ze zich aan de wetten houden en zich ook een beetje aanpassen. Komen ze hier rotzooi trappen dan per direct terug. Dat vind ik dan weer wel en ik vind dat Nederland dat nu al mag doen met vluchtelingen die ernstige strafbare feiten plegen. Dat geeft ook weer ruimte om vluchtelingen binnen te halen zoals deze vrouwen die verder geen vlieg kwaad doen.
Een migrant uit Tibet doet ook niemand kwaad, het gaat er om dat we niet onbeperkt vluchtelingen kunnen opnemen.

Maar beantwoord de vraag over Iran eens.

45 miljoen vrouwen leven onder een streng islamitisch regiem met een zedenpolitie etc.
Gaan we die allemaal asiel geven?

En zo is er nog een lijst landen te maken.

Je kan ze gewoon weg - op die basis - geen asiel verlenen omdat de aanzuigende werking niet op te vangen is.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Het beloofde kaartje uit Trouw
Stond in de betaalde versie (achter de betaalmuur)

Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn toch voornamelijk mannen die hier naartoe komen? Voornamelijk jonge mannen. Op de een of andere manier beschikken vrouwen helemaal niet over de mogelijkheden. Al ware het maar dat ze niet mogen reizen zonder man erbij, of mogen autorijden in sommige landen. Hoe moeten die dat ondernemen, al de grond is al onder hun voeten vandaan geveegd.

Daarbij zijn dat de vrouwen die vaak niet beter gewend zijn, ook al zullen ze het wel voelen waarschijnlijk.

Het gaat hier over vrouwen die wél beter gewend zijn, die hier lange tijd geleefd hebben en niet meer terug naar af kunnen.

Ik denk dat het gemakkelijker is om aan vrijheid te wennen, dan te wennen aan afgenomen vrijheid.
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
09-03-2018 19:15
Integreer je en dan is het wéér niet goed...
Als je na 7 jaar nog steeds in een ac zit dan ben je blijkbaar toch niet écht zo geïntegreerd. Studie? taal?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-03-2018 19:06
En de definitie van de meeste mensen die hier uit dat soort landen neerstrijkt, ook blijkbaar, daar het merendeel niet in het eigen levensonderhoud gaat voorzien, maar levenslang blijft hangen aan onze sociale voorzieningen, waar ze nog nooit een cent aan bijgedragen hebben, maar wél een grote mond hebben als het erom gaat dat ze vinden dat ze alle recht hebben om in hun eigen cultuur hier gerespecteerd te worden...
Maar daar gaat het in dit geval van een 14 jarige die hier beland toch helemaal niet over? Die is hier naar school gegaan (leerplichtig), heeft hier ondertussen een opleiding gedaan of is er nog mee bezig, de leeftijd om de arbeidsmarkt op te gaan.

Juist je tienertijd en daarna is belangrijk om je leven op te bouwen, dus jouw stelling dat je geen leeftijd opbouwt in die periode klopt mijn inziens echt niet.
Ik snap de bedoeling van bovenstaand verhaal dus niet echt.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
damesbril schreef:
10-03-2018 15:31
Inderdaad, jaren eindeloos in beroep gaan terwijl allang bekend is dat het zinloos is.
Daar moeten ze eens een halt aan toe roepen.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
10-03-2018 19:21
Daar moeten ze eens een halt aan toe roepen.
Dat zeker. Want die processen kosten veel tijd en heel veel geld. En al die tijd dat gerekt wordt, zijn ze hier meer en meer gewend en hun oorspronkelijk land ontwend. Het geeft alleen maar nadelen.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
10-03-2018 19:17


Het gaat hier over vrouwen die wél beter gewend zijn, die hier lange tijd geleefd hebben en niet meer terug naar af kunnen.

Ik denk dat het gemakkelijker is om aan vrijheid te wennen, dan te wennen aan afgenomen vrijheid.
Steden als Kabul hebben universiteiten etc.
Het is niet allemaal kommer en kwel in Afghanistan

Afbeelding
Afghaanse vrouwen tijdens hun afstudeerceremonie bij de Amerikaanse Universiteit in Kaboel.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
10-03-2018 19:20
Maar daar gaat het in dit geval van een 14 jarige die hier beland toch helemaal niet over? Die is hier naar school gegaan (leerplichtig), heeft hier ondertussen een opleiding gedaan of is er nog mee bezig, de leeftijd om de arbeidsmarkt op te gaan.


En wat denk je dat er gaat gebeuren als bekend wordt dat 14 jarige altijd asiel krijgen in Nederland?
Geloof maar dat de EU overspoeld wordt door AMA's
Ze zetten ze op de boot van een mensensmokkelaar en meer hoef je als ouders niet te doen.

De Italiaanse kustwacht pikt ze op omdat ze minderjarig zijn is er een 100% asiel garantie en klaar ben je.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
10-03-2018 19:32
En wat denk je dat er gaat gebeuren als bekend wordt dat 14 jarige altijd asiel krijgen in Nederland?
Geloof maar dat de EU overspoeld wordt door AMA's
Ze zetten ze op de boot van een mensensmokkelaar en meer hoef je als ouders niet te doen.

De Italiaanse kustwacht pikt ze op omdat ze minderjarig zijn is er een 100% asiel garantie en klaar ben je.
Niet alleen dat. Vergeet niet de zeer traumatische reisweg.
Alle reacties Link kopieren
SRCNN14 schreef:
10-03-2018 20:59
Niet alleen dat. Vergeet niet de zeer traumatische reisweg.
Precies

Er is onlangs een reportage geweest van CNN die undercover op reis waren met mensensmokkelaars.
Ze kregen het advies condooms mee te nemen en zich niet te verzetten bij een verkrachting.

Verkrachting, beroving, honger, dorst, verdrinking etc.
Het enige dat werkt is heel duidelijk maken dat een oversteek geen kans op asiel bied.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1726792 ... rkrachting

UNICEF

„Ongeveer de helft van de vrouwen en kinderen die we hebben gesproken, kreeg tijdens de oversteek te maken met seksueel misbruik”, schrijft de organisatie in het rapport, met daarin een samenvatting van 122 getuigenissen
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
SRCNN14 schreef:
10-03-2018 18:21
Ik vermoed dat dit onder meer is gebaseerd op het aantal incidenten met burgerslachtoffers/burgers als concreet target.
Ik vermoed dat het ook is omdat je als je lang in vrijheid hebt gewoond, zeker tijdens vormende jaren in de puberteit, dat je uitstraling, je houding en je gedrag daar anders / vrijer van worden. Ik weet uit eigen ervaring dat mijn eigen uitstraling (westers, dus bijvoorbeeld beoordeeld worden op wat je zegt, niet op je geslacht, dat je rechtop loopt, en dat je ervan uitgaat dat je gehoord en gekend wordt als persoon) in sommig buitenland gewoon autoriteit uitstraalt. Dat doe je niet bewust, dat gaat gewoon zo. Bijvoorbeeld dat je een (vreemde) man gewoon recht aankijkt, of je mening geeft in een situatie. Dat zijn simpele dingen die voor vrouwen in sommige delen van de wereld helaas niet vanzelfsprekend zijn.

Als je dan in een omgeving komt waar dat niet gebruikelijk is voor vrouwen, valt het op zijn minst op, maar wordt het misschien ook niet geaccepteerd. En dat kan wel degelijk gevaarlijk zijn in sommige situaties. Dan loop je dus gevaar om wie je bent, dat gaat verder dan waar je liever wil wonen.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
10-03-2018 23:23


Als je dan in een omgeving komt waar dat niet gebruikelijk is voor vrouwen, valt het op zijn minst op, maar wordt het misschien ook niet geaccepteerd. En dat kan wel degelijk gevaarlijk zijn in sommige situaties. Dan loop je dus gevaar om wie je bent, dat gaat verder dan waar je liever wil wonen.

Het kan niet zo zijn dat eindeloos procederen beloond wordt met een verblijfsvergunning.
Want dat gebeurd vaak - op kosten van de belastingbetaler stapelen ze procedure op procedure en dan zeggen "sorry ik ben verwesterd"

Ik zou zeggen, beetje opletten en binnen een paar maanden ben je weer gewend.

Of als alternatief zoals Italië het hoger beroep afschaffen.
https://nos.nl/artikel/2126629-italie-s ... re-af.html
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pejeka schreef:
10-03-2018 19:06
En de definitie van de meeste mensen die hier uit dat soort landen neerstrijkt, ook blijkbaar, daar het merendeel niet in het eigen levensonderhoud gaat voorzien, maar levenslang blijft hangen aan onze sociale voorzieningen, waar ze nog nooit een cent aan bijgedragen hebben, maar wél een grote mond hebben als het erom gaat dat ze vinden dat ze alle recht hebben om in hun eigen cultuur hier gerespecteerd te worden...
eens

https://www.elsevierweekblad.nl/buitenl ... os-516176/
https://www.npo.nl/de-nieuwe-maan/18-02 ... ON_1286086

Link naar programma de nieuwe maan over uitgeprocedeerde asielzoekers Afghanistan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven