Klokverzetten afschaffen met pol

25-10-2020 17:20 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic over de wintertijd ben ik benieuwd hoe de meningen hier verdeeld zijn. Daarom deze pol.

Wil je het klokverzetten afschaffenb?

Totaal aantal stemmen: 308

Ja, maar alleen als we overgaan op altijd wintertijd (40%)
ja, maar alleen als we overgaan op altijd zomertijd (11%)
Ja en welke tijd we kiezen maakt niet uit (10%)
Ja, maar dan graag als vaste tijd een tijd tussen zomer- en wintertijd in (6%)
nee, ik houd het graag zoals het nu is (32%)
anders, ik licht dit hieronder toe (1%)
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
25-10-2020 18:42
Tuurlijk zijn wij zeikerds.

Jeetje zeg, beetje inlevingsvermogen mag best.

Ik word nu gewoon twee weken lang te vroeg wakker, gewoon een uur voor de wekker. Om mijn ritme goed te krijgen moet ik in de avond wakker blijven tot bedtijd op de klok, niet bedtijd in mijn lijf.

Mijn innerlijke klok is gewoon heel strikt. Ik krijg ook trek op mijn oog meer vaste tijden. Zonder klok in de buurt maak ik lunch tussen 12:15 en 13:00 uur.

Klagen doe ik er niet over maar ik ervaar het wel als last. Zeker in maart.
Ja of gewoon een beetje meer doorbijten....Ook een optie.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
25-10-2020 19:37
Inherent aan de keuze voor kinderen? :rofl:
Nee, inherent aan het klokverzetten.
Sinds 1977 weet je gewoon toch dat die klok 2 keer per jaar verandert.
En dat een kind daar gevoelig op kan reageren.

Dan kan je nu dus niet meer komen vertellen "wat een hel, die klokwissel met een kind".
Want dat wist je dus al jaren van tevoren.


Dat iemand daar in 1977 over zeurde snap ik.
In 2020 echt niet. Want 2 keer die week slechte nachten de eerste 5 jaar calculeer je dus gewoon in bij 't zwanger raken.


Sowieso wens ik nieuwbakken ouders altijd véél succes met minstens 2 jaar slechte nachten :-).
Die 2 weken kunnen er dan ook nog wel bij.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
[quote=Wissewis post_id=32074651 time=1603651240 user_id=397766]
Sinds 1977 weet je gewoon toch dat die klok 2 keer per jaar verandert.
En dat een kind daar gevoelig op kan reageren.

Dan kan je nu dus niet meer komen vertellen "wat een hel, die klokwissel met een kind".
Want dat wist je dus al jaren van tevoren.


Dat iemand daar in 1977 over zeurde snap ik.
In 2020 echt niet. Want 2 keer die week slechte nachten de eerste 5 jaar calculeer je dus gewoon in bij 't zwanger raken.
{quote]

Ik heb al meer dan dertig jaar geen kleine kinderen meer maar ik vind het echt onzin wat je zegt.
Dus omdat iemand heeft verzonnen dat in het voorjaar en najaar de tijd met een sprong van een uur moet veranderen en daardoor het slaapritme verstoord wordt, zouden mensen hun kinderwens moeten laten varen? (voor de dierenwereld geldt het trouwens ook)
Echt zulke onzin heb ik nog nooit gehoord.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 25-10-2020 19:45
8.29% gewijzigd
sprokkelientje schreef:
25-10-2020 19:39
Ja of gewoon een beetje meer doorbijten....Ook een optie.

Mijn innerlijke klok kan ik helaas niet programmeren met mijn mobieltje of zo.

Dus ik bijt me er twee keer per jaar doorheen want meer keus heb ik niet.

Ik zeg er pas iets over als mijn mening gevraagd wordt, zoals nu.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
25-10-2020 19:03
Wat bedoel je hiermee?
Wat is er raar aan dit woordje?
Niks.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
sprokkelientje schreef:
25-10-2020 19:39
Ja of gewoon een beetje meer doorbijten....Ook een optie.

Of gewoon de zomertijd afschaffen, ook een optie.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
25-10-2020 19:45
Mijn innerlijke klok kan ik helaas niet programmeren met mijn mobieltje of zo.

Dus ik bijt me er twee keer per jaar doorheen want meer keus heb ik niet.

Ik zeg er pas iets over als mijn mening gevraagd wordt, zoals nu.
Ja, ik ook.
Prima dat je doorbijt...welcome to life.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Wissewis schreef:
25-10-2020 19:40
Sinds 1977 weet je gewoon toch dat die klok 2 keer per jaar verandert.
En dat een kind daar gevoelig op kan reageren.

Dan kan je nu dus niet meer komen vertellen "wat een hel, die klokwissel met een kind".
Want dat wist je dus al jaren van tevoren.


Dat iemand daar in 1977 over zeurde snap ik.
In 2020 echt niet. Want 2 keer die week slechte nachten de eerste 5 jaar calculeer je dus gewoon in bij 't zwanger raken.


Sowieso wens ik nieuwbakken ouders altijd véél succes met minstens 2 jaar slechte nachten :-).
Die 2 weken kunnen er dan ook nog wel bij.

Oh, dus als je het van te voren zou kunnen weten dan mag je niet klagen? Bijzonder!
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
25-10-2020 19:44
Toen het in 1977 werd ingevoerd was ik 13, en mijn broer was 10. We vonden het eigenlijk wel grappig, die tijd die zo opeens versprong. Last hebben we er nooit van gehad. Weet nog wel van een keer dat mijn ouders ons zomaar een uurtje langer lieten opblijven, want de klok ging terug en dus was het eigenlijk een uurtje vroeger, zeg maar. En dat vonden we dan leuk, dan werd er iets speciaals van gemaakt. Maar nogmaals, last hebben we er nooit van gehad.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
25-10-2020 19:47
Ja, ik ook.
Prima dat je doorbijt...welcome to life.
Waar heb jij last van? Omdat jij er geen last van hebt mogen anderen dat ook niet hebben?

Ik heb geen moeite met deze overgang, maar overgang naar zomertijd betekent meer dan een week lang chaos met misselijkheid, extra hoofdpijn, ontzettend slecht slapen en algehele malaise. Ik reis dus ook vrijwel nooit buiten onze tijdzone of houd alsnog onze tijd aan (dat zou lastiger worden wanneer ik naar Amerika zou gaan maar die wens heb ik dan ook niet).

Hoop dat we snel de laatste wisseling hebben.
Mijn tweede voorkeur is altijd zomertijd. Ik vind het in de zomer al vroeg licht de bijbehorende dierengeluiden. Er werden al dikke gordijnen geopperd ergens, maar ik wil ook graag frisse lucht in mijn kamer en die blijft dan achter de gordijnen hangen.

Mijn eerste voorkeur is houden zoals het is. Ik heb geen moeite met de verandering van tijd. Ik zie de wintertijd als een dag met een uurtje extra, net zoals ik naar Londen ga. En de start van de zomertijd een dag met een uurtje minder overdag. Net zoals terug van Londen. In een normaal jaar heb ik die tijdsverschillen regelmatig, net als mijn kinderen en die hebben al helemaal nergens last van.
anoniem_339707 wijzigde dit bericht op 25-10-2020 21:42
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Blablabla97 schreef:
25-10-2020 20:02
Waar heb jij last van? Omdat jij er geen last van hebt mogen anderen dat ook niet hebben?

Ik heb geen moeite met deze overgang, maar overgang naar zomertijd betekent meer dan een week lang chaos met misselijkheid, extra hoofdpijn, ontzettend slecht slapen en algehele malaise. Ik reis dus ook vrijwel nooit buiten onze tijdzone of houd alsnog onze tijd aan (dat zou lastiger worden wanneer ik naar Amerika zou gaan maar die wens heb ik dan ook niet).

Hoop dat we snel de laatste wisseling hebben.
Ik heb nergens last van...Dat zei ik al. Anderen wel...Ik mag daar iets van vinden...Zij ook van mij.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een lichte voorkeur voor de wintertijd, maar het belangrijkste vind ik dat we niet meer de klok verzetten.
OJa, en dat we dezelfde tijd als Duitsland hebben.

EU, regel dit alstublieft !!!
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
haarklover schreef:
25-10-2020 20:47
Ik heb een lichte voorkeur voor de wintertijd, maar het belangrijkste vind ik dat we niet meer de klok verzetten.
OJa, en dat we dezelfde tijd als Duitsland hebben.

EU, regel dit alstublieft !!!
Duitsland heeft gelukkig de voorkeur voor zomertijd!
Wat mij betreft blijft het gewoon zoals het is. Ik merk nooit enig verschil bij de overgang (van jetlag heb ik wel last gehad in het verleden, maar een uur valt mij niet op).
Alleen wintertijd zou ik toch wel heel erg jammer vinden: ik geniet van buitensporten in het licht en bij wintertijd duurt het lang voordat dat op de avond kan. Fietsen in het donker vind ik geen bal aan en hardlopen in het bos gaat ook niet lukken.
Bij zomertijd is het nadeel dat het 's winters wel weer heel lang donker blijft in de morgen.

Mijn voorkeuren:
1. Alles houden zoals het is
2. Klok half uur verzetten en dat aanhouden
3. Zomertijd aanhouden
4. Wintertijd aanhouden

En laten we alstublieft zorgen dat Duitsland en België hetzelfde doen. Een tijdsverschil met Duitsland lijkt mij in de praktijk heel irritant.
Duitslang strekt zich ver uit naar het oosten, dus ik kan me voorstellen dat die niet onze wintertijd als basistijd willen hebben.
In Amerika is het op sommige plekken echt raar, er loopt een tijdzone dwars door Tennessee bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
25-10-2020 17:28
Dat lijkt me nou simpel op te lossen met dichtere gordijnen.
Nee, toch niet. Wij hebben verduisterende gordijnen en nog een rolgordijn. Behoorlijk donker dus. Toch moet ik altijd weer wennen aan de zomertijd. Kan weken duren. Altijd duurt het een paar weken voor ik niet meer ultra vroeg wakker word van de vogels. Die zijn wakker zodra het licht wordt, dus ik ook. Na een tijdje raak ik eraan gewend, maar altijd bij aanvang van de zomertijd slaap ik een paar weken minder dan normaal. Ik heb dan weer nooit 'last' van de overgang van zomertijd naar wintertijd.

Graag permanente wintertijd voor mij.
Jufjoke schreef:
25-10-2020 21:54
Nee, toch niet. Wij hebben verduisterende gordijnen en nog een rolgordijn. Behoorlijk donker dus. Toch moet ik altijd weer wennen aan de zomertijd. Kan weken duren. Altijd duurt het een paar weken voor ik niet meer ultra vroeg wakker word van de vogels. Die zijn wakker zodra het licht wordt, dus ik ook. Na een tijdje raak ik eraan gewend, maar altijd bij aanvang van de zomertijd slaap ik een paar weken minder dan normaal. Ik heb dan weer nooit 'last' van de overgang van zomertijd naar wintertijd.

Graag permanente wintertijd voor mij.
Maar met permanente wintertijd word je nog vroeger wakker van de vogels.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-10-2020 21:25
Duitsland heeft gelukkig de voorkeur voor zomertijd!
Daar ben ik dus echt heel bang voor. Gelukkig ben ik uit de schoolgaande kinderen als het eenmaal feit zou worden, en kan ik mijn werktijden ook verschuiven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb helemaal geen innerlijke klok geloof ik. Ik kijk gewoon op de klok om te zien hoe laat het is en dank denk ik, oh tijd voor lunch of tijd om naar bed te gaan. Dus die tijdwissel, daar merk ik dus niks van. Hooguit of het licht of donker is buiten. Maar ja, nu met de corona kom ik amper buiten en ga ik al helemaal niet meer swinters in het donker de auto in naar mn werk.
Alle reacties Link kopieren
Doe mij maar de zomertijd.
Altijd veel te snel donker in de winter maanden. Misschien dat er dan ook minder mensen last krijgen van een winterdip.
Blijf in jezelf geloven !
Boarn schreef:
25-10-2020 22:17
Ik heb helemaal geen innerlijke klok geloof ik. Ik kijk gewoon op de klok om te zien hoe laat het is en dank denk ik, oh tijd voor lunch of tijd om naar bed te gaan. Dus die tijdwissel, daar merk ik dus niks van. Hooguit of het licht of donker is buiten. Maar ja, nu met de corona kom ik amper buiten en ga ik al helemaal niet meer swinters in het donker de auto in naar mn werk.
Ja, dat heb ik dus ook. Ik heb zonder klok echt totaal geen gevoel van tijd.
Ik denk altijd dat ik de zomertijd het fijnste vind, maar doordat ik in de wintertijd makkelijker kan opstaan zal dat niet helemaal kloppen.

Van mij mag de wintertijd blijven.
05-2019 schreef:
25-10-2020 22:18
Doe mij maar de zomertijd.
Altijd veel te snel donker in de winter maanden. Misschien dat er dan ook minder mensen last krijgen van een winterdip.
Er zijn minstens zoveel mensen met een zomerdip.
Alle reacties Link kopieren
Graag houden zoals het is. En als het dan moet veranderen, dan naar altijd zomertijd. Mijn hele gezin sport ‘s avonds , tot laat, en het is wel zo veilig als het dan licht is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven