Is het raar als je therapeut opmerking maakt over je lichaam

13-03-2024 19:19 126 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In dit geval gaat het om een massagetherapeut die eerst zegt dat het toch wel meevalt met mijn vet en dat ik toch een goed figuur heb (wat niet zo is). En later, toen ik op mijn rug lag en hij met mijn hoofd en nek bezig was, zei hij dat ie onderwijl mijn lichaam aan het bestuderen was en de vetrollen zoekt, maar deze niet kan vinden.

Vooral dat laatste voelde erg ongemakkelijk, omdat ik daar in mijn ondergoed lig, op mijn rug, geen kant op kan en hij me doodleuk gaat bestuderen… Alsof ik me niet al ongemakkelijk genoeg voel…

(De reden dat we het over mijn lijf hadden, was dat ik graag meer wil trainen, omdat ik meer spieren wil en minder vet, ook wegens leeftijd, lichamelijke klachten e.d.. Hij had mij een vorige keer echter afgeraden te trainen, omdat mijn lijf volledig uit balans is, spierspanning veel te hoog e.d. Dat moet eerst opgelost worden en dan kan ik mijn lijf pas op de goede manier sterker maken. Toen we het daarover hadden begon ie dus – ik lag toen nog op mijn buik en hij was met mijn rug bezig – over dat ik toch een goed figuur heb e.d. Daar kun je misschien al wat van vinden, maar soi. En later zei ie dus dat ie mijn lijf aan het bestuderen was, terwijl ik dus op mijn rug lag.

Ik merk dat dit me erg bezighoudt… Sowieso ben ik heel slecht op mijn gemak zonder (of met weinig) kleren aan: maar juist daarom ben ik ook bang dat ik mijn ongemakkelijke gevoel overdrijf. Hij zal er vast niets verkeerds mee bedoelen, wellicht zelfs denken dat ie me een compliment geeft ofzo, maar ik voer zo’n gesprek liever met kleren aan. En dan ook liever met iemand anders. Ik wil het met hem niet hebben over mijn figuur, maar over de (on)mogelijkheid welke training dan ook te doen. Ben ik nou zo fragiel of wat dan ook, of zou hij zich meer bewust moeten zijn van zijn positie ten opzichte van degene die half naakt voor ‘m ligt? Of wat dan ook maar daar tussenin of verder naar links of rechts.

Vroeger hebben fysiotherapeuten ook weleens opmerkingen gemaakt, in de trant van “eindelijk weer eens een vrouwenlichaam”, “heerlijk, vrouwenbenen” dat soort dingen. Vond ik toen ook al wat van, maar goed, ik was jong, en zo spannend was het nou ook weer niet. En ze deden het bijna allemaal, dus het zal wel normaal zijn – dat dacht ik.)

En ja, ik heb ook andere vormen van therapie en daar komen dingen als je grenzen leren (h)erkennen aan bod, maar ik zie de masseur eerder dan m’n therapeute en ik weet ook niet of ik het wel durf te benoemen daar (omdat ik denk dat ik enorm overdrijf en niet zo moeilijk moet doen). Daarbij komt dat ik “gewoon” bevries als dit gebeurt. Misschien zie ik daarom ook tegen de volgende keer op.

Het zou me misschien helpen om wat gezichtspunten van anderen te krijgen, hoe dit op iemand anders overkomt of zou komen. Misschien wat rust in mijn hoofd ofzo. Geen idee, maar ik wil het kwijt en weet niet waar ik dat beter kan doen dan hier: misschien kunnen jullie andere, betere woorden geven aan mijn gedachten of gevoelens. Beetje rust in de bende in mijn hoofd. Helpen loslaten, zoiets. Want ik heb echt wel in de gaten dat ik iets kleins opblaas in mijn hoofd tot iets gigantisch, maar ik krijg het er niet uit. Misschien jullie?

(ik vind het echt heel lastig om dit te posten, om allerlei redenen, maar ook heel erg bang om afgeschoten te worden. Die stinkende wonden heb ik al, beetje zachte heelmeester-achtig mag wel...)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind alle opmerkingen behoorlijk ongepast. Zou me ook erg ongemakkelijk voelen en een andere therapeut zoeken. Wat heb je er aan als je daar gestrest ligt vanwege zijn/hun ongepaste opmerkingen?
vuurenvlam62 wijzigde dit bericht op 13-03-2024 19:27
Reden: Aanvulling
63.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het ook niet op prijs stellen en ik heb geen ‘stinkende wonden’ van het een of ander. Laat staan als je al e.e.a. hebt meegemaakt op dat vlak.

Die ‘vetrollen’ opmerking komt misschien voort uit een gesprek over je voornemen om te gaan trainen (en de redenen hiervoor wellicht benoemd?). Dat ‘lichaam bestuderen’ wellicht vanwege zijn professie. Maar dat ‘goed figuur’ zou mij ook in het verkeerde keelgat zijn geschoten. Dus ik vind je niet ‘te fragiel’ voor wat het waard is.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, ik zou dit niet fijn vinden en snap je gevoel wel. Als je durft zou je het ter sprake kunnen brengen, en als je niet durft zou ik een ander zoeken. Eventueel een vrouw.

Wat die andere therapeuten zeiden vind ik de grens over. Misschien bedoelen ze het allemaal niet verkeerd maar ik zou me er niet prettig bij voelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb de indruk dat je niet sterke grenzen hebt, en dat ze het daardoor durven te zeggen. Maar al die therapeuten snappen heus wel dat zo'n opmerking niet hoort, maar kennelijk durven ze dat bij jou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zou mijn laatste keer daar zijn
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dit ook heel erg ongepast allemaal en hij klinkt niet erg professioneel zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het ook erg ongepast en ook zijn advies om niet te trainen echt bizar. Juist bij een verhoogde spierspanning is het goed om voorzichtig met krachttraining te beginnen. En door een sterker lijf heb je ook minder snel zulke klachten.

Heb je niet gezegd dat je de opmerkingen ongepast vind? Ik zou dat sowieso alsnog doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Opmerkingen lijken mij ook ongepast en onprofessioneel.
Maar vooral belangrijk dat jij je er ongemakkelijk door voelt. Dat mag je best aangeven op dat moment (makkelijker gezegd dan gedaan). Ook al bedoelt diegene het anders/niet verkeerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoezo lig je daar alleen in je ondergoed? Als mijn nek wordt gemasseerd blijft mijn broek aan, en dekt de therapeut alles behalve mijn nek af met een handdoek. Ook, of juist, zodat ik het niet koud krijg.
Alle reacties Link kopieren Quote
O jeetje, dat zijn reacties die ik niet per se verwacht had... Dank jullie!

Het klopt dat ik slecht ben in het (h)erkennen van mijn grenzen, daar wordt aan gewerkt, maar ik ben daar nog niet zo lang mee bezig. Waarschijnlijk is dat ook waarom dit zo triggert ofzo, ik weet het niet. (Dat er grenzen worden geraakt/overschreden, ik dit niet gewend ben te voelen en nu ineens van alles bemerk? ik roep maar wat...)

Dat ik nu niet kan/mag trainen is omdat te veel spieren in mijn lijf enorm strak staan, ik ben scheef, overbelast, compenseer op verkeerde manier, of weet ik veel wat er allemaal niet deugt. Is al heel lang een ding. Normaalgesproken ga ik naar een andere masseuse, maar zij doet vooral ontspanningsmassage - dat doet weinig aan dat betonblok dat mijn lijf is...

En nee, ik heb er niks van gezegd. Ik bevries op zo'n moment. Of eigenlijk nemen de stemmen in mijn hoofd het over en struikel ik over alles wat ik hier wel of niet van moet vinden en komt er geen zinnig woord meer uit, doe ik gewoon wat ik moet doen - en dat was op dat moment meebewegen, hoofd en nek ontspannen houden... Het voelde nogal bizar, daarom ook dat dubbele gevoel... Ofzo...
Alle reacties Link kopieren Quote
Beetje raar, ja. Zou ik ook niet kunnen waarderen. Is het mogelijk om om een vrouwelijke masseur te vragen (desnoods bij een andere praktijk als je het lastig vindt voor jezelf op te komen en hem tegen het lijf te lopen)? Zijn wel meer vrouwen die dat doen.

Dat van dat "bestuderen" en die laatste paar opmerkingen klinkt alsof Rolf van die animaties op YouTube een baan als fysio heeft gevonden. @(
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
13-03-2024 19:48
Hoezo lig je daar alleen in je ondergoed? Als mijn nek wordt gemasseerd blijft mijn broek aan, en dekt de therapeut alles behalve mijn nek af met een handdoek. Ook, of juist, zodat ik het niet koud krijg.
Als hij met mijn rug bezig is, dekt hij mijn benen ook af, en als hij met mijn benen bezig is, dekt hij mijn rug af. Maar als ik op mijn rug lig, dekt hij niks af en lig ik nogal te kijk... Terwijl hij dan alleen mijn hoofd en nek behandelt. Misschien kan ik dan om een deken vragen ofzo...
Ik merk wel dat het zweet me uitbreekt bij het idee iets te moeten melden hierover naar hem... Zo uit mijn comfortzone...
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt me superongemakkelijk. Ik zou op zoek gaan naar een ander, want ik zou niet meer in staat zijn om er ontspannen te liggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel slecht op je gemak zijn en massages dat lijkt met elkaar in tegenspraak.
Daarnaast vind ik zulke uitspraken van een therapeut normaal. En ze zijn ook nog positief, dus wat is nu precies het probleem?

Is het een keer geen "bodyshaming" en is het weer niet goed?

Iedere arts, behandelaar of therapeut bestudeert een patient. Hoe moet je anders een diagnose stellen of advies geven?
Alle reacties Link kopieren Quote
Uit je OP schemert door dat je ongezond met je lichaam omgaat (sporten terwijl dat niet verantwoordt is) en vindt dat je teveel vet hebt, ik lees vooral een fysiotherapeut die je daarin gerust wil stellen en je aanspoort gezonder naar jezelf te kijken. je uitgebreide reflecties bevestigen het beeld van een heel onzekere vrouw,
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit en je eerdere ervaringen zijn absoluut ongepast gedrag. Deze masseur zou mij niet meer zien. Voor je klachten is het misschien beter om naar een fysiotherapeut te gaan, bij veel praktijken kan je ook begeleid trainen om zo op een goede manier aan je lichaam te werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik vind het raar. Ik weet zelf ook nooit adequaat te reageren op zulke opmerkingen. Twee weken geleden stelde ik me voor aan een nieuwe collega, die de dag daarna nog een keer mijn naam vroeg, omdat hij zei dat hij afgeleid was door mijn mooie ogen en daarom mijn naam niet had onthouden.
Het voelt als een vervelend compliment.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yakuzakiko schreef:
13-03-2024 20:05
Ja ik vind het raar. Ik weet zelf ook nooit adequaat te reageren op zulke opmerkingen. Twee weken geleden stelde ik me voor aan een nieuwe collega, die de dag daarna nog een keer mijn naam vroeg, omdat hij zei dat hij afgeleid was door mijn mooie ogen en daarom mijn naam niet had onthouden.
Het voelt als een vervelend compliment.
dat is echt compleet wat anders
Alle reacties Link kopieren Quote
noorderlicht76 schreef:
13-03-2024 20:02
Uit je OP schemert door dat je ongezond met je lichaam omgaat (sporten terwijl dat niet verantwoordt is) en vindt dat je teveel vet hebt, ik lees vooral een fysiotherapeut die je daarin gerust wil stellen en je aanspoort gezonder naar jezelf te kijken. je uitgebreide reflecties bevestigen het beeld van een heel onzekere vrouw,
Wat zeg jij nou? Dat je het uit je toetsenbord krijgt zeg. Je bent zelf waarschijnlijk een man? Ik denk dat je expres zo reageert om reacties uit te lokken. De eerste heb je binnen in ieder geval.
nimue_iparis wijzigde dit bericht op 13-03-2024 20:11
1.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
noorderlicht76 schreef:
13-03-2024 20:05
dat is echt compleet wat anders
Ja misschien wel, moest er ineens aan denken dat ik pasgeleden dus ook een opmerking over mijn uiterlijk kreeg wat als compliment bedoeld moest zijn, maar een vervelend gevoel geeft. En daar niet goed op kunnen reageren.
yakuzakiko wijzigde dit bericht op 13-03-2024 20:08
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Suppenhuhn schreef:
13-03-2024 20:00
Heel slecht op je gemak zijn en massages dat lijkt met elkaar in tegenspraak.
Daarnaast vind ik zulke uitspraken van een therapeut normaal. En ze zijn ook nog positief, dus wat is nu precies het probleem?

Is het een keer geen "bodyshaming" en is het weer niet goed?

Iedere arts, behandelaar of therapeut bestudeert een patient. Hoe moet je anders een diagnose stellen of advies geven?

Lees de OP nog een keer, en dan goed. Vetrollen zoeken is geen diagnose

Vannelle schreef:
13-03-2024 19:19

En later, toen ik op mijn rug lag en hij met mijn hoofd en nek bezig was, zei hij dat ie onderwijl mijn lichaam aan het bestuderen was en de vetrollen zoekt, maar deze niet kan vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vannelle schreef:
13-03-2024 19:55
Als hij met mijn rug bezig is, dekt hij mijn benen ook af, en als hij met mijn benen bezig is, dekt hij mijn rug af. Maar als ik op mijn rug lig, dekt hij niks af en lig ik nogal te kijk... Terwijl hij dan alleen mijn hoofd en nek behandelt. Misschien kan ik dan om een deken vragen ofzo...
Ik merk wel dat het zweet me uitbreekt bij het idee iets te moeten melden hierover naar hem... Zo uit mijn comfortzone...
Dit vind ik naar klinken. Een masseur die niet snapt hoe kwetsbaar dat kan voelen zou ik niet professioneel genoeg vinden om nog aan me te laten komen.

Op z'n positiefst geïnterpreteerd probeert hij je een goed gevoel te geven over je lijf. Maar dat hoef jij niet goed te vinden, want hij uit het niet op een professionele manier m.i. en dat gecombineerd met bovenstaande zou voor mij een reden zijn om een andere masseur te zoeken. Je mag gewoon luisteren naar je gevoel, of een ander dat nou snapt of niet.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben wij dezelfde masseur gehad?
Mijn masseur liet me op mijn rug liggen, mijn blote borsten naar boven.
Rare kerel.
Goede masseuses bedekken mijn lichaam met handdoeken, terwijl ze hoofd en nek masseren.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een masseuse, vrouw dus, prikte in mijn vetrollen en zei 'vet, vet, vet'.
Trut.
Nooit meer daar geweest.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven