Mag minister gemeente dwingen islam. school toe te staan?

18-07-2019 12:08 310 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik keek naar het journaal en luisterde naar de gemeente die goede redenen noemden om een islamitische school niet toe te staan in hun gemeente, en toch dwingt de minister hen om die wel toe te staan. De gemeente word buiten spel gezet en de minister gaat tekenen namens de gemeente. Wel vrijheid voor geloofsuiting, maar de gemeente heeft hier geen vrijheid in.

Ik vind dit niet correct. Kan dit zomaar?


Verzet lokale politiek Westland tegen islamitische school https://www.telegraaf.nl/t/1232504976/ via @telegraaf

Verzet lokale politiek Westland tegen islamitische school

Door Wierd Duk
Updated Gisteren, 07:26
16 jul. 2019 in BINNENLAND

NAALDWIJK - De soap in de gemeente Westland rond de komst van een islamitische basisschool kent geen einde. De gemeenteraad kondigde dinsdag aan in beroep te gaan tegen het besluit van minister Slob om de komst van de school af te dwingen. Die beslissing neemt Slob naar verwachting woensdag.

[foto]

De lokale partijen LPF Westland, GemeenteBelang Westland en Westland Verstandig, die samen een meerderheid vormen in de gemeenteraad, blijven zich met hand en tand verzetten tegen de komst van de islamitische basisschool. Zij keren zich daarmee tegen een uitspraak van de Raad van State en tegen onderwijsminister Arie Slob (ChristenUnie).

Slob zal woensdag de gemeenteraad buiten spel zetten door alsnog groen licht te geven voor de school. De gemeenteraad kondigde alvast aan tegen dit besluit in beroep te zullen gaan bij de Raad van State.

Een dergelijke gang van zaken is in Nederland hoogst ongebruikelijk.

Het initiatief voor de school komt van Scholenvereniging Yunus Emre. Deze stichting beheert in Den Haag al vier scholen op islamitische grondslag en er zijn plannen voor een school in Zoetermeer.


[video]

Bemoeilijkt integratie

Volgens de tegenstribbelende partijen is er in het Westland geen behoefte aan islamitisch onderwijs. Dit type scholen zou bovendien de integratie van moslimjongeren bemoeilijken.

Ook minister Slob zag aanvankelijk weinig in de plannen van Yunus Emre omdat er onvoldoende belangstelling voor zo’n school zou bestaan. Maar de initiatiefnemers gingen in beroep en in april werd de minister door de Raad van State opgedragen om de oprichting van de school toch te bekostigen. Tevens gaf de Raad te kennen dat de gemeente Westland de school moet opnemen in het Plan van Scholen.

De minister kan niet anders dan het besluit van de Raad van State, het hoogste bestuursorgaan, te respecteren. Hij gaf de gemeenteraad van Westland een week om op andere gedachten te komen, anders zou hij ingrijpen met een maatregel. Tijdens een raadsvergadering op dinsdag bleek dat de drie afwijzende partijen niet van plan zijn om van hun lijn af te wijken.

Slob maakt nu gebruik van een zogeheten ’indeplaatsstelling’: de minister neemt een besluit namens de gemeenteraad en hij zal zelf het gemeentelijke scholenplan ondertekenen. Dit is in Nederland een unicum.

Volgens fractievoorzitter Peter Duijsens van Westland Verstandig is de lokale schoolstrijd nog niet voorbij. ,,De minister kan wel vinden dat die school er moet komen, maar de gemeente gaat over de locaties. En geschikte plekken zijn er hier in Naaldwijk maar weinig. Dat kan dus nog best lastig worden.”
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
18-07-2019 13:54
Juist en God dank dat Fizz hier niet aan de macht is. Oh oh, wat zou het leefbaar zijn :facepalm:
Wat is het voordeel van het isoleren van kinderen met een moslim-achtergrond en ze apart te houden van kinderen met een andere religieuze of niet-religieuze achtergrond?
Alle reacties Link kopieren
Bijzondere scholen zullen altijd blijven bestaan, maar omdat het islam is wordt iedereen weer wild
Alle reacties Link kopieren
Marie-Antoinettexx schreef:
18-07-2019 15:02
Bijzondere scholen zullen altijd blijven bestaan, maar omdat het islam is wordt iedereen weer wild
Dus al die ophef over bijvoorbeeld het Haga komt alleen omdat het over de islam gaat? Denk jij dat echt?
Fizz schreef:
18-07-2019 15:12
Dus al die ophef over bijvoorbeeld het Haga komt alleen omdat het over de islam gaat? Denk jij dat echt?
Ik denk wel dat er een vergrootglas light op alles wat afwijkt en niet 'eigen' is. Als een stel gristelijke Urkers een islamitisch gezin bedreigt, hoor je daar weinig meer over, maar andersom moeten meteen ALLE islamitische scholen sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
18-07-2019 13:30
Alle berichten met wantoestanden op islamitische scholen zijn helemaal aan je voorbij gegaan? Denk je dat kinderen die op moslimscholen zitten, in moslimwijken wonen en vrijwel geen contact hebben met kinderen (met een westerse achtergrond) buiten hun groep opgroeien tot volwassenen die goed geïntegreerd in onze westerse samenleving kunnen meedoen?

Onder welke steen leef jij?
Lees je weleens kranten en kijk je wel eens naar actualiteitenprogramma’s?

Dit.

Moskeeën in Nederland worden gefinancierd vanuit het buitenland. De Nederlandse overheid kan er de vinger niet opleggen.

Ik denk dat er veel meer "financiële invloed" komt vanuit het buitenland.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
18-07-2019 12:24
Loop niet zo te jammeren...
:-|
Marigold1986 schreef:
18-07-2019 13:34
Je krijgt je zin tóch niet. En dat heeft zijn redenen...
Nogmaals, stop met jammeren...
:facepalm: Fizz is niet diegene die jammert.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
18-07-2019 12:36
Onze democratie is helaas niet ingesteld op de aanwezigheid van een zeer dominante religieuze ideologie in Nederland. Een ideologie met normen en waarden die haaks op onze westerse normen en waarden staan. Erger nog, onze democratie wordt door de aanhangers van die ideologie misbruikt. Daarom is het hoog tijd om onze wetgeving daarop aan te passen.

Als het nog kan.
LOEP ME MAAR aub.
Fizz schreef:
18-07-2019 14:46
Wat is het voordeel van het isoleren van kinderen met een moslim-achtergrond en ze apart te houden van kinderen met een andere religieuze of niet-religieuze achtergrond?
Off topic.
Er was een vraag, die vraag is beantwoord.
Alle reacties Link kopieren
swannie12 schreef:
18-07-2019 12:43
De godsdienstvrijheid afschaffen.
Alleen nog openbaar onderwijs financieren.

Inderdaad.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
18-07-2019 13:00
Nee, je snapt het niet. Wie houdt die wetswijziging tegen? De christenen.

De christenen weer. :sarcastic: Hoe kom je daarbij?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
18-07-2019 13:13
Slob is ook helemaal de verkeerde man op die positie. De CU met die paar zetels gijzelt nu zo’n beetje het kabinet.

Ik vraag mij af in hoeverre die christelijke scholen benadeeld zullen worden door nieuwe wetgeving. Om mij heen zie ik alleen maar christelijke scholen verdwijnen of fuseren en ik heb nog niet meegemaakt dat er een nieuwe christelijke school is gesticht. De nieuwe islamitische scholen schieten echter als paddestoelen uit de grond, dus daar is zeker winst te behalen.

Bestaande bijzondere scholen kunnen blijven bestaan, tenzij er sprake is van zaken die tegen de wet zijn. De onderwijsinspectie zou moeten beginnen met onaangekondigde inspecties en scholen die de inspecteurs de toegang weigeren moeten gesloten worden.

Eens.

ps.En kleine scholen worden gesloten uit bezuinigingen en moeten fuseren. Straks alleen nog islamitische basisscholen waar westerse kinderen naar toe moeten?
missie_m wijzigde dit bericht op 18-07-2019 15:57
Reden: ps toegevoegd
8.61% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
CommonSense schreef:
18-07-2019 15:40
Ik denk wel dat er een vergrootglas light op alles wat afwijkt en niet 'eigen' is. Als een stel gristelijke Urkers een islamitisch gezin bedreigt, hoor je daar weinig meer over, maar andersom moeten meteen ALLE islamitische scholen sluiten.
Over hoeveel Urkers heb je het dan bij wat ook nog eens een eenmalig incident is en hoe staat dat aantal in verhouding tot overlastgevende en criminele Marokkaanse jongeren die bij tal van zaken betrokken zijn.

Over de Urkers stonden de kranten bol, maar hoe lang wil je over een eenmalig incident blijven schrijven? Helaas komen andere bevolkingsgroepen dagelijks in het nieuws met drugscriminaliteit, steekpartijen, overvallen, ramkraken, zwembadoverlast, aanrandingen, intimidatie enz. Daar heb je niet eens een vergrootglas bij nodig, want je struikelt iedere dag weer over de “incidenten”.

Als je crimineel, onaangepast en overlastgevend gedrag alleen maar als afwijkend beschouwd, dan ben je aan het downplayen. Het is namelijk niet alleen afwijkend, maar ook hoogst onwenselijk gedrag.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
18-07-2019 15:55
Eens
Lekker makkelijk om mee eens te zijn. Beetje jammer dat je negeert dat dit nu al gebeurt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
missie_m schreef:
18-07-2019 15:54
De christenen weer. :sarcastic: Hoe kom je daarbij?
Dat heeft iedereen hier de afgelopen dertig posts al uitgelegd missie.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
18-07-2019 15:57
Lekker makkelijk om mee eens te zijn. Beetje jammer dat je negeert dat dit nu al gebeurt.

Dat is me niet ontgaan. Vandaar mijn zorgen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
18-07-2019 15:49
Off topic.
Er was een vraag, die vraag is beantwoord.
Je bedoelt het antwoord dat anders boze moslims weleens aanslagen kunnen gaan plegen, omdat er geen islamitische scholen meer mogen worden gesticht?

Dat lijkt mij dan weer des te meer reden om het stichten van nieuwe moslimscholen te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
18-07-2019 15:58
Dat heeft iedereen hier de afgelopen dertig posts al uitgelegd missie.

Ik heb nog niet alles bij gelezen.
En dat bij lezen gaat nu ook weer niet lukken. :byee:
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
18-07-2019 15:58
Dat heeft iedereen hier de afgelopen dertig posts al uitgelegd missie.
De vergelijking met Christenen gaat helemaal mank. Wanneer gaat de Tweede Wereldoorlog erbij gehaald worden?
Hahaha, kansloos dit, maar dat wisten we al. Doei!
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
18-07-2019 16:05
Hahaha, kansloos dit, maar dat wisten we al. Doei!
Dag hoor! Je argumenten voor deze discussie zijn op?

(Of was ik je voor met WOll?)
Fizz schreef:
18-07-2019 16:06
Dag hoor! Je argumenten voor deze discussie zijn op?

(Of was ik je voor met WOll?)
Je herhaalt alleen maar eindeloos hetzelfde. Moslims zijn slecht, dus moeten we onze eigen grondwet bij het grofvuil zetten en ze hun burgerrechten afpakken.
Dat is geen discussie hoor. En 'iedereen weet toch dat...' is al helemaal geen argument.
Je hebt blijkbaar niet door dat diezelfde grondwet ook jou beschermt. Tegen types als jijzelf.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
18-07-2019 16:21
Je herhaalt alleen maar eindeloos hetzelfde. Moslims zijn slecht, dus moeten we onze eigen grondwet bij het grofvuil zetten en ze hun burgerrechten afpakken.
Dat is geen discussie hoor. En 'iedereen weet toch dat...' is al helemaal geen argument.
Je hebt blijkbaar niet door dat diezelfde grondwet ook jou beschermt. Tegen types als jijzelf.
Waar heb ik geschreven dat moslims slecht zijn?

Wat insinueer jij nu met “types als jijzelf”? Bedoel je daarmee types die constateren dat het niet goed gaat met de integratie van een te grote groep moslims in onze samenleving en dat het salafisme toeneemt? Die dat ook benoemen? Het gaat helemaal niet alleen om mijn constatering, want ondertussen is het ook binnen de politiek doorgedrongen dat die zaken niet goed gaan.

Jammer dan weer dat “types als jijzelf” om maar eens in jouw bewoordingen te blijven, niet eens de feiten onder ogen willen zien. Waarom wil je de waarheid niet lezen?
Fizz schreef:
18-07-2019 17:11
Waar heb ik geschreven dat moslims slecht zijn?

Wat insinueer jij nu met “types als jijzelf”? Bedoel je daarmee types die constateren dat het niet goed gaat met de integratie van een te grote groep moslims in onze samenleving en dat het salafisme toeneemt? Die dat ook benoemen? Het gaat helemaal niet alleen om mijn constatering, want ondertussen is het ook binnen de politiek doorgedrongen dat die zaken niet goed gaan.

Jammer dan weer dat “types als jijzelf” om maar eens in jouw bewoordingen te blijven, niet eens de feiten onder ogen willen zien. Waarom wil je de waarheid niet lezen?
'De waarheid' bestaat niet.
En we hebben een grondwet om ons te beschermen tegen types die menen de waarheid in pacht te hebben, en die aan anderen willen opdringen. Of dat nu de moslims of de christenen zijn, of Fiz.

Mensen die anderen willen beroven van vrijheden die ze voor zichzelf heel normaal vinden, moeten zich eens goed achter hun oren krabben.
anoniem_317725 wijzigde dit bericht op 18-07-2019 17:19
0.05% gewijzigd
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
18-07-2019 17:17
'De waarheid' bestaat niet.
En we hebben een grondwet om ons te beschermen tegen types die menen de waarheid in pacht te hebben, en die aan anderen willen opdringen. Of dat nu de moslims of de christenen zijn, of Fiz.

Mensen die anderen willen beroven van vrijheden die ze voor zichzelf heel normaal vinden, moeten zich eens goed achter hun oren krabben.
Waar heb ik nu geschreven dat moslims slecht zijn? Dat heb ik namelijk niet geschreven, dus je excuus zou wel op zijn plaats zijn.

De situatie nu is anders dan destijds toen de wetten voor de vrijheid van onderwijs werden opgesteld. Het is helemaal niet verkeerd om wetten, zelfs als het de Grondwet is, te wijzigen als blijkt dat ze niet meer toereikend zijn. Bestaande bijzondere scholen die zich aan de regels houden, mogen blijven bestaan, maar het stichten van nieuwe religieuze scholen zou aan banden moeten worden gelegd. Uiteindelijk zal dat onze samenleving ten goede komen. Integratie houdt ook in dat we samen moeten leven en dus niet naast elkaar. Elkaar leren kennen, bevriend raken, begint al op jonge leeftijd op school. Islamitische scholen belemmeren dat proces. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de islamitische scholen waar kinderen geïndoctrineerd worden door salafistische docenten en imams.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven