Kinderen zijn in vijf jaar minder buiten gaan spelen

17-04-2018 08:10 412 berichten
Wat ik zo typisch vind: de m.i. nummer 1- oorzaak wordt helemaal niet genoemd. Ik heb er natuurlijk geen onderzoek naar gedaan, maar het eerste waar ik aan denk is dat het komt naar het aanbod schermen binnenshuis. In die vijf jaar is de iPad erg in opkomst geraakt. Er staat wel iets vaags als 'meer keuzes', maar niks over schermen. Wat denken jullie?

http://nos.nl/l/2227689
Mijn kind speelt elke dag buiten, zowel op het kdv als wanneer ze thuis is en met de opa's en oma's. Telt de eigen tuin ook mee? Dan is het nog veel meer. Wij leven buiten zodra het weer het toelaat.
We kijken ook naar schermen, maar mijn kind is 14 uur per dag wakker en als hij 1 uur in totaal naar filmpjes kijkt, dan blijven er nog 13 uren over om heel veel andere dingen te doen.
Hier zijn de meeste gemeentespeeltuinen gesloten, omdat ze geen goede beheerder konden vinden en het hangplekken werden. Zonde! Ze kunnen nog zoveel buitenspeeldagen organiseren, als er weinig buitenspeelplekken zijn houdt het op. In mijn buurt is in ieder geval niets meer en ik laat mijn kleuter niet een paar wijken verderop buitenspelen. (gewoon, omdat ik geen zin heb om mee te gaan.)

Sinds dit jaar heeft onze school een continu-rooster en blijven veel kinderen die op die dag niet naar de bso gaan op het schoolplein na schooltijd. School vindt dat prima en het is vaak nog gezellig ook.
Uvita schreef:
17-04-2018 08:37
Voor een 16jarige is dat toch niet vreemd. Zou het vreemder vinden als hij buiten zou gaan spelen.
Zou me ook achter mijn oren krabben: 'mam, ben tikkertje spelen. Kom je straks iets lekkers naar buiten brengen voor mij en m'n vrienden?'
Alle reacties Link kopieren
Je mag als kind ook steeds minder buiten. Vorig jaar hadden een paar kinderen in de wijk het plan opgevat om een hut te bouwen.
Zeker 6 jongens van een jaar of 10 hebben samen een hele mooie hut gebouwd die na een dag door de gemeente gesloopt werd en alle kinderen kregen een dikke bekeuring op de mat voor het illegaal storten van afval.
Voetballen mag hier niet op het grasveld maar alleen in de speciale voetbalkooi die bezet is door een vaste groep jongens die geen medespelers dulden.
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
17-04-2018 09:00
Meer moeders werken dan zeg 30 jaar geleden, dus kinderen gaan ook vaker naar de bso. Ophalen is bij ons zo rond vijf uur/half zes en dan is het haasten naar huis en koken. In mijn jeugd werkten maar weinig moeders en was het meer gemeengoed om buiten te spelen. Nu doen ze dat op de bso, dus ik zie het probleem niet zo.

Daarnaast is het in de Randstad een stuk drukker geworden en daardoor ook onveiliger. Wij wonen in het centrum van een middelgrote stad, maar geen haar op mijn hoofd die mijn kleuter alleen buiten laat spelen.
Juist!
En kinderen die te oud worden voor de BSO en van hun ouders zelf naar huis mogen, krijgen vaak duidelijke regels mee: direct na school naar huis, even een berichtje als je er bent, geen vriendjes over de vloer èn binnen blijven!
Hier zijn er trouwens in de schoolvakanties altijd wel projecten voor kinderen zoals samen dingen bouwen, in de moestuin werken, met de boswachter het bos in etc. Heb gehoord dat die dingen wel populair zijn en vaak vol zitten. Waarschijnlijk ook omdat er dan begeleiding bij is waardoor ouders het veiliger vinden?
Alle reacties Link kopieren
Kippenmama schreef:
17-04-2018 08:34
Ik zie het net op het nieuws. Wat ik zelf nogal apart vind, is dat de gemeente nu ineens speciale buiten activiteiten zou moeten organiseren voor kinderen.

Dat deed de gemeente ook niet toen ik klein was, en ik speelde ook gewoon (bijna) elke dag buiten. Gemeentes zijn niet overal verantwoordelijk voor hoor.
dat was precies wat ik dacht toen ik het hoorde. "oh, dus zó afhankelijk zijn "we" al geworden dat zelfs dat door de gemeente gedaan moet worden?"

ouders vinden het wel makkelijk gok ik. binnen, overzicht, kleding blijft heel en schoon. vervolgens volgt er een klaagzang dat de kinderen zoveel aandacht vragen en vol energie zitten...

ik zie ook zelden kinderen buitenspelen zondat dat dit van a tot z geregeld is. wat is er gebeurd met 2 bomen zoeken en die als goal/elastiekhouders gebruiken?

gelukkig kan het ook anders. afgelopen zaterdag feestje van mijn schoonzus. ik heb de hele middag 3x de neefjes (4 en 7) en hun visitevriendjes allemaal voorzien van piekhaartjes en roze koppies gezien: 1x voor wat drinken, 1x voor chips/ijs en 1x voor het eten. verder waren ze buiten. fijn!
En doooooor!
granny71 schreef:
17-04-2018 09:11
Je mag als kind ook steeds minder buiten. Vorig jaar hadden een paar kinderen in de wijk het plan opgevat om een hut te bouwen.
Zeker 6 jongens van een jaar of 10 hebben samen een hele mooie hut gebouwd die na een dag door de gemeente gesloopt werd en alle kinderen kregen een dikke bekeuring op de mat voor het illegaal storten van afval.
Voetballen mag hier niet op het grasveld maar alleen in de speciale voetbalkooi die bezet is door een vaste groep jongens die geen medespelers dulden.
Zal vast melding van zijn gemaakt door de zeikerd in de buurt? Ze hadden ook die jongens kunnen vragen die hut zelf af te breken na een bepaalde tijd.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij hier ook opvalt, is dat het aantal kinderen dat een deel van de week bij hun vader en een deel van de week bij hun moeder woont, groeit. Dat maakt het maken en onderhouden van contact lastiger. Andere kinderen weten vaak niet goed wanneer hun buurjongen of -meisje thuis is. Dus als die iemand zoeken om verstoppertje mee te spelen, bellen ze eerder aan bij de kinderen waarvan ze zeker weten dat die er zijn.
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
17-04-2018 09:15
Hier zijn er trouwens in de schoolvakanties altijd wel projecten voor kinderen zoals samen dingen bouwen, in de moestuin werken, met de boswachter het bos in etc. Heb gehoord dat die dingen wel populair zijn en vaak vol zitten. Waarschijnlijk ook omdat er dan begeleiding bij is waardoor ouders het veiliger vinden?
Ja, dat denk ik. Goede ouders zorgen ervoor dat hun kind àltijd onder supervisie staat zodat er niets kan gebeuren. Buitenspelen kan daarom alleen als er iemand is die toezicht houdt en dat kan vaak niet. En laten we wel wezen: kinderen onbegeleid laten buitenspelen doen tokkies. Goede ouders zórgen voor hun kinderen.

Ik denk dat bovenstaande momenteel de norm is. Altijd supervisie regelen is lastig, ouders moeten immers ook nog andere dingen doen en dus kan er minder buiten gespeeld worden. Ik denk dat we af moeten van die supervisie-norm en kinderen weer gewoon alleen de hort op moeten laten gaan. Dat kunnen ze best :)
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
17-04-2018 09:18
Zal vast melding van zijn gemaakt door de zeikerd in de buurt? Ze hadden ook die jongens kunnen vragen die hut zelf af te breken na een bepaalde tijd.
Geen idee maar tussen af laten breken en dikke boetes uitdelen zit een wereld van verschil.
Ik woon aan een prachtig speelpark. Maar kinderen moeten een doorgaande weg oversteken om daar te komen. Met aan beide kanten geparkeerde auto's en veel bestuurders die zich niet aan de snelheidslimiet van 50 km willen houden. Af en toe loopt er wel een roedeltje kleingrut door de poort maar daar is natuurlijk ook niet veel aan.

Voor op de stoep spelen, is er in de wijk ook niet meer bij. De straten zijn zo smal dat de auto's half op de stoep geparkeerd worden. Mag eigenlijk niet maar de politie gedoogd. Je moet natuurlijk wel je heilige koe voor de deur kunnen zetten.

Voor jongeren is hier al helemaal niets te doen. Ja, in de avond chillen in het speelpark. Maar dat mag natuurlijk niet. Overlast geven ze niet echt. Zelfs in de zomer met de ramen open, kan ik ze niet horen. Maar ze geven een onveilig gevoel bij een aantal buurtbewoners. Die overigens zelf nog nooit in het speelpark gesignaleerd zijn maar je weet natuurlijk maar nooit.

Gelukkig heb ik een ps4 en netflix. Niet alleen handig voor pubers die zich in het weekend vervelen maar ook voor de kleine neefjes en nichtjes die hier verder niets te doen hebben.
Hee wat veel reacties, leuk!
Ik woon in een grote stad, en er is hier volop buitenspeelruimte vind ik. Voor sommige speeltuinen moet je als moeder wel mee denk ik, maar hier in de buurt kunnen ze zeker ook zelfstandig (vanaf een bepaalde leeftijd). Mijn kinderen lopen er echt tegenaan dat er geen kinderen zijn om mee te spelen omdat die 'de hele dag zitten te gamen', zeker naarmate de kinderen ouder worden. Je moet als ouders de mogelijkheid om te computeren wel weghalen, anders komen ze inderdaad maar met moeite de deur uit is mijn ervaring.

'De speelplekken te saai' lijkt mij een flauwekulargument. Goed kunnen spelen zit in je hoofd, er wordt een beroep gedaan op de creativiteit van de kinderen. Die hebben ze echt wel, maar het moet ze wel mogelijk gemaakt worden.

Druk van school herken ik hier wel. Het lijkt wel of het huiswerk vergeleken met dertig jaar geleden veel en veel meer is geworden. En dan al die berichten in het nieuws over overspannen schoolkinderen.
Ik zag laatst deze nog staan in een woonwijk, dacht dat die niet meer mocht?
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
17-04-2018 08:38
Nou ja, als ik kijk naar vroeger dan speelde ik ook niet zonder toezicht buiten hoor.... Alleen waren er zeker 5 ouderstellen met kinderen van mijn leeftijd, waarvan er minstens 3 thuisblijfmoeders waren. Dus er was altijd wel iemand bij en ze wisselden elkaar gewoon af. Tegenwoordig is een groot gedeelte van de kinderen in de BSO, een ander gedeelte zit op hun tablet, dus je bent altijd zelf de sjaak als je kind buiten wil spelen, dus dan gebeurt het minder, omdat er ook nog gekookt e.d moet worden.
Wij gingen na schooltijd gewoon spelen en dan als de lantaarnpalen aan gingen naar huis. Onze ouders wisten niet waar we waren.
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
17-04-2018 09:09
Hier zijn de meeste gemeentespeeltuinen gesloten, omdat ze geen goede beheerder konden vinden en het hangplekken werden. Zonde! Ze kunnen nog zoveel buitenspeeldagen organiseren, als er weinig buitenspeelplekken zijn houdt het op. In mijn buurt is in ieder geval niets meer en ik laat mijn kleuter niet een paar wijken verderop buitenspelen. (gewoon, omdat ik geen zin heb om mee te gaan.)

Sinds dit jaar heeft onze school een continu-rooster en blijven veel kinderen die op die dag niet naar de bso gaan op het schoolplein na schooltijd. School vindt dat prima en het is vaak nog gezellig ook.
Op de BSO wordt fanatiek buiten gespeeld idd en dat valt misschien buiten de onderzoeksresultaten. Kinderen in de buurt spelen sinds de zomertijd weer veel meer buiten, want voorheen was het na het avondeten al donker. En als het buiten regelmatig donker, koud of nat is, dan zitten ze ook minder in het ritme om zelf op het pleintje buiten te spelen in de avond.
Kinderen zijn nu veel meer op de opvang. Als ze dan thuis zijn hebben ze vaak verplichtingen als sporten, naar opa en oma, kinderfeestjes enz.

Mijn kinderen zijn geen echte buitenspeel kinderen. En dat komt niet door schermpjes want die gaan pas in de avond aan. Ik ga regelmatig met ze naar de speeltuin maar daar hebben ze eigenlijk nooit echt zin in. Tot ze er zijn en dan willen ze niet meer mee naar huis.
Als ze in de tuin spelen dan nemen ze de barbies mee of spelen ze schooltje of iets dergelijks. De trampoline is gelukkig wel favoriet. En bij mooi weer het badje natuurlijk.
Mijn buurjongen en -meisje van 8 en 9 komen ook alleen buiten als hun ouders erbij zijn, hooguit een half uurtje per week. Ouders hebben vanuit hun huis uitzicht op het parkje, dus ik vind het nogal overdreven. Ze gaan ook niet naar de bso maar zijn de hele dag binnen bij pappa. Ik kan me gaat niet indenken dat die kinderen zich niet enorm vervelen: op die leeftijd speelden wij vroegâh de hele dag buiten.
Verklaart vast waarom die jongen nogal druk lijkt te zijn (tot 22:00 's avonds veel gegil, rennen in huis, gestamp, huilen)
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 17-04-2018 09:35
34.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier met mooi weer zo 30/40 kinderen op het veld. Wij hebben probleem dat ze vaak te laat thuis komen voor het eten. Boef onze zoon kwam met zijn fiets terug en zag er 3 x smeriger uit dan ik een dag vlonder/terras had schoongespoten o_o . Nee buitenspelen is hier geen probleem, ze zijn zo 4 uur buiten en in weekend een veelvoud daarvan :-)
hebjehaarookweer schreef:
17-04-2018 08:56
Er gebeuren m.i. helemaal niet meer rare dingen dan vroeger, of kan iemand dat onderbouwen met harde cijfers?

Wat wel is veranderd, is het verkeer. Veel meer drukte op straat, meer auto’s en met name meer scooters, die de fietspaden (en soms stoepen) onveilig maken. Dat is mijn belangrijkste reden om mijn bijna vijfjarige niet alleen buiten te laten spelen. Helaas.
Met beide alinea's helemaal eens. Al mogen die van ons dan wel alleen buiten spelen, omdat het een vrij rustige buurt is. Ik vond het fantastisch toen onze oudste (net 7) een paar maanden geleden voor het eerst alleen 'rond het eiland' wou (zo noemt hij het huizenblok waar we wonen). Ik vind het goed dat ze op eigen gelegenheid de buurt ontdekken, ik denk dat ze daar ook zelfvertrouwen van krijgen en verder vinden ze het heel spannend dat ze dat alleen mogen.

Hij heeft sinds kort een vriendje dat 3 jaar ouder is en twee straten verder woont. Afgelopen weekend ging hij voor het eerst zelf dat jongetje bellen of ze samen zouden spelen. Toen de vraag kwam 'waar spreken we af' was het meteen 'bij de hut', een hoekje in de bosjes bij een school. Vond ik ook echt leuk.

Ik liep (35 jaar geleden) op 5jarige leeftijd al alleen naar school. Vind het zelf erg jammer dat het voor onze kinderen voorlopig nog geen optie is, omdat de school 10 minuten fietsen is waarvan een (klein) deel langs een doorgaande weg zonder apart fietspad.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ook, TO.
Ik woon al mijn hele leven dicht bij een natuurgebied en als kind was ik daar altijd, met een groepje huttenbouwen, bomen klimmen.
Je plukte elkaar thuis op of je kwam elkaar daar tegen.
Standaard kreeg je rondom de ingang van de zomertijd op je flikker van je moeder omdat je veel te laat thuis was.

Inmiddels ben ik ruim volwassen en ren ik door dat zelfde gebied heen. Af en toe zie ik nog een kind, maar eigenlijk altijd met begeleiding van de ouders.
Vorige zomer was ik nog helemaal verbaasd dat ik 2 meisjes tegenkwam die verstoppertje aan het spelen waren.

Zonde hoor
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
17-04-2018 08:34
Ik denk dat het komt door het aantal schermen in huis. Ik ben vaak bij een vriend met 16 jarige zoon in huis. Als deze jongen uit school komt gaat hij direct achter de playstation en zit daar gewoon urenlang op, als ik hem vraag waarom hij niet naar buiten gaat, dan zegt hij dat hij geen geld heeft. Als ik hem vraag waar hij geld voor nodig heeft, krijg ik daar geen zinnig antwoord op, ik vermoed dat het voor junkfood is.

Deze jongen wil alleen maar op de playstation en op de bank hangen met zijn telefoon, het is niet om aan te zien.

En dat niet alleen, het is ook vervelend dat hij de tv urenlang in beslag neemt, voor die vriend van mij is allemaal wel prima. Hij heeft deze zoon na zijn scheiding in huis, is de hele dag aan het werk, en dit is wel lekker makkelijk voor hem.
Onzin. Alles kost tegenwoordig geld, zelfs het park. En als het gratis is word je er wel weggestuurd als je er lang rondhangt.
Er is, zeker voor een 16 jarige, gewoon niets te doen buiten.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
17-04-2018 08:34
Volgens mij zijn ouders veel angstiger dan vroeger. Ontzettend veel 5-7 jarigen die niet zonder toezicht op straat mogen spelen, dan kom je natuurlijk maar weinig buiten.
Ouders zijn angstiger omdat er gewoon meer gebeurt. Vroeger stormde de buurman wel naar buiten, of de buurvrouw met bezem, als jantje in elkaar werd geslagen. Tegenwoordig draait iedereen zijn kop om.
Er is geen sociale controle meer, het is ieder voor zich. En nee daar stel je je kind niet aan bloot.
nina1966 schreef:
17-04-2018 09:41
Ouders zijn angstiger omdat er gewoon meer gebeurt. Vroeger stormde de buurman wel naar buiten, of de buurvrouw met bezem, als jantje in elkaar werd geslagen. Tegenwoordig draait iedereen zijn kop om.
Er is geen sociale controle meer, het is ieder voor zich. En nee daar stel je je kind niet aan bloot.
Heb je cijfers die kunnen ondersteunen dat er meer criminaliteit op kinderen gericht is?
Alle reacties Link kopieren
Kippenmama schreef:
17-04-2018 08:34
Ik zie het net op het nieuws. Wat ik zelf nogal apart vind, is dat de gemeente nu ineens speciale buiten activiteiten zou moeten organiseren voor kinderen.

Dat deed de gemeente ook niet toen ik klein was, en ik speelde ook gewoon (bijna) elke dag buiten. Gemeentes zijn niet overal verantwoordelijk voor hoor.
Natuurlijk deed de gemeente dat wel, en anders de kerk. Of denk je dat de speeltuinen van vroeger zichzelf onderhielden? Iig in de grote steden. Voor de speeltuinen zijn alleen geen beheerders meer te vinden en zonder toezicht word de boel vernield en word het een plek voor (lastige) hangjongeren.
Er zijn dus steeds minder speeltuinen en steeds meer bebouwing en steeds meer verboden op de plekken waar nog wel ruimte is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven