Kinderen 1 dag eerder thuis houden

21-02-2008 15:31 375 berichten
Alle reacties Link kopieren
De inspecteurs van het onderwijs zullen zelfs bij de leerlingen thuis langs gaan om te controleren of de ouders Pietje alleen maar hebben thuis gehouden om zodoende de files te vermijden om naar de wintersport te gaan.

Tjonge jonge, lekker belangrijk zeg!
Zuss??? Volwassen (quasi dan) mensen die zich door hun moeder ziek laten melden??????? Het moet toch niet gekker worden.

Maar ik denk wel dat je gelijk hebt, en ik ben dan heel blij dat ik, voor zover ik weet toch, níét zo ben. Ondanks dat ik ook tot die generatie behoor.

Heb mensen op mijn werk meegemaakt die zich ziekmelden omdat ze geen vrij kunnen krijgen. Mensen die elke maandag ziek zijn want; een kater. en dan vraag je je inderdaad af; waar is in vredesnaam de moraal gebleven? En dat béétje zelfstandigheid en inderdaad, verantwoordelijkheidsgevoel.

Als ik vrij vraag en ik kan geen vrij krijgen, dan kan het nu eenmaal niet. Ze zijn bij ons écht niet moeilijk, en proberen altijd zo te schuiven dat het toch kan, en als het dan niet gaat, dan is het zo. En als ik een kater heb, dan had ik maar niet moeten zuipen. 's Avonds een vrouw, 's ochtends een vrouw...

Ik verbáás me echt over wat jij vertelt.

Maar wat ik op dit topic eigenlijk nog het belangrijkste punt vind is; waar ligt dan de grens?

Een dag eerder thuishouden moet kunnen. Kan twee dagen dan ook? En als twee dagen kan, kan drie dagen dan? En als drie dagen mag, kunnen we ze dan niet net zo goed een week thuis houden? De grenzen schuiven steds verder op, en vervagen ook naar mijn mening.

Het lijkt wel of je geen grens meer kunt stellen, want mensen hebben er toch lak aan. Alsof het geen zin heeft om grenzen te stellen. Ik bedoel, waarom ZIJN die regels er dan?

Ze hebben mij altijd bijgebracht dat regels er zijn om je aan te houden. En niet om naar je eigen zin te buigen....
668, the neighbour of the Beast
Als ik in het onderwijs zou werken, zou ik zorgen voor een belangrijke toets of iets dergelijks op de laatste dag voor een vakantie. :)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ja, en dan gaan ouders daaaaar weer over zeuren Tonkje ;-)

En bovendien kun je dat in het basisonderwijs niet zo gemakkelijk plannen, en ik denk dat daar het voornaamste probleem ligt.

Om de een of andere reden heb ik het idee dat het in het basisonderwijs vaker voorkomt dat een kind thuisgehouden wordt dan in het middelbaar.

Maar dat kan aan mij liggen...
Ik krijg zó het heen-en-weer van al die takke--terugkom-vergader-lullo-studie- en wat er nog meer bij kan komen dagen. Direct na de vakantie weer een maandagmiddag vrij, twee dagen voor Pasen weer vrij, dan één dag naar school ? En dan vakantie. Hoe idioot kun je het bedenken ?

Dit is zo godvergeten kloten in te plannen als je als standaard Hollands gezinnetje anderhalve week werkt. Gezeik om een oppas te regelen, gezeik als die xxx-dagen weer worden omgegooid. Groepen 1 t/m 4 hebben hier extra veel last van, want die leraren moeten eventueel invallen bij de hogere groepen ivm urennorm-gedoe.

En dan ook nog lopen sodemieteren omdat een kind een dag eerder op vakantie gaat ? Laat eerst die leraren maar eens tijd hebben om les te geven.

Dit is dus geen gevloek op de leraren, ik ga er gemakshalve van uit dat die ook liever voor de klas staan dan om in het kader van huppeldekut in een hutje op de hei te zitten.
Ik werd vroeger heel regelmatig eerder van school gehaald. Hele weken zelfs. Mijn vader zat in een maatschap met 12 artsen die allemaal kinderen hadden en hun vakantie om elkaar heen moesten plannen ín de schoolvakanties. Onmogelijk. Dus gingen wij in januari op wintersport en in juni op zomervakantie. Bij wijze van spreken. Er werd nooit moeilijk over gedaan, en ik heb er een heel behoorlijk verantwoordelijkheidsgevoel van over gehouden, dankuwel. Wat kunnen jullie overdrijven zeg!
Da's inderdaad weer de andere kant Mop.

Zelf vind ik allebei niet juist. Scholen moeten gewoon normaal les geven, en ouders moeten zich gewoon aan de regels houden...
De beste regeling zou waarschijnlijk zijn: allemaal 5 weken schoolvakantie, ipv 6 weken, en die ene week (5 dagen) vrij te besteden hebben.
Zuss??? Volwassen (quasi dan) mensen die zich door hun moeder ziek laten melden??????? Het moet toch niet gekker worden.

Yep. En die papa laten bellen als ze een verzuimgesprek hebben gehad, die denken dat als pappe of mamma het zeggen ze wél vrij kunnen krijgen tec.

Toppunt was de moeder van man van een jaar 29 die boos opbelde nadat we haar zoon hadden afgewezen na een sollicitatitegesprek ;-)
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Moppetoet, dat is ook hartstikke lastig. Plannen is ook een vak zullen we maar zeggen.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Zuss schreef op 24 februari 2008 @ 20:48:

Yep. En die papa laten bellen als ze een verzuimgesprek hebben gehad, die denken dat als pappe of mamma het zeggen ze wél vrij kunnen krijgen tec.

Toppunt was de moeder van man van een jaar 29 die boos opbelde nadat we haar zoon hadden afgewezen na een sollicitatitegesprek ;-)

Whahahahahaha, mijn moeder ziet me aankomen! :rofl:

Enne, als ik ruzie heb op mijn werk of op mijn studie, haal ik er ook altijd mijn mammie bij hoor!

En dan zeg ik tegen die gemene juf; ik ga het lekker tegen mijn mamma zeggen! Puh! ;-)
Overigens heb ik mij één keer door mijn moeder ziek laten melden. Toen was ik zestien, en ik was zó ziek dat ik echt niet aanspreekbaar was.

Was ook een zaterdagbaantje trouwens, dus dat scheelt al iets.

Noem het niet stoer, maar ik vind het dan nog wat anders als je zestien bent, dan wanneer je negenentwintig bent. Overigens vind ik normaal gesproken dat als je groot genoeg bent om te werken, dat je ook groot genoeg bent om je zelf ziek te kunnen melden.
marels, als het een keer gebeurd of als je zo ontiegelijk ziek bent dat je echt niet zelf kunt bellen dan hoor je me niet. Maar als mama je ziek meldt omdat jij verkouden bent.........
Weet ik Zuss.

En ik zou dat nu ook niet meer doen. Vooral ook omdat ik niet meer thuis woon. Ik moet wel heel erg dood zijn wil ik mijn vriend laten bellen.

Maar het is inderdaad te triest voor woorden dat je moeder je ziekmeldt als er niet iets heel serieus aan de hand is.

Overigens vind ik het sowieso een beetje jammer als je je ziekmeldt voor een verkoudheid, of nog erger; een kater.

Daar kan ik dus ECHT niet tegen he. Jezelf lam zuipen, en je dan de volgende morgen ziek melden....

Met een verkoudheid vind ik mezelf niet ziek genoeg om thuis te blijven. Van mijn studie spijbel ik dan wel eens een dagje (daar heb ik alleen mezelf mee), maar ik zal wel gaan werken. Ik ga niet mijn collega's met een probleem opzadelen omdat ik me "niet zo lekker" voel.
Ik heb meegemaakt dat een papa belde om te vertellen dat wij zijn zoon (van 28 jaar) toch écht geen sollicitatieplicht konden opleggen, want als dat arme kind ging wérken dan kwam zijn huursubsidie in gevaar..........
:rofl: Mop!

Waar haal je ook het gore lef vandaan ;-)
Overigens laat ik mij niet -meer- ziek melden door mijn vriend. Hij vergat het namelijk, en tegen 11 uur 's morgens hoorde ik ergens vaag in de verte een telefoon overgaan, met een verontruste leidinggevende die al tijden probeerde om me te bereiken.
moppetoet schreef op 24 februari 2008 @ 21:02:

Ik heb meegemaakt dat een papa belde om te vertellen dat wij zijn zoon (van 28 jaar) toch écht geen sollicitatieplicht konden opleggen, want als dat arme kind ging wérken dan kwam zijn huursubsidie in gevaar..........

Ja wat denk je ook, een beetje sollicitatiteplicht op gaan leggen.... Dat kán niet hoor!

(daarentegen ben ik weleens bedreigd door de partner van een vrouw die ik had afgewezen, ook een hele belevenis)
Eigenlijk is het dus jullie eigen schuld, omdat jullie zelf zo asociaal doen telkens!

X-D
Dat is het Marels :-)
Jaaaa.

Waarom wijs je ook mensen af? Of waarom maak je er een probleem van als iemand elke dag te laat komt? En elke week een dag ziek melden moet best wel kunnen hoor!

Het ligt gewoon aan jezelf!
Zuss schreef op 24 februari 2008 @ 20:48:

Weet je gelijk dat de afwijzing terecht was :)
Marels schreef op 24 februari 2008 @ 20:31:

Maar wat ik op dit topic eigenlijk nog het belangrijkste punt vind is; waar ligt dan de grens?

Een dag eerder thuishouden moet kunnen. Kan twee dagen dan ook? En als twee dagen kan, kan drie dagen dan? En als drie dagen mag, kunnen we ze dan niet net zo goed een week thuis houden? De grenzen schuiven steds verder op, en vervagen ook naar mijn mening.

Het lijkt wel of je geen grens meer kunt stellen, want mensen hebben er toch lak aan. Alsof het geen zin heeft om grenzen te stellen. Ik bedoel, waarom ZIJN die regels er dan?

Ze hebben mij altijd bijgebracht dat regels er zijn om je aan te houden. En niet om naar je eigen zin te buigen....

Dat was bij mij op school ook de ervaring een paar jaar geleden: ouders die graag een dag eerder op vakantie wilden. De directeur was best coulant, als het verlof schriftelijk werd aangevraagd. Jaar erna: of ze dan al op donderdag voor de vakantie weg mochten, of woensdag, of gewoon de hele laatste week (zonder verzoek) niet kwamen. En notabene een leerplichtambtenaar die zelf die laatste week voor de zomervakantie al op vakantie bleek te zijn, toen het gemeld werd!

Toen hebben we de regels heel strak aangehaald. In eerste instantie protest, boze ouders etc. Maar het jaar erna zaten de klassen gewoon weer vol, ouders hadden geen zin in een boete!
rufus schreef op 24 februari 2008 @ 14:59:

Lolotte, het zal allemaal wel. Maar dit is alleen zo streng in nederland.

Daar vergis je je in, Nederland heeft niet eens zo'n streng systeem. Kijk alleen al eens over de grens, in bijv. België, daar zit het heel wat strenger in elkaar. Daar houd je je kind geen dag thuis zonder doktersbriefje, wat hier makkelijk kan voor een pijntje zonder dat er een dokter is gezien om dat ook maar vast te stellen...vaak wordt die dag hier al een paar dagen tot een week. Verschil is hier iedereen het normaal vindt en er te makkelijk mee omsprongen wordt.

Ik vraag me dus af waarom?

Om te zorgen dat de leerresultaten niet nog slechter worden dan ze de afgelopen jaren al zijn geworden door dit soort laksheid én de hervormingen die in het school/leersysteem hebben plaatsgevonden.

En dat alles moet, jij denkt dat dat normaal is omdat je in zo'n land woont, je weet niet beter.

Ik vind het inderdaad normaal om te zorgen dat je kind naar school gaat en niet buiten de groep geplaatst wordt doordat ik me er als ouder niets van aantrek dat er regels zijn v.w.b. te laat komen, onnodig lang ziekteverzuim of vakantiegenot.

Ik weet wel beter, maar ik woon in dit land en dat bevalt me over het algemeen prima.

Regeltjes zijn nodig als je met vele op een kluitje woont en alles massaal gaat.

Nee hoor, regels zijn al nodig als je met meer dan één persoon bent. Regels zijn handig omdat ze je duidelijk maken waar je aan toe bent. Je weet wat er van je verwacht wordt en wat je van een ander kunt verwachten. Op een school zijn regels handig omdat het spul dat er zit in een levensfase zit waarin het nog moet leren wat er verwacht wordt en wat er te verwachten valt.

Zonder regels doet iedereen al snel maar een beetje waar hij/zij zin in heeft en verval je in chaos. Niet bepaald handig thuis, op school of op je werk.

Wel lachen dat jullie helemaal nergens tegen kunnen, ik vertel hoe het hier gaat en vervolgens hebben jullie het over mijn intelligentie?? Jaloers soms............??

Ja stinkend jaloers, maar dat had ik toch al gezegd. X-D
digijuf schreef op 24 februari 2008 @ 19:34:

[...]

Ik werk ook part-time, maar moet voor alle studiedagen terugkomen. En die worden (om het éerlijk te houden') verspreid over ale dagen van de week gehouden.
Ik vind het raar dat ze dat van je kunnen eisen. Ik werk op mij "vrije" dag ergens anders. Dus ik kán dan gewoon helemaal niet terugkomen.
Xaloy, in jouw geval lag het gewoon anders omdat je vader echt rekening met zijn collega's moest houden. Dat is toch wel anders dan ouders die hun kind alvast meenemen, omdat de vakantie dan die "honderden" euro's goedkoper is en ze die dag(en) toch al niks zouden doen op school.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven