Intimidatie op straat

15-08-2019 09:43 239 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een 21-jarige dame heeft een stripboek gemaakt over wat haar en haar vriendinnen wordt toegeroepen en -gesist op straat door mannen. Neemt een vestje mee als ze terugfietst, niet omdat het koud is maar zodat ze geen opmerkingen over haar wat strakke t-shirt krijgt. Kan het artikel ff niet terugvinden. Maar ik vind het wel heel erg. Waar moet het heen met deze wereld? Moeder houdt uw dochters thuis?

Edit: artikel gevonden: https://www.npo3fm.nl/nieuws/tussenuur/ ... 8BJB8HoxP0
ekeim wijzigde dit bericht op 15-08-2019 10:05
16.11% gewijzigd
tonkje schreef:
16-08-2019 22:13
Dit.

Er is zo'n ontzettend verschil in hoe er gekeken wordt naar en gereageerd wordt op vrouwen met weinig kledij en mannen die er bloot bijlopen.
Bewust en onbewust.
Is dat echt zo? Als ik in mijn strakke hardloop tight door de stad slenter dan voel ik me ook bekeken. Als ik hotpants aantrek dan komen er opmerkingen. Als mijn billen zichtbaar zijn onder mijn korte broek dan vragen toeristen waar de gay pride optocht begint (denk ik dan, ik heb geen enkele behoefte om zo’n korte blote billenbroek aan te trekken, wie wel? Nou ja, blijkbaar genoeg vrouwen, het is de mode)

Mensen reageren op bloot, op zichtbare anatomie, bij mannen en bij vrouwen. Vrouwen hebben het natuurlijk zwaarder te verduren, maar dat quasi naïve ‘mannen kunnen ongehinded bloot rondlopen’ gaat er bij mij niet in.
Kadanz, waarom geloof je het niet dat het grote merendeel van meisjes zich niet (!) zo aankleden voor mannen?

Vrouwen proberen doorgaans indruk te maken op andere vrouwen.
*TanteSjaan* schreef:
16-08-2019 23:44
Kadanz, waarom geloof je het niet dat het grote merendeel van meisjes zich niet (!) zo aankleden voor mannen?

Vrouwen proberen doorgaans indruk te maken op andere vrouwen.
Dat vraag ik mij ook af.
Hoop mannen schijnen te denken dat de wereld om hen draait.
Dragen we make-up denken mannen dat we dat voor hen doen. Gaan we sporten denken mannen dat we dat doen voor hun visuele genot.
Heb geloof ik nog geen dag in mijn leven voor de spiegel gestaan en gedacht ''goh wat zou ik nou toch aantrekken om zoveel mogelijk geile blikken van mannen te mogen vangen''
Ik draag wat ik prettig vind en shorts zijn daarbij normale kledingstukken net als de korte broek voor mannen.

Wat een obsessie hebben vele kerels toch voor het vrouwelijk lichaam..
En dan nog verwachten dat wij ons kleding daarop aanpassen ook.
Kleding maakt echt geen zak uit,
Ik werd jaren geleden regelmatig lastiggevallen in m'n postbode-uniform, gewoon m'n haar netjes in een staart en geen make-up,
Dan bleven ze ook de hele tijd meelopen, terwijl je je werk probeert te doen, en ik vond dat heel intimiderend, daar ben ik toen redelijk snel mee gekapt, de lol gaat er echt wel af dan.
Het enige dat lijkt te helpen is een gezicht opzetten als een onweersbui, en oogcontact vermijden, (helpt ook verdomd goed tegen vervelende straatverkopers etc.)
"kijk niet zo boos" klinkt wat mij betreft beter dan "hoer".
Uiteindelijk ben ik de stad uitgegaan, geen last meer gehad.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
16-08-2019 23:16
Is dat echt zo? Als ik in mijn strakke hardloop tight door de stad slenter dan voel ik me ook bekeken. Als ik hotpants aantrek dan komen er opmerkingen. Als mijn billen zichtbaar zijn onder mijn korte broek dan vragen toeristen waar de gay pride optocht begint (denk ik dan, ik heb geen enkele behoefte om zo’n korte blote billenbroek aan te trekken, wie wel? Nou ja, blijkbaar genoeg vrouwen, het is de mode)

Mensen reageren op bloot, op zichtbare anatomie, bij mannen en bij vrouwen. Vrouwen hebben het natuurlijk zwaarder te verduren, maar dat quasi naïve ‘mannen kunnen ongehinded bloot rondlopen’ gaat er bij mij niet in.
Dat denk je dan, maar je weet het niet.
Mensen reageren dus niet op al die ontblootte bovenlichamen van mannen. Of de bouwvakkersdecoletées van mannen. Ontbloot bovenlichaam wordt zelfs succesvol ingezet om macht te vergaren en houden, maar ohwee als een vrouw een te laag uitgesneden trui aan heeft, dan degradeert haar status onmiddellijk.
*TanteSjaan* schreef:
16-08-2019 23:44
Kadanz, waarom geloof je het niet dat het grote merendeel van meisjes zich niet (!) zo aankleden voor mannen?

Vrouwen proberen doorgaans indruk te maken op andere vrouwen.
Dat geloof ik direct, maar je snapt toch wel dat jezelf sexy kleden, halfbloot over straat lopen ook een effect heeft op hoe mannen naar je kijken? Ik geloof direct dat je je niet kleedt om mannen te verleiden, maar het effect is hetzelfde. Hoe meer je je primaire en secundaire geslachtskenmerken benadrukt, hoe meer mannen (en lesbiennes) zullen kijken. Dat is pure biologie. Waarom willen jullie dat koste wat kost uit de discussie houden? Waarom hou je vast aan de naïve gedachte dat vrouwen vooral met zichzelf bezig zijn als ze zich kleden en dat bloot over straat lopen geen ander gevolg mag hebben dan dat?

In antwoord op deze vraag wordt vaak geroepen dat mannen tóch kijken, hoe je je ook kleedt. Dat klopt, maar het is een drogreden in deze discussie. Mannen kijken heel erg veel meer als je je bloot kleedt, of als je kleding draagt die je vormen benadrukken.

Of zeg ik nu iets heel geks?
Mevrouw75 schreef:
17-08-2019 08:47
Dat denk je dan, maar je weet het niet.
Mensen reageren dus niet op al die ontblootte bovenlichamen van mannen. Of de bouwvakkersdecoletées van mannen. Ontbloot bovenlichaam wordt zelfs succesvol ingezet om macht te vergaren en houden, maar ohwee als een vrouw een te laag uitgesneden trui aan heeft, dan degradeert haar status onmiddellijk.

Een mannendecoleté is in onze westerse christelijke cultuur heel wat anders dan een vrouwendecoleté. Daar kun je een heel topic over volschrijven, maar daar kun je deze discussie toch niet op gaan baseren? Verder is het opvallend dat jij het zelf over status hebt. Ik ken heel weinig mannen die in termen van status denken in relatie tot decolletés. Misschien dat dat iets is van vrouwen onderling.

Laat ik het anders stellen, er is geen man die zijn decolleté ooit gebruikt heeft om iets gedaan te krijgen. Kun jij dat zeggen van vrouwen?


Het maakt mij niet uit jij je kleedt, het maakt mij vrij weinig uit hoe mijn dochters zich kleden of voor wie ze het doen (op het idiote bilbroekje na dan), maar als ze klagen dat mannen kijken, hoe anders kan ik dan reageren als met: tsja....
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
17-08-2019 09:19
Een mannendecoleté is in onze westerse christelijke cultuur heel wat anders dan een vrouwendecoleté. Daar kun je een heel topic over volschrijven, maar daar kun je deze discussie toch niet op gaan baseren? Verder is het opvallend dat jij het zelf over status hebt. Ik ken heel weinig mannen die in termen van status denken in relatie tot decolletés. Misschien dat dat iets is van vrouwen onderling.

Laat ik het anders stellen, er is geen man die zijn decolleté ooit gebruikt heeft om iets gedaan te krijgen. Kun jij dat zeggen van vrouwen?


Het maakt mij niet uit jij je kleedt, het maakt mij vrij weinig uit hoe mijn dochters zich kleden of voor wie ze het doen (op het idiote bilbroekje na dan), maar als ze klagen dat mannen kijken, hoe anders kan ik dan reageren als met: tsja....
Ik weet het niet, maar toen ik een eerdere post van jou las (en waar ik op gereageerd had geloof ik) had ik, geen idee waarom, al die foto’s van een half naakte Poetin op mijn netvlies. En daar tegenover het gedoe van Angela Merkel met haar eenmalig iets te diep uitgesneden decolleté.

Dit gecombineerd met een aantal artikelen die ik heb gelezen over nasissen en hoe dat in verhouding staat met het toe-eigenen van de publieke ruimte.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
17-08-2019 09:04
Dat geloof ik direct, maar je snapt toch wel dat jezelf sexy kleden, halfbloot over straat lopen ook een effect heeft op hoe mannen naar je kijken? Ik geloof direct dat je je niet kleedt om mannen te verleiden, maar het effect is hetzelfde. Hoe meer je je primaire en secundaire geslachtskenmerken benadrukt, hoe meer mannen (en lesbiennes) zullen kijken. Dat is pure biologie. Waarom willen jullie dat koste wat kost uit de discussie houden? Waarom hou je vast aan de naïve gedachte dat vrouwen vooral met zichzelf bezig zijn als ze zich kleden en dat bloot over straat lopen geen ander gevolg mag hebben dan dat?

In antwoord op deze vraag wordt vaak geroepen dat mannen tóch kijken, hoe je je ook kleedt. Dat klopt, maar het is een drogreden in deze discussie. Mannen kijken heel erg veel meer als je je bloot kleedt, of als je kleding draagt die je vormen benadrukken.

Of zeg ik nu iets heel geks?

Je zegt niet geks, je benadrukt alleen wel heel erg het belang van de stijl van kleden van een vrouw in verband met seksuele straatintimidatie.
En je hebt het over kijken, alsof dat kijken het grootste probleem zou zijn van vrouwen als ze zich onprettig of onveilig voelen.
Je blijft de connectie tussen bloot kleden en lastigvallen leggen, en daarmee blijf je ook suggereren dat vrouwen dit aan zichzelf te wijten hebben.

Het gaat erom dat kijken de eerste fase kan zijn van lastigvallen, dat erna opmerkingen kunnen komen, en daarna betasten, en daarna nog meer. Dat is iets waar veel vrouwen zich hyperbewust van zijn.
Daar heb jij waarschijnlijk geen last van als je in je hardlooptight bekeken wordt. Dat is dus het verschil.

Grappig trouwens dat je er lesbiennes bij haalt. Ik heb jaren rondgelopen in lesbo-kringen, en seksuele intimidatie is daar echt geen probleem hoor, voorzover ik weet. Al komt het weleens voor dat een vrouw met drank achter de kiezen te opdringerig wordt.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zojuist docente gesproken die les geeft op een middelbare school. Zij zegt dat het ongelofelijk is hoe Marokkaanse jongens praten over blanke Nederlandse meisjes, dus gewoon meiden die in dezelfde klas zitten. Daar lusten de honden geen brood van. Integratie is veel verder weg dan iedereen denkt.
.
Zazamaenade schreef:
17-08-2019 11:10
Je zegt niet geks, je benadrukt alleen wel heel erg het belang van de stijl van kleden van een vrouw in verband met seksuele straatintimidatie.
En je hebt het over kijken, alsof dat kijken het grootste probleem zou zijn van vrouwen als ze zich onprettig of onveilig voelen.
Je blijft de connectie tussen bloot kleden en lastigvallen leggen, en daarmee blijf je ook suggereren dat vrouwen dit aan zichzelf te wijten hebben.

Het gaat erom dat kijken de eerste fase kan zijn van lastigvallen, dat erna opmerkingen kunnen komen, en daarna betasten, en daarna nog meer. Dat is iets waar veel vrouwen zich hyperbewust van zijn.
Daar heb jij waarschijnlijk geen last van als je in je hardlooptight bekeken wordt. Dat is dus het verschil.

Grappig trouwens dat je er lesbiennes bij haalt. Ik heb jaren rondgelopen in lesbo-kringen, en seksuele intimidatie is daar echt geen probleem hoor, voorzover ik weet. Al komt het weleens voor dat een vrouw met drank achter de kiezen te opdringerig wordt.
Hier ben ik het volmondig mee eens!
jaap70 schreef:
17-08-2019 13:31
Zojuist docente gesproken die les geeft op een middelbare school. Zij zegt dat het ongelofelijk is hoe Marokkaanse jongens praten over blanke Nederlandse meisjes, dus gewoon meiden die in dezelfde klas zitten. Daar lusten de honden geen brood van. Integratie is veel verder weg dan iedereen denkt.
Denigrerende discriminerende uitlatingen tegenover klasgenoten daar moet tegenop getreden worden. Schorsen die hap!
Tintelfris schreef:
17-08-2019 13:48
Denigrerende discriminerende uitlatingen tegenover klasgenoten daar moet tegenop getreden worden. Schorsen die hap!

Dat is helaas niet zo makkelijk. Vanuit ervaring weet ik dat je als docent dan het nodige voor je kiezen krijgt, de etters het gooien op respect en racisme en de directie niets doet. Helaas is dat mijn ervaring. Ik wou dat het anders was.
Zazamaenade schreef:
17-08-2019 11:10
je benadrukt alleen wel heel erg het belang van de stijl van kleden van een vrouw in verband met seksuele straatintimidatie.
En je hebt het over kijken, alsof dat kijken het grootste probleem zou zijn van vrouwen als ze zich onprettig of onveilig voelen.
Je blijft de connectie tussen bloot kleden en lastigvallen leggen, en daarmee blijf je ook suggereren dat vrouwen dit aan zichzelf te wijten hebben.
+1

Ik spreek weleens zedenrechercheurs (werkgerelateerd) en ook zij geven aan dat wat een vrouw draagt niet van invloed is op de kans om lastiggevallen te worden. Al willen sommige daders de kleding van het slachtoffer soms als excuus aandragen.
anoniem_650aaeb67f04b wijzigde dit bericht op 17-08-2019 14:33
Reden: spelfout
0.07% gewijzigd
Zazamaenade schreef:
16-08-2019 14:58
Blijkbaar gaapt er toch een grote ruimte tussen wat vrouwen ervaren en wat mannen hiervan waarnemen.
+1
*TanteSjaan* schreef:
17-08-2019 14:22
Dat is helaas niet zo makkelijk. Vanuit ervaring weet ik dat je als docent dan het nodige voor je kiezen krijgt, de etters het gooien op respect en racisme en de directie niets doet. Helaas is dat mijn ervaring. Ik wou dat het anders was.
Daar moet dan meer publieke aandacht voor komen. Misschien interessant om hier een apart topic over te openen?
Ben benieuwd wat er zoal uitgekraaid wordt en des te meer mensen op de hoogte zijn van wat er zich achter gesloten schooldeuren afspeelt des te makkelijk het wordt om er een vuist tegen te maken en de directie te dwingen tot actie.
https://www.hln.be/in-de-buurt/gent/noa ... ~a61437a1/

(meisje door vier (allochtone) mannen in elkaar geslagen omdat ze hen negeerde, in de meeste krantenartikels echter werd niet vermeld dat ze allochtoon waren.)

Er is wel degelijk een probleem vergeleken met vroeger. Ik liep in mijn studententijd dertig jaar geleden zorgeloos om drie uur 's nachts alleen over straat. Nooit geïntimideerd geweest.

Dit probleem zou je moeten durven benoemen zonder als racist te worden bestempeld. Uiteraard verwerpt de overgrote meerderheid van 'allochtone' mensen dergelijk afschuwelijk gedrag. Maar daarom mag je nog wel benoemen dat een kleine groep niet weet hoe om te gaan met vrouwen die alleen op straat lopen en niet van hun avances gediend zijn.
De 22-jarige studente Noa Cornaer is maandag slachtoffer geworden van zinloos geweld op de Gentse Feesten. Vier mannen takelden haar op klaarlichte dag stevig toe én lieten haar bewusteloos achter. “Mooi meisje, kom hier”, klonk het eerst. Toen ik hen negeerde, maakten ze me uit. Voor ik het wist vielen ze mij aan.”


(google maar eens als je de link niet kan openen, de foto's zijn werkelijk verschrikkelijk... )
Alle reacties Link kopieren
Tintelfris schreef:
17-08-2019 14:49
Daar moet dan meer publieke aandacht voor komen. Misschien interessant om hier een apart topic over te openen?
Ben benieuwd wat er zoal uitgekraaid wordt en des te meer mensen op de hoogte zijn van wat er zich achter gesloten schooldeuren afspeelt des te makkelijk het wordt om er een vuist tegen te maken en de directie te dwingen tot actie.

Die actie komt er nooit. Want het zijn heus ook witte jongens die zich wel eens misdragen.

Het gekke is alleen dat niemand beweert dat blanke jongens allemaal engeltjes zijn. De Marokkanen gaan alleen drie stapjes verder, tot op het punt dat ze met vier man een meisje volledig in elkaar slaan omdat ze het lef had hen te negeren.

Ik zal niet beweren dat ik een oplossing heb voor hun gebrek aan opvoeding, maar compleet negeren dat er een probleem is met dat tuig is het andere uiterste.
Alle reacties Link kopieren
Vlaamsemeid schreef:
17-08-2019 14:52
De 22-jarige studente Noa Cornaer is maandag slachtoffer geworden van zinloos geweld op de Gentse Feesten. Vier mannen takelden haar op klaarlichte dag stevig toe én lieten haar bewusteloos achter. “Mooi meisje, kom hier”, klonk het eerst. Toen ik hen negeerde, maakten ze me uit. Voor ik het wist vielen ze mij aan.”


(google maar eens als je de link niet kan openen, de foto's zijn werkelijk verschrikkelijk... )

Dit is verschrikkelijk, ja. Het was blijkbaar (ook?) een beroving.

Voor de discussie vind ik het alleen een beetje vreemd om er zo'n bericht bij te halen.
Geeft mij de indruk dat je het toch weer de kant van alles-is-de-schuld-van-de-allochtonen/Marokkanen op wilt sturen.
nounou
julius schreef:
17-08-2019 15:00
Die actie komt er nooit. Want het zijn heus ook witte jongens die zich wel eens misdragen.

Het gekke is alleen dat niemand beweert dat blanke jongens allemaal engeltjes zijn. De Marokkanen gaan alleen drie stapjes verder, tot op het punt dat ze met vier man een meisje volledig in elkaar slaan omdat ze het lef had hen te negeren.

Ik zal niet beweren dat ik een oplossing heb voor hun gebrek aan opvoeding, maar compleet negeren dat er een probleem is met dat tuig is het andere uiterste.
Tja vind ik ook hoor. Een nichtje van mij is bij het oversteken bijna aangereden door een stel buitenlandse mannen in de auto, je zou denken misschien hebben ze haar niet gezien, maar aan het gelach die nadien uit de autos weerklonk en de welbekende ''HOER!!!'' waren ze er waarschijnlijk op uit om dat kind de stuipen op het lijf te jagen en daadwerkelijk een vrouw fysieke schade te berokkenen enkel omdat zij neer kijken op vrouwen die savonds laat alleen over straat lopen, bloot erbij lopen, of van andere komaf zijn dan zijzelf.
Het loopt werkelijk de spuigaten uit en dat men er de kop voor in het zand steekt is gewoon weer een trap na voor alle vrouwen die ooit hiermee te kampen hebben gehad en dat zijn er helaas velen.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
17-08-2019 15:27
Dit is verschrikkelijk, ja. Het was blijkbaar (ook?) een beroving.

Voor de discussie vind ik het alleen een beetje vreemd om er zo'n bericht bij te halen.
Geeft mij de indruk dat je het toch weer de kant van alles-is-de-schuld-van-de-allochtonen/Marokkanen op wilt sturen.
Jongens/mannen uit bepaalde bevolkingsgroepen hebben helaas weinig respect voor vrouwen, vooral als het westerse vrouwen zijn. Alle keren dat ik slechte ervaringen met jongens/mannen op straat heb opgedaan, waren het jongens met een niet-westerse achtergrond.
Er zit een heel groot verschil tussen een bouwvakker die je naroept met 'Je ziet er weer goed uit vandaag moppie' en 'hee psst schatje'.

Ik voel me door het eerste niet geïntimideerd. Door het tweede wel.
Tintelfris, ik ben bang dat er helaas niet veel anders op zit dan de kop in het zand te steken. Iedereen weet het, maar niemand durft. En heel eerlijk: ik ook niet.
Zazamaenade schreef:
17-08-2019 15:27
Dit is verschrikkelijk, ja. Het was blijkbaar (ook?) een beroving.

Voor de discussie vind ik het alleen een beetje vreemd om er zo'n bericht bij te halen.
Geeft mij de indruk dat je het toch weer de kant van alles-is-de-schuld-van-de-allochtonen/Marokkanen op wilt sturen.
Ik snap je reactie, hoor.

Ik wéét uiteraard dat 'allochtone jonge mannen' het monopolie niet hebben op geweld. Tijdens mijn studententijd liep er in die stad waar ik me zo veilig voelde een medestudent rond die later een serieverkrachter en moordenaar werd (de zeer witte Ronald Janssen).

Maar toch kan je moeilijk ontkennen dat er een probleem is met sommige 'allochtone' jonge mannen. Hier bij ons is er bv momenteel een probleem met 'zwembadterreur, waarbij jonge mannen bikinislipjes naar omlaag trekken enzo.

Nu ik een dochter van 15 heb die begint uit te gaan ben ik gewoon heel erg bezorgd en boos geworden over dat soort dingen. Ik heb ooit zelf iets meegemaakt, net eens zo erg, wat nog steeds impact op me heeft, op een bepaalde manier: toen ik, gewend aan mijn eigen 'veilig aanvoelende studentenstad, in een andere stad om drie u 's nachts gekleed in kort rokje en hoge hakken iets uit de auto ging pakken. Zullen we jou even verkrachten? vroegen twee Marokkaanse jongens. Er was nog volk in de buurt dus echt bang was ik niet, maar 25 jaar later vermijd ik nog steeds om met vriendinnen die in die stad wonen af te spreken 's avonds. Want dan moet ik na afloop in mijn eentje naar mijn auto en dat durf ik gewoon niet (aan hen vragen om mee te lopen doe ik niet want zij wonen daar gewoon en gaan elke avond over straat bij wijze van spreken, l )

IK

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven