Kritiek op internationale adoptie.

18-01-2018 16:47 127 berichten
https://nos.nl/artikel/2212549-kritiek- ... erbod.html


Als zo'n verbod van kracht wordt, hoe kan een kinderloos echtpaar dan ooit wel een kind krijgen? In Nederland adopteren lijkt me zo goed als onmogelijk. Ik vind het erg moeilijk hier een mening over te vormen.

Wat vinden jullie ervan?
Alle reacties Link kopieren
Maar welke belangen gaan dan voor? Die van de wensouders of die van het kind dat geadopteerd wordt?
Adoptie is er niet om ouders aan kinderen te helpen.
Adoptie is er om kinderen aan ouders te helpen. Als dat internationaal meer kwaad dan goed doet moet je het niet doen.
Belang van het kind staa altijd voorop.
Alle reacties Link kopieren
In plaats van adoptie zou je dan pleegouders kunnen worden. Niet hetzelfde natuurlijk, maar wel kinderen in je huis.
Een kind is geen recht, hoe pijnlijk en moeilijk ook wanneer het niet lukt. Ik ben een groot voorstander van een verbod op internationalevadopties. De misstanden zijn te ernstig.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
De gevallen waar het wel goed gaat en zorgvuldig, die hoor je niet. Bij een verbod zullen de specal need kinderen in kindertehuizen blijven zitten, en ter plekke uitgekotst worden door de samenleving.
Pluisi schreef:
18-01-2018 16:55
De gevallen waar het wel goed gaat en zorgvuldig, die hoor je niet. Bij een verbod zullen de specal need kinderen in kindertehuizen blijven zitten, en ter plekke uitgekotst worden door de samenleving.
Dan kan daar misschien eens naar gekeken worden.

Er zijn andere oplossingen dan deze kinderen ontwortelen en ergens anders plaatsen.
Andere oplossingen? Iig geen liefdevol gezin.
Yakatani schreef:
18-01-2018 16:47
Als zo'n verbod van kracht wordt, hoe kan een kinderloos echtpaar dan ooit wel een kind krijgen?


Want iedereen heeft recht op een kind? Ook als dat kind elders onder valse voorwendselen vandaan wordt gehaald?

Er is in Nederland een tekort aan pleegouders, is misschien wel een goed alternatief.
Marana-- schreef:
18-01-2018 17:23

Er is in Nederland een tekort aan pleegouders, is misschien wel een goed alternatief.
Dit ja.

Er zitten talloze kinderen in ons land in een uitzichtloze situatie.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
18-01-2018 16:50
Adoptie is er niet om ouders aan kinderen te helpen.
Adoptie is er om kinderen aan ouders te helpen. Als dat internationaal meer kwaad dan goed doet moet je het niet doen.
dit.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar als je een kind wilt dat altijd bij je zal blijven, zit je als pleegouder niet goed. Die mogen lang niet altijd de kinderen houden.

Ik denk dat ze beter kunnen bekijken per land, welk land meer geschikt is als adoptie aanvoer en welk land minder.
Columbia bijvoorbeeld is niet alleen een heel andere cultuur, maar er komen veel probleem kinderen daar vandaan. Chinezen daarentegen hebben weer veel minder aanpassingsproblemen.

Ik zou graag zien dat er binnen Europa meer mogelijkheden geboden werden. Zo zitten er in Roemenië zoveel kinderen in weeshuizen. Waarom?????????
Pluisi schreef:
18-01-2018 16:55
De gevallen waar het wel goed gaat en zorgvuldig, die hoor je niet. Bij een verbod zullen de specal need kinderen in kindertehuizen blijven zitten, en ter plekke uitgekotst worden door de samenleving.


Of ze gaan het eindelijk eens lokaal oppakken, waartoe nu geen noodzaak is. Al is de vraag in hoeverre dat daar goed geregeld kan worden...

Het aantal kinderen dat in Nederland wordt geadopteerd, daalt al jaren. Zo werden in 2005 nog 1185 kinderen geadopteerd, maar in 2015 slechts 304. Daarnaast zijn kinderen gemiddeld ouder op moment van adoptie en zijn het steeds vaker kinderen met een 'special need'. Dat wil zeggen dat zij een medische aandoening hebben of een verhoogd risico op een beperking hebben. (uit het gelinkte artikel)

En volgens https://adoptie.nl/adoptie/
Binnenlandse adoptie komt in Nederland niet vaak meer voor. De laatste jaren worden ongeveer vijftien kinderen per jaar ter adoptie afgestaan.


Ik vind het opvallend lage cijfers, mn de buitenlandse adoptie, ik had geen idee dat het er nog maar zo weinig waren. Ik vind het een lastig probleem moet ik eerlijk zeggen. Ik heb bewondering voor mensen die het aandurven, mijn kinderwens is nooit zo geweest dat ik adoptie als alternatief zag.
Alle reacties Link kopieren
Hamsterweken schreef:
18-01-2018 17:27
Niet. Een kind krijgen is geen recht.
Maar hebben weeskinderen dan niet evengoed recht op ouders? Dat vind ik eigenlijk nog belangrijker.
Als een land de grenzen sluit, komen er geen kinderen meer vandaan.
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Ik ben zelf moeder van geadopteerde kinderen, en in een ideale wereld zou ik niet per se voorstander van adoptie zijn. Het is helaas geen ideale wereld. Ik woon in het land waar mijn kinderen geboren zijn, en doe vrijwilligerswerk waar ik regelmatig voor in weeshuizen kom. Sommige doen echt hun best voor de kinderen, er zijn er ook bij waar ik mijn hond nog niet zou achterlaten. Mijn kinderen zijn al iets groter, dus we kunnen er goed over praten. Beiden geven aan blij te zijn om nu een vader en moeder te hebben. Of, zoals mijn dochter het zegt, om nu altijd iemand te hebben voor altijd. En dat gun ik ieder kind. Wat ik over het algemeen zie bij tienermeisjes die nooit geadopteerd zijn, is dat ze veel te jong moeder worden, en door gebrek aan opleiding nooit een baan krijgen. Jongens vervallen vaker in criminaliteit omdat er weinig toezicht op ze is.
Een oud collega is ook geadopteerd door een foutje. Het was de bedoeling dat hij tijdelijk ergens ondergebracht zou worden en vervolgens is hij door Nederlandse wensouders geadopteerd. Zijn overige broers en zussen woonden allemaal nog in Amerika.

Ik denk dat over pleegouders te licht wordt gedacht. Je krijgt kinderen met een rugtasje en een bepaalde problematiek, vaak is het de bedoeling dat de kinderen terugkeren bij de bio ouders dus moet je ze weer afstaan en als dat niet mogelijk is moet je als pleegouders altijd contact met de bio ouders onderhouden. Niet iedereen ziet dat zitten.

Adoptiekinderen komen vaak in een identiteitscrisis omdat ze niet weten waar ze vandaan komen en met de adoptieouders vinden ze geen overeenkomsten. Ik ben pro opvang in eigen land omwille van de kinderen.
Sakamanga: idem dito. Onze kinderen zijn nu in een fijn en warm gezin met alle liefde, en geven ook zelf aan dat ze er blij mee zijn.
En de opvang in eigen land bestaat bijna altijd uit kindertehuizen.
Onze dochter wil niet eens op zoek naar haar moeder. Zoon heeft moeder wel gevonden, maar gaat daar gemakkelijk mee om.
Alle reacties Link kopieren
Adoptie is geen ideale oplossing. Het is echter soms wel de beste oplossing. Zeker voor special needs kinderen is er vaak geen andere mogelijkheid om in een familie op te groeien.
Er wordt tegenwoordig ook zorgvuldiger mee omgegaan. Dat is natuurlijk heel positief.
In de meeste gevallen gaat het ook gewoon goed, verreweg de meeste adoptiekinderen groeien op tot evenwichtige volwassenen. En sommige kinderen hebben special needs (FAS bijvoorbeeld) waardoor ze altijd moeilijkheden zullen hebben, maar als ze niet geadopteerd waren dan zouden ze het nog veel moeilijker hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hamsterweken schreef:
18-01-2018 17:27
Niet. Een kind krijgen is geen recht.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
18-01-2018 17:15
Andere oplossingen? Iig geen liefdevol gezin.
Waarom zou een liefdevol gezin in eigen land niet mogelijk zijn?

Kinderen de halve wereld overslepen vind ik een aller, allerlaatste redmiddel.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
18-01-2018 18:13
Waarom zou een liefdevol gezin in eigen land niet mogelijk zijn?

Kinderen de halve wereld overslepen vind ik een aller, allerlaatste redmiddel.
Helemaal mee eens.

Ik zou dus opteren voor: gezinnen in eigen land werven en fondsen aanwenden voor medische hulp en educatie.
Dit is toch geen nieuws? Is al jaren commentaar op wantoestanden in de adoptiewereld.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan alleen voor het land spreken waar ik woon, en waar mijn man en kinderen geboren zijn. Hier word niet veel door de eigen bevolking geadopteerd, omdat er hier geen grote onvruchtbaarheidsproblematiek is, en de mensen veel te arm zijn om "vreemde" kinderen in hun gezin erbij te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven