Actueel
alle pijlers
Kinderen 1 dag eerder thuis houden
donderdag 21 februari 2008 om 15:31
dinsdag 26 februari 2008 om 13:52
Ik merk (ook hier) dat er weinig ouders zijn die echt weten wat het inhoudt om leerkracht te zijn. De hele dag heb je de zorg voor leerlingen en moet je je dag strak plannen om de zwakkere leerlingen, maar ook de sterkere, te ondersteunen, je lesdoelen te behalen, sociale ontwikkeling bij te brengen enz enz. En dan heb je na je werktijd nog veel vergaderingen, nakijkwerk, vorbereidwerk. Ook ik zie op mn werk vaak stoelen leeg op de vrijdag voor de vakantie, terwijl dat een belangrijke dag is voor sociale dingen, spelletjes, musicals, ed.
Liv zegt dat het heus niet zo erg is dat een kind wat mist, maar ik heb ook leerlingen in mn klas waarvoor het wel erg is, qua lesstof. Ziek is ziek, maar een dag niet komen wegens vakantie is naar mijn mening not done.
Ik ben het helemaal niet eens met het voorstel om studiemiddagen/margemiddagen voor een vakantie te plannen. Want dat betekent dat ik als leerkracht mn klas niet kan afronden/opruimen na mn werktijd, omdat ik dan een cursus moet volgen, en dus extra tijd kwijt ben in mn vakantie voor zulke dingen.
Liv zegt dat het heus niet zo erg is dat een kind wat mist, maar ik heb ook leerlingen in mn klas waarvoor het wel erg is, qua lesstof. Ziek is ziek, maar een dag niet komen wegens vakantie is naar mijn mening not done.
Ik ben het helemaal niet eens met het voorstel om studiemiddagen/margemiddagen voor een vakantie te plannen. Want dat betekent dat ik als leerkracht mn klas niet kan afronden/opruimen na mn werktijd, omdat ik dan een cursus moet volgen, en dus extra tijd kwijt ben in mn vakantie voor zulke dingen.
dinsdag 26 februari 2008 om 14:07
dinsdag 26 februari 2008 om 14:21
Liv, het is wel duidelijk, dat jij niet weet waar je het over hebt. Als een kind niet veel zou missen in een week absentie, dan vraag ik me af: waarom dan naar school, als er toch bijna niks wordt gedaan...??? Dat jij daar weinig van merkt, komt omdat de leerkracht (de duizendpoot) het zo goed oplost. Inderdaad, zoals Digijuf ook zegt, doet de leraar alle mogelijke moeite om dat gemis op te vangen. Tijd die hij/zij steekt in een leerling die van alles gemist heeft, gaat weer ten koste van andere leerlingen en zaken. Afgelopen vrijdag had ik nog heel veel praktische opdrachten, waarvoor de leerlingen een cijfer krijgen, maar ja, er moest er weer zonodig eentje eerder met vakantie, dus dat moet bij haar dan weer later afgenomen worden. Daar zit ik persoonlijk helemaal niet op te wachten, want de dagen van een docent zijn al hectisch genoeg.
dinsdag 26 februari 2008 om 14:26
Ik vind het nogal een verschil of je kind school mist omdat het ziek is, of omdat het eerder op vakantie gaat. ziekte, daar kies je natuurlijk niet voor! Helaas heb ik op mijn school ook er varing met kinderen die (regelmatig/ langdurig) ziek zijn en dan is het wel echt een probleem dat ze veel school gemist hebben. Ze hebben lesstof gemist, maar zijn vaak ook helemaal uit het schoolritme, moeten hun ervaring van ziekenhuisopname verwerken en weer opnieuw hun plek in de groep terugvinden. Dat vind ik niet mis! Het is onvermijdelijk en als leerkracht zet je dan alle zeilen bij om dat kind snel weer 'op de rails' te krijgen. Maar als kinderen wegblijven vanwege vakantie heb ik daar wel meer moeite mee.
dinsdag 26 februari 2008 om 14:28
Zoals ik al zei: mijn oudste heeft regelmatig (bijna ieder schooljaar wel 1, soms 2 keer, 1 of 2 weken) in het ziekenhuis gelegen. In groep 3 had hij het moeilijk (al vóór de opname), dus toen hij in het ziekenhuis belandde dachten zijn juffen: oh jee, daar gaat ie. Toch ging het daarna weer goed, hij haalde alles in, ondanks dat hij het moeilijk vond. (hij had ook extra hulp, al dáárvoor hoor). Inmiddels zit hij in groep 7, is nooit blijven zitten en draait goed mee. (en ik ben supertrots! )
Mijn jongste is een heel ander verhaal, maar die heeft een lange tijd thuis gezeten. Gelukkig is het een intelligent kind (bedoel ik niet om op te scheppen hoor), hij zal op den duur zijn achterstand wel inhalen.
Ik begrijp heel goed dat het vervelend is dat je extra werk hebt, omdat mensen het nodig vinden hun kind een dag eerder thuis te houden (al leer je op die laatste dag vrij weinig,maar goed). En een week is natuurlijk nog meer werk, maar ja, om nou te beweren dat een kind zóveel mist tijdens een week, tja, ik relativeer dat misschien teveel, maar er zijn ergere dingen, denk ik dan......
En hoeveel mensen houden hun kind nou een week thuis? Vast niet veel.....
dinsdag 26 februari 2008 om 14:33
Zo denk ik niet hoor! Echt niet! Ik weet ook dat mijn kind het niet alleen heeft gedaan, dat is ook voor een groot deel te danken aan zijn leerkrachten! En met name zijn juf in groep 5 en 6, dankzij haar heeft mijn zoon heel wat meer zelfvertrouwen en is ie helemaal opgebloeid!
Dus nee, zo denk ik echt niet.
dinsdag 26 februari 2008 om 14:35
Het gaat niet enkel om het feit dat er nix geleerd wordt, maar om veel meer. Sociaal gebeuren, zoals afsluiting e.d., groepsgevoel, leerlingen die zich achtergesteld voelen omdat zij wél op school zitten, en verder een stukje normen en waarden dat je je kinderen mee geeft.
Het is overigens onzin om te zeggen dat er de laatste dag voor een voorjaarsvakantie "nix" geleerd wordt. De laatste dag voor de zomervakantie is dat misschien wat anders, maar verder is het gewoon een hele normale schooldag met taal, rekenen en aardrijkskunde. En vaak aan het einde van de middag iets leuks doen met elkaar, maar dat geldt op veel scholen voor bijna alle vrijdagen. Zoals toneel, muziek e.d.
dinsdag 26 februari 2008 om 14:46
Ik heb het NIET over de zomervakantie, ik heb het over DEZE vakantie. Volgens mij de meesten hier.
De laatste dag voor de krokusvakantie is een gewone lesdag. Niks geen boeken inleveren, cijferlijsten ophalen, toneel, musical, of whatever. Een GEWONE schooldag!!! Waarop leerlingen gewoon proefwerken doen, opdrachten, presentaties.
De laatste dag voor de krokusvakantie is een gewone lesdag. Niks geen boeken inleveren, cijferlijsten ophalen, toneel, musical, of whatever. Een GEWONE schooldag!!! Waarop leerlingen gewoon proefwerken doen, opdrachten, presentaties.
dinsdag 26 februari 2008 om 14:50
Liv, ik denk dat jouw kind(eren) mazzel hebben dat de ouder(s) en leerkrachten genoeg energie in het bijspijkeren stoppen én de intelligentie van het kind an sich dat na absentie de achterstand niet te groot wordt.
Helaas kan het ook anders en daar heb ik met mijn gezin mee te maken. Op de basischool was het moeizaam om extra hulp te krijgen, voor jongste zit ik er nog steeds achterheen, om het optimale dat erin zit eruit te krijgen. Mijn kind(eren) zijn niet de enige die weleens, of zoals bij jongste over het algemeen, een bepaalde aanpak nodig hebben.
Een leerkracht moet met al die persoonlijkheden, al die sterke en zwakke kanten aan de slag, zorgen dat ieder de aandacht krijgt waar hij of zij recht op en behoefte aan heeft. En dat is niet altijd even simpel.
Door onrust doordat de klas niet compleet is of dat er eentje bijgespijkerd moet worden legt dat een extra last op leerkracht en klas. Komt dit door ziekte dan zal het sowieso als zoete koek geslikt worden, maar door dagjes zomaar wegblijven wekt ergernis.
Mijn ene zoon heeft eind vorig jaar ruim een maand gemist, brugklas nog wel, resultaat is dat hij nu een veel grotere inzet moet doen om helemaal bij te komen. Dat leerkrachten proefwerken die hij gemist heeft voor hem moeten inplannen, nadat zij de stof globaal met hem hebben doorgenomen.
Nu is mijn zoon verre van dom, zit in een havo/VWOklas, maar met een beetje pech blijft hij zitten óf moet hij afzakken richting vmbo.
Dit zal bij dagjes weg niet zomaar gebeuren. Maar ook dan moet je kind een vergrootte inzet doen en helaas is dat niet altijd haalbaar voor het kind, ouders of leerkracht.
Helaas kan het ook anders en daar heb ik met mijn gezin mee te maken. Op de basischool was het moeizaam om extra hulp te krijgen, voor jongste zit ik er nog steeds achterheen, om het optimale dat erin zit eruit te krijgen. Mijn kind(eren) zijn niet de enige die weleens, of zoals bij jongste over het algemeen, een bepaalde aanpak nodig hebben.
Een leerkracht moet met al die persoonlijkheden, al die sterke en zwakke kanten aan de slag, zorgen dat ieder de aandacht krijgt waar hij of zij recht op en behoefte aan heeft. En dat is niet altijd even simpel.
Door onrust doordat de klas niet compleet is of dat er eentje bijgespijkerd moet worden legt dat een extra last op leerkracht en klas. Komt dit door ziekte dan zal het sowieso als zoete koek geslikt worden, maar door dagjes zomaar wegblijven wekt ergernis.
Mijn ene zoon heeft eind vorig jaar ruim een maand gemist, brugklas nog wel, resultaat is dat hij nu een veel grotere inzet moet doen om helemaal bij te komen. Dat leerkrachten proefwerken die hij gemist heeft voor hem moeten inplannen, nadat zij de stof globaal met hem hebben doorgenomen.
Nu is mijn zoon verre van dom, zit in een havo/VWOklas, maar met een beetje pech blijft hij zitten óf moet hij afzakken richting vmbo.
Dit zal bij dagjes weg niet zomaar gebeuren. Maar ook dan moet je kind een vergrootte inzet doen en helaas is dat niet altijd haalbaar voor het kind, ouders of leerkracht.
dinsdag 26 februari 2008 om 15:05
dinsdag 26 februari 2008 om 15:08