Man weigert naast donkere vrouw te zitten

21-10-2018 21:54 112 berichten
Ergerlijke video. Waarom is deze man niet direct uit het vliegtuig gezet wegens discrimatie en hinderlijk gedrag jegens medepassagier?

https://www.bd.nl/buitenland/blanke-man ... ~a338f5a1/
Alle reacties Link kopieren
Hannie85 schreef:
21-10-2018 22:02
Nog een reden om ryanair te boycotten. Bah wat een vreselijk bedrijf.
Die vrouw heeft zelf om een andere plaats gevraagd. Dus goed gehandeld van die vrouw en het personeel om verdere escalatie te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
21-10-2018 22:13
Walgelijke video. Als ik die vrouw was geweest was ik echt blijven zitten waar ik zat. Hij kon verhuizen of een andere vlucht nemen. nooit van z’n leven dat ik zou zwichten voor zo’n kortzichtige eikel
Sommige mensen zijn slimmer. Als hij het uit het vliegtuig was gezet had hij een leuk mediacircus er van kunnen maken. Nu is het een simpele lul die belachelijk wordt gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Los van wat zijn mentale gesteldheid is, die man heeft iemands dag grondig verpest.

Het is schandalig dat het personeel niet heeft ingegrepen. Dit is voorheen wel gebeurd op andere vluchten. Laten we voor het gemak aannemen dat die man zijn medicatie niet heeft ingenomen, of wat voor reden dan ook, dan wil je als vliegmaatschappij toch niet alsnog een noodlanding maken omdat hij helemaal flipt? Dus blijkbaar hebben ze de inschatting gemaakt dat hij mentaal niks mankeert en dat maakt hun passieve houding nog kwalijker.

Dit zijn eventuele gevolgen van iemand die agressief wordt als fevolg van een mentale aandoening.


https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/06/f1 ... g-a2302363
Sara9876 schreef:
22-10-2018 19:39
Die vrouw heeft zelf om een andere plaats gevraagd. Dus goed gehandeld van die vrouw en het personeel om verdere escalatie te voorkomen.
Soms is escalatie gewoon wenselijk. Dit is zo'n geval. Hup uit het vliegtuig ermee.
HKr schreef:
22-10-2018 19:23
Grappig dat je die voorbeelden geeft in die volgorde, maar ze hier min of meer in een adem noemt. Ze gaan van schokkend naar meh qua media-aandacht. Want nu hij haar huidskleur noemde ontploft het internet. Als hij een dikzak had uitgescholden was er weinig te horen geweest. En met dat laatste heb ik genoeg ervaring, niet zelden staan er zelfs wat omstanders mee te lachen. En dat terwijl het toch in alle gevallen om verbaal geweld over het uiterlijk gaat naar een ander. Nogmaals, ik zeg niets over de racistische opmerking, ik ageer tegen de manier hoe er in de media op ingegaan wordt.
Sure. Mooie lulkoek dit.
Cafetière schreef:
22-10-2018 19:08
Als er sprake is van decorumverlies dan is men zich niet bewust van het feit dat het gedrag niet passend is. Dus ja, de woordkeuze hebben ze wel door, maar niet dat het niet kan.
Maar hoe moet ik het zien dan? Dat (mentaal) gezonde mensen eigenlijk de hele dag door geteisterd worden door allerlei boze gedachten, angsten en irritaties maar zich inhouden omdat het ongepast is?

Ik vind het zo makkelijk gezegd dat mensen niet beseffen wat ze wel of niet kunnen zeggen. Of dat ze hun innerlijke gedachten de vrije loop laten maar niet meer snappen dat dat niet wenselijk is.

Dat hij die innerlijke gedachten heeft is op zichzelf toch al kwalijk genoeg?

Of zouden de meeste mensen stiekem eigenlijk de hele dag door voornamelijk boze, vieze en denigrerende gedachten hebben en beseffen we niet eens hoe vaak we ons onbewust inhouden? Nee toch?
NYC schreef:
22-10-2018 20:51
Dat hij die innerlijke gedachten heeft is op zichzelf toch al kwalijk genoeg?

Of zouden de meeste mensen stiekem eigenlijk de hele dag door voornamelijk boze, vieze en denigrerende gedachten hebben en beseffen we niet eens hoe vaak we ons onbewust inhouden? Nee toch?

Mwa, als ik voor mezelf spreek: ja hoor. Niet per se racistisch, maar gewoon. Irritaties over andere mensen, oordelen (en de meeste mannen waarschijnlijk veel seksgedachten). En zolang je dat voor je houdt lijkt me daar niet zoveel mis mee, er bestaat immers geen gedachtenpolitie.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-10-2018 09:41
Reden: ongepast
96.76% gewijzigd
NYC schreef:
22-10-2018 20:51
Maar hoe moet ik het zien dan? Dat (mentaal) gezonde mensen eigenlijk de hele dag door geteisterd worden door allerlei boze gedachten, angsten en irritaties maar zich inhouden omdat het ongepast is?

Ik vind het zo makkelijk gezegd dat mensen niet beseffen wat ze wel of niet kunnen zeggen. Of dat ze hun innerlijke gedachten de vrije loop laten maar niet meer snappen dat dat niet wenselijk is.

Dat hij die innerlijke gedachten heeft is op zichzelf toch al kwalijk genoeg?

Of zouden de meeste mensen stiekem eigenlijk de hele dag door voornamelijk boze, vieze en denigrerende gedachten hebben en beseffen we niet eens hoe vaak we ons onbewust inhouden? Nee toch?
Nee decorumverlies komt niet voor bij mentaal gezonde mensen.

Hier staat het uitgelegd http://www.kroesekits.nl/onderwerp/decorumverlies/

Het is dus niet "makkelijk gezegd", maar als je niet thuis bent in de psychiatrie/neurologie dan snap ik dat er zo gedacht wordt. Dat geldt natuurlijk voor heel veel psychiatrische ziektebeelden.

Ik zeg overigens niet dat dit met de man uit het filmpje het geval is. Dat weten we natuurlijk niet.
Cafetière schreef:
22-10-2018 21:07
Nee decorumverlies komt niet voor bij mentaal gezonde mensen.

Hier staat het uitgelegd http://www.kroesekits.nl/onderwerp/decorumverlies/

Het is dus niet "makkelijk gezegd", maar als je niet thuis bent in de psychiatrie/neurologie dan snap ik dat er zo gedacht wordt. Dat geldt natuurlijk voor heel veel psychiatrische ziektebeelden.

Ik zeg overigens niet dat dit met de man uit het filmpje het geval is. Dat weten we natuurlijk niet.
Dat decorumverlies niet voorkomt bij mentaal gezonde mensen snap ik.

Maar uit decorumverlies zich bij iedereen die er aan lijdt dan hetzelfde? Of uit het zich bij de een bijvoorbeeld meer seksueel grensoverschrijdend en bij een ander bijv racistisch?

En zegt dat dan helemaal niets over wat voor innerlijke gedachten (bij gezond leven) had?

Het voelt namelijk een beetje alsof iemand -zonde dat hij weet wat het met anderen of de omgeving doet, hoe ongepast en vervelend dat ook is- héél direct zijn/haar eigen gedachten en gevoelens naar buiten gooit.
Alle reacties Link kopieren
Ja, zonder twijfel. Heb je er moeite mee dat te accepteren?


Nee, ik vroeg het me af en jij geeft me antwoord
Prima


[/quote]
koelbox wijzigde dit bericht op 22-10-2018 21:56
0.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
22-10-2018 07:20
.
Ik was een tijdje geleden anders ook niet blij met mijn buur-van-andere-etniciteit in het vliegtuig. Had enorme zweetvoeten blegh.

Dus je was niet blij met de geur van die enorme stinkvoeten. Logisch! Maar als je hem/haar hierop zou aanspreken betrek je daar zijn etniciteit ook niet bij neem ik aan
NYC schreef:
22-10-2018 21:18
Dat decorumverlies niet voorkomt bij mentaal gezonde mensen snap ik.

Maar uit decorumverlies zich bij iedereen die er aan lijdt dan hetzelfde? Of uit het zich bij de een bijvoorbeeld meer seksueel grensoverschrijdend en bij een ander bijv racistisch?

En zegt dat dan helemaal niets over wat voor innerlijke gedachten (bij gezond leven) had?

Het voelt namelijk een beetje alsof iemand -zonde dat hij weet wat het met anderen of de omgeving doet, hoe ongepast en vervelend dat ook is- héél direct zijn/haar eigen gedachten en gevoelens naar buiten gooit.
Ik heb gevallen van decorumverlies gezien waarbij de patient poedeltjenaakt over de gang rende, met het geslachtsdeel zwaaide of het personeel uitschold voor van alles en nog wat (vaak wel gericht op wat ze zagen of dachten te zien). Het is dus in ieder geval gedrag dat je normaal gesproken niet zou laten zien dus dat is dan meestal seksueel getint, racistisch of discriminatie (homo, dikzak) of ongepast uiterlijk vertoon.

In hoeverre het voortkomt uit bepaalde gedachten of neigingen tijdens gezonde toestand weet ik niet. Ik denk dat veel mensen wel eens dingen kunnen denken die absoluut niet gezegd kunnen worden (in boosheid bijv), maar door gezonde werkende cognitieve functies) doen/zeggen we ze niet. Bij bepaalde stoornissen valt dat weg, maar of dit ook echt zo aan elkaar gelinkt kan worden durf ik niet te zeggen. Daarvoor ben ik er niet voldoende in thuis. Ik ken het alleen uit de praktijk.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
22-10-2018 19:46
Sure. Mooie lulkoek dit.
Hoe voelt dat eigenlijk, je eigen onzekerheid projecteren op een ander?
Alle reacties Link kopieren
Ter info"
Ik vroeg mij af hoe het eigenlijk verder is gegaan met die studente (Zweden) die een tijdje geleden uit protest in een vliegtuig bleef staan zodat dit vliegtuig niet kon vertrekken (waardoor zij de uitzetting van een Afghaan wilde voorkomen):

"...Zweedse openbare aanklagers hebben aangekondigd dat ze de studente gaan vervolgen voor inbreuken tegen de luchtvaartwetten. Zo luisterde ze niet naar de piloten en de bemanning. Ze riskeert een boete en zes maanden cel.

Ersson was een vrijwilliger van een organisatie die de uitzetting van afgewezen asielzoekers aanvecht. De 50-jarige Afghaan is uiteindelijk toch het land uitgezet op een latere datum.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat blijft ook een raar verhaal. Volgens een finse krant is die afghaan veroordeeld voor mishandeling en heeft daar ook gevangenisstraf voor gehad. Dat is bevestigd door de politie zegt die krant. Niet echt een man die je in zweden moet willen houden. Maar ik vind verder weinig andere bronnen behalve die krant, alleen nog een twitterpost.

Die organisatie kondigde toen aan dit vaker te willen doen (ze hadden expres een ticket gekocht om die uitzetting te verhinderen), maar daarna heb ik geen tweede geval gehoord. Ik vermoed dat de vliegtuigmaatschappijen ook een aantal mensen van die organisatie op de zwarte lijst hebben gezet.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
21-10-2018 21:54
Ergerlijke video. Waarom is deze man niet direct uit het vliegtuig gezet wegens discrimatie en hinderlijk gedrag jegens medepassagier?

https://www.bd.nl/buitenland/blanke-man ... ~a338f5a1/
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-10-2018 13:55
Reden: Discrimineren
5.75% gewijzigd
NYC schreef:
22-10-2018 20:51
Maar hoe moet ik het zien dan? Dat (mentaal) gezonde mensen eigenlijk de hele dag door geteisterd worden door allerlei boze gedachten, angsten en irritaties maar zich inhouden omdat het ongepast is?

Ik vind het zo makkelijk gezegd dat mensen niet beseffen wat ze wel of niet kunnen zeggen. Of dat ze hun innerlijke gedachten de vrije loop laten maar niet meer snappen dat dat niet wenselijk is.

Dat hij die innerlijke gedachten heeft is op zichzelf toch al kwalijk genoeg?

Of zouden de meeste mensen stiekem eigenlijk de hele dag door voornamelijk boze, vieze en denigrerende gedachten hebben en beseffen we niet eens hoe vaak we ons onbewust inhouden? Nee toch?
Iedereen heeft toch dat soort innerlijke gedachten? Mijn psych zegt dat zelfs ca. 70% van onze gedachten negatief over dingen/mensen zijn!! Dat blijkt onderzocht!

Oh en ikzelf ben veel te dik maar als er 'n vergelijkbaar dikke blanke vrouw iets doet waar ik me aan erger denk ik ook 'vette koe donder op'. We weten ook niet wat er aan deze rel vooraf is gegaan natuurlijk, want toen werd er nog niet gefilmd. Kan prima zijn dat ie bij 'n ander type passagier hij daar de uiterlijke kenmerken negatief was gaan benoemen in een zelfde soort setting.
Lotus90 schreef:
22-10-2018 10:25
Ohhhh dit maakt mij zo boos!!! Belachelijk dat die man niet uit het vliegtuig is gezet. Dit soort dingen gebeuren nou nooit waar ik bij ben. Ik zou hem er hoogst persoonlijk uit willen trappen. :swear:
Want een ander mag geen mening hebben?
Hoog kleuterklasniveau: juffff weet je wat hij zegt???!

Ik heb meer problemen met geïnstitutionaliseerde uitsluiting zoals deze

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/op ... ~a150cf61/

Maar als de vaste lijnen worden gevolgd zal jij daar nu net geen probleem mee hebben?
Alle reacties Link kopieren
Op het eerste gezicht denk ik ook: die man is niet goed of dement of wat dan ook, die weet niet meer wat hij zegt. Maar deze mate van decorumverlies tref je (volgens mij - ik ben geen expert) voornamelijk aan bij mensen die al in een wat verder gevorderd stadium van dementie verkeren. En deze man reist zo te zien alleen.

Het lijkt mij best onwaarschijnlijk dat hij wél de tegenwoordigheid van geest en de 21st century skills heeft om online in te checken, op het vliegveld te komen, de veiligheidscontroles zonder problemen te doorstaan, de gate te vinden etc. maar tegelijkertijd wél zo ver heen is dat hij dit soort gedrag gaat vertonen. Of zie ik dat verkeerd? Nogmaals, ik heb geen ervaring in de ouderenzorg, dus ik weet niet hoe zoiets zich over het algemeen ontwikkelt?
MarkSD schreef:
23-10-2018 10:33
Want een ander mag geen mening hebben?
Hoog kleuterklasniveau: juffff weet je wat hij zegt???!

Ik heb meer problemen met geïnstitutionaliseerde uitsluiting zoals deze

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/op ... ~a150cf61/

Maar als de vaste lijnen worden gevolgd zal jij daar nu net geen probleem mee hebben?

But what about.....
Miskotto schreef:
22-10-2018 10:36
ik weet zeker als zoiets in Nederland zou gebeuren dat de omstanders deze man hadden gelynched
Tenzij je een vlucht vol voetbalsupporters hebt die elke gelegenheid aangrijpen om 'n potje te gaan lopen matten, denk ik dat je je zwaar vergist. Nederlanders zijn juist zeer passief. Bovendien wil volgens mij niemand het risico lopen dat de vlucht geannuleerd wordt en dat zit er natuurlijk wel in als je er 'n rel van maakt.
Alle reacties Link kopieren
Bordorood schreef:
23-10-2018 07:57
<verwijderde racistische opmerking>
Wat een walgelijke racistische opmerking! Ik heb je gestaft en hoop dat ze maatregelen tegen je nemen.
Spreuken 18:2
YouWish schreef:
23-10-2018 12:09
But what about.....

Klopt. Maar is wel zo. :biggrin:

De vraag is waarom iedereen zo enorm overdreven reageert als er eens iemand onbeschoft gaat schelden.
En dan ook nog zonder de aanleiding of achtergronden van de tirade te kennen. Lijkt wel alsof iemand het lef had 'Voldemort' te fluisteren.
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden ook zo'n verhaal op Facebook voorbij zien komen. Maar dan andersom. Een blanke vrouw weigerde naast een donkere man te zitten. De vrouw mocht blijven zitten en de man kreeg een plaats in de First Class. Dat noem ik nog eens een oplossing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven