Mag minister gemeente dwingen islam. school toe te staan?

18-07-2019 12:08 310 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik keek naar het journaal en luisterde naar de gemeente die goede redenen noemden om een islamitische school niet toe te staan in hun gemeente, en toch dwingt de minister hen om die wel toe te staan. De gemeente word buiten spel gezet en de minister gaat tekenen namens de gemeente. Wel vrijheid voor geloofsuiting, maar de gemeente heeft hier geen vrijheid in.

Ik vind dit niet correct. Kan dit zomaar?


Verzet lokale politiek Westland tegen islamitische school https://www.telegraaf.nl/t/1232504976/ via @telegraaf

Verzet lokale politiek Westland tegen islamitische school

Door Wierd Duk
Updated Gisteren, 07:26
16 jul. 2019 in BINNENLAND

NAALDWIJK - De soap in de gemeente Westland rond de komst van een islamitische basisschool kent geen einde. De gemeenteraad kondigde dinsdag aan in beroep te gaan tegen het besluit van minister Slob om de komst van de school af te dwingen. Die beslissing neemt Slob naar verwachting woensdag.

[foto]

De lokale partijen LPF Westland, GemeenteBelang Westland en Westland Verstandig, die samen een meerderheid vormen in de gemeenteraad, blijven zich met hand en tand verzetten tegen de komst van de islamitische basisschool. Zij keren zich daarmee tegen een uitspraak van de Raad van State en tegen onderwijsminister Arie Slob (ChristenUnie).

Slob zal woensdag de gemeenteraad buiten spel zetten door alsnog groen licht te geven voor de school. De gemeenteraad kondigde alvast aan tegen dit besluit in beroep te zullen gaan bij de Raad van State.

Een dergelijke gang van zaken is in Nederland hoogst ongebruikelijk.

Het initiatief voor de school komt van Scholenvereniging Yunus Emre. Deze stichting beheert in Den Haag al vier scholen op islamitische grondslag en er zijn plannen voor een school in Zoetermeer.


[video]

Bemoeilijkt integratie

Volgens de tegenstribbelende partijen is er in het Westland geen behoefte aan islamitisch onderwijs. Dit type scholen zou bovendien de integratie van moslimjongeren bemoeilijken.

Ook minister Slob zag aanvankelijk weinig in de plannen van Yunus Emre omdat er onvoldoende belangstelling voor zo’n school zou bestaan. Maar de initiatiefnemers gingen in beroep en in april werd de minister door de Raad van State opgedragen om de oprichting van de school toch te bekostigen. Tevens gaf de Raad te kennen dat de gemeente Westland de school moet opnemen in het Plan van Scholen.

De minister kan niet anders dan het besluit van de Raad van State, het hoogste bestuursorgaan, te respecteren. Hij gaf de gemeenteraad van Westland een week om op andere gedachten te komen, anders zou hij ingrijpen met een maatregel. Tijdens een raadsvergadering op dinsdag bleek dat de drie afwijzende partijen niet van plan zijn om van hun lijn af te wijken.

Slob maakt nu gebruik van een zogeheten ’indeplaatsstelling’: de minister neemt een besluit namens de gemeenteraad en hij zal zelf het gemeentelijke scholenplan ondertekenen. Dit is in Nederland een unicum.

Volgens fractievoorzitter Peter Duijsens van Westland Verstandig is de lokale schoolstrijd nog niet voorbij. ,,De minister kan wel vinden dat die school er moet komen, maar de gemeente gaat over de locaties. En geschikte plekken zijn er hier in Naaldwijk maar weinig. Dat kan dus nog best lastig worden.”
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
24-07-2019 11:16
Op het moment dat iemand zijn of haar normen en waarden uit een boek haalt, mag je er vanuit gaan dat 'niet liegen' tot die normen en waarden behoort.

Dat betekent niet dat iedereen altijd eerlijk is, maar het uitgangspunt zou toch echt 'niet liegen' moeten zijn.

Binnen de islam is liegen in gevallen gewoon toegestaan. Maar praat dat gerust goed door te stellen dat niemand altijd eerlijk is.
Niet liegen lijkt mij inderdaad het uitgangspunt.
Dat daarbij wat (begrijpelijke) uitzonderingen genoemd worden doet daar geen afbreuk aan.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
24-07-2019 15:11
Daaronder staat het antwoord op de vraag. Als je dat antwoord leest dan begrijp je precies waarom ons, naïeve westerlingen, telkens weer een rad voor ogen wordt gedraaid. Jammer dat zelfs rechters daarin mee gaan en daardoor een celstraf voor Malek F. de kelendoorsnijder van tafel vegen. Ik heb het op het forum al vaker gezegd: we graven hier ons eigen graf.
Doel je hier op?
Liegen behoort tot een beschamende eigenschap en tot een verwerpelijke gedragsnorm. Het liegen is niet gepast, zowel in ernstige zaken als bij het maken van grappen. Men wordt hier niet uitgezonderd van het liegen, behalve als dit nodig is om een overwegend Islamitisch belang te verkrijgen dat niet verkregen kan worden met het spreken van de waarheid. Tevens is het toegestaan om te liegen als men een groter verderf kan voorkomen dat niet te voorkomen is met het spreken van de waarheid. Als het mogelijk is om liegen te vervangen met het spreken van de waarheid om zo een belang te verkrijgen of een ongunstigheid te verdrijven, dan is het niet toegestaan om te liegen.
Dit stukje, een samenvatting van de erop volgende overleveringen, is slecht geschreven en onduidelijk daardoor.

Ik heb me dus meer geconcentreerd op de bronnen zelf.
Aboe Bakr zei: “O, mensen! Pas op voor liegen. Liegen verzet zich namelijk tegen het geloof (al-Imaan).”

(Ahmed en al-Albaani, boekdeel 5, blz.414)

Ibn Mascoed zei: “Het is niet gepast om te liegen zowel in serieuze zaken als in grappen.” Vervolgens reciteerde Ibn Mascoed het volgende vers (interpretatie van de betekenis):

“…vrees Allah en wees met de waarachtigen.”

(Soerat at-Tawbah: 119)

Oem Kalthoem bintoe cOeqbah verhaalt dat zij de Profeet (vrede zij met hem) heeft horen zeggen: “Hij is geen leugenaar die twee mensen met elkaar verzoent door iets goeds te vertellen of het goede probeert voort te brengen.”

(Moeslim)

Ibn Shihaab zei: “Ik heb geen enkele uitzondering gehoord die het liegen toestaat, behalve in drie gevallen: Ten tijde van oorlog, het verzoenen tussen de mensen en het spreken van een man tegen zijn vrouw om haar te behagen en het spreken van de vrouw tegen haar man om hem te behagen1.”

Oem Kalthoem bintoe cOeqbah zei: “Ik hoorde de Profeet (vrede zij met hem) nooit een uitzondering maken voor het liegen, behalve in drie gevallen: Een man die een uitspraak doet om mensen met elkaar te verzoenen, een man die een uitspraak doet ten tijde van oorlog en een man die tot zijn vrouw spreekt om haar te behagen.”

Uit het laatste stukje blijkt hun hun salafistische bekeringsdrift.
De moslims – voornamelijk de moslims die leven in een ongelovige maatschappij – dienen zorgvuldig om te gaan met het spreken van de waarheid. Tevens dienen zij het liegen tegen de ongelovigen te vermijden, meer dan dat zij zorgvuldig zouden zijn met het spreken van de waarheid tegen de gelovigen.

Het spreken van de waarheid en het vastklampen aan de leerstellingen van het geloof, zijn in feite praktische uitnodigingen (Dacwah) voor niet-moslims. Men laat hiermee zien dat dit geloof getuigt van eerbare en goede gedragsnormen. Wellicht zullen door deze uitnodiger sommigen de Islam binnentreden. Als de moslim echter gezien wordt als leugenaar, bedrieger of iets anders dat te maken heeft met verwerpelijke eigenschappen tegenover een niet-moslim, dan kan dit een aanleiding zijn dat hij de Islam zal ontlopen en dat zijn familie deze religie zal haten.
quiaquia wijzigde dit bericht op 24-07-2019 15:29
0.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quiaquia schreef:
24-07-2019 15:18
Niet liegen lijkt mij inderdaad het uitgangspunt.
Dat daarbij wat (begrijpelijke) uitzonderingen genoemd worden doet daar geen afbreuk aan.
Je vind het begrijpelijk dat een moslim nooit vriendschap of liefde mag voelen voor een niet-moslim, maar wel mag doen alsof zolang dat beter uitkomt?

Dan hoop ik maar dat jouw islamitische vrienden de koran precies zo interpreteren als jij.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
24-07-2019 15:29
Je vind het begrijpelijk dat een moslim nooit vriendschap of liefde mag voelen voor een niet-moslim, maar wel mag doen alsof zolang dat beter uitkomt?

Dan hoop ik maar dat jouw islamitische vrienden de koran precies zo interpreteren als jij.
Dat is de uitleg van een bepaalde geleerde.
Alle reacties Link kopieren
quiaquia schreef:
24-07-2019 15:30
Dat is de uitleg van een bepaalde geleerde.
En geleerden hebben niet zoveel te vertellen binnen de islam?

Laat ik het anders zeggen. Als een islamitische school de uitleg van die geleerde gebruikt om de Koran te duiden, dan valt dat gewoon onder de vrijheid van religie. Hoi Haga.

Maar voor ouders die hun kinderen op een islamitische school doen, omdat ze anders teveel in aanraking komen met andere religies en culturen, zal dat vast geen dealbreaker zijn.
Alle reacties Link kopieren
quiaquia schreef:
24-07-2019 15:28
Doel je hier op?



Dit stukje, een samenvatting van de erop volgende overleveringen, is slecht geschreven en onduidelijk daardoor.

Ik heb me dus meer geconcentreerd op de bronnen zelf.




Uit het laatste stukje blijkt hun hun salafistische bekeringsdrift.
Veel moslims hebben dus een andere interpretatie van de koran dan jij. Het maakt namelijk niet zoveel uit hoe jij en ik de koran lezen, want in de moskeeën staan imams en predikers met een andere uitleg die helaas door veel gelovigen als zoete koek wordt geslikt. Voorbeelden van die preken zijn volop op het internet te vinden en dat de inhoud niet in een westerse samenleving past, is wel duidelijk.

Ik begrijp die felle verdediging van de islam door “ongelovige” Nederlanders niet. Zeker niet als dat ook nog eens een christelijke partij als bijvoorbeeld de CU is. (De SGP heeft overigens een heel andere opvatting.) Christenen zijn wereldwijd de meest vervolgde aanhangers van een religie. De islamitische Syriërs die hier nu aankloppen voor asiel hebben in Syrië vaak meegewerkt aan het verjagen van hun christelijke landgenoten. Er was namelijk bijna geen christen meer over in dat land.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
24-07-2019 17:16
Veel moslims hebben dus een andere interpretatie van de koran dan jij. Het maakt namelijk niet zoveel uit hoe jij en ik de koran lezen, want in de moskeeën staan imams en predikers met een andere uitleg die helaas door veel gelovigen als zoete koek wordt geslikt. Voorbeelden van die preken zijn volop op het internet te vinden en dat de inhoud niet in een westerse samenleving past, is wel duidelijk.

Ik begrijp die felle verdediging van de islam door “ongelovige” Nederlanders niet. Zeker niet als dat ook nog eens een christelijke partij als bijvoorbeeld de CU is. (De SGP heeft overigens een heel andere opvatting.) Christenen zijn wereldwijd de meest vervolgde aanhangers van een religie. De islamitische Syriërs die hier nu aankloppen voor asiel hebben in Syrië vaak meegewerkt aan het verjagen van hun christelijke landgenoten. Er was namelijk bijna geen christen meer over in dat land.
Ik doe niet aan koranuitleg. Dat laat ik aan moslims over.
Maar in dit geval stonden de bronnen van waaruit de vraag werd beantwoord (overigens geen koranteksten), er gewoon bij en zijn zij makkelijk te duiden.
Volgens mij lees jij verkeerd waardoor je een foute conclusie trekt.
Daar ga ik tegenin. Vanuit jouw standpunt is dat dan verdedigen van de islam. Ik zie het meer als opkomen voor ''de waarheid''.
Waarbij ik niet bedoel dat ik de islam als waarheid zie, het ging me om dit stukje tekst.
Alle reacties Link kopieren
quiaquia schreef:
24-07-2019 22:51
Ik doe niet aan koranuitleg. Dat laat ik aan moslims over.
Maar in dit geval stonden de bronnen van waaruit de vraag werd beantwoord (overigens geen koranteksten), er gewoon bij en zijn zij makkelijk te duiden.
Volgens mij lees jij verkeerd waardoor je een foute conclusie trekt.
Daar ga ik tegenin. Vanuit jouw standpunt is dat dan verdedigen van de islam. Ik zie het meer als opkomen voor ''de waarheid''.
Waarbij ik niet bedoel dat ik de islam als waarheid zie, het ging me om dit stukje tekst.
Het antwoord op de eerste vraag in het stuk van de link die ik plaatste geeft juist precies weer waarom moskeebesturen en imams liegen over welke boodschap er in hun moskee wordt uitgedragen (en ik vrees dat op veel moslimscholen precies hetzelfde gebeurt). Er zijn genoeg voorbeelden daarvan voorhanden, zoals gefilmde (haat)preken in die moskeeën die online staan.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
24-07-2019 23:39
Het antwoord op de eerste vraag in het stuk van de link die ik plaatste geeft juist precies weer waarom moskeebesturen en imams liegen over welke boodschap er in hun moskee wordt uitgedragen (en ik vrees dat op veel moslimscholen precies hetzelfde gebeurt). Er zijn genoeg voorbeelden daarvan voorhanden, zoals gefilmde (haat)preken in die moskeeën die online staan.

Eng gedoe. Ik zag ooit een filmpje van een schreeuwende imam in een islamitisch land, dat was heel dreigend richting Europa.

Men komt er meestal pas heel laat achter als iets niet oké is. Bij voorbeeld Queen Elizabeth die als klein kind de Hitlergroet deed werd op latere leeftijd geconfronteerd met foto's en filmpjes (uit privé archief?) waarop dat te zien is. Zij was een klein kind en wist niet wat ze deed maar haar moeder en oom deden het ook. Maar dat was ruim vóór de 2de WO waarin de gruweldaden werden gepleegd. De queen zou die groet nu nooit meer doen.

Zo ook bijvoorbeeld de HitlerJugend. Het was toen "je-van-het" maar nu schaamt men zich daarvoor kapot als ze ooit lid zouden zijn geweest.



The Sun publiceert filmpje waarop jonge Elizabeth Hitlergroet brengt https://nos.nl/l/t/2047654 via @NOS

Britse koningin 'ontgoocheld' over publicatie van haar Hitlergroet https://www.knack.be/s/r/c/587951
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Na de onthullingen van salafistisch onderwijs, na onderzoek van Nieuwsuur en het NRC op een vijftig tal radicaal-islamitsche moskeescholen in ons land, is politiek Den Haag geschokt.

LOEP ME MAAR aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven