Jongen mishandeld door politie in Rotterdam (video)

02-01-2019 05:00 729 berichten
Dit is toch machtsmisbruik? :-o

https://m.facebook.com/100001904407740/ ... 571620167/
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-01-2019 07:45
Het gaat er niet om of de jongen wel of niets gedaan heeft.
Waar het mij om gaat is de mate van geweld. In het eerste filmpje spuit de agent ook nog iets in het gezicht van dat jochie. Of is het een tazer gun? :-?
Sorry, maar dit gaat echt gewoon te ver!
Je punt is duidelijk.
Ook duidelijk is dat de meesten hier vinden dat je er eigenlijkl niets over kunt zeggen, omdat je de hele aanloop niet kent.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-01-2019 07:45
Het gaat er niet om of de jongen wel of niets gedaan heeft.
Waar het mij om gaat is de mate van geweld. In het eerste filmpje spuit de agent ook nog iets in het gezicht van dat jochie. Of is het een tazer gun? :-?
Sorry, maar dit gaat echt gewoon te ver!
Je kunt helemaal niet zeggen of dit buiten proportioneel geweld is of niet, want je kent de aanleiding niet. Zolang je het gehele verhaal niet kent kun je het 'te ver vinden gaan' maar dan wind je je nogal nutteloos op.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
sowieso als je in rotterdam woont ben je de klos want de politie in rotterdam gebruikt al jaren veel meer en vaker geweld dan in de rest van het land.

Wanneer mag de politie geweld gebruiken?
"De politie heeft een belangrijke taak: het handhaven van recht, handhaving van de openbare orde en hulpverlening. Om die taak uit te voeren, mogen agenten als dat nodig is geweld gebruiken. Maar dat geweld moet wel aan een aantal belangrijke voorwaarden voldoen:
- het moet redelijk en gematigd zijn;
- het moet juridisch proportioneel zijn (dus in balans met de actie waar het geweld voor gebruikt wordt: iemand die opgepakt wordt voor belediging van een agent mag niet neergeschoten worden);
- het moet subsidiair zijn (het lichtste middel moet op de minst indringende manier worden ingezet. Dus helpt praten, is een wapenstok nodig of moet bijvoorbeeld naar een vuurwapen worden gegrepen om de orde te handhaven?)
-------------

De politie Rotterdam schiet al tientallen jaren meer dan welke politie-eenheid dan ook.




https://www.rtlnieuws.nl/node/1100546
Alle reacties Link kopieren
We weten niet wat eraan vooraf ging. Waar wilde deze agent tegen optreden? Waarom besloot hij zijn wapenstok te gebruiken?

Als je zonder verdere informatie alleen uit gaat van de beelden, kan je geen enkele conclusie trekken.

Doe dat dan ook niet.
yette schreef:
02-01-2019 08:02
We weten niet wat eraan vooraf ging. Waar wilde deze agent tegen optreden? Waarom besloot hij zijn wapenstok te gebruiken?

Als je zonder verdere informatie alleen uit gaat van de beelden, kan je geen enkele conclusie trekken.

Doe dat dan ook niet.
ik vind het een goede zaak dat dit soort dingen opgenomen worden. hopelijk komt de politie met een goede reden waarom ze het nodig vonden om iemand zo vaak te slaan met een wapenstok en te peppersprayen of tazeren.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-01-2019 08:06
ik vind het een goede zaak dat dit soort dingen opgenomen worden. hopelijk komt de politie met een goede reden waarom ze het nodig vonden om iemand zo vaak te slaan met een wapenstok en te peppersprayen of tazeren.
Volgens mij zijn er in dit topic al meerdere goede redenen genoemd, maar ik gok dat voor jou geen enkele reden goed genoeg zal zijn, want ach gossie, 14 jarige jongen.........
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
02-01-2019 08:08
Volgens mij zijn er in dit topic al meerdere goede redenen genoemd, maar ik gok dat voor jou geen enkele reden goed genoeg zal zijn, want ach gossie, 14 jarige jongen.........
op het eerste gezicht vind ik dat de agent inderdaad teveel geweld gebruikt. Zeker in het tweede filmpje waar de agent dat jongetje bij zijn kraag vasthoudt zie je dat er geen enkele aanleiding is om nog eens een klap uit te delen. Dat jongetje doet letterlijk niks en de agent beveelt hem ook niet om te gaan liggen, zich om te draaien, of wat dan ook. Hij slaat hem gewoon. Heb je dat ook gezien? :roll:
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-01-2019 08:08
Volgens mij zijn er in dit topic al meerdere goede redenen genoemd, maar ik gok dat voor jou geen enkele reden goed genoeg zal zijn, want ach gossie, 14 jarige jongen.........
Ze heeft vast nog nooit een veertienjarig "jochie" zo uit zijn plaat zien gaan dat hij levensgevaarlijk werd... hoop dat ze dat nooit mee hoeft te maken, deze agent zal dat gevaar waarschijnlijk wél herkennen. Óók een veertienjarige kan een flink gevaar opleveren.

Edit; duidelijk, als je het een jongeTJE, venTJE, jochIE noemt heb je geen idee.
kia・ora wijzigde dit bericht op 02-01-2019 08:15
7.36% gewijzigd
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-01-2019 08:06
ik vind het een goede zaak dat dit soort dingen opgenomen worden. hopelijk komt de politie met een goede reden waarom ze het nodig vonden om iemand zo vaak te slaan met een wapenstok en te peppersprayen of tazeren.
Dat hoop ik ook.

En tot die tijd hoop ik dat iedereen termen als 'mishandeling' en 'machtsmisbruik' achterwege laat. Op dit moment zijn dat zijn voorbarige, opruiende uitspraken.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor die politieagent zeggen: op je knieën.En dat gassie blijft gewoon staan. Tsja, dan krijg je een klap tegen je benen.
Ik vind het ontzettend meevallen allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-01-2019 08:11
op het eerste gezicht vind ik dat de agent inderdaad teveel geweld gebruikt. Zeker in het tweede filmpje waar de agent dat jongetje bij zijn kraag vasthoudt zie je dat er geen enkele aanleiding is om nog eens een klap uit te delen. Dat jongetje doet letterlijk niks en de agent beveelt hem ook niet om te gaan liggen, zich om te draaien, of wat dan ook. Hij slaat hem gewoon. Heb je dat ook gezien? :roll:
Heb je ook gezien hoe veel mensen er nog achter dat 'jongetje' aan komen, dreigend en wel.
Die agent heeft mss al 100x tegen dat 'jongetje' gezegd dat ie op zijn buik op de grond moest gaan liggen.
Je weet het niet hè.
Dat 'jongetje' doet niks, omdat die agent hem bij zijn kraag een beetje op afstand kan houden, maar je weet niet wat er aan voorafgegaan is en je weet niet wat er gebeurt als die agent dat 'jongetje' loslaat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
02-01-2019 08:13
Ze heeft vast nog nooit een veertienjarig "jochie" zo uit zijn plaat zien gaan dat hij levensgevaarlijk werd... hoop dat ze dat nooit mee hoeft te maken, deze agent zal dat gevaar waarschijnlijk wél herkennen. Óók een veertienjarige kan een flink gevaar opleveren.

Edit; duidelijk, als je het een jongeTJE, venTJE, jochIE noemt heb je geen idee.
En door die verkleintermen te gebruiken doe je dus aan stemmingmakerij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik weet uiteraard niet wat hieraan vooraf is gegaan, maar toch geef ik de politieagent het voordeel van de twijfel. Denk dat het joch gewoon strontvervelend bezig was en het loopt de spuigaten uit met mensen die geen ontzag hebben voor politieagenten, hen beledigende uitlatingen naar de kop smijten, zich eindeloos verzetten, en ja dan vind ik een tik wel op zijn plaats want je verhinderd de politie in hun werk en verspild tevens hun tijd met bijdehand gedrag ipv gewoon mee te werken. Nexxxxxt.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-01-2019 08:16
En door die verkleintermen te gebruiken doe je dus aan stemmingmakerij.
Jep en door het mishandeling en machtsmisbruik te noemen ook. Zolang er niks over de context bekend is kun je er niks over zeggen.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Ohh, en hij slaat hem in het eerste filmpje in zijn nek of op zijn hoofd. DAT MAG ONDER GEEN ENKELE OMSTANDIGHEDEN
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-01-2019 08:23
Ohh, en hij slaat hem in het eerste filmpje in zijn nek of op zijn hoofd. DAT MAG ONDER GEEN ENKELE OMSTANDIGHEDEN
Toch triest als je zo moet gaan schreeuwen om je gelijk te halen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Dit artikel is inmiddels erover verschenen

https://hollandistan.nl/nieuws/politiegeweld-rotterdam/
Alle reacties Link kopieren
Zit je nou die filmpjes keer op keer opnieuw te bekijken?
Solomio schreef:
02-01-2019 08:27
Toch triest als je zo moet gaan schreeuwen om je gelijk te halen.
ik hoef mijn gelijk niet te halen. het is ten strengste verboden om iemand op de hoofd te slaan, laat staan iemand die zich niet verzet en dan ook nog eens met een wapenstok. het verbaasd me enorm dat mensen dat hier goed zitten praten. :nope:
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-01-2019 08:32
ik hoef mijn gelijk niet te halen. het is ten strengste verboden om iemand op de hoofd te slaan, laat staan iemand die zich niet verzet en dan ook nog eens met een wapenstok. het verbaasd me enorm dat mensen dat hier goed zitten praten. :nope:
Er is sowieso soms sprake van buitenproportioneel geweld, maar dat is niet te bepalen op basis van deze beelden.
Het lijkt me uitstekend dat dit onderzocht wordt, maar wij kunnen op basis van deze beelden niet bepalen of er buitenproportioneel veel geweld gebruikt is.
Ik vind elk geweld overkomen als buitenproportioneel, dus ik hou me maar een beetje op de vlakte, ik was er namelijk niet bij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-01-2019 08:32
ik hoef mijn gelijk niet te halen. het is ten strengste verboden om iemand op de hoofd te slaan, laat staan iemand die zich niet verzet en dan ook nog eens met een wapenstok. het verbaasd me enorm dat mensen dat hier goed zitten praten. :nope:
Zoals iemand anders hier al gemeld heeft, dat eerste filmpje is niet te zien. En dat goedpraten valt wel mee hoor, ik zie mensen voornamelijk zeggen dat er weinig te zeggen valt zonder context.

Niks mis met een goed onderzoek trouwens. Maar de agent hier als de slechterik neerzetten en die jongen als een onschuldig slachtoffer is voorbarig.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-01-2019 05:48
Hebben jullie die filmpjes wel bekeken?
Hij krijgt behoorlijk veel tikken terwijl hij al op de grond ligt en geen enkel gevaar vormt voor de politie.
In het tweede filmpje zie je dat hij nog eens een tik krijgt terwijl de agent hem vasthoudt en hij helemaal niets doet of kan/wil doen.
In het filpje zegt iemand dat die jongen 14 jaar is. :@
Ik vind dit soort geweld behoorlijk buiten proportie.
Aan het gezicht van de agent in het 2de filmpje is te zien dat hij best angstig kijkt omdat mensen zijn acties (terecht) afkeuren. Totaal geen controle. Het leek erop alsof hij een beetje als kip zonder kop om zich heen slaat! :facepalm:
Als die agent angstig kijkt is het dus helemaal geen machtsmisbruik. Ik vind die mensen eromheen ook niet heel vredelievend staan te kijken, integendeel.

Ik zie een agent in z’n eentje in het nauw gedreven.

Maar goed, dit is natuurlijk ook allemaal interpretatie.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 08:43
3.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-01-2019 08:30
Dit artikel is inmiddels erover verschenen

https://hollandistan.nl/nieuws/politiegeweld-rotterdam/
Ik vroeg me al af wanneer er iets zou worden gepost over de afkomst van dat 'jongetje'.
Nee, dat doe je niet, maar deze site geeft wel een klein beetje die richting aan.

En ja, het zou zomaar kunnen dat die agent agressiever was omdat dat 'jongetje' getint was en dat hij bij een niet-getint 'jongetje' anders gereageerd zou hebben. Dat is dan een zeer slechte zaak en moet zeker onderzocht en bestraft worden.
Maar nogmaals: dat is niet aan ons op basis van een paar korte filmpjes zonder context.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
02-01-2019 08:15
Ik hoor die politieagent zeggen: op je knieën.En dat gassie blijft gewoon staan. Tsja, dan krijg je een klap tegen je benen.
Ik vind het ontzettend meevallen allemaal.
Oh ook nog, ik heb het zonder geluid bekeken.
Solomio schreef:
02-01-2019 08:43
Ik vroeg me al af wanneer er iets zou worden gepost over de afkomst van dat 'jongetje'.
Nee, dat doe je niet, maar deze site geeft wel een klein beetje die richting aan.

En ja, het zou zomaar kunnen dat die agent agressiever was omdat dat 'jongetje' getint was en dat hij bij een niet-getint 'jongetje' anders gereageerd zou hebben. Dat is dan een zeer slechte zaak en moet zeker onderzocht en bestraft worden.
Maar nogmaals: dat is niet aan ons op basis van een paar korte filmpjes zonder context.
Huh?
Ik lees nergens in dat artikel dat er gesproken wordt over de afkomst van de tiener? Op basis van de plek waar dit gebeurd is - dordstelaan in rdam - heb ik wel een idee. maar goed dat doet er hier niet toe.
daarnaast word er hier geschreven dat ik er niet bij was dus dat ik geen conclusie moet trekken, Maar de omstanders reageren allemaal verontwaardigd op het geweld wat er wordt toegepast.
Daarnaast hoef je er niet bij te zijn om af te keuren dat de agent iets doet wat ten strengste verboden is, iemand op de hoofd slaan met wapenstok!
anoniem_378266 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 08:51
1.15% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven