Islam, islamkritiek en de koran.

11-08-2018 13:09 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Islam is nogal een gevoelig onderwerp, omdat veel mensen islam koppelen aan huidskleur, en kritiek op de islam zien als racisme of 'islamofobie' (een psychische aandoening die alleen islamcritici kunnen hebben).
Wat vind jij? Moeten we extra voorzichtig zijn met islamkritiek? Of mag de islam net zo hard aangepakt worden als het christendom en andere religies?
anoniem_374412 wijzigde dit bericht op 11-08-2018 16:50
12.99% gewijzigd
Bellabellax schreef:
11-08-2018 13:33
Vind je? Bij kritiek op het geloof van bv. de christenen, Jehova's, Mormonen of de Westboro Baptists hoor je niemand. Waarom steigeren zoveel mensen dan bij islamkritiek?

Je hebt het over de religie aanpakken, niet de kritiek. Infantiel dus, waarom zou je een religie moeten aanpakken? En hoe zie je dat dan voor je?
Alle reacties Link kopieren
Ik kom uit een christelijk nest en vooral mijn moeder, maar mijn vader ook wel, ging regelmatig naar zogenaamde bijbelkringen. Dan bestudeerde je met anderen een stuk uit de bijbel, al dan niet onder leiding van een dominee of pastoor. Soms ging het er dan alleen maar om om het stuk beter te begrijpen, maar soms werden er ook flink kritische vragen bij gesteld. Als in: geloof ik hier wel in?

Er bestaan vast ook wel soortgelijke 'korankringen'?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Bellabellax schreef:
11-08-2018 14:38
Als dat werkelijk zo was, dan stond de islam niet zo ter discussie.

Dat is ook alleen maar regionaal.
Alle reacties Link kopieren
strontvlieg schreef:
11-08-2018 17:39
Er bestaan tig christelijke stromingen maar ik ben de laatste die zou zeggen dat 'mijn stroming' de enige ware is.
Volgens mij denken veel christenen er zo over. Doorgaans blijf je bij de stroming waarmee je bent opgegroeid en anders heb je er een gekozen die voor jou het prettigst voelt.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Star² schreef:
11-08-2018 17:42
Dat is ook alleen maar regionaal.
In welk opzicht bedoel je regionaal?
Christel78 schreef:
11-08-2018 17:48
In welk opzicht bedoel je regionaal?

Dat de islam 'zo ter discussie' staat. Valt wel mee. Wellicht op bepaalde plekken in NL, maar zat mensen/landen die zich niet zo druk maken.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-08-2018 17:41
Je hebt het over de religie aanpakken, niet de kritiek. Infantiel dus, waarom zou je een religie moeten aanpakken? En hoe zie je dat dan voor je?

Klopt. Daar heb ik het ook over.
En over een religie 'aanpakken': in de jaren '60, '70 en '80 was het zeer bonton om het christendom volledig onderuit te schoffelen (en dat is het nog steeds). Dat heeft er o.a. in geresulteerd dat heel veel mensen het juk van religie van zich afgeschud hebben, en de kerken leegliepen. Religiekritiek werd (en wordt, mits het om het christendom gaat) gezien als een zeer goede zaak, want het staat voor progressie en vrijheid van geest. Maar tegen islamkritiek wordt heel anders aangekeken. Mensen die daar kritiek op hebben, hebben een psychische afwijking ('islamofobie'), en zijn racisten, danwel nazi's of fascisten. Er wordt dus echt een dubbele standaard gehanteerd. Heel apart.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-08-2018 17:52
Dat de islam 'zo ter discussie' staat. Valt wel mee. Wellicht op bepaalde plekken in NL, maar zat mensen/landen die zich niet zo druk maken.

Vlak de media niet uit. De islam is wel degelijk een hot topic.
Bellabellax schreef:
11-08-2018 18:01
Vlak de media niet uit. De islam is wel degelijk een hot topic.

Regionaal ja, niet eens in heel Europa.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-08-2018 18:02
Regionaal ja, niet eens in heel Europa.

In o.a. West-Europa is de islam zéker een hot topic. Maar wat is je punt?
Bellabellax schreef:
11-08-2018 18:07
In o.a. West-Europa is de islam zéker een hot topic.

Nee hoor, echt niet. Het land waar mijn man vandaan komt en een aantal landen waar ik de afgelopen jaren op vakantie ben geweest (waar het percentage moslims <1% is), speelt het echt niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-08-2018 18:10
Nee hoor, echt niet. Het land waar mijn man vandaan komt en een aantal landen waar ik de afgelopen jaren op vakantie ben geweest (waar het percentage moslims <1% is), speelt het echt niet zo.

Je volgt de media in al die landen?
Maar goed, hier in het Westen is het dat dus wél. En al was het alleen maar Nederland (wat niet zo is), wat is je punt nou?
Alle reacties Link kopieren
Gemiddelde moslims hebben zelden tot nooit de Koran bestudeerd en hebben nauwlijks moeite gedaan om te bestuderen. Wat meeste moslims(Soennieten) doen is naar een lokale moskee gaan en daar klakeloos overnemen zonder enige kritiek. En wat heeft dan de imams bestudeerd; weer standaard bronnen die bijna nooit is bekritiseerd; zie het cyclus die draait maar door en niemand durft over na te denken. Ik heb dus thuis alles zelf bestudeerd en de Koran bij gepakt met verschillende vertalingen. Wat ik vooral heb gemerkt is dat Soenniesme en wat er allemaal in de Koran staan heel veel verschillen met elkaar, het botst duidelijk. Niet-moslims denken dat moslims de koran volgen terwijl dat totaal niet zo is, wanneer niet moslims dat zien willen ze niet accepteren dat Soennisme tegen de Koran gaan, want wilt altijd dat negatieve beeld hebben over de Koran dat dat een slechte boek is. Wanneer al het woord “hel” voorkomt klappen zij het boek al dicht, maar kom op je moet de hele boek weten en de context zodat je een beeld hebt over het hele geloof, dat vraagt veel tijd en energie.
anoniem_374369 wijzigde dit bericht op 11-08-2018 18:20
0.88% gewijzigd
Bellabellax schreef:
11-08-2018 18:15
Je volgt de media in al die landen?
Maar goed, hier in het Westen is het dat dus wél. Al was het alleen maar Nederland (wat niet zo is). Wat is je punt nou?

Welk westen heb jij het dan over? Zelfs in NL besteedt lang niet alle media er veel aandacht aan.

Mijn punt is is dat je overdrijft en dat het wel meevalt met het 'zo ter discussie' staan.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-08-2018 18:19
Welk westen heb jij het dan over? Zelfs in NL besteedt lang niet alle media er veel aandacht aan.

Mijn punt is is dat je overdrijft en dat het wel meevalt met het 'zo ter discussie' staan.

Tja, dat is dan jouw mening. Ik ervaar dat dus heel anders.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
11-08-2018 17:33
Je hebt natuurlijk vele vormen van islam-kritiek.

Ik versta er dit onder: koran en andere islamitische geschriften grondig bestuderen en kritisch onderzoeken en interpreteren. Waarbij je je niet laat leiden door de gangbare uitleggen, maar je afvraagt: staat dat er wel echt? En ook: in welke context moet ik dit en dat zien? Zeker voor de koran die al eeuwen oud is, is dat laatste van essentieel belang.

Dus mijn idee van islamkritiek heeft niks met populisme te maken.
Je hebt helemaal gelijk :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Gemiddelde moslims hebben zelden tot nooit de Koran bestudeerd en hebben nauwlijks moeite gedaan om te bestuderen. Wat meeste moslims(Soennieten) doen is naar een lokale moskee gaan en daar klakeloos overnemen zonder enige kritiek. En wat heeft dan de imams bestudeerd; weer standaard bronnen die bijna nooit is bekritiseerd; zie het cyclus die draait maar door en niemand durft over na te denken. Ik heb dus thuis alles zelf bestudeerd en de Koran bij gepakt met verschillende vertalingen. Wat ik vooral heb gemerkt is dat Soenniesme en wat er allemaal in de Koran staan heel veel verschillen met elkaar, het botst duidelijk. Niet-moslims denken dat moslims de koran volgen terwijl dat totaal niet zo is, wanneer niet moslims dat zien willen ze niet accepteren dat Soennisme tegen de Koran gaan, want wilt altijd dat negatieve beeld hebben over de Koran dat dat een slechte boek is. Wanneer al het woord “hel” voorkomt klappen zij het boek al dicht, maar kom op je moet de hele boek weten en de context zodat je een beeld hebt over het hele geloof, dat vraagt veel tijd en energie.
Alle reacties Link kopieren
grtm4 schreef:
11-08-2018 18:18
Gemiddelde moslims hebben zelden tot nooit de Koran bestudeerd en hebben nauwlijks moeite gedaan om te bestuderen. Wat meeste moslims(Soennieten) doen is naar een lokale moskee gaan en daar klakeloos overnemen zonder enige kritiek. En wat heeft dan de imams bestudeerd; weer standaard bronnen die bijna nooit is bekritiseerd; zie het cyclus die draait maar door en niemand durft over na te denken. Ik heb dus thuis alles zelf bestudeerd en de Koran bij gepakt met verschillende vertalingen. Wat ik vooral heb gemerkt is dat Soenniesme en wat er allemaal in de Koran staan heel veel verschillen met elkaar, het botst duidelijk. Niet-moslims denken dat moslims de koran volgen terwijl dat totaal niet zo is is

[...] je moet de hele boek weten en de context zodat je een beeld hebt over het hele geloof, dat vraagt veel tijd en energie

Zo te horen moeten moslims (en buitenstaanders) eerst een complete studie van de islam maken, voor ze de islam begrijpen. Dat alleen al, is dus ten nadele van de islam. Waarom is het zo moeilijk dat boek te begrijpen?

Maar goed, moslims zélf gaan dus alle kanten uit met de islam, en het is niet aan buitenstaanders om te beoordelen wie de 'ware moslim' is en wie niet. Dat moeten moslims onderling maar uitvechten. Een buitenstaander kan alleen maar kijken naar hoe de islam door moslims ingevuld wordt.
Alle reacties Link kopieren
Bellabellax schreef:
11-08-2018 18:40
Zo te horen moeten moslims (en buitenstaanders) eerst een complete studie van de islam maken, voor ze de islam begrijpen. Dat alleen al, is dus ten nadele van de islam. Waarom is het zo moeilijk dat boek te begrijpen?

Maar goed, moslims zélf gaan dus alle kanten uit met de islam, en het is niet aan buitenstaanders om te beoordelen wie de 'ware moslim' is en wie niet. Dat moeten moslims onderling maar uitvechten. Een buitenstaander kan alleen maar kijken naar hoe de islam door moslims ingevuld wordt.
Omdat ze hun voorvaderen volgen. Dat blijkt belangerijker te zijn dan de Koran zelf.

Jij hebt ook geen recht om over te praten, want jij weet godverdomme niets.
Alle reacties Link kopieren
grtm4 schreef:
11-08-2018 18:45
Omdat ze hun voorvaderen volgen. Dat blijkt belangerijker te zijn dan de Koran zelf.

Jij hebt ook geen recht om over te praten, want jij weet godverdomme niets.

Prachtig geloof toch, die islam.
Waarom je opeens begint te schelden is me echt een raadsel. Probeer eens argumenten.
Alle reacties Link kopieren
Bellabellax schreef:
11-08-2018 18:53
Prachtig geloof toch, die islam.
Waarom je opeens begint te schelden is me echt een raadsel. Probeer eens argumenten.
Je praat zonder enige kennis. Wees eerlijk en zeg dat je geen kennis over hebt en dat je zelf gaat bestuderen, daarna praten wij verder weer over.
Star² schreef:
11-08-2018 17:52
Dat de islam 'zo ter discussie' staat. Valt wel mee. Wellicht op bepaalde plekken in NL, maar zat mensen/landen die zich niet zo druk maken.
Aan welke regio's in Nederland denk je dan?
Het zal zeker niet in alle landen zo'n topic zijn. Maar het is niet alleen regionaal denk ik. Veel west Europese landen speelt het wel, noord Amerika, noord Afrika, Azië. Punt is natuurlijk wel dat het ansich niet nieuw is. Door de eeuwen heen hebben alle grote wereld godsdiensten wel bij periodes geleden onder vervolging of zijn zelf vanuit dat geloof betrokken geweest bij het onderdrukken van anderen.
Alle reacties Link kopieren
grtm4 schreef:
11-08-2018 18:45
Omdat ze hun voorvaderen volgen. Dat blijkt belangerijker te zijn dan de Koran zelf.

Jij hebt ook geen recht om over te praten, want jij weet godverdomme niets.
Zeg, je hoeft niet te gaan vloeken!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
grtm4 schreef:
11-08-2018 19:01
Je praat zonder enige kennis. Wees eerlijk en zeg dat je geen kennis over hebt en dat je zelf gaat bestuderen, daarna praten wij verder weer over.

Is dat een reden om te gaan schelden? :-?
Maar goed, mijn punt was nu juist dat niet-moslims geen hele studie hoeven te maken om een beeld van de islam te krijgen. Het zijn tenslotte de gelovigen die een religie uitdragen. Ook dát deel van de moslims die jij niet als 'echte moslims' ziet. Buitenstaanders zitten in een hele andere positie. Dat snap je toch wel?
Alle reacties Link kopieren
Bellabellax schreef:
11-08-2018 19:11
Is dat een reden om te gaan schelden? :-?
Maar goed, mijn punt was nu juist dat niet-moslims geen hele studie hoeven te maken om een beeld van de islam te krijgen. Het zijn tenslotte de gelovigen die een religie uitdragen. Ook dát deel van de moslims die jij niet als 'echte moslims' ziet. Buitenstaanders zitten in een hele andere positie. Dat snap je toch wel?
Ookal ben je diehard niet-moslim, PRAAT NIET ZONDER KENNIS. Je maakt jezelf belachelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven