Islam, islamkritiek en de koran.

11-08-2018 13:09 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Islam is nogal een gevoelig onderwerp, omdat veel mensen islam koppelen aan huidskleur, en kritiek op de islam zien als racisme of 'islamofobie' (een psychische aandoening die alleen islamcritici kunnen hebben).
Wat vind jij? Moeten we extra voorzichtig zijn met islamkritiek? Of mag de islam net zo hard aangepakt worden als het christendom en andere religies?
anoniem_374412 wijzigde dit bericht op 11-08-2018 16:50
12.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het zijn volgens mij vooral de moslims zelfs die geen enkele kritiek of kanttekening bij hun geloof kunnen verdragen.

en het ligt er ook maar net aan of je kritiek hebt op de islam/op de leer/op de koran, of op moslims. Dat zijn 2 verschillende dingen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
De behoefte een levensbeschouwing as such “aan te pakken” komt mij wat infantiel voor.

Maar natuurlijk is Koran-kritiek minstens zo interessant als Bijbel-kritiek, als wetenschappelijke discipline.

Helaas haalt dit soort kritiek zelden een interessant niveau imho
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
11-08-2018 13:12
Het zijn volgens mij vooral de moslims zelfs die geen enkele kritiek of kanttekening bij hun geloof kunnen verdragen.
Klopt. Maar er zijn ook veel niet-moslims die islamkritiek een gruwel vinden en dit onder 'populisme' (een kennelijk slecht ding) scharen.
anoniem_374412 wijzigde dit bericht op 11-08-2018 16:52
6.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kritiek mag van mij altijd. Maar wie zijn/haar kritiek niet fatsoenlijk kan onderbouwen, neem ik niet serieus. Dat geldt dus ook voor op vooroordelen of racisme gebaseerde argumenten.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
11-08-2018 13:13

De behoefte een levensbeschouwing as such “aan te pakken” komt mij wat infantiel voor.
Vind je? Bij kritiek op het geloof van bv. de christenen, Jehova's, Mormonen of de Westboro Baptists hoor je niemand. Waarom steigeren zoveel mensen dan bij islamkritiek?
Alle reacties Link kopieren
Van mij mag iedereen discussiëren over geloof.

Waar ik echter wel een enorme hekel aan heb, is dat men nogal eens “alle moslims” weg zet als een stel haatdragende terroristen, i.p.v. alleen de extremisten daarop aan te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Bellabellax schreef:
11-08-2018 13:33
Vind je? Bij kritiek op het geloof van bv. de christenen, Jehova's, Mormonen of de Westboro Baptists hoor je niemand. Waarom steigeren zoveel mensen dan bij islamkritiek?
Ik denk hierbij dat het ook wel meespeelt dat je over de islam nu in het nieuws bijv veel meer hoort dan over andere geloven heb ik het idee, dus dat mensen daar dan ook eerder een mening over hebben.

Discussie over geloof vind ik ook prima. Maar nu wordt islam ook vooral negatief neergezet, terwijl het maar een deel is die het geloof in een slecht daglicht zetten en er ook genoeg moslims zijn die op een normale manier met hun geloof omgaan, net als bij andere geloven.
Alle reacties Link kopieren
Bellabellax schreef:
11-08-2018 13:33
Vind je? Bij kritiek op het geloof van bv. de christenen, Jehova's, Mormonen of de Westboro Baptists hoor je niemand. Waarom steigeren zoveel mensen dan bij islamkritiek?
Omdat het meestal slaapverwekkend oninteressant is
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Tvp
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
11-08-2018 14:02
Omdat het meestal slaapverwekkend oninteressant is

Als dat werkelijk zo was, dan stond de islam niet zo ter discussie.
anoniem_374412 wijzigde dit bericht op 11-08-2018 16:16
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden vroeger de kruistochten maar geen internet. Veel te simpele vergelijking want ik weet eigenlijk niet eens waarom er kruistochten waren. Volgens mijn beperkte kennis waren die om "ons" geloof op te dringen.


Volgens mij is elke religie gebaseerd op goed doen voor een ander en is dus iedereen die dat niet is geen goed gelovige.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
TO, je verwart gedrag met overtuiging, het grote probleem tegenwoordig. Religie kan je in Nederland in principe niet ter discussie stellen, volgens de grondwet hebben we hier vrijheid van geloofsovertuiging. Het gedrag kan je zeker wel ter discussie stellen, zeker als dat buiten de Nederlandse wet gaat. Waar het met name fout gaat is dat gedrag wordt gekoppeld aan geloofsovertuiging en dat het laatste dan ter discussie staat. Dat noem ik populisme, want het is gebaseerd op een onderbuikgevoel en niet op feiten.
Islamitisch extremisme heeft minder te maken met religie dan je denkt, maar meer met sociaal perspectief. Kijk naar Israël & Palestina, het gaat helemaal niet om de geloofsovertuiging, maar om land, economisch voordeel, om onderdrukking en verzet. Hetzelfde geldt voor Jihad-gangers, dat zijn bijna allemaal mensen die buiten de maatschappij staan. De polarisatie versterkt dit alleen maar, en dat is de paradox waar we nu mee dealen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Bellabellax schreef:
11-08-2018 14:38
Als dat werkelijk zo was, dan stond de islam net zo ter discussie.
Dit soort logica maakt het precies zo oninteressant
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
11-08-2018 15:15
Dit soort logica maakt het precies zo oninteressant

Voor jou blijkbaar. Er zijn zoveel onderwerpen die míj dan weer niet boeien. Je hóeft hier niet te reageren, dat is het fijne.
anoniem_374412 wijzigde dit bericht op 11-08-2018 16:48
0.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bellabellax schreef:
11-08-2018 16:19
Vour jou blijkbaar. Er zijn zoveel onderwerpen die míj dan weer niet boeien. Je hóeft hier niet te reageren, dat is het fijne.
Je stelde een vraag maar je wil alleen het door jou gewenste antwoord
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf er gewoon bij uit de buurt. Levert alleen maar gezeik en discussie op.
Voor de rest moet iedereen lekker doen waar die zich goed bij voelt, maar val mij er niet mee lastig want dan ben ik weg.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Bellabellax schreef:
11-08-2018 13:33
Vind je? Bij kritiek op het geloof van bv. de christenen, Jehova's, Mormonen of de Westboro Baptists hoor je niemand. Waarom steigeren zoveel mensen dan bij islamkritiek?
Omdat er heel erg veel overlast veroorzaakt wordt, daarom denk ik.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
11-08-2018 13:12
Het zijn volgens mij vooral de moslims zelfs die geen enkele kritiek of kanttekening bij hun geloof kunnen verdragen.

en het ligt er ook maar net aan of je kritiek hebt op de islam/op de leer/op de koran, of op moslims. Dat zijn 2 verschillende dingen.
Ik wel, ik ben van Soennisme overgestapt naar Koranisme. Ze vinden mij een gevaar, terwijl zij gevaar zijn voor het maatschappij en zijn leugenaars over Allah en zijn boodschappers(vooral profeet Mohammed)
Alle reacties Link kopieren
grtm4 schreef:
11-08-2018 16:45
Ik wel, ik ben van Soennisme overgestapt naar Koranisme. Ze vinden mij een gevaar, terwijl zij gevaar zijn voor het maatschappij en zijn leugenaars over Allah en zijn boodschappers(vooral profeet Mohammed)

Dit bewijst dat moslims onderling geen consensus hebben bereikt over wat 'de ware islam' is (terwijl ze wél vaak van buitenstaanders verlangen om 'hun' islam als 'de ware' te zien).
Moslims vechten elkaar hierover al eeuwenlang de tent uit. ISIS is het meest recente voorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Bellabellax schreef:
11-08-2018 17:00
Dit bewijst dat moslims onderling geen consensus hebben bereikt over wat 'de ware islam' is. Ze vechten elkaar hierover al eeuwenlang de tent uit. ISIS is het meest recente voorbeeld.
Ja en Europeanen hebben wel consensus bereikt...? :nerd: Europa had onderling eeuwen lang non stop oorlogjes met allerlei staten/volkeren.
Er zijn meerdere redenen waarom De Koran is neergezonden en één daarvan is om verschillende interpretaties tegen te gaan(tussen joden en christenen) en weer duidelijk te maken dat De Licht van God is gekomen met duidelijke instructies voor de mensheid. Dat er maar 1 God is en niet meer en dat we alleen aan God moet overgeven en dus daarmee alleen de wetten van God(De Koran) gevolgd moet worden.

Dat er verschillen in de Islamitische wereld is dood normaal, omdat de meerderheid niet doet wat er gevraagd wordt van God. De meerderheid van de mensheid is altijd negatief in de Koran. De echte moslims zijn moslims die alleen de Koran volgen en niet de meningen van imams/mollas/geleerden/pausen/rabbis. God heeft alles in één boek uitgelegd(in details) en heeft geen uitleg van een mens nodig.
Alle reacties Link kopieren
grtm4 schreef:
11-08-2018 17:13

Ja en Europeanen hebben wel consensus bereikt...?

Nee, en daarom zijn er ook zoveel christelijke stromingen.

grtm4 schreef:
11-08-2018 17:13

De echte moslims zijn moslims die alleen de Koran volgen en niet de meningen van imams/mollas/geleerden/pausen/rabbis. God heeft alles in één boek uitgelegd(in details) en heeft geen uitleg van een mens nodig.

Iedere moslim vindt van zichzelf dat hij 'een echte moslim' is, en dat 'zijn' islam 'de ware islam is'. Maar buitenstaanders zijn daar geen partij in. Dat snap je wel toch?
Alle reacties Link kopieren
Bellabellax schreef:
11-08-2018 13:15
Klopt. Maar er zijn ook veel niet-moslims die islamkritiek een gruwel vinden en dit onder 'populisme' (een kennelijk slecht ding) scharen.
Je hebt natuurlijk vele vormen van islam-kritiek.

Ik versta er dit onder: koran en andere islamitische geschriften grondig bestuderen en kritisch onderzoeken en interpreteren. Waarbij je je niet laat leiden door de gangbare uitleggen, maar je afvraagt: staat dat er wel echt? En ook: in welke context moet ik dit en dat zien? Zeker voor de koran die al eeuwen oud is, is dat laatste van essentieel belang.

Dus mijn idee van islamkritiek heeft niks met populisme te maken.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Bellabellax schreef:
11-08-2018 17:20
Iedere moslim vindt van zichzelf dat hij 'een echte moslim' is, en dat 'zijn' islam 'de ware islam is'. Maar buitenstaanders zijn daar geen partij in. Dat snap je wel toch?
Waarom denk je dat iedere moslim zo denkt? Moslims kunnen toch ook wel twijfelen aan hun geloof en/of inzien dat er vele manieren van geloven zijn en dat er dus geen 'ware islam' is?

En buitenstaanders - als in niet-moslims denk ik dat je bedoelt? - kunnen toch prima veel kennis van koran en islam hebben? En dus gewoon ook een partij zijn?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
grtm4 schreef:
11-08-2018 17:13
Ja en Europeanen hebben wel consensus bereikt...? :nerd: Europa had onderling eeuwen lang non stop oorlogjes met allerlei staten/volkeren.
Er zijn meerdere redenen waarom De Koran is neergezonden en één daarvan is om verschillende interpretaties tegen te gaan(tussen joden en christenen) en weer duidelijk te maken dat De Licht van God is gekomen met duidelijke instructies voor de mensheid. Dat er maar 1 God is en niet meer en dat we alleen aan God moet overgeven en dus daarmee alleen de wetten van God(De Koran) gevolgd moet worden.

Dat er verschillen in de Islamitische wereld is dood normaal, omdat de meerderheid niet doet wat er gevraagd wordt van God. De meerderheid van de mensheid is altijd negatief in de Koran. De echte moslims zijn moslims die alleen de Koran volgen en niet de meningen van imams/mollas/geleerden/pausen/rabbis. God heeft alles in één boek uitgelegd(in details) en heeft geen uitleg van een mens nodig.
Er bestaan tig christelijke stromingen maar ik ben de laatste die zou zeggen dat 'mijn stroming' de enige ware is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven