Juf onder vuur om Barbiekunst

04-10-2018 12:53 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kan ik werkelijk met mijn pet niet bij:

Een basisschooljuf fröbelt in haar vrije tijd wat met Barbies, onder de noemer kunst, en nu staat een groot aantal ouders op de achterste poten omdat dit aanstootgevend zou zijn.

Werkelijk mijn bek valt tot op de grond toe open.

Mijn eerste gedachte is die ouders een ferme draai om de oren te geven. Ze houden hun kinderen zelfs van school (uit vrees of protest?) Waar halen ze de arrogantie vandaan! In een land waar kinderen goed onderwijs krijgen maar met een schrijnend tekort aan leerkrachten,

Wees verdorie blij dat je kind les krijgt van een capabele docent met een lange (goede) staat van dienst.

Echt, hoe puriteins wil je het hebben?

Finaal doorgeschoten zijn we onderhand met zijn allen.

En die ouders zijn ongetwijfeld roomser dan de paus. Met brave hobby’s als kantklossen en bloemschikken.

Bah, je zou je bijna schamen als Nederlander.

Mijn frustratie wordt ongetwijfeld gevoed door PMS en werkstress maar ik ben toch hoop ik niet de enige die deze hele kwestie absurd vindt?
vera8 wijzigde dit bericht op 04-10-2018 12:57
3.25% gewijzigd
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Ik vind het allemaal verschrikkelijk en zal wel een van de weinigen zijn maar ik zou ook niet blij zijn als dergelijke “kunst” door een leerkracht van mijn kind werd gemaakt. Of als mijn kinderen de afbeeldingen zouden zien.
Maar nu kan de meeste kunst dan ook niet bepaald waarderen.
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
06-10-2018 12:52
Kruis om haar nek, stralenkrans achter haar hoofd, het gegeven dat meisjes die communie doen gekleed zijn als bruidjes, en dat het een kind-popje is: ogen relatief laag in het gezicht, geen borsten.
Plus ik ga ervan uit dat een kunstenaar mij iets wil vertellen over de wereld. ‘Menstruerende bruid’ is niet gelinkt aan de actualiteit en op geen enkele manier een statement of een verhaal. ‘Zojuist ontmaagde bruid’ zou nog kunnen, maar gaat in onze cultuur ook al nergens over.

Kindbruidje wel, maar ik ben niet katholiek opgevoed, dus communie is niet het eerste dat in mij opkomt.
Later is nu
Star² schreef:
04-10-2018 12:58
Ik mag nooit meer raden:

https://www.ad.nl/binnenland/schoolkind ... ~a771b07f/

Geen verkeerde toelichting van haar kunst, in een tijd waarin alles perfect moet zijn of perfect word gemaakt op foto's en in bladen. Haar kunst is toch meer geschikt voor volwassenen, maar dat is bijna met alle kunst.
De juf aan het woord:

De kunstzinnige leerkracht wil zelf niet reageren. Ze verwijst naar een toelichting die ze eerder gaf op haar kunstwerken, toen zij deze exposeerde. Daaruit wordt duidelijk dat het vrouwenlichaam een terugkerend thema is in haar werk. Ze kiest Barbie als model omdat zij door mannen en vrouwen wordt gezien als ‘ideaal'. De kunstenares bewerkt deze figuren met vilt, waardoor de poppen ‘afwijkinkjes’ krijgen die haar ‘perfect’ maken. Ook verwerkt ze babypoppetjes in vilten doosjes om te laten zien wat kinderen soms wordt aangedaan, zoals verwaarlozing, mishandeling of misbruik. ,,Op het eerste oog schattige taferelen, maar kijk je beter, dan zie je hoe huiveringwekkend het onderwerp is'', zo schreef ze.
anoniem_6529b5aece2d3 wijzigde dit bericht op 06-10-2018 14:10
3.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
06-10-2018 14:02
Ik vind het allemaal verschrikkelijk en zal wel een van de weinigen zijn maar ik zou ook niet blij zijn als dergelijke “kunst” door een leerkracht van mijn kind werd gemaakt. Of als mijn kinderen de afbeeldingen zouden zien.
Maar nu kan de meeste kunst dan ook niet bepaald waarderen.

Natuurlijk mag je het lelijk of verschrikkelijk vinden, maar zolang de leerkracht dit niet in de les ophangt of tentoonstelt, is het ook onzin (in mijn ogen) om de juf maar te boycotten.
Later is nu
Alex_8 schreef:
06-10-2018 14:09
Geen verkeerde toelichting van haar kunst, in een tijd waarin alles perfect moet zijn of perfect word gemaakt op foto's en in bladen. Haar kunst is toch meer geschikt voor volwassenen, maar dat is bijna met alle kunst.
De juf aan het woord:

De kunstzinnige leerkracht wil zelf niet reageren. Ze verwijst naar een toelichting die ze eerder gaf op haar kunstwerken, toen zij deze exposeerde. Daaruit wordt duidelijk dat het vrouwenlichaam een terugkerend thema is in haar werk. Ze kiest Barbie als model omdat zij door mannen en vrouwen wordt gezien als ‘ideaal'. De kunstenares bewerkt deze figuren met vilt, waardoor de poppen ‘afwijkinkjes’ krijgen die haar ‘perfect’ maken. Ook verwerkt ze babypoppetjes in vilten doosjes om te laten zien wat kinderen soms wordt aangedaan, zoals verwaarlozing, mishandeling of misbruik. ,,Op het eerste oog schattige taferelen, maar kijk je beter, dan zie je hoe huiveringwekkend het onderwerp is'', zo schreef ze.
Provocerend.
NYC schreef:
06-10-2018 14:12
Provocerend.

Is niet alle kunst provocerend?

Mijn smaak is het zeker niet, maar om daar een juf om de boycotten vind ik te ver gaan.
Dreamer schreef:
06-10-2018 14:09
Natuurlijk mag je het lelijk of verschrikkelijk vinden, maar zolang de leerkracht dit niet in de les ophangt of tentoonstelt, is het ook onzin (in mijn ogen) om de juf maar te boycotten.
Ja, daar heb je een punt. Maar je kunt er natuurlijk wel de donder op zijn dat het besproken gaat worden wanneer het wel ergens anders tentoongesteld wordt (openbaar bijvoorbeeld) en dat het ook anders is wanneer je dit enkel voor jezelf in je vrije tijd doet en de foto’s voor jezelf houdt omdat dit je hobby is of wanneer je er foto’s van online zet.
Doel is dan -neem ik aan- dat je wil dat ánderen dit zien.
Alex_8 schreef:
06-10-2018 14:13
Is niet alle kunst provocerend?
Ja, vaak wel.
stroman schreef:
06-10-2018 12:52
Kruis om haar nek, stralenkrans achter haar hoofd, het gegeven dat meisjes die communie doen gekleed zijn als bruidjes, en dat het een kind-popje is: ogen relatief laag in het gezicht, geen borsten.
Plus ik ga ervan uit dat een kunstenaar mij iets wil vertellen over de wereld. ‘Menstruerende bruid’ is niet gelinkt aan de actualiteit en op geen enkele manier een statement of een verhaal. ‘Zojuist ontmaagde bruid’ zou nog kunnen, maar gaat in onze cultuur ook al nergens over.
Het is gewoon een meisjes pop en die hebben nooit borsten en altijd ogen op die hoogte. En een kruis om de nek en stralenkrans achter het hoofd was in mijn tijd en dat is al meer dan 20 jaar geleden al niet meer gangbaar.

Een zojuist ontmaagde bruid zou ook nog kunnen. Aan de kleding te zien dacht ik eerder aan een non maar dan klopt het hoofddeksel weer niet bij.
Alle reacties Link kopieren
Vera8 schreef:
04-10-2018 12:53
Hier kan ik werkelijk met mijn pet niet bij:

Een basisschooljuf fröbelt in haar vrije tijd wat met Barbies, onder de noemer kunst, en nu staat een groot aantal ouders op de achterste poten omdat dit aanstootgevend zou zijn.

Werkelijk mijn bek valt tot op de grond toe open.

Mijn eerste gedachte is die ouders een ferme draai om de oren te geven. Ze houden hun kinderen zelfs van school (uit vrees of protest?) Waar halen ze de arrogantie vandaan! In een land waar kinderen goed onderwijs krijgen maar met een schrijnend tekort aan leerkrachten,

Wees verdorie blij dat je kind les krijgt van een capabele docent met een lange (goede) staat van dienst.

Echt, hoe puriteins wil je het hebben?

Finaal doorgeschoten zijn we onderhand met zijn allen.

En die ouders zijn ongetwijfeld roomser dan de paus. Met brave hobby’s als kantklossen en bloemschikken.

Bah, je zou je bijna schamen als Nederlander.

Mijn frustratie wordt ongetwijfeld gevoed door PMS en werkstress maar ik ben toch hoop ik niet de enige die deze hele kwestie absurd vindt?
Mijn bek valt open van alle (domme) aannames die je hier doet. Een ouder mag zelf uitmaken wanneer ze het nodig vinden een kind thuis te houden. Als jij leerkracht was, zou deze post al voldoende zijn. Doei!
Maar wat ik bedoel: zelfs als je nog niet eens een beeld of foto hebt gezien dan weet je dat erover gesproken zal gaan worden wanneer je “kunst om te provoceren” maakt. Zelfs wanneer betreffende ouders en hun kinderen ook geen beeld ervan hebben gezien. Je kunt voorspellen dat provocerende kunst op zichzelf al besproken zal gaan worden. En dat mensen daar ook een uitgesproken (negatieve) mening over kunnen hebben. Het moet toch totaal niet vreemd zijn dat ouders het schoolbestuur informeren of hun kind thuishouden?

Was het doel voor de lerares beter bereikt wanneer de complete klas jubelend voor haar kunst had gestaan en een foto ervan had gewild voor boven het bed van hun kind? En van ontroering een traan had gelaten want zo lief en schattig en mooi hè, Sem en Sophie, wat juffrouw heeft gemaakt. Zou ze dat jullie ook willen leren om te maken?

Nee toch? Dat is toch juist niet de bedoeling van dergelijke kunst? Dat mensen zó verontwaardigd zijn is voor een kunstenaar toch ook onderdeel van succes?
Dreamer schreef:
06-10-2018 14:09
Natuurlijk mag je het lelijk of verschrikkelijk vinden, maar zolang de leerkracht dit niet in de les ophangt of tentoonstelt, is het ook onzin (in mijn ogen) om de juf maar te boycotten.
Is het ook, er is niet voor niets de leerplichtambtenaar ingeschakeld.
Alle reacties Link kopieren
https://www.google.nl/amp/s/www.rijnmon ... ver-juffen

Het gaat schijnbaar niet alleen om die barbies
hokus_pokus schreef:
06-10-2018 14:50
https://www.google.nl/amp/s/www.rijnmon ... ver-juffen

Het gaat schijnbaar niet alleen om die barbies
Dit gedrag is hoe dan ook ontoelaatbaar voor een leerkracht, als er zo tegen mijn kind werd gedaan haalde ik haar er ook weg.
Wat wordt er vreemd geformuleerd in dat laatste artikel. Dat versje zou populair zijn onder pedofielen. Zegt wie?
Maar goed, als deze juf een naar sujet is, dat schreeuwt en kinderen eten ontzegt, zou ik een andere juf eisen en mijn kind tot die tijd in een andere klas willen hebben. Als het enige bezwaar deze kunst is, vind ik dat wat vergezocht, aangezien haar kunst juist opkomt voor het mishandelde, misbruikte of gekwetste kind.
Alle reacties Link kopieren
Er blijkt dus weer veel meer aan de hand, dan alleen een paar bekrompen, preutse ouders. Dat kon ook bijna niet anders.

Neemt niet weg dat als de juf graag maatschappij kritische kunst maakt en mijn kind elke week weer verontrust thuiskomt met vragen over de juf haar laatste kunstwerk, ik het op een gegeven moment ook wel zat zou zijn.

Kindbruidjes, misbruik, objectivering van vrouwen, provocerende kunst omtrent dat soort volwassen onderwerpen, is niet voor kinderen van 9.

Ook als ze het zelf opzoeken op de Facebook pagina van de juf, want dat is natuurlijk wel spannend als de juf 'gekke dingen' maakt.

De juf kan ook onder een pseudoniem maatschappij kritisch zijn. Dat doet niets af aan haar identiteit of dat ze 'alleen maar juf zou mogen zijn', maar respecteert wel de publieke rol die ze gekozen heeft als 'begeleider van jonge kinderen'.
Dreamer schreef:
06-10-2018 14:08
Kindbruidje wel, maar ik ben niet katholiek opgevoed, dus communie is niet het eerste dat in mij opkomt.
Ik ben ook niet katholiek opgevoed. Maar ik weet wel hoe een kruis eruitziet, en ik lees wel eens wat.
Deepfreeze schreef:
06-10-2018 14:22
Mijn bek valt open van alle (domme) aannames die je hier doet. Een ouder mag zelf uitmaken wanneer ze het nodig vinden een kind thuis te houden. Als jij leerkracht was, zou deze post al voldoende zijn. Doei!
Als ik jou lees, ben ik zo blij dat ik niet in het onderwijs zit... :sarcastic:

Sterkte, juffen en meesters, met de ouders die het allemaal zelf mogen bepalen omdat zij met hun gezin alleen op de wereld zijn.
NYC schreef:
06-10-2018 14:23
Nee toch? Dat is toch juist niet de bedoeling van dergelijke kunst? Dat mensen zó verontwaardigd zijn is voor een kunstenaar toch ook onderdeel van succes?
Ik zou het niet weten. Ik maak zelf ook wel eens dingen die voor mij vrolijk of lief of intiem zijn, en waar mensen dan heel geschokt op reageren. Ik heb daar geen controle over. Als kunstenaar wil je wat vertellen en er is maar een relatief klein aantal kunstenaars bij wie de reactie van het publiek centraal staat.
Alle reacties Link kopieren
De ouders die klachten hebben over de hobby van de juf zijn grensoverschrijdend bezig én zouden eigenlijk aangepakt moeten worden. Ouders hebben zich niet te bemoeien wat juf in haar privé leven doet.

Dat de betreffende juf in haar vrije tijd 'kunst maakt met barbiepoppen én er mee exposeert'........ ja én? Is dat een misdrijf of zo? Als het een hobby is van de juf en zij doet dat in haar vrije tijd, exposeert op openbare plaatsen onder haar eigen naam....... ze verbergt niets. Daarnaast houdt ze werk én privé gescheiden.

Dat er ouders zijn die haar vorm van kunst niet kunnen waarderen, oké dat mag want smaken verschillen. Om maar te stellen dat het aanstootgevend is? Nou nee. Wat dat betreft is het blad Playboy erger én dat ligt gewoon in de winkel waar kinderen komen / rondlopen.

Gaan de ouders elkaar ook en plein publiek voor paal zetten en hetze voeren als er een ouder fraude pleegt, winkeldiefstal op zijn geweten heeft, ontrouw...........

Nederland wordt steeds gekker en je gaat je onderhand schamen om Nederlander te zijn.
stroman schreef:
06-10-2018 17:18
Ik zou het niet weten. Ik maak zelf ook wel eens dingen die voor mij vrolijk of lief of intiem zijn, en waar mensen dan heel geschokt op reageren. Ik heb daar geen controle over. Als kunstenaar wil je wat vertellen en er is maar een relatief klein aantal kunstenaars bij wie de reactie van het publiek centraal staat.
Dit lijkt me tegenstrijdig. Aan wie wil de kunstenaar dan wat vertellen?
Dus voor een kunstenaar is het om het even dat zijn kunst wordt besproken en er aandacht aan wordt besteed (positief dan wel negatief) of dat er alleen gezegd wordt: “Oh.”
NYC schreef:
06-10-2018 22:03
Dus voor een kunstenaar is het om het even dat zijn kunst wordt besproken en er aandacht aan wordt besteed (positief dan wel negatief) of dat er alleen gezegd wordt: “Oh.”
Stroman.
NYC schreef:
06-10-2018 21:59
Dit lijkt me tegenstrijdig. Aan wie wil de kunstenaar dan wat vertellen?
Jij kent niet het verschil tussen de wens om je te uiten en de wens om reactie op te roepen? Goh.
stroman schreef:
06-10-2018 22:08
Jij kent niet het verschil tussen de wens om je te uiten en de wens om reactie op te roepen? Goh.
Daar geloof in dit geval echt helemaal niks van. Ik snap best dat kunst als uitingsvorm gebruikt kan worden, puur voor jezelf. Maar als het écht alleen voor jezelf is dan zet je geen foto’s op FB, ga je niet exposeren. Dus dat het totaal niet de bedoeling gewees was dat iemand het gezien zou hebben en het bespreekt, neuh dat geloof ik niet.

De boosheid bij ouders, het thuishouden van kinderen, het schrijven van schoolbestuur = groot deel van succes voor een kunstenaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven