Maatregelen en het milieu

27-06-2022 16:43 332 berichten
Hoi allemaal!

Omdat ik een ander topic niet teveel wil vervuilen ben ik benieuwd naar jullie mening en input 't.o.v. het milieu en maatregelen om vervuiling wereldwijd tegen te gaan.

Wat is acceptabel en wat niet? Denk dan aan uitstoot van gassen, broeikaseffect en overbevolking/overconsumering.

Benieuwd naar jullie input!
TO trapt af;

Op dit moment sta ik er dubbel in qua stikstof beleid. Ja het moet allemaal beter en schoner echter is het in mijn ogen een verplaatsing van het probleem naar andere delen in de wereld want vlees eten is nu eenmaal wat mensen doen en die gewoonte krijg je er ook niet zomaar uit.

Dan vind ik het erg sneu voor de getroffen bedrijven (nu de boeren maar straks ook de industrie) die moeten verplaatsen of zelfs moeten stoppen. Wie zegt dat de vleesproductie die dan overblijft ook daadwerkelijk in Nederland blijft ipv een lucratievere export?

Het OV zou wat mij betreft helemaal anders ingericht kunnen worden of desnoods binnen de grote steden zorgen voor gratis elektrische pendelbussen naar winkelgebieden en een groot parkeerterrein buiten de stad voor bijvoorbeeld 5 euro per dag of 10 euro per dag. Parkeren in de grote steden blijft zo beter beschikbaar voor de mensen die er wonen en werken en je hebt ook minder verkeer binnen de stad en dus minder uitstoot en ongelukken.

Belast producten die van buiten de EU komen ook zwaarder zodat het aantrekkelijker is om binnen de EU te kopen.

Vliegen mag wat mij betreft ook een heel stuk duurder worden dan voor 30 euro naar Valencia of Londen. Dat slaat eigenlijk gewoon nergens op en de luchtvaart is een grote vervuiler.

Zorg ook dat gezond en eerlijk voedsel goedkoper wordt en voor iedereen toegankelijk. Stimuleer het gezonde boeren daarin.

Vwb de overbevolking zou ik de kinderbijslag en bijbehorende toeslagen wel willen afschaffen. Op die manier is het veel minder aantrekkelijk om te kiezen voor een groter gezin.

Probleem is alleen dat dit allemaal wereldwijd ingevoerd zou moeten worden omdat we te maken hebben met een wereldgroot probleem en niet alleen binnen Nederland.
Alle reacties Link kopieren Quote
overbevolking is nog maar "even" een probleem, over een jaar of 30 krimpt de wereldbevolking.
Laten we vooral naar de lange termijn kijken

en juist stikstof is wel een NL-probleem, omdat we in ons landje te veel uitstoot hebben. In Duitslans is het al veel minder een probleem. Dus we zullen hier echt (sorry Kerrelajn) van de boeren af moeten.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
27-06-2022 16:51
Op dit moment sta ik er dubbel in qua stikstof beleid. Ja het moet allemaal beter en schoner echter is het in mijn ogen een verplaatsing van het probleem naar andere delen in de wereld want vlees eten is nu eenmaal wat mensen doen en die gewoonte krijg je er ook niet zomaar uit.

Dat gaat vrij makkelijk hoor. Maar als je geen zin hebt om te stoppen met vlees eten is niks doen ook prima, dan zorgen de omstandigheden vanzelf dat er geen eten meer is en dan is het probleem ook opgelost.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik merk dat ik enerzijds me wel wil inzetten om hier beter op te letten, echter merk ik ook dat dat heel lastig is.

Mijn huis is energieneutraal, dus dat is al een grote plus.
Ik probeer mijn douchemomenten in te korten
Ik scheidt mijn afval
Mijn volgende auto gaat een elektrische worden (besteld, zit nu nog einde lease huidige auto).

Echter zijn dit redelijke basiszaken, en ik merk ook dat dit voor mij het maximum is wat ik wil doen.

Ik zal bijvoorbeeld vlees nooit opgeven.
Daarnaast ga ik 1x per jaar op vakantie, dan ga ik toch echt vliegen.

Omtrent de stikstof snap ik dat er wat moet gebeuren, echter vind ik zoals het nu gaat het niet echt eerlijk. Ze zouden het als totaalpakket moeten doorvoeren incl. grote vervuilers in de industrie en lucht/scheepvaart. Nu pakken ze een enkel segment en dat is gewoon niet fair.
Alle reacties Link kopieren Quote
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-06-2022 20:46
Reden: Ongepast taalgebruik
0.00% gewijzigd
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
27-06-2022 17:10
Iedereen die weigert vlees op te geven afschieten, 600 vliegen in één klap :jump:
Nounou wat zijn we weer aardig, smaakte je hummus niet vandaag?
Alle reacties Link kopieren Quote
Adam_020 schreef:
27-06-2022 17:13
Nounou wat zijn we weer aardig, smaakte je hummus niet vandaag?


Ziehier probleem één, direct van alle vervelende forummers af.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu de boeren en wat komt er straks? De tuinders die veel energie nodig hebben?
Eens met het stopzetten van de kinderbijslag en de hele teut aan toeslagen, misschien stoppen mensen dan met het nemen/ krijgen van hordes kinderen. We kunnen daar geen 30 jaar mee wachten.
Een vliegticket is nu soms heel goedkoop maar maak dat naar mijn idee niet al te vreselijk duur zodat Henk en Ingrid van 3 hoog achter ook nog op vakantie naar de zon kunnen.
Meer betalen voor producten buiten de EU vind ik een prima idee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me veel meer zorgen om verpakkingsmaterialen.
Ik ken mensen die in Peru wonen. Daar werd het afval altijd gewoon in de rivier gemikt. Dan aten de vissen het op, of verging het.
Plastic, metaal en grote hoeveelheden karton vergaat natuurlijk niet, en de rivieren slibben dicht.
En dit is maar een voorbeeld. Breek me de bek niet open over de kledingindustrie waar de ‘milieubewuste’ afvalscheiders hier nog gretig en overdadig van afnemen.

Er valt echt wel veel te doen of te veranderen, maar ik denk/verwacht dat er eerst nog veel meer kapot en dood moet voor dat gaat gebeuren.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
27-06-2022 17:14
Ziehier probleem één, direct van alle vervelende forummers af.
:bye:

Maarre om nu even serieus de discussie aan te zwengelen; Waarom zo'n directe agressieve toon door te stellen dat wij die vlees niet op willen geven "Afgeschoten" moeten worden?

Ik schrijf nergens dat ik niet wil minderen met mijn vleesconsumptie, want daar zou ik best voor openstaan. Echter vind ik vlees gewoon erg lekker en zou ik dat nooit opgeven. Dat mag toch?

Anderzijds steek ik 30k+ in mijn woning om hem energieneutraal te maken. Zo heb ik mijn steentje o.a. bijgedragen.

Uit andere topics had ik al vernomen dat jij volgens mij veganistisch bent, en dat is je goed recht. Echter is het toch ook mijn recht om gewoon mijn stukje vlees te willen eten? Om dan te stellen dat ik afgeschoten moet worden vind ik dan wel een brug te ver.
Adam_020 schreef:
27-06-2022 17:21
:bye:

Maarre om nu even serieus de discussie aan te zwengelen; Waarom zo'n directe agressieve toon door te stellen dat wij die vlees niet op willen geven "Afgeschoten" moeten worden?

Ik schrijf nergens dat ik niet wil minderen met mijn vleesconsumptie, want daar zou ik best voor openstaan. Echter vind ik vlees gewoon erg lekker en zou ik dat nooit opgeven. Dat mag toch?

Anderzijds steek ik 30k+ in mijn woning om hem energieneutraal te maken. Zo heb ik mijn steentje o.a. bijgedragen.

Uit andere topics had ik al vernomen dat jij volgens mij veganistisch bent, en dat is je goed recht. Echter is het toch ook mijn recht om gewoon mijn stukje vlees te willen eten? Om dan te stellen dat ik afgeschoten moet worden vind ik dan wel een brug te ver.
Bij de zinsnede 'mijn stukje vlees' ben ik al klaar. Vlees is geen Recht of zo, als het niet meer gaat dan gaat het niet meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat raar dat je één zinnetje met ' :jump: ' ziet als een directe agressieve toon.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
En nee, vlees is geen persoonlijke keuze, zodra er slachtoffers vallen doorn jouw acties buiten jezelf om is iets geen persoonlijke keuze. Maar daar gaat dit topic verder niet om, dus :bye:

En nee, ik zou niet daadwerkelijk mensen afschieten, mocht je dat om één of andere vreemde reden niet begrijpen. Ik ben namelijk werkelijk waar een schátje.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
27-06-2022 17:26
Bij de zinsnede 'mijn stukje vlees' ben ik al klaar. Vlees is geen Recht of zo, als het niet meer gaat dan gaat het niet meer.
Precies! Net zoals vliegen geen 'recht' is.
Janiva schreef:
27-06-2022 17:31
Precies! Net zoals vliegen geen 'recht' is.
Ook zoiets ja, dat malle pretgevlieg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Adam_020 schreef:
27-06-2022 17:07
Ik merk dat ik enerzijds me wel wil inzetten om hier beter op te letten, echter merk ik ook dat dat heel lastig is.

Mijn huis is energieneutraal, dus dat is al een grote plus.
Ik probeer mijn douchemomenten in te korten
Ik scheidt mijn afval
Mijn volgende auto gaat een elektrische worden (besteld, zit nu nog einde lease huidige auto).

Echter zijn dit redelijke basiszaken, en ik merk ook dat dit voor mij het maximum is wat ik wil doen.

Ik zal bijvoorbeeld vlees nooit opgeven.
Daarnaast ga ik 1x per jaar op vakantie, dan ga ik toch echt vliegen.

Omtrent de stikstof snap ik dat er wat moet gebeuren, echter vind ik zoals het nu gaat het niet echt eerlijk. Ze zouden het als totaalpakket moeten doorvoeren incl. grote vervuilers in de industrie en lucht/scheepvaart. Nu pakken ze een enkel segment en dat is gewoon niet fair.
Dit raakt wel de kern van het probleem. Wat korter douchen en elektrisch rijden is ruimschoots onvoldoende. Zo hebben we allemaal ons keuzemenu. De een koopt veel tweedehands, de ander vliegt nooit. Daar gaan we het klimaat alleen niet mee redden. Het moet allemaal. Niet vaker vliegen dan eens per tien jaar. Fietsen/trein in plaats van autorijden. 1x per week vlees. Geen frutsels bij de Action.

Tegelijkertijd is het oneerlijk om de verantwoordelijkheid alleen bij de burger te leggen. Wij kunnen de transitie niet organiseren. De overheid moet leidend zijn. Teveel mensen kunnen nu gewoon niet zonder auto. Ik eet ook veel te veel vlees. Maar stem dan in ieder geval op een partij die dit wel doen. En ga niet met je dikke trekker de verandering tegenhouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
27-06-2022 17:42
Ook zoiets ja, dat malle pretgevlieg.
Kun je wel stellen ja, pretgevlieg. Ik weet nog 2020/21 hoe leeg de vliegtuigen waren. Omdat niemand mocht vliegen alleen de beroepen die er echt iets toe doen. Nou dat zijn er niet veel dus, wel is het zo dat boeren toen ook hadden mogen vliegen, want voedselvoorziening was ook belangrijk.
TAFKAZ (the artist formerly known as Zeefietser1)
Alle reacties Link kopieren Quote
Janiva schreef:
27-06-2022 17:31
Precies! Net zoals vliegen geen 'recht' is.
Precies! En sojabonen , noten en quinoa en biologische producten ook niet, evenals groenten en fruit die geimporteerd worden. Weet je hoeveel het kost aan grondstoffen als iedereen dat zo maar zou eten??
Alle reacties Link kopieren Quote
Mielimburg schreef:
27-06-2022 18:23
Precies! En sojabonen , noten en quinoa en biologische producten ook niet, evenals groenten en fruit die geimporteerd worden. Weet je hoeveel het kost aan grondstoffen als iedereen dat zo maar zou eten??
Wat probeer je te zeggen?
Alle reacties Link kopieren Quote
lilalinda schreef:
27-06-2022 18:28
Wat probeer je te zeggen?
Dat ik schrok van hoe eeg soja bijvoorbeeld is: https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... zamer.html
Alle reacties Link kopieren Quote
Mielimburg schreef:
27-06-2022 18:29
Dat ik schrok van hoe eeg soja bijvoorbeeld is: https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... zamer.html
Maar ook daar is de conclusie dat minder vlees een goede oplossing is
Alle reacties Link kopieren Quote
lilalinda schreef:
27-06-2022 18:32
Maar ook daar is de conclusie dat minder vlees een goede oplossing is
Zolang je geen soja eet. En er staat in dat beperkt vlees eten goed is, vanwege het feit dat dieren afval opeten en mest produceren. Het beste is binnenlandse producten eten. Maar het allerbeste is veeeeeel minder mensen. Boerenland onteigenen om daarmee (stikstof) ruimte te creeeeren voor nog meer huizen en nog meer mensen, is niet de oplossing.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mielimburg schreef:
27-06-2022 18:29
Dat ik schrok van hoe eeg soja bijvoorbeeld is: https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... zamer.html

Soja is erg als je het aan dieren voert. Als je er van zou willen leven, is er maar een fractie nodig van wat er nu nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
lilalinda schreef:
27-06-2022 16:53
overbevolking is nog maar "even" een probleem, over een jaar of 30 krimpt de wereldbevolking.
Laten we vooral naar de lange termijn kijken

en juist stikstof is wel een NL-probleem, omdat we in ons landje te veel uitstoot hebben. In Duitslans is het al veel minder een probleem. Dus we zullen hier echt (sorry Kerrelajn) van de boeren af moeten.
Waar haal je die krimp over 30 jaar vandaan?

Al net zo stellig als dat we van de boeren af zouden moeten. Hoezo? Laten we de boeren vooral helpen te verduurzamen, gezonder te boeren. Het is grotendeels onze overheid die het de boeren door de jaren heen onmogelijk heeft gemaakt met alle regels, die zelf megastallen e.d. gefaciliteerd heeft door de regeldrang; laat diezelfde overheid de boeren dan nu vooral helpen, in plaats van ze als grote boosdoeners aan te wijzen. Laten we bijvoorbeeld eens wat doen aan al die export: onze boeren produceren veel meer dan wij gebruiken. Waarom moeten wij boeren huisvesten die Duitsers (of wie dan ook) van vlees of melk voorzien? Iets met lusten en lasten.

Doe iets aan (tegen) megastallen, plofkippen, gifspuiterij etc. door te faciliteren, niet door een beroepsgroep als boeman aan te wijzen.

Investeren in je eigen broek ophouden, meer zelfvoorzienend zijn als land, zodat je niet afhankelijk bent van bijvoorbeeld Rusland voor het gas. Dat betekent dus ook investeren in duurzame energie, minder plastic, en gezond verstand. Want waarom moet je iets als Roundup nog jarenlang toestaan als bekend is dat het slecht is voor in elk geval de bijen? Al jarenlang staat vast dat dat vanaf 2024 niet meer gebruikt mag worden, wat dus betekent dat je het jarenlang een goed idee vindt om het nog wél te laten gebruiken. Onbegrijpelijk.

Dat gezonde verstand vind ik wel echt een ding! Zo vind ik het onbegrijpelijk dat er hele velden volgegooid worden met zonnepanelen, terwijl er ontzéttend veel daken onbenut zijn. Onze grond is al schaars, wie verzint het om ze dan vol te leggen met panelen?!? :frusty:

En zo kan ik nog wel even doorgaan… zal even terug in mijn hok gaan nu :proud:

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven