Is je een jongetje/meisje voelen aangeboren of aangeleerd?

06-12-2018 16:27 96 berichten
Nav dit artikel in de LINDA ben ik het programma Me Jane you Tarzan gaan kijken op NPO over opvoeding. Daarin het oa het verhaal van MIka. Die genderneutraal wordt opgevoed.
Ook stelt de presentator wat mij betreft terecht de vraag: Je een jongetje of meisje voelen, is dat aangeboren of aangeleerd?

Je kan jezelf de vraag stellen: als je van 'gender' wisselt of je dan ook niet gewoon in een hokje zit, weliswaar het omgekeerde hokje, maar nog steeds een hokje.

Hoewel ik merk dat mijn beeld aan het veranderen is, heb ik nog steeds moeite met de term 'genderneutraal' opvoeden. Want wat is dat dan? En raak je als volwassene dan niet in een identiteitscrisis? En hoe erg is het om als jongetje of meisje behandeld en opgevoed te worden als je zo geboren bent?
Om hoeveel procent gaat het nu werkelijk die zich ongelukkig of vervreemd van hun gender voelen? Is dat significant of hebben we het maar over een heel klein deel. Dat maakt namelijk in zoverre uit dat de overgrote meerderheid zich naar mijn idee niet hoeft te conformeren naar de kleine groep uitzonderingen, en je kan je dan inderdaad afvragen of dit wel doen niet schadelijk is voor die grote groep?

Deze mensen willen hun kinderen niet in een boxje stoppen maar in mijn optiek is genderneutraliteit inmiddels ook een boxje geworden. En ik merk dat ik een beetje iebelig van deze benadering word. Alsof ze hoegenaamd super vooruitstrevend zijn maar het eigenlijk stiekem helemaal niet zijn. Maar zich juist lijken af te zetten. Maar waartegen dan wel?

Het: ik heb een kind die zich zowel een jongetje als meisje voelt is dan toch net zo goed aangeleerd in het geval van bijvoorbeeld Mika? Dit kind is evenzogoed groot gebracht met een 'idee' die aangeleerd is. Als je echt genderneutraal wilt opvoeden dan heb je het er niet over lijkt mij. En dat lijkt me verdomde ingewikkeld. Ook deze kinderen groeien in meer of mindere mate op in de 'buitenwereld'. Zeker als je kind op een gegeven moment gaat puberen en hun lijf gaat veranderen. Meisjes worden nu eenmaal ongesteld omdat ze een vrouw worden met bijbehorende hormonen en jongetjes krijgen een zaadlozing omdat ze dan als man kinderen kunnen verwekken. Hoe ga je dat dan weer verantwoorden? Zo maak je het wat mij betreft volgens mij veel te ingewikkeld.
De kinderen hebben een mapa en een mama. De mama heeft de kinderen daadwerkelijk gedragen dus zij is de echte mama. Daarmee impliceer je toch eveneens een geslachtelijk verschil? Als genderneutraal persoon kan je nu eenmaal biologisch gezien nog steeds niet wat de ander ook kan. Wij zijn nu eenmaal geen zeepaardjes (die zowel mannelijke als vrouwenlijke voortplantingsorganen hebben)

Ik krijg vanuit het programma vooral het gevoel dat MIka denkt dat hij nu zowel met poppen als met auto's kan spelen en als dat genderneutraal opvoeden is, dan deed ik dat ook al back in the days. Maar ik krijg the funny feeling dat het om meer dan dat draait. Als een soort persoonlijk statement geprojecteerd op hun kinderen.

Mika praat ook gewoon maar zijn ouders na en niks van wat het jonge kind verteld heeft hij zelf bedacht. Dus waarom zijn deze mensen 'beter' bezig dan andere mensen? Ik zou het eerder willen omdraaien.

Ik geloof wel dat er een slag te slaan valt. Maar of dit het antwoord is? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Ik denk dat jongens het meisjes gelijk zijn, maar niet hetzelfde...

Ik ben er kortom nog niet helemaal over uit. Ik heb mijn kinderen niet genderneutraal groot gebracht en ik zie als moeder van zowel jongetjes als meisjes toch wel degelijk een verschil in aangeboren genderspecifiek gedrag. Maar is dat wel echt zo?

En waar houdt het dan op een gegeven moment op?

Graag hierover jullie mening.

Hier een link naar het programma
https://www.npostart.nl/me-jane-you-tar ... KN_1701251
Pandax schreef:
06-12-2018 17:02
Je hoeft er niet per se een waardeoordeel aan te hechten, denk ik. Genderspecificiteit heeft gevolgen, voor het gezinsleven, de arbeidsmarkt, het welbevinden. Of die gevolgen wenselijk zijn hangt af van de context: hoe de maatschappij in elkaar zit en welke doelen je als collectief nastreeft. Als we een duidelijke taakverdeling nastreven met zo min mogelijk onenigheid over de invulling daarvan is genderspecificiteit een goede manier om dat te bereiken. Het zorgt voor transparantie en dat vermindert conflict. Als we nastreven om het menselijk kapitaal in de samenleving optimaal te benutten is genderspecificiteit niet zo handig. Het zorgt ervoor dat een deel van ons kapitaal niet beschikbaar is. Het is maar waar een maatschappij behoefte aan heeft.
Eens! daar valt ook zeker een slag te slaan! Maar is dat perse genderneutraliteit waar jij naar refereert?
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
06-12-2018 17:07
Of jij past ontzettend in het hokje Meisje maar je ouders komen maar steeds met auto's aan omdat ze er niet tegen kunnen dat jij een roze barbie wil.

Maar ik weet niet of er mensen zijn die zulke ideeën boven hun kind zouden stellen. Andersom wel, dus waarschijnlijk zo ook?

Je hoeft als ouder niet in alles rolbevestigend te zijn om gewoon te erkennen dat er genderverschillen zijn. Laat kinderen alstjeblieft spelen waar ze mee willen spelen. Maar vragen als “waarom heeft papa een piemel en mama niet?” worden erg ingewikkeld als het allemaal genderneutraal moet. En volgens mij zijn kinderen daar niet mee geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook gekeken en ik vind in dit soort programma's dat de 'Mika's' altijd net iets teveel aandacht krijgen. Niet dat die kant niet belicht moet worden, maar het programma draait volgens mij om iets anders. Wat ik redelijk schokkend vond was het filmpje van de BBC. Daar moeten volwassenen op dreumessen passen. Daar zie je pas dat bijna iedereen hele genderspecifieke ideeën heeft. Dat we bijna automatisch poppen en andere 'meisjes'-speelgoed aanbieden aan meisjes. En andersom. Terwijl we denken dat we aansluiten bij de interesses van het kind. Dat werkte ook zo toen baby Olivier als meisje werd aangekleed. Sterker nog als jongen kreeg hij auto's enzo aangeboden en als meisje poppen. Door dezelfde persoon die niet eens doorhad dat het hetzelfde kind was. Een langere versie van dit filmpje zat in een Engels programma over hetzelfde onderwerp dat pas op zondagavond op TV was.

Dit wordt er van jongs af aan al ingestampt, dat vind ik wel redelijk schokkend. Zeker omdat mijn dochter die echt geen jongen wil zijn het meest van typische 'jongensdingen' als Kapla, auto's, gereedschap en techniek houdt. Roze vind ze de lelijkste kleur. De nadruk vind ik weldegelijk heel erg op genderspecifieke zaken liggen. Ze draagt ook wel eens 'jongenskleding', maar ook vaak jurken zolang ze niet roze zijn. Ze vindt het best wel lastig om achter haar keuzes te staan omdat er alweer gezegd wordt dat iets voor jongens is. Soms ligt de nadruk iets teveel op transgenders en genderneutraal en dat vind ik wel jammer. Je zag ook dat in Zweden en IJsland waar dit soort dingen bij wet geregeld zijn de emancipatie een stuk verder is dan in Nederland.
Het valt mij in deze docu ook op dat hoe zuidelijker je komt hoe genderspecifieker en hoe noordelijker hoe genderneutraler. Zit daar een soortemet van logica achter of is het toeval?
Ok, na twee minuten van die docu; hoe is het genderneutraal opvoeden als je je kind eruit laat zien als een meisje en hem aanspreekt met haar? Lijkt me meer transgender dan genderneutraal.

Even verder kijken.
Nummer*Zoveel schreef:
06-12-2018 17:12
Je hoeft als ouder niet in alles rolbevestigend te zijn om gewoon te erkennen dat er genderverschillen zijn. Laat kinderen alstjeblieft spelen waar ze mee willen spelen. Maar vragen als “waarom heeft papa een piemel en mama niet?” worden erg ingewikkeld als het allemaal genderneutraal moet. En volgens mij zijn kinderen daar niet mee geholpen.
Eens.
Wat ik vrouwen ook wel eens hoor zeggen over hun (potentiele relaties) is: doe mij maar een echte vent!
Maar wat is dat dan? Een echte vent?
En: niks zo onaantrekkelijk als een man die stofzuigt, jankt of ineens parttime wil gaan werken als er kinderen komen.
Geen grapje trouwens dit voorbeeld!
Ik ben de trotste 'bezitster' van een feminiene man. Hij was muzikant en toen we elkaar leerde kennen had hij oogpotlood op en shopte hij bij de vrouwen afdeling van de Mac en Maggie. Daar vonden mensen ook wat van. Ik merk dat ik het juist extra aantrekkelijk vond. Wat zegt dit dan weer over mij?
anoniem_376869 wijzigde dit bericht op 06-12-2018 17:22
1.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
06-12-2018 17:10
Wat ik ook lastig vind is dat stukje op die gendergelijke school. Je ziet daar in boekjes dat piraten ook meisjes kunnen zijn (dat kan je aan het plaatje zien want de piraat heeft lang haar) en je ziet er de meisjes met vlechtjes en bloemenjurkjes een boor hanteren. Ik merk dat ik nog niet zo goed begrijp waar genderneutraliteit voor staat en volgens mij vele met mij. Want als je een meisje vlechtjes in doet en een roze jurkje aantrekt en een boekje voorleest met meisjes piraten met lang haar en strikjes ben je dan eigenlijk wel zo genderneutraal bezig als je denkt?
Wat is dat eigenlijk genderneutraliteit?
Wetenschappelijk onderzoek heeft ooit uitgewezen, dat moeders anders met pasgeboren zonen omgingen dan met hun babydochters.
Onbewust natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het maar een rare beweging hoor. Ik blijf het een raar ding vinden, een jongen in een roze kledingstuk, andersom weer helemaal niet, een meisje in een blauwe trui. Zal mijn opvoeding wel zijn.
die ik wilde bestaat al...
Isabellarose- schreef:
06-12-2018 17:21
Wat ik vrouwen ook wel eens hoor zeggen over hun (potentiele relaties) is: doe mij maar een echte vent!
Maar wat is dat dan? Een echte vent?
En: niks zo onaantrekkelijk als een man die stofzuigt, jankt of ineens parttime wil gaan werken als er kinderen komen.
Geen grapje trouwens dit voorbeeld!
Ik ben de trotste 'bezitster' van een feminiene man. Hij was muzikant en toen we elkaar leerde kennen had hij oogpotlood op en shopte hij bij de vrouwen afdeling van de Mac en Maggie. Daar vonden mensen ook wat van. Ik merk dat ik het juist extra aantrekkelijk vond. Wat zegt dit dan weer over mij?

Dat genderneutraal normaal is voor jou. En voor een hoop mensen, alleen wordt het nu door een paar fanatieke mensen te ver doorgetrokken. Vind ik.
karin6789 schreef:
06-12-2018 17:21
Wetenschappelijk onderzoek heeft ooit uitgewezen, dat moeders anders met pasgeboren zonen omgingen dan met hun babydochters.
Onbewust natuurlijk.
Ja dat is dus aangeleerd gedrag zou je kunnen zeggen.
Je hebt het over dat onderzoek waar jongensbaby's met hun gezichtje naar de buitenwereld op schoot worden gezet en meisjes met een gezicht naar moeder toe, zogenaamd beschermend. Waardoor jongens van meet af aan al worden aangemoedigd meer onderzoekend en ondernemend de wijde wereld in te gaan en wij meisjes onwillekeurig veel meer willen beschermen.
Dat onderzoek ken ik inderdaad.
anoniem_376869 wijzigde dit bericht op 06-12-2018 17:26
0.15% gewijzigd
attribuutje schreef:
06-12-2018 17:21
Ik vind het maar een rare beweging hoor. Ik blijf het een raar ding vinden, een jongen in een roze kledingstuk, andersom weer helemaal niet, een meisje in een blauwe trui. Zal mijn opvoeding wel zijn.

En een man met een roze overhemd?
karin6789 schreef:
06-12-2018 17:21
Wetenschappelijk onderzoek heeft ooit uitgewezen, dat moeders anders met pasgeboren zonen omgingen dan met hun babydochters.
Onbewust natuurlijk.
Ja dat is dus aangeleerd gedrag zou je kunnen zeggen.
Je hebt het over dat onderzoek waar jongensbaby's met hun gezichtje naar de buitenwereld op schoot worden gezet en meisjes met het gezicht naar moeder toe, zogenaamd beschermend. Waardoor jongens van meet af aan al worden aangemoedigd meer onderzoekend en ondernemend de wijde wereld in te gaan en wij meisjes onwillekeurig veel meer willen beschermen.
Dat onderzoek ken ik inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
06-12-2018 17:21
Ik vind het maar een rare beweging hoor. Ik blijf het een raar ding vinden, een jongen in een roze kledingstuk, andersom weer helemaal niet, een meisje in een blauwe trui. Zal mijn opvoeding wel zijn.
Mijn zoontjes droegen roze kleding, tig jaar geleden al.
Het stond ze prachtig, ik herinner me nog een roze t-shirt met rode stipjes, mooi hoor bij een donker jongetje.
Het was de omgeving die het maar niks vond, kleine kinderen interesseert het geen moer wat ze aan hebben.

En de slaapkamer van de jongste zoontjes was roze geverfd, mooie warme kleur.
Ik vind dat genderneutraal gedoe zo'n onzin. Ik vind op de wereld het verschil tussen mannen en vrouwen juist zo mooi. Ik knap echt af op een man in een roze overhemd of een man die make-up gebruikt.

Ik ben zelf opgegroeid met 2 oudere broers. Er was dus zowel jongens als meisjesspeelgoed in huis waar ik gebruik van kon maken. Ik heb dus nooit enige interesse gehad in het speelgoed van mijn broers. Ik ben als vrouw geboren en zo heb ik me altijd ook gevoeld en voel het nu nog zo. Vind het geweldig. We hoeven ook de hele samenleving niet aan te passen voor een handjevol mensen die zich en geen man of vrouw voelen. Daar zijn psychologen voor.
To, wat heb je een mooie manier van discussiëren. Je komt met goede punten en argumenten en "luistert" naar andere.
Verder ben ik mijn mening nog aan het vormen. Ik blijf mee lezen.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
06-12-2018 17:29
Ik vind dat genderneutraal gedoe zo'n onzin. Ik vind op de wereld het verschil tussen mannen en vrouwen juist zo mooi.
Er is, behalve biologisch natuurlijk, ontzettend weinig verschil tussen de seksen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind genderneutraal een jeukterm. Sowieso dat hele LBGHTQWXGP-gebeuren slaat door.
Ijsland lijkt me trouwens wel een mooi voorbeeld voor waar wij wat mij betreft nog wel wat van kunnen leren.
Die Zweden hebben zelfs de Bijbel herschreven. Nu ben ik sowieso atheist dus ze doen maar, maar dat is wel echt heel erg progressief hoor als je het mij vraagt.
Blondie456 schreef:
06-12-2018 17:29
Ik vind dat genderneutraal gedoe zo'n onzin. Ik vind op de wereld het verschil tussen mannen en vrouwen juist zo mooi. Ik knap echt af op een man in een roze overhemd of een man die make-up gebruikt.

Ik ben zelf opgegroeid met 2 oudere broers. Er was dus zowel jongens als meisjesspeelgoed in huis waar ik gebruik van kon maken. Ik heb dus nooit enige interesse gehad in het speelgoed van mijn broers. Ik ben als vrouw geboren en zo heb ik me altijd ook gevoeld en voel het nu nog zo. Vind het geweldig. We hoeven ook de hele samenleving niet aan te passen voor een handjevol mensen die zich en geen man of vrouw voelen. Daar zijn psychologen voor.

Hoe voel je je vrouw dan? Als je een luier mag verschonen of mag stofzuigen?
watdachtjehiervan schreef:
06-12-2018 17:30
To, wat heb je een mooie manier van discussiëren. Je komt met goede punten en argumenten en "luistert" naar andere.
Verder ben ik mijn mening nog aan het vormen. Ik blijf mee lezen.
Oh dat is lief zeg. Dankjewel :flirting:
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
06-12-2018 17:29
Ik vind dat genderneutraal gedoe zo'n onzin. Ik vind op de wereld het verschil tussen mannen en vrouwen juist zo mooi. Ik knap echt af op een man in een roze overhemd of een man die make-up gebruikt.

Mijn oudste zoon wilde graag rokjes aan, ook voor school.'Dat laatste heb ik niet goed gevonden, ik was bang dat hij ermee gepest zou gaan worden. Hij experimenteerde met make up, oogpotlood stond hem erg mooi.'Mijn jongste dochter wilde op haar 10de geen meisjeskleren meer dragen, die vond ze toen te truttig (was ik overigens volkomen met haar eens, de kindermode was toen ook truttig). Ik kocht voor haar uitsluitend jongenskleren bij, toen, de HIJ.
Ik had toen en buurman die net zo dacht als jij.
Of ik niet bang was dat mijn zoon homo zou worden :facepalm:
karin6789 schreef:
06-12-2018 17:37
Mijn oudste zoon wilde graag rokjes aan, ook voor school.'Dat laatste heb ik niet goed gevonden, ik was bang dat hij ermee gepest zou gaan worden. Hij experimenteerde met make up, oogpotlood stond hem erg mooi.'Mijn jongste dochter wilde op haar 10de geen meisjeskleren meer dragen, die vond ze toen te truttig (was ik overigens volkomen met haat eens, de kindermode was toen ook truttig). Ik kocht voor haar uitsluitend jongenskleren bij, toen, de HIJ.
Ik had toen en buurman die net zo dacht als jij.
Of ik niet bang was dat mijn zoon homo zou worden :facepalm:

Wat heb je gezegd? Dat niet jij maar hij dan wel heel bang zou moeten worden? Debiel.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
06-12-2018 17:39
Wat heb je gezegd? Dat niet jij maar hij dan wel heel bang zou moeten worden? Debiel.
Ik heb hem gewoon uitgelachen.
Sowieso jammer dat mensen tegenwoordig nog steeds denken dat je homo kan worden! Alsof dat een keuze zou zijn ofzo. Maar goed, dat is ook weer een andere discussie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven