Intimidatie op straat

15-08-2019 09:43 239 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een 21-jarige dame heeft een stripboek gemaakt over wat haar en haar vriendinnen wordt toegeroepen en -gesist op straat door mannen. Neemt een vestje mee als ze terugfietst, niet omdat het koud is maar zodat ze geen opmerkingen over haar wat strakke t-shirt krijgt. Kan het artikel ff niet terugvinden. Maar ik vind het wel heel erg. Waar moet het heen met deze wereld? Moeder houdt uw dochters thuis?

Edit: artikel gevonden: https://www.npo3fm.nl/nieuws/tussenuur/ ... 8BJB8HoxP0
ekeim wijzigde dit bericht op 15-08-2019 10:05
16.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
15-08-2019 19:04
Bij mij in de wijk hingen een groepje roomblanke (want daar gaat het toch om, waarschijnlijk, met opmerkingen over 'tegenwoordig') jongeren rond bij het winkelcentrum. Echt niet dat ik daar langs durfde vroeger.
jep, er zijn hier mensen die er een anti-Marokkanen-topic van willen maken
flikker op
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
15-08-2019 18:58
Slachtoffer van?
Sissen en verkrachten worden nu in één zin genoemd. Hoezeer ik ook begrijp dat dat gesis niet welkom is, en intimiderend over kan komen, gaat dit toch een beetje ver. Of niet?
slachtoffer is een te zwaar woord voor gesis
wat is dan juist? Ondergaander? Besiste??
Alle reacties Link kopieren
ekeim schreef:
15-08-2019 18:54
Kun je aangifte doen voor naroepen/sissen of pas bij aangerand worden? Vroeg ik me ineens af....

In Rotterdam is er een speciale app om het te melden, in Amsterdam kun je het online melden of een telefoonnummer bellen:
https://www.amsterdam.nl/straatintimidatie/
In Amsterdam en Rotterdam kan het nu beboet worden (190 euro) en er zijn al wat boetes uitgedeeld, maar echt te handhaven is het niet.
Hoe het in andere gemeentes geregeld is weet ik niet. Misschien kijken zij nu hoe het in A'dam en R'dam uitpakt, het verbod op straatintimidatie?
Als ik vaak op een bepaalde plek in de stad lastiggevallen zou worden zou ik dat wel melden.

Dit is een reportage over een geval in Rotterdam, een man die beboet is.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~be4fc5df/
nounou
aloha66 schreef:
15-08-2019 18:08
Omdat je toen iets terug kon zeggen zonder in elkaar geslagen, gestoken of aangerand te worden.
Dit komt toch niet heel vaak voor? Zowel is dat natuurlijk vreselijk en wordt het misschien eens tijd om een avondklok in te stellen voor mannen.
Lijkt me een stuk veiliger voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
15-08-2019 19:04
Bij mij in de wijk hingen een groepje roomblanke (want daar gaat het toch om, waarschijnlijk, met opmerkingen over 'tegenwoordig') jongeren rond bij het winkelcentrum. Echt niet dat ik daar langs durfde vroeger.

Toen ik 15 was durfde ik ook niet van me af te bijten en liep ik ook om. Jongens die rondhingen bij het winkelcentrum inderdaad, of bij de snackbar.
nounou
Tintelfris schreef:
15-08-2019 19:24
Dit komt toch niet heel vaak voor? Zowel is dat natuurlijk vreselijk en wordt het misschien eens tijd om een avondklok in te stellen voor mannen.
Lijkt me een stuk veiliger voor iedereen.
Met wie moet je dan dansen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter klaagde vorige week dat mannen naar haar kijken als ze haar korte topje en billen broekje aan heeft. Ik heb toen gezegd als je dat niet wil moet je dat niet aan doen. Wil je het wel aan moet je er maar aan wennen dat ze dat doen.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
15-08-2019 19:27
Met wie moet je dan dansen?
Dat doe je toch stiekem.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
15-08-2019 19:32
Mijn dochter klaagde vorige week dat mannen naar haar kijken als ze haar korte topje en billen broekje aan heeft. Ik heb toen gezegd als je dat niet wil moet je dat niet aan doen. Wil je het wel aan moet je er maar aan wennen dat ze dat doen.
het is absoluut geen garantie dat het niet meer gebeurt
Je kunt je dochter beter vertellen, dat het eikels zijn, die zich niet weten te gedragen, En dat je NL zelf bepaalt wat je draagt.
En dat als er iemand aan haar zit, dat het Nooit haar schuld is. Niet ligt aan hoe ze er uit ziet, of hoe kort haar rokje was
lilalinda schreef:
15-08-2019 19:44
het is absoluut geen garantie dat het niet meer gebeurt
Je kunt je dochter beter vertellen, dat het eikels zijn, die zich niet weten te gedragen, En dat je NL zelf bepaalt wat je draagt.
En dat als er iemand aan haar zit, dat het Nooit haar schuld is. Niet ligt aan hoe ze er uit ziet, of hoe kort haar rokje was
+1

Seksueel overschrijdend gedrag is helaas van alle tijden maar wat er nu gebeurd bij het stappen is echt veel erger dan een paar decennia geleden.
lilalinda schreef:
15-08-2019 19:44
het is absoluut geen garantie dat het niet meer gebeurt
Je kunt je dochter beter vertellen, dat het eikels zijn, die zich niet weten te gedragen, En dat je NL zelf bepaalt wat je draagt.
En dat als er iemand aan haar zit, dat het Nooit haar schuld is. Niet ligt aan hoe ze er uit ziet, of hoe kort haar rokje was
Het zijn eikels omdat ze naar een jonge meid kijken die op straat loopt in een billenbroekje???
Kijk, mijn dochter zou een week huisarrest krijgen als ze zich zo in het openbaar vertoonde.

Ken je dit filmpje?
https://www.facebook.com/jason.hilley.3 ... =3&theater
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
15-08-2019 20:01
Het zijn eikels omdat ze naar een jonge meid kijken die op straat loopt in een billenbroekje???
Kijk, mijn dochter zou een week huisarrest krijgen als ze zich zo in het openbaar vertoonde.

Jouw dochter gaat in boerka??
Alle reacties Link kopieren
Tja ik zie als vrouw ook vaak genoeg aantrekkelijke mannen met bijv. mooie armen. Toch fluit/roep/sis ik nooit naar iemand. Ik vind het gewoon onaangepast en respectloos gedrag. Dit geldt overigens voor zowel mannen als vrouwen. Ik zie vrouwen zich echter nooit zo gedragen.
Alle reacties Link kopieren
Wordt er eigenlijk tegenwoordig op middelbare scholen, in de onderbouw, over deze dingen gesproken of gaat men ervan uit dat het bij de opvoeding hoort?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
15-08-2019 20:08
Wordt er eigenlijk tegenwoordig op middelbare scholen, in de onderbouw, over deze dingen gesproken of gaat men ervan uit dat het bij de opvoeding hoort?
Bij Maatschappijleer wel, en als er gedoe is in de klas, bij mentorles.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
15-08-2019 20:08
Tja ik zie als vrouw ook vaak genoeg aantrekkelijke mannen met bijv. mooie armen. Toch fluit/roep/sis ik nooit naar iemand. Ik vind het gewoon onaangepast en respectloos gedrag. Dit geldt overigens voor zowel mannen als vrouwen. Ik zie vrouwen zich echter nooit zo gedragen.
Dronken vrouwen in een groep, kunnen ook knap irritant zijn.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-08-2019 20:11
Dronken vrouwen in een groep, kunnen ook knap irritant zijn.
Fair enough. Maar een man zal nooit uit voorzorg omlopen om een groepje vrouwen te ontwijken. Mannen zijn wellicht vooral bang om afgewezen/uitgelachen te worden. Vrouwen zijn bang om verkracht of vermoord te worden. Dat vind ik wel een verschil.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-08-2019 20:10
Bij Maatschappijleer wel, en als er gedoe is in de klas, bij mentorles.

Oh, dat is mooi. Bij de opvoeding krijgen sommigen het echt niet mee, en je kunt er beter vroeg mee beginnen om te zorgen dat jongens zich hiervan bewust worden, en misschien ook elkaar erop gaan aanspreken in plaats van dit gedrag te vertonen vanwege groepsdwang.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
15-08-2019 20:15
Fair enough. Maar een man zal nooit uit voorzorg omlopen om een groepje vrouwen te ontwijken. Mannen zijn wellicht vooral bang om afgewezen/uitgelachen te worden. Vrouwen zijn bang om verkracht of vermoord te worden. Dat vind ik wel een verschil.
Ja, een man is altijd sterker. Als een vrouw hem in zijn kont knijpt hoekt hij gewoon een keer.

Toen ik op mijn 15e, mijn eerste ervaring met seksuele intimidatie had, was dat 1 van de dingen die me het meest bijbleef. Ik kan Nee roepen, mijn mond wegdraaien. Maar hij is echt sterker.
Alle reacties Link kopieren
Ik had pas een gesprek met een bouwvakker die echt niet begreep waarom veel vrouwen dat nafluiten niet waarderen. Volgens hem was het een compliment en niet meer dan dat.

Ik moet zeggen dat tussen op die manier fluiten en dat gesis met "hee meisje meisje hoer!" nogal een verschil zit. Die laatste groep zou ik het liefst een enkele reis Poch airlines cadeau doen.
Alle reacties Link kopieren
ava75 schreef:
15-08-2019 19:50
+1

Seksueel overschrijdend gedrag is helaas van alle tijden maar wat er nu gebeurd bij het stappen is echt veel erger dan een paar decennia geleden.

Ik heb vroeger in niet bepaald florissante wijken in de Randstad gewoond, maar zo erg als bijvoorbeeld in de docu 'Femme de la rue', over Brussel, heb ik het niet meegemaakt. Misschien is er ook veel meer straatgehang dan vroeger?
Dat was vroeger wel een beetje, maar echt overal mannen en jongens die zich vervelen en op straat rondhangen kan ik me zelfs uit begin jaren 80, middenin de crisis, niet herinneren.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 15-08-2019 20:23
0.87% gewijzigd
nounou
lilalinda schreef:
15-08-2019 20:06
Jouw dochter gaat in boerka??
Wat denk je zelf?
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
15-08-2019 20:23
Ik heb vroeger in niet bepaald florissante wijken in de Randstad gewoond, maar zo erg als bijvoorbeeld in de docu 'Femme de la rue', over Brussel, heb ik het niet meegemaakt. Misschien is er ook veel meer straatgehang dan vroeger?
Dat was vroeger wel een beetje, maar echt overal mannen en jongens die zich vervelen en op straat rondhangen kan ik me zelfs uit begin jaren 80, middenin de crisis, niet herinneren.
Toen ik 18 was, kwam ik eens (fris uit de provincie) per ongeluk in de Schilderswijk terecht, in het slechte stuk (onderweg naar Parkpop, compleet verdwaald). Oeps, dat was toen echt een geheel andere wereld. Dat was akelig intimiderend. Was heel duidelijk, dat ik daar niet thuis hoorde en niet gewenst was. Dat werd ons duidelijk gemaakt ook.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
15-08-2019 10:11
Boys Will be boys..
:woa:

Sorry hoor, maar die boys moeten hoognodig opgevoed worden en leren dat zulk gedrag echt niet door de beugel kan. Niks boys will be boys.
Vrouwen val je gewoon niet lastig, klaar.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Wat moet ik me precies voorstellen bij dat sissen?
Gewoon nieuwsgierig, ik ken het helemaal niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven