Mag minister gemeente dwingen islam. school toe te staan?

18-07-2019 12:08 310 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik keek naar het journaal en luisterde naar de gemeente die goede redenen noemden om een islamitische school niet toe te staan in hun gemeente, en toch dwingt de minister hen om die wel toe te staan. De gemeente word buiten spel gezet en de minister gaat tekenen namens de gemeente. Wel vrijheid voor geloofsuiting, maar de gemeente heeft hier geen vrijheid in.

Ik vind dit niet correct. Kan dit zomaar?


Verzet lokale politiek Westland tegen islamitische school https://www.telegraaf.nl/t/1232504976/ via @telegraaf

Verzet lokale politiek Westland tegen islamitische school

Door Wierd Duk
Updated Gisteren, 07:26
16 jul. 2019 in BINNENLAND

NAALDWIJK - De soap in de gemeente Westland rond de komst van een islamitische basisschool kent geen einde. De gemeenteraad kondigde dinsdag aan in beroep te gaan tegen het besluit van minister Slob om de komst van de school af te dwingen. Die beslissing neemt Slob naar verwachting woensdag.

[foto]

De lokale partijen LPF Westland, GemeenteBelang Westland en Westland Verstandig, die samen een meerderheid vormen in de gemeenteraad, blijven zich met hand en tand verzetten tegen de komst van de islamitische basisschool. Zij keren zich daarmee tegen een uitspraak van de Raad van State en tegen onderwijsminister Arie Slob (ChristenUnie).

Slob zal woensdag de gemeenteraad buiten spel zetten door alsnog groen licht te geven voor de school. De gemeenteraad kondigde alvast aan tegen dit besluit in beroep te zullen gaan bij de Raad van State.

Een dergelijke gang van zaken is in Nederland hoogst ongebruikelijk.

Het initiatief voor de school komt van Scholenvereniging Yunus Emre. Deze stichting beheert in Den Haag al vier scholen op islamitische grondslag en er zijn plannen voor een school in Zoetermeer.


[video]

Bemoeilijkt integratie

Volgens de tegenstribbelende partijen is er in het Westland geen behoefte aan islamitisch onderwijs. Dit type scholen zou bovendien de integratie van moslimjongeren bemoeilijken.

Ook minister Slob zag aanvankelijk weinig in de plannen van Yunus Emre omdat er onvoldoende belangstelling voor zo’n school zou bestaan. Maar de initiatiefnemers gingen in beroep en in april werd de minister door de Raad van State opgedragen om de oprichting van de school toch te bekostigen. Tevens gaf de Raad te kennen dat de gemeente Westland de school moet opnemen in het Plan van Scholen.

De minister kan niet anders dan het besluit van de Raad van State, het hoogste bestuursorgaan, te respecteren. Hij gaf de gemeenteraad van Westland een week om op andere gedachten te komen, anders zou hij ingrijpen met een maatregel. Tijdens een raadsvergadering op dinsdag bleek dat de drie afwijzende partijen niet van plan zijn om van hun lijn af te wijken.

Slob maakt nu gebruik van een zogeheten ’indeplaatsstelling’: de minister neemt een besluit namens de gemeenteraad en hij zal zelf het gemeentelijke scholenplan ondertekenen. Dit is in Nederland een unicum.

Volgens fractievoorzitter Peter Duijsens van Westland Verstandig is de lokale schoolstrijd nog niet voorbij. ,,De minister kan wel vinden dat die school er moet komen, maar de gemeente gaat over de locaties. En geschikte plekken zijn er hier in Naaldwijk maar weinig. Dat kan dus nog best lastig worden.”
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
18-07-2019 17:17
'De waarheid' bestaat niet.
En we hebben een grondwet om ons te beschermen tegen types die menen de waarheid in pacht te hebben, en die aan anderen willen opdringen. Of dat nu de moslims of de christenen zijn, of Fiz.

Mensen die anderen willen beroven van vrijheden die ze voor zichzelf heel normaal vinden, moeten zich eens goed achter hun oren krabben.
Hoezo bestaat de waarheid niet? We hebben toch de beschikking over feiten waarmee je aan kunt tonen dat het misloopt met de integratie? Feiten die aantonen dat er op veel islamitische scholen zaken misgaan?

Of bedoel je dat jouw waarheid niet bestaat? Dan ben ik het direct met je eens!
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
18-07-2019 15:59
Je bedoelt het antwoord dat anders boze moslims weleens aanslagen kunnen gaan plegen, omdat er geen islamitische scholen meer mogen worden gesticht?

Dat lijkt mij dan weer des te meer reden om het stichten van nieuwe moslimscholen te voorkomen.
Je was er toen ook zo van overtuigd dat de aanslag op het terras in Münster door een moslim was gepleegd. Jammer dat je dat al binnen een uur moest terugnemen omdat het een autochtone Duitser was.
Moslims zijn mensen. Er zitten rotte appels tussen maar die heb je bij elke groep.

Samen met een paar anderen roep je hier nu al jaren dat het hel en verdoemenis is in Nederland. Ik zou zeggen kijk eens iets verder om je heen.
Nou over het algemeen zijn het toch mensen met Islamitische achtergrond die aanslagen plegen...

Maar dat terzijde er is in Nederland nu eenmaal veel vrijheid en door die vrijheid zijn moslims ook vrij om scholen te stichten.
Daar kunnen sommige mensen het niet mee eens zijn, maar zo werkt het.
Je kan niet voorkomen dat deze moslim school open gaat, maar je kan wel je onvrede uiten door te stemmen op een partij die hier kritisch tegenover staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Zwitserland. Hier zijn alleen maar openbare Scholen. Ik vind dag Nl veel te tolerant is....in Europa leven we met een christelijke grondslag. Kan je je Niete aanpassen, sorry....

Ik mag ook niet in mijn minijurk in de moskee, als Ik op vakantie ben.

En ja, nu mag het hele Viva Forum over mij heen...... Ik weiger als Ik in Nl ben te betalen aan de Kassa waar een hoofddoek zit....is niet mijn Nederland.....
JobEva schreef:
18-07-2019 18:14
Ik woon in Zwitserland. Hier zijn alleen maar openbare Scholen. Ik vind dag Nl veel te tolerant is....in Europa leven we met een christelijke grondslag. Kan je je Niete aanpassen, sorry....

Ik mag ook niet in mijn minijurk in de moskee, als Ik op vakantie ben.

En ja, nu mag het hele Viva Forum over mij heen...... Ik weiger als Ik in Nl ben te betalen aan de Kassa waar een hoofddoek zit....is niet mijn Nederland.....
En dat is het dan ook niet. Want je woont in Zwitserland. Gelukkig voor jou en gelukkig voor ons ;-)
Alle reacties Link kopieren
De grap is dat er langzaam steeds meer Mensen zo denken , Marigold!
JobEva schreef:
18-07-2019 18:55
De grap is dat er langzaam steeds meer Mensen zo denken , Marigold!
Grap? Of dat er steeds meer mensen zoals jij denken...
JobEva schreef:
18-07-2019 18:14
Ik woon in Zwitserland. Hier zijn alleen maar openbare Scholen. Ik vind dag Nl veel te tolerant is....in Europa leven we met een christelijke grondslag. Kan je je Niete aanpassen, sorry....

Ik mag ook niet in mijn minijurk in de moskee, als Ik op vakantie ben.

En ja, nu mag het hele Viva Forum over mij heen...... Ik weiger als Ik in Nl ben te betalen aan de Kassa waar een hoofddoek zit....is niet mijn Nederland.....
De vraag was of de minister...och laat maar, men wil gewoon bashen, snap dat toch Kadanz! :)


Mini-jurk in een moskee v.s. een islamitische school.
Fantastisch argument.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 18-07-2019 19:09
6.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
18-07-2019 17:39
Je was er toen ook zo van overtuigd dat de aanslag op het terras in Münster door een moslim was gepleegd. Jammer dat je dat al binnen een uur moest terugnemen omdat het een autochtone Duitser was.
Moslims zijn mensen. Er zitten rotte appels tussen maar die heb je bij elke groep.

Samen met een paar anderen roep je hier nu al jaren dat het hel en verdoemenis is in Nederland. Ik zou zeggen kijk eens iets verder om je heen.
Juist omdat ik om mij heen kijk, zie ik dat het niet goed gaat.

Ik schrijf nergens dat moslims geen mensen zijn. We hebben echter wel een probleem met slechte integratie en het salafisme. Waarom is goed lezen voor sommige forummers toch zo moeilijk?

Wat en hoe draagt een islamitische school, zoals bijv. het Haga waar haatpredikers komen en personeel de salafistische boodschap uitdraagt, bij aan de integratie?

Ondertussen moet de AIVD steeds meer geradicaliseerde moslims en teruggekeerde IS-gangers in de gaten houden. Het dreigingsniveau is nog steeds erg hoog. Dan kun je toch niet met droge ogen beweren dat het hier allemaal wel lekker gaat?
fizz wijzigde dit bericht op 18-07-2019 20:51
0.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
18-07-2019 19:07
De vraag was of de minister...och laat maar, men wil gewoon bashen, snap dat toch Kadanz! :)
Maar het is wel fijn dat er in dit topic eens wat meer tegengeluid is. Dus ga zo door Kadanz!
Madeliefjees schreef:
18-07-2019 12:14
Ja dat mag. Ze weigeren toch ook geen christelijke school?
Ja want die veroorzaken dezelfde problemen als moslim scholen zucht.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
18-07-2019 17:39
Je was er toen ook zo van overtuigd dat de aanslag op het terras in Münster door een moslim was gepleegd. Jammer dat je dat al binnen een uur moest terugnemen omdat het een autochtone Duitser was.
Moslims zijn mensen. Er zitten rotte appels tussen maar die heb je bij elke groep.

Samen met een paar anderen roep je hier nu al jaren dat het hel en verdoemenis is in Nederland. Ik zou zeggen kijk eens iets verder om je heen.

Ik geloof dat ze het motief van die dader nog steeds niet weten. Het was een autochtone Duitser. (even off-topic: Ook die kunnen moslim worden) Men weet nog steeds niet of er een terroristisch motief was of dat hij psychisch niet in orde was.

Als moslims mensen zijn zoals iedereen, waarom moet er dan speciaal een islamitische basisschool komen? Zodat ze zich kunnen afscheiden van anderen? De kloof word hiermee alleen maar steeds groter.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
18-07-2019 19:08
Juist omdat ik om mij heen kijk, zie ik dat het niet goed gaat.

Ik schrijf nergens dat moslims geen mensen zijn. We hebben echter wel een probleem met slechte integratie en het salafisme. Waarom is goed lezen voor sommige forummers toch zo moeilijk?

Wat en hoe draagt een islamitische school, zoals bijv. het Haga waar haatpredikers komen en personeel de salafistische boodschap uitdraagt, bij aan de integratie?

Ondertussen moet de AIVD steeds meer geradicaliseerde moslims en teruggekeerde IS-gangers in de gaten houden. Het dreigingsniveau is nog steeds erg hoog. Dan kun je toch niet met droge ogen beweren dat het hier allemaal wel lekker gaat?

Goede vragen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
18-07-2019 23:42
Goede vragen.

Goede vragen?
Het zijn retorische opmerkingen met een vraagteken erachter.
Niemand zegt bijvoorbeeld dat het lekker gaat, dus dat is een onzinopmerking.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
18-07-2019 17:32
Hoezo bestaat de waarheid niet? We hebben toch de beschikking over feiten waarmee je aan kunt tonen dat het misloopt met de integratie? Feiten die aantonen dat er op veel islamitische scholen zaken misgaan?

Of bedoel je dat jouw waarheid niet bestaat? Dan ben ik het direct met je eens!

Daarom snap ik niet dat een minister zo ver gaat dat hij de gemeente die dag 'afzet' en namens de gemeente een handtekening zet.
Zo buitensporig ongehoord dit.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
18-07-2019 17:28
Waar heb ik nu geschreven dat moslims slecht zijn? Dat heb ik namelijk niet geschreven, dus je excuus zou wel op zijn plaats zijn.

De situatie nu is anders dan destijds toen de wetten voor de vrijheid van onderwijs werden opgesteld. Het is helemaal niet verkeerd om wetten, zelfs als het de Grondwet is, te wijzigen als blijkt dat ze niet meer toereikend zijn. Bestaande bijzondere scholen die zich aan de regels houden, mogen blijven bestaan, maar het stichten van nieuwe religieuze scholen zou aan banden moeten worden gelegd. Uiteindelijk zal dat onze samenleving ten goede komen. Integratie houdt ook in dat we samen moeten leven en dus niet naast elkaar. Elkaar leren kennen, bevriend raken, begint al op jonge leeftijd op school. Islamitische scholen belemmeren dat proces. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de islamitische scholen waar kinderen geïndoctrineerd worden door salafistische docenten en imams.

Dit inderdaad.
LOEP ME MAAR aub.
Er zijn al 4 islamistische basisscholen in Den Haag. Ouders moeten nu dus hun kinderen elke dag daar naartoe brengen. Er is dus behoefte aan een islamistische school in Naaldwijk. Het lijkt mij de plicht van de overheid om aan die behoefte te voldoen dus ik begrijp het besluit wel.

En volgens mij is het ook zo dat een islamitische school juist bijdraagt aan betere prestaties. Communicatie met ouders verloopt beter etc.

Ik zie gewoon geen nadelen.
Letsgetlosttonight schreef:
19-07-2019 00:09

Ik zie gewoon geen nadelen.
Nou dan kan het gewoon doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
Letsgetlosttonight schreef:
19-07-2019 00:09
Er zijn al 4 islamistische basisscholen in Den Haag. Ouders moeten nu dus hun kinderen elke dag daar naartoe brengen. Er is dus behoefte aan een islamistische school in Naaldwijk. Het lijkt mij de plicht van de overheid om aan die behoefte te voldoen dus ik begrijp het besluit wel.

En volgens mij is het ook zo dat een islamitische school juist bijdraagt aan betere prestaties. Communicatie met ouders verloopt beter etc.

Ik zie gewoon geen nadelen.

Ouders die hun kind elke dag naar Den Haag moeten brengen en daar niet al te veel zin in hebben zien alleen maar voordelen.

Er zijn al best veel islamitische basisscholen. Er is vast wel eentje korter in de buurt. Rotterdam 2x, Almere, Utrecht 2x, Amsterdam 5x, Maastricht, Venlo, Heerlen, Roermond, Den Haag 4x, Schiedam, Gelderland, Ede, Helmond, Eindhoven, Arnhem, Tilburg, Heemskerk, Hoorn, Hilversum, Lelystad, Deventer, Hengelo, Enschede, Alkmaar Oss, 's-Hertogenbosch, Harderwijk, Haarlem, Bergen op Zoom, Uden, Ede, Gouda, Leerdam, Dordrecht, Nijmegen, Zaandam. ..........

Een jaar of twee geleden mocht er geen kerststal opgebouwd worden in een gemeentehuis in België want de burgemeester dacht dat het aanstootgevend kon zijn voor moslims.

De gemeente in Westland heeft goede redenen genoemd waarom ze geen islamitische basisschool willen. Waarom word daar geen rekening mee gehouden? Mensen in een westers land kunnen het ook nog eens aanstootgevend vinden.
LOEP ME MAAR aub.
deepspace schreef:
19-07-2019 00:32
Nou dan kan het gewoon doorgaan.
Ja toch? Aangezien jij ook geen tegenargumenten geeft 😂.
Alle reacties Link kopieren
Geldt dat dan ook voor christelijke scholen?, Antroposofie, Vrije scholen, Dalton, ...etc? Het uitsluiten van 1 godsdienst heet namelijk: discriminatie.

Je gaat er per definitie van uit dat een islamitische school slechts is omdat er een slechte school in het nieuws is geweest. Maar in Maastricht zit een slechte VMBO school en helemaal niemand heeft het vervolgens over het tegen gaan van dat type scholen.

Je meet met 2 maten. Slecht of goed onderwijs is niet (alleen) afhankelijk van de achtergrond van de school.
viva-amber wijzigde dit bericht op 19-07-2019 06:37
0.10% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Er zijn 52 islamitische basisscholen inderdaad, bedankt voor de opsomming waar niemand om vroeg. Maar er is er niet 1 in de buurt. Ik weet niet of je topografie hebt gehad vroeger maar DH is het meest dichtbijzijnde voor gemeente Westland.

Argumenten van de gemeenteraad was dat de school niet levensvatbaar zou zijn en dat ze het gewoon niet willen. Volgens de Raad van State is de school wel levensvatbaar dus ja dan liegt er 1 partij en op dat andere argument ga ik niet eens in 😝.

Accepteer gewoon dat de Islam onderdeel is van de Nederlandse samenleving en dan wordt iedereen gelukkiger ❤️.
Letsgetlosttonight schreef:
19-07-2019 06:26


Accepteer gewoon dat de Islam onderdeel is van de Nederlandse samenleving en dan wordt iedereen gelukkiger ❤️.
En dus dat vrouwen Homo's en joden onderdrukt worden? Nooit.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
19-07-2019 00:37
..........

Een jaar of twee geleden mocht er geen kerststal opgebouwd worden in een gemeentehuis in België want de burgemeester dacht dat het aanstootgevend kon zijn voor moslims.
.
Precies. De burgemeester dácht dat. De meeste moslims hebben er namelijk geen enkel probleem mee dat anderen kerstfeest vieren.
Wageningen1985 schreef:
19-07-2019 06:35
En dus dat vrouwen Homo's en joden onderdrukt worden? Nooit.
Ja want gelukkig zijn christenen en joden wel tolerant tegen homo’s en vrouwen 🙂.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven