Klokverzetten afschaffen met pol

25-10-2020 17:20 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic over de wintertijd ben ik benieuwd hoe de meningen hier verdeeld zijn. Daarom deze pol.

Wil je het klokverzetten afschaffenb?

Totaal aantal stemmen: 308

Ja, maar alleen als we overgaan op altijd wintertijd (40%)
ja, maar alleen als we overgaan op altijd zomertijd (11%)
Ja en welke tijd we kiezen maakt niet uit (10%)
Ja, maar dan graag als vaste tijd een tijd tussen zomer- en wintertijd in (6%)
nee, ik houd het graag zoals het nu is (32%)
anders, ik licht dit hieronder toe (1%)
WitteHaai schreef:
25-10-2020 18:32
Sommige mensen doen dat. Ik behoor daar niet toe. Ik ben nog nooit buiten Europa geweest, en de enige keer dat ik met de machine heb gereisd, was dus binnen Europa.
Ook als je naar Portugal gaat zit je met 'n uur tijdsverschil.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
25-10-2020 18:28
Had jij nog geen televisie in 1977??
:there:
Ik bestond al in 1977 en ja, er was TV, maar die was rond middernacht gewoon afgelopen. Na 23.00 uur had je hooguit nog het late journaal, en dan ging het beeld op zwart, geen programma's meer. Je had toen ook alleen Nederland 1 en Nederland 2, en hooguit kon je dan nog de Belg of een Duitse zender ontvangen, maar ook daar was het tussen 11 uur en middernacht gedaan met de programma's.

Zoals tegenwoordig, 90 zenders die dag en nacht uitzenden, bestond gewoon niet. Om middernacht was het afgelopen bij de 4 of 5 zenders die je kon ontvangen en dan was het radiostilte (TV-stilte) tot de volgende avond 6 uur, met het journaal. Hooguit op woensdagmiddag een kinderprogramma, maar als dat om 16.00 uur was afgelopen, ging het beeld weer op zwart tot het avondjournaal.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-10-2020 18:36
Ook als je naar Portugal gaat zit je met 'n uur tijdsverschil.
Griekenland ook.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik ging toen naar Roemenië. Dat is ook een uur tijdsverschil.
sprokkelientje schreef:
25-10-2020 18:24
Dat punt snap ik dan wel weer.
Mensen die er last van hebben vind ik zeikerds sorry....

Tuurlijk zijn wij zeikerds.

Jeetje zeg, beetje inlevingsvermogen mag best.

Ik word nu gewoon twee weken lang te vroeg wakker, gewoon een uur voor de wekker. Om mijn ritme goed te krijgen moet ik in de avond wakker blijven tot bedtijd op de klok, niet bedtijd in mijn lijf.

Mijn innerlijke klok is gewoon heel strikt. Ik krijg ook trek op mijn oog meer vaste tijden. Zonder klok in de buurt maak ik lunch tussen 12:15 en 13:00 uur.

Klagen doe ik er niet over maar ik ervaar het wel als last. Zeker in maart.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb liever dat het ‘s ochtends langer donker is dan ‘s middags zo vroeg al donker. En ik ben altijd vroeg wakker en op de een of andere manier wen ik qua slaapritme de hele winter niet aan de wintertijd. Elke dag om half 6 wakker zijn is niet leuk, doe dan maar half 7 zoals met de zomertijd.

Met elk half jaar de klok verzetten kan ik leven, maar het hele jaar door wintertijd zou ik niet blij mee zijn. Het liefst altijd zomertijd dus, maar vooral het liefst altijd zomer.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
25-10-2020 18:52
Ik heb liever dat het ‘s ochtends langer donker is dan ‘s middags zo vroeg al donker. En ik ben altijd vroeg wakker en op de een of andere manier wen ik qua slaapritme de hele winter niet aan de wintertijd. Elke dag om half 6 wakker zijn is niet leuk, doe dan maar half 7 zoals met de zomertijd.

Met elk half jaar de klok verzetten kan ik leven, maar het hele jaar door wintertijd zou ik niet blij mee zijn. Het liefst altijd zomertijd dus, maar vooral het liefst altijd zomer.
Het hele jaar zomertijd betekent dat het in de winter pas rond 10.00 uur of zelfs nog wat later, licht wordt. Dat zou ik niet fijn vinden.

Bovendien is de "wintertijd" ook de normale tijd, dus dan zou ik die eerder aan willen houden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
25-10-2020 18:42
Tuurlijk zijn wij zeikerds.

Jeetje zeg, beetje inlevingsvermogen mag best.

Ik word nu gewoon twee weken lang te vroeg wakker, gewoon een uur voor de wekker. Om mijn ritme goed te krijgen moet ik in de avond wakker blijven tot bedtijd op de klok, niet bedtijd in mijn lijf.

Mijn innerlijke klok is gewoon heel strikt. Ik krijg ook trek op mijn oog meer vaste tijden. Zonder klok in de buurt maak ik lunch tussen 12:15 en 13:00 uur.

Klagen doe ik er niet over maar ik ervaar het wel als last. Zeker in maart.
Gek genoeg gaat deze overgang bij mij naadloos. Ik denk dat ik morgen al uitgeruster wakker word als de wekker om 7 uur gaat. Als het goed is, is het dan ook al een beetje licht.
Naar de zomertijd is altijd dikke ellende. De eerste week voel ik me ronduit k*t, al ging het dit jaar iets beter door het thuis werken en de wekker iets later. Dat het licht blijft tot zo vreselijk laat vind ik geen succes. Je komt dan helemaal niet in slaap, waardoor het ‘s morgens nóg slechter gaat.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-10-2020 18:09
Toen bestond er nog geen tv of internet en gingen mensen met de kippen op stok.
Of buren die zo nodig tot 22 uur lawaai moeten maken.
Van nature behoort de Nederlandse tijd bij die van Engeland en behoort het ook nu een uur vroeger te zijn, alleen hebben ze dat na de tweede wereldoorlog veranderd en dus de klok een uur vooruit gezet en dus nu met de zomertijd het gevolg dat de klok twee uur vooruit staat en het dus niet zo vreemd is dat veel mensen daar last van krijgen, waaronder ook ik, want we leven dan twee uur bij onze biologische klok vandaan.

Ik kies voor altijd wintertijd, niet alleen maar vanwege bovenstaande, maar ook omdat ik in de zomer debiel word van die nooit eindigende middag.
Nog een nadeel van de zomertijd is dat het heetste moment van de dag later valt en dus ook het afkoelen van de avond later valt dus lastiger slapen.

En in de ochtend is het nog best lang fris. 10:15 alle kinderen met jas buitenspelen, terwijl je even later wel zonder jas zou kunnen. Echte hittegolf uitgezonderd.
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
25-10-2020 18:21
"last"?
Wat bedoel je hiermee?
Wat is er raar aan dit woordje?
Alle reacties Link kopieren
De zomer- en wintertijd in 1 minuut.
Here
We
Go

https://youtu.be/U_rBHaHFQvg

:P
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
25-10-2020 19:03
De zomer- en wintertijd in 1 minuut.
Here
We
Go

https://youtu.be/U_rBHaHFQvg

:P


Geweldig hè :-D . Gelukkig komen die twee weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik stem ook voor wintertijd om alle hiervoor genoemde redenen. Met een uurtje eerder donker in de zomer hebben we nog steeds best een lange avond. Bovendien zit ik dat laatste uur meestal toch binnen voor de tv.
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
25-10-2020 19:07
Ik stem ook voor wintertijd om alle hiervoor genoemde redenen. Met een uurtje eerder donker in de zomer hebben we nog steeds best een lange avond. Bovendien zit ik dat laatste uur meestal toch binnen voor de tv.

Ik ook. Ik wordt in de zomer op den duur zo moe van alle buitengeluiden 's avonds laat. Ik doe er soms gewoon de deur voor dicht ook al is het warm.
Ik wil rust laat op de avond.
Andersom schreef:
25-10-2020 18:42
Tuurlijk zijn wij zeikerds.

Jeetje zeg, beetje inlevingsvermogen mag best.

Ik word nu gewoon twee weken lang te vroeg wakker, gewoon een uur voor de wekker. Om mijn ritme goed te krijgen moet ik in de avond wakker blijven tot bedtijd op de klok, niet bedtijd in mijn lijf.

Mijn innerlijke klok is gewoon heel strikt. Ik krijg ook trek op mijn oog meer vaste tijden. Zonder klok in de buurt maak ik lunch tussen 12:15 en 13:00 uur.

Klagen doe ik er niet over maar ik ervaar het wel als last. Zeker in maart.
Ga je dan altijd op dezelfde tijd naar bed en word je dan altijd om dezelfde tijd wakker? Hoe doe je dat dan als je een feestje hebt of met oud en nieuw bijvoorbeeld?
Ga je nooit op vakantie naar een andere tijdzone?
herfstappeltaart schreef:
25-10-2020 19:09
Ik ook. Ik wordt in de zomer op den duur zo moe van alle buitengeluiden 's avonds laat. Ik doe er soms gewoon de deur voor dicht ook al is het warm.
Ik wil rust laat op de avond.

Of dat er dan nog kleine kinderen buiten spelen als ik naar bed ga.

Slaap graag met raam open, maar dat gaat dan niet.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
25-10-2020 19:13
Ga je dan altijd op dezelfde tijd naar bed en word je dan altijd om dezelfde tijd wakker? Hoe doe je dat dan als je een feestje hebt of met oud en nieuw bijvoorbeeld?
Ga je nooit op vakantie naar een andere tijdzone?
Zomer en winter ga ik door de week op dezelfde tijd naar bed, ja. Gewoon, omdat ik de volgende dag ook weer uitgeslapen op het werk moet zijn. In het weekend als we een feestje hebben of als we gasten hebben, kan het best eens wat later worden incidenteel, en met oud en nieuw vier ik gezellig de komst van het nieuwe jaar mee, drink een glas champagne, eet nog een hapje en dan lig ik tussen 1 uur en half 2 ook in bed.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
25-10-2020 19:15
Of dat er dan nog kleine kinderen buiten spelen als ik naar bed ga.

Slaap graag met raam open, maar dat gaat dan niet.
Kleine kinderen spelen toch laat in de avond niet meer buiten?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
watdachtjehiervan schreef:
25-10-2020 19:13
Ga je dan altijd op dezelfde tijd naar bed en word je dan altijd om dezelfde tijd wakker? Hoe doe je dat dan als je een feestje hebt of met oud en nieuw bijvoorbeeld?
Ga je nooit op vakantie naar een andere tijdzone?

Feestje gaat prima, dan ga ik een keer laat naar bed maar wordt gewoon op tijd weer wakker. Oud en nieuw precies zo, vakantie in andere tijdzone is lastig. We doen het niet vaak, en als we het doen is het vermoeiend, want ik heb wel zeker een week nodig om een beetje te wennen en terug dan ook weer. Ingecalculeerd risico en bijvoorbeeld naar Londen blijf ik gewoon in mijn thuisritme.
Alle reacties Link kopieren
Voor altijd wintertijd :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Het maakt me echt helemaal niets uit. Ik heb geen moeite met schakelen ( ik werk drie nachtdiensten per week, ik maak veel grotere schakelingen zonder probleem). Vroeg of laat licht maakt me ook niet veel uit. Ik pas me wel aan aan de meerderheid. :)
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
25-10-2020 18:31
Wat dacht je van gezinnen met kleine kinderen van wie ineens het (soms moeizaam veroverde) slaapritme verstoord wordt?
Ja?
Inherent aan de keuze voor kinderen.
Een fase waar je doorheen moet???
Thats life??? Zoiets
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
sprokkelientje schreef:
25-10-2020 19:36
Ja?
Inherent aan de keuze voor kinderen.
Een fase waar je doorheen moet???
Thats life??? Zoiets

Inherent aan de keuze voor kinderen? :rofl:
Nee, inherent aan het klokverzetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven