Maurice de Hond peilingen, wat roepen die bij jou op?

30-09-2018 13:21 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
In ons sterk verdeelde politieke en vivaforum landschap komen de peilingen van “de Hond” best vaak uit.

Wat doen die peilingen specifiek met jullie op het moment dat er andere sterke nieuwsfeiten spelen?

Bijvoorbeeld, asielzaken, verijdelde aanslag, etc etc

Bij het starten van dit topic staat “mijn” combinatie op geloof ik -25 zetels. Maar even rekening aan een “linkse” samenstelling levert mij niet meer op dan de huidige ongeveer 52 zetels. Dus Nederland bevindt zich steeds meer in een politieke patstelling waar de rechtse PVV en FvD garen bij lijkt te spinnen.

Ik trap af, hoelang gaat het in Nederland duren voordat wij net als in Denemarken een rechtser kabinet gaan verwelkomen?

(Echte complete Poll kon niet gemaakt worden omdat er teveel politieke partijen meedoen, hoezo versnippering.)

Waar stem jij op? (Volgorde op basis 1 ok7 2018 peiling)

Totaal aantal stemmen: 52

Rechts (52%)
Midden (12%)
Links (35%)
Stem niet (2%)
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
Ik had een poll over Maurice z'n polls verwacht eigenlijk :P (beetje de babbelbox: wat vindt U van Maurice de Hond?)
"In ons sterk verdeelde politieke en vivaforum landschap komen de peilingen van “de Hond” best vaak uit."

In de 15 jaar dat ik hier nu rond loop (eerder onder een andere nick) blijkt dat bovenstaand uit de OP totaal niet klopt. Sterker nog. Er kan bijna geen groter verschil zijn tussen de diverse peilingen en wat hier op het viva forum in de discussies uit de polls komt. Elke verkiezing weer. Daar eindigt de discussie na de verkiezingen ook altijd weer mee. Dat we wederom compleet naast zaten vwb wat er landelijk gestemd was. Wat overigens logisch is. Het stemgedrag van vrouwen verschilt over het algemeen wel degelijk van het stemgedrag van mannen http://stukroodvlees.nl/geslacht-en-stemgedrag/
https://nos.nl/artikel/2163382-jong-of- ... artij.html

Het is dus ook bij een overgrote meerderheid aan vrouwen hier logisch dat hetgeen hier uit de polls komt er heel anders uitziet dan wat er landelijk gestemd wordt. Omdat de helft van de bevolking 'niet wordt meegenomen'.... Je kunt dus rustig minimaal 25% minder links aanhouden dan wat er hier op viva uit de polls komt om meer in de richting van de realiteit te komen.
GinnyJones schreef:
01-10-2018 12:14
Ik stem links, SP om precies te zijn omdat ik me daarin het beste kan vinden. Voor mijn gevoel een meer menselijkere partij. Uiteindelijk vraag ik me af of het überhaupt wel zin heeft waar je op stemt, soms voelt het alsof bepaalde dingen toch gewoon door je strot gedouwd worden, ongeacht welke partij overheerst.

met de gelovige partijen heb ik niet veel op, jaren terug was het volgens mij de sgp die zo tegen een bepaald onderzoek was, stamcelonderzoek meen ik, ik kan me daar zo kwaad over maken. Dat je zelf gelooft dat het fout is, prima, dan doe je het zelf niet, maar ga een ander niet de kans op genezing ontnemen daardoor.

Verder moet ik ook niets van Denk hebben, ik vind ze eng en stiekem.
Ik heb vroeger op de SP gestemd. Ik zie ze niet regeren voorlopig. Men vind ze ‘extreem’ links. Net zoals de PVV zullen ze waarschijnlijk met niemand kunnen regeren.
Lilli-Putter schreef:
30-09-2018 14:06
Ze kaarten m.i. bepaalde dingen aan waar de autochtone nederlander liever zijn kop in het zand voor steekt. Ze mogen wat mij betreft meer kritiek uitten op jihadisten en extremisten maar dat neemt niet weg dat een partij zoals die van hun ook nodig is om de andere kant te belichten. Ik zie dat niet als slachtofferschap. Jij bagataliseert de issues en ervaringen waarmee nederlandse moslims dagelijks mee te maken krijgen. Jij wil ze de mond snoeren en verder gaan alsof het allemaal leuk en aardig eraan toe gaat in nederland.

Zoals?

Verder: men kan niet verwachten dat je grote groepen moslims kunt binnenhalen zonder dat die ooit hun plek gaan opeisen (en krijgen) in ons parlement.
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
01-10-2018 14:23
"In ons sterk verdeelde politieke en vivaforum landschap komen de peilingen van “de Hond” best vaak uit."

In de 15 jaar dat ik hier nu rond loop (eerder onder een andere nick) blijkt dat bovenstaand uit de OP totaal niet klopt. Sterker nog. Er kan bijna geen groter verschil zijn tussen de diverse peilingen en wat hier op het viva forum in de discussies uit de polls komt. Elke verkiezing weer. Daar eindigt de discussie na de verkiezingen ook altijd weer mee. Dat we wederom compleet naast zaten vwb wat er landelijk gestemd was. Wat overigens logisch is. Het stemgedrag van vrouwen verschilt over het algemeen wel degelijk van het stemgedrag van mannen http://stukroodvlees.nl/geslacht-en-stemgedrag/
https://nos.nl/artikel/2163382-jong-of- ... artij.html

Het is dus ook bij een overgrote meerderheid aan vrouwen hier logisch dat hetgeen hier uit de polls komt er heel anders uitziet dan wat er landelijk gestemd wordt. Omdat de helft van de bevolking 'niet wordt meegenomen'.... Je kunt dus rustig minimaal 25% minder links aanhouden dan wat er hier op viva uit de polls komt om meer in de richting van de realiteit te komen.
Eyeopener for me: jij vertaalde de als quote bedoelde tekst uit mijn OP zoals de meesten zullen doen, merk ik nu.... Ik zal de OP tekst op ntb wijze aanpassen/aanvullen omdat ik zelf bedoelde dat zowel de politieke peilingen van de Hond en ook de peilingen van het vivaforum beide een afspiegeling zijn van de doelgroep.

Ik schatte op basis van eerdere topics over bv een onderwerp genoemd in het OP, dat “links” op Vivaforum zwaar zou zijn oververtegenwoordigd. Ik had zelfs in dezelfde volgorde al De Hond dat doet de poll aangemaakt. Helaas waren er teveel opties en moest ik de poll zwaar inkorten.

Wel erg leuk dat zo een andere kijk komt op mijn OP. Mocht ik nog iets over het hoofd zien dan lees ik dat graag!
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
Alle reacties Link kopieren
Wat De Hond en andere opiniepeilers doen, is niet uitzonderlijk. Om te besparen op onderzoek, doen zij dat in de grote of middengrote steden wat "verlinkst" de resultaten. Verder staan de rechtse kiezers minder open voor de peilingen. Waar komen die extra zetel voor VVD vandaan die opiniepeilers een week voor de verkiezingen niet hebben gezien? Van de zwijgende rechtse kiezers.

Dus, een correcte afspiegeling van de maatschappij is moeilijk te hebben. Zelfs als je dat wilt. De enige betrouwbare manier om opinie te meten zijn... de verkiezingen.
Alle reacties Link kopieren
Texx82 schreef:
06-10-2018 21:11
Wat De Hond en andere opiniepeilers doen, is niet uitzonderlijk. Om te besparen op onderzoek, doen zij dat in de grote of middengrote steden wat "verlinkst" de resultaten. Verder staan de rechtse kiezers minder open voor de peilingen. Waar komen die extra zetel voor VVD vandaan die opiniepeilers een week voor de verkiezingen niet hebben gezien? Van de zwijgende rechtse kiezers.

Dus, een correcte afspiegeling van de maatschappij is moeilijk te hebben. Zelfs als je dat wilt. De enige betrouwbare manier om opinie te meten zijn... de verkiezingen.
Volgens mij enquêteren ze tegenwoordig online dus dat is niet gebonden aan een stad / streek
Verder vind ik een zetel verschil op 33 VVD zetels een prima resultaat.

Het wordt pas echt "lullig" als je er 10 zetels naast zit.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
06-10-2018 21:17
Volgens mij enquêteren ze tegenwoordig online dus dat is niet gebonden aan een stad / streek
Verder vind ik een zetel verschil op 33 VVD zetels een prima resultaat.

Het wordt pas echt "lullig" als je er 10 zetels naast zit.
Dat denk ik niet. Hoe kunnen zij de ouderen bereiken? Zij gebruiken internet weinig, maar tegelijkertijd is hun opkomst wel een stuk hoger dan die van de jongeren leeftijdscategorieën. Dat is een andere vervalsing.
In hun peiling staat VVD tegenwoordig op 26 zetels, opmerkelijk minder dan 33 van de vorige verkiezingen.

De peilingen hebben ook geen praktische waarde omdat een groot deel van de kiezers tijdens de campagne beslissing neemt. Daar zien wij goede en slechte debaters. En Rutte is een uitstekende debater, Pechtold en Klaver trouwens ook.
Lilli-Putter schreef:
01-10-2018 17:28
Ik heb vroeger op de SP gestemd. Ik zie ze niet regeren voorlopig. Men vind ze ‘extreem’ links. Net zoals de PVV zullen ze waarschijnlijk met niemand kunnen regeren.
Dan gaan ze toch lekker samen regeren?
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
06-10-2018 21:50
Dan gaan ze toch lekker samen regeren?
Op heel veel gebieden zijn ze het grondig eens met elkaar.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
De laatste bekende peiling van 7 okt 2018 is weer binnen https://tpo.nl/wp-content/uploads/2018/ ... 07-rjf.pdf

Daarin is duidelijk een kleine dip te zien die VVD maakt waarschijnlijk naar aanleiding van het dividend gebeuren zeker in relatie tot het niet doorgaan van de verhuizing van Unilever naar 1 hoofdkantoor in Rotterdam.

Of “ze” nu ook de dividend regeling weer tegen het licht gaan houden weet ik niet. Zolang het maar geen politiek geneuzel zal worden van die o zo media geniete GroenLinks voorman...

Verder veel gebeurd natuurlijk, Pechteld die voor rust in zn Haagse appartement gekozen heeft.

Beloofd weer mooie week te worden... Eens kijken hoelang afgelopen week weer bij de gemiddelde Nederlander blijft hangen.

PS trouwens wat vinden jullie van de door “de Hond” naast de “cijfers” geproduceerde tekst?
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
Alle reacties Link kopieren
De laatste bekende peiling van 14 oktober 2018 is binnen https://www.noties.nl/v/get.php?a=peil. ... 14+ggr.pdf

Deze is stukje interessanter omdat ook historisch de (oude) partijleiders in een vergelijking start tov eind regeerperiode heeft meegenomen.
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Laatste peiling

https://www.noties.nl/v/get.php?a=peil. ... 11+dns.pdf

Maurice geciteerd:
Deze week hebben we vragen gesteld over drie onderwerpen: kernenergiecentrales, kinderpardon en het oordeel over de straffen in Leeuwarden voor degenen die de A6 blokkeerden om protesteren tegen Zwarte Piet te verhinderen. Hoewel die onderwerpen weinig met elkaar te maken lijken te hebben, zien we bij de verdeling van de beantwoording naar partij grote overeenkomsten. Tegelijk laat het zien hoe groot het verschil in beoordeling is tussen twee hoofdgroepen in onze samenleving t.a.v. deze drie onderwerpen. Een verschil dat steeds minder makkelijk lijkt te overbruggen. Maar waaruit ook steeds moeilijker solide meerderheden op te bouwen zijn noch in de samenleving, noch in de politiek. Immers de mening van de aanhang van de VVD en CDA verschilt fors van die van de aanhang van coalitiepartners D66 en ChristenUnie.
De lijstjes geven natuurlijk weer de erg traditionele verschillen weer tussen links, midden en rechts denkenden.

Ook de uitspraak in de A-7 zaak is al onderzocht, even op de website van De Hond kijken/nalezen
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven