Legaliseren van (hard)drugs

25-01-2024 18:41 287 berichten
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3687297 ... fbaar-zijn

Ik las net dit stukje in de Telegraaf. En ik vind dit een goed plan! Ga drugs verkopen in een legale en gecontroleerde setting en neem de wind uit de zeilen van de drugs criminaliteit. Liefst natuurlijk op wereldwijde schaal met name landen in Zuid Amerika kunnen hiermee geholpen worden.

Voordelen;
Politie heeft tijd voor andere zaken
Geen vervuilde drugs
Geen XTC met een belachelijk hoog MDMA gehalte
Winst voor de Staat in de vorm van BTW en IB.
Veel minder last van georganiseerde misdaad.
Veiliger in woonwijken waar nu soms drugslabs zijn.
Geen jongeren die de criminaliteit in geronseld worden als uithalers of dealers.

Nadelen;
Winkels zijn gevoelig voor overvallen.
Samenscholingen bij die winkels.
Drugs wordt als "normaal" beschouwd dus misschien meer gebruikers.


Kortom ik zie op dit moment meer voordelen dan nadelen. Wat vinden jullie van het plan van Halsema?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat moeten die dealers die nu klauwen met geld binnenhalen? Willen ze die gaan omscholen?
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
25-01-2024 18:41
Voordelen;
Politie heeft tijd voor andere zaken
Veel minder last van georganiseerde misdaad.
Veiliger in woonwijken waar nu soms drugslabs zijn.
Geen jongeren die de criminaliteit in geronseld worden als uithalers of dealers.

Er komt wel weer wat anders in de plaats van drugscriminaliteit.

MrsMorrison schreef:
25-01-2024 18:41
Geen vervuilde drugs
Geen XTC met een belachelijk hoog MDMA gehalte

Heel eerlijk: dat vind ik het probleem van de gebruiker. Als je geen vervuilde drugs wil hebben, dan moet je geen drugs gebruiken.

MrsMorrison schreef:
25-01-2024 18:41
Winst voor de Staat in de vorm van BTW en IB.

Dat de staat verdient aan de verslaving van mensen vind ik lastig (al kun je dat nu ook zeggen van roken en drinken).

MrsMorrison schreef:
25-01-2024 18:41
Nadelen;
Winkels zijn gevoelig voor overvallen.
Samenscholingen bij die winkels.
Drugs wordt als "normaal" beschouwd dus misschien meer gebruikers.

Vooral dat laatste vind ik een groot nadeel.

Ik snap dat sommigen pleiten voor legalisering, maar ik zie vooral nadelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Softdrugs worden gedoogd en in coffeeshops verkocht. Toch worden er nog meer dan regelmatig kwekerijen opgerold, en vormen ze een gevaar voor de omgeving.

Harddrugs zullen altijd illegaal georiduceerd worden omdat er in het buitenland een grote vraag naar is en er veel geld aan te verdienen is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed plan hoor.

Wel grappig dat de Telegraf er nu blijkbaar mee komt. Dertig jaar geleden werd je aangemeld bij de BVD als je dit soort subversieve gekkigheden spuide :lol:
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
En waar gaat ze die legale coke vandaan halen? Of gaan we nu naast illegale wietplantages op zolder ook illegale coke-velden aanleggen in de hooglanden van Limburg en Brabant?
nerdopviva schreef:
25-01-2024 18:48
Er komt wel weer wat anders in de plaats van drugscriminaliteit.


Dat is alsof je zegt laat die drugscriminaliteit maar zoals die is daar zijn we tenminste mee bekend.


Heel eerlijk: dat vind ik het probleem van de gebruiker. Als je geen vervuilde drugs wil hebben, dan moet je geen drugs gebruiken.

Klopt maar vroeger kon je je drugs gratis laten testen op een festival, nu niet meer. En het zijn vooral jongeren die "iets willen proberen" dan pleit ik ervoor dat het in ieder geval veilige drugs is.


Dat de staat verdient aan de verslaving van mensen vind ik lastig (al kun je dat nu ook zeggen van roken en drinken).

Eens maar mensen gebruiken het toch dat zie je wel, er is een behoorlijke markt voor en het is op bijna iedere straathoek te koop. Dus win/win wat mij betreft. En niet iedere drugsgebruiker is verslaafd. Het gros gebruikt het puur recreatief. Net zoals alcohol.


Vooral dat laatste vind ik een groot nadeel.

Daarom blijft voorlichting enorm belangrijk.

Ik snap dat sommigen pleiten voor legalisering, maar ik zie vooral nadelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook voor. Althans, wb mdma en xtc en paddo's.

Ik kom werkgerelateerd nogal eens in aanraking met mensen die onder invloed zijn, en over het algemeen geven mensen die xtc en mdma gebruiken een stuk minder overlast dan dronken mensen. -> dit geheel gebaseerd op persoonlijke ervaring en dus niet onderbouwd met officiële onderzoeken.
.
Fairway schreef:
25-01-2024 18:54
En waar gaat ze die legale coke vandaan halen? Of gaan we nu naast illegale wietplantages op zolder ook illegale coke-velden aanleggen in de hooglanden van Limburg en Brabant?

Ons klimaat is daarvoor niet geschikt, misschien in de kassen van het Westland?

Natuurlijk is het idee dit op grote schaal te legaliseren zodat andere landen het als export product kunnen beschouwen waardoor vooral in landen als Mexico en Colombia de criminaliteit daalt.
Barnsteen schreef:
25-01-2024 18:56
Ik ben ook voor. Althans, wb mdma en xtc en paddo's.

Ik kom werkgerelateerd nogal eens in aanraking met mensen die onder invloed zijn, en over het algemeen geven mensen die xtc en mdma gebruiken een stuk minder overlast dan dronken mensen. -> dit geheel gebaseerd op persoonlijke ervaring en dus niet onderbouwd met officiële onderzoeken.

Die ervaring heb ik ook. Een dancefestival geeft nauwelijks problemen qua vechtpartijen. Het gemiddelde alcoholfeest geeft bijna altijd gezeik.

Natuurlijk moet je kijken welke drugs. Heroïne, crack, christal meth dat zijn drugs die je niet in de samenleving wil hebben vanwege het hoge verslavingsgehalte.

En je zou iets moeten kunnen optuigen dat er per keer kleine hoeveelheden gekocht kunnen worden. Net zoals met softdrugs.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
25-01-2024 18:54
En waar gaat ze die legale coke vandaan halen? Of gaan we nu naast illegale wietplantages op zolder ook illegale coke-velden aanleggen in de hooglanden van Limburg en Brabant?
Legale cokevelden dan toch. Wel even lezen ja voordat je begint te bleren.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
himalaya schreef:
25-01-2024 18:49
Softdrugs worden gedoogd en in coffeeshops verkocht. Toch worden er nog meer dan regelmatig kwekerijen opgerold, en vormen ze een gevaar voor de omgeving.

Harddrugs zullen altijd illegaal georiduceerd worden omdat er in het buitenland een grote vraag naar is en er veel geld aan te verdienen is.
https://nos.nl/artikel/2490547-eerste-l ... en-tilburg

Dat komt omdat we in Nederland de kromme regel hadden dat de verkoop legaal was maar de productie niet. Daar willen ze dus verandering in brengen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Legalisatie is een slecht idee vind ik. In het beste scenario lukt het misschien om de criminaliteit ertussen uit te halen, maar de verslavingsproblemen blijven. En groeien waarschijnlijk harder dan gewild, omdat het immers "mag".
Kijk naar de medicijnverslavingen in de VS. Legaal verkrijgbaar, maar enorm verwoestend voor de gebruiker en zijn omgeving.

Bovenstaande was in het beste scenario. Echter het meest waarschijnlijke scenario is dat de criminaliteit gebleven is en je met nog meer verslaafden te maken hebt.
Laat je nieuwsgierigheid naar de ander het altijd winnen van je drang om te veroordelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
25-01-2024 18:57
Ons klimaat is daarvoor niet geschikt, misschien in de kassen van het Westland?

Natuurlijk is het idee dit op grote schaal te legaliseren zodat andere landen het als export product kunnen beschouwen waardoor vooral in landen als Mexico en Colombia de criminaliteit daalt.
Erg omslachtig. Gewoon cash geld afschaffen, dan kunnen die dealertjes geen kant meer op.

Nee, ik heb het antwoord natuurlijk ook niet. Maar ik blijf me verbazen over de mensen hier die drugs blijven kopen, er schaamteloos over schrijven, maar wel verbaasd opkijken wanneer er weer een advocaat wordt omgelegd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
25-01-2024 19:02
Legale cokevelden dan toch. Wel even lezen ja voordat je begint te bleren.
Ja, waar dan? Welk land gaat daar aan meewerken? Denk je echt dat Halsema de eerste is die met dit briljante idee komt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben voor. Minder misdaad vind ik belangrijker dan het drugsgebruik zelf. Regie houden boven geregisseerd worden.
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
Campanula schreef:
25-01-2024 19:11
Ik ben voor. Minder misdaad vind ik belangrijker dan het drugsgebruik zelf. Regie houden boven geregisseerd worden.

Potver.

Ben ik het alweer met je eens.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Fairway schreef:
25-01-2024 19:08
Erg omslachtig. Gewoon cash geld afschaffen, dan kunnen die dealertjes geen kant meer op.

Nee, ik heb het antwoord natuurlijk ook niet. Maar ik blijf me verbazen over de mensen hier die drugs blijven kopen, er schaamteloos over schrijven, maar wel verbaasd opkijken wanneer er weer een advocaat wordt omgelegd.

Probleem is, het kost al 50 jaar wereldwijd miljarden om drugsgebruik en productie tegen te houden. Geld wat veel beter besteed kan worden zeker on armere landen.

Ik denk niet dat het gebruik veel toe zal nemen. Zoals ik zei, je kunt drugs echt op iedere straathoek in Nederland kopen. Daar hoef je nauwelijks moeite voor te doen. Haal het illegale eruit en je hebt minder criminaliteit. De Mocro maffia heeft ineens een berg concurrentie van "normale" ondernemers. Dan raken ze hun afzetmarkt kwijt en daarmee hun vergaarde macht, vooral op kansarme jongeren.
Campanula schreef:
25-01-2024 19:11
Ik ben voor. Minder misdaad vind ik belangrijker dan het drugsgebruik zelf. Regie houden boven geregisseerd worden.

Hahaha hey! Ik ben het met je eens! :lol:
Lady*Voldemort schreef:
25-01-2024 19:12
Potver.

Ben ik het alweer met je eens.

Oohhh ik dacht dat je een grapje maakte... sorry. Maar je kunt je er ook wel in vinden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Campanula schreef:
25-01-2024 19:11
Ik ben voor. Minder misdaad vind ik belangrijker dan het drugsgebruik zelf. Regie houden boven geregisseerd worden.
Inderdaad.

Die misdaad en het bestrijden van die misdaad kost bovendien een hoop mensenlevens en geld.

Niet alleen in Europa, maar elders. In Midden-en Zuid-Amerika uiteraard, maar inmiddels ook in West-Afrika. Complete samenlevingen en landen worden erdoor ontwricht.
Die prijs is hoger dan de prijs die betaald wordt voor veel gebruik.

We weten hopelijk nu toch wel dat mensen gewoon drugs blijven gebruiken? En dat die hele strijd ertegen tamelijk zinloos is?

Behalve dat het lastig uitvoerbaar is, is het een goed idee.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
25-01-2024 19:15
Oohhh ik dacht dat je een grapje maakte... sorry. Maar je kunt je er ook wel in vinden?
Ja tuurlijk.

Al een jaar of veertig.

Het verbaast me alleen een beetje dat dit gedachtegoed ineens ook in niet-linkse kringen opgeld doet :lol:
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Fairway schreef:
25-01-2024 19:10
Ja, waar dan? Welk land gaat daar aan meewerken? Denk je echt dat Halsema de eerste is die met dit briljante idee komt?

Nee misschien niet de eerste maar de War on Drugs is natuurlijk een die je nooit gaat winnen. Dan kun je het beter reguleren en zelf in de hand houden als overheid. En er de "vruchten" van plukken.

Het voorbeeld van medicijngebruik in de VS vind ik niet te vergelijken omdat hun systeem compleet anders werkt dan het onze. Daar verdienen artsen geld met het voorschrijven van pijnstillers.
Lady*Voldemort schreef:
25-01-2024 19:17
Ja tuurlijk.

Al een jaar of veertig.

Het verbaast me alleen een beetje dat dit gedachtegoed ineens ook in niet-linkse kringen opgeld doet :lol:

Haha nou ja ik vond het ook altijd wel maar het was not-done dat uit te spreken. Ik denk dat het veel ellende bespaart en kan voorkomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
25-01-2024 19:12
Potver.

Ben ik het alweer met je eens.

Vorige week wou je mij nog achter het behang plakken. Mag ik dan nu een ranja? Ik zit daar.

So! Daar had ik zin in in...
campanula wijzigde dit bericht op 25-01-2024 19:21
0.41% gewijzigd
It won't stop until you wise up

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven