Medepassagiers grijpen wél in

30-07-2019 12:58 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gisteren een foto in de krant van een 46 jarige man wiens gezicht flink was toegetakeld door twee 'jongens in de leeftijd tussen ongeveer 15 of 18 jaar', nadat de man in de trein een opmerking had gemaakt omdat een van de twee jongens telkens zijn schoen aan de bank af veegde. Na de opmerking werd meteen op de man ingeslagen. Afschuwelijk.

Wat ik dan wel echt mooi vond om te lezen was dat deze man hulp kreeg van medepassagiers, de hele coupé bemoeide zich ermee. Een passagier overmeesterde de aanvaller, en de conducteur sloot op verzoek de trein tot dat de politie arriveerde om de aanvaller te arresteren. De andere aanvaller ontsnapte helaas door een raampje.
Gelukkig dat een andere passagier het incident heeft gefilmd en dit bij de politie gemeld.
Het kan gevaarlijk zijn, maar ik denk dat andere mensen dat gedrag ook gewoon spuugzat zijn.

Helaas ontstond er kritiek nadat het slachtoffer op twitter zijn verhaal had gedaan en daarin de agressievelingen als ‘twee zwarte jongens’ omschreef. Hij werd beschuldigd van racisme maar, zo zegt hij " Ik noemde het puur in de hoop dat iemand foto’s of een filmpje van het incident zou delen. Als het witte jongens waren geweest dan had ik dat geschreven.’’

Op de voorpagina van NRC Handelsblad stond in november 2015 een citaat uit een interview met vier allochtone vrouwen: 'Witte mensen moeten eens luisteren.' .
En dan was er dat boek van Anousha met de titel 'Hallo witte mensen' om het over de 'witte privilege' van Nederlanders te hebben alsof ze iets ontzettend verkeerds hebben gedaan, terwijl de schrijfster hier gewoon alle kansen van de wereld kreeg, En dan die man op de kandidatenlijst van een politieke partij die punten wou scoren door te klagen over het oer-Hollands dorpje Jisp omdat het er volgens hem zou stinken naar 'witte suprematie' omdat er veel blanken zouden wonen.

Slaan we niet teveel door met dat geroep over racisme als we het niet over de ernst van mishandelingen hebben maar wel kwaad worden als het woord zwart word genoemd, terwijl de kleur wit met enige regelmaat negatief genoemd word.


Kopschop-incident in trein: medereiziger schiet slachtoffer te hulp https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019072 ... er-te-hulp
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
30-07-2019 14:46
Wat is donker, kan je dan vragen. Ik ben bruin, maar niet donker. Zullen we het gewoon bij bruin laten dan? Dat heb je in talloze verschillende tinten, plus het is de meest realistische.
Bruin is inderdaad het meest passend.
En als ik als blond blank persoon dan op vakantie naar de zon ben geweest dan word ik voortaan gewoon 'lichtbruin' :proud:
AnAppleADay schreef:
30-07-2019 14:49
Bruin is inderdaad het meest passend.
En als ik als blond blank persoon dan op vakantie naar de zon ben geweest dan word ik voortaan gewoon 'lichtbruin' :proud:
En ik plaag dan dat het maar waterverf is. ;-)
Lotus90 schreef:
30-07-2019 14:26
Want jij noemt donkere mensen ook niet zwart?
Eerlijk gezegd al jaren niet meer omdat dat woord als racistisch wordt gevonden en dus potentieel bangevaar oplevert.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
30-07-2019 15:02
Eerlijk gezegd al jaren niet meer omdat dat woord als racistisch wordt gevonden en dus potentieel bangevaar oplevert.
ik las banggevaar en vond dat een leuk woord, want je wordt zowat bang van het bang moeten zijn iemand te beledigen
Lorem Ipsum
Het-groepje schreef:
30-07-2019 13:53
wIJ zIjN BlaNkE MeNsEn.
???????????
De huilies en gekwetsten krijgen eindelijk wat minder ruimte merk ik.
Mensen hebben er genoeg van. Heel fijn. Eindelijk weer ruimte voor gezond verstand, humor en relativering! Leve de vrijheid! :cheer:
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
30-07-2019 14:08
Natuurlijk noem je bij het geven van een signalement de opvallendste kenmerken van een dader. Of dat nou de kleur van zijn huid is of die van zijn schoenen. Het grootste probleem is dat het gesprek, zodra het een gekleurde dader betreft, vaak niet meer gaat over wat er precies aan de hand is. Die oeverloze discussie vol herhaling van zetten, kennen we nu wel.

Het is veel interessanter om je af te vragen wat je het beste kan doen als omstanders. Zou jij ingrijpen? Zo ja, hoe zou je ingrijpen? Kan je je hierop voorbereiden zodat je bijvoorbeeld snel ziet met welke omstanders je samen iemand kan overmeesteren?

Het eerste gedeelte ben ik het helemaal mee eens, maar vanaf "zodra het een gekleurde dader betreft" gaat het inderdaad over 'wie noemde daar de kleur zwart" want diegene is dan een racist. Dat gaat zover dat er niet meer word stil gestaan bij de mishandeling.
En dan komen daders er gewoon mee weg.

Ik heb overwogen om te vragen 'zou jij ingrijpen?" en "wat zou jij doen?" maar die verantwoordelijkheid kan ik niet van anderen vragen. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben als een klein tenger persoon wel wil ingrijpen maar in praktijk niet sterk genoeg blijkt te zijn. Over de vraag 'hoe zou je ingrijpen?' heb ik extra datgene genoemd wat de omstanders in dit geval deden. Met z'n allen zich er mee bemoeien dan staat men sterker dan ééntje alleen. Dat er aan de conducteur werd gevraagd om de deuren gesloten te houden tot dat de politie er is vind ik een hele goede actie.

Ik zelf zou mijn paraplu er op los willen laten....maar dat kan ik niet van anderen verwachten.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
TheMone schreef:
30-07-2019 14:12
Europeanen worden inderdaad te vaak beschuldigd als racist. Er zijn er uiteraard. Maar ik denk dat er procentueel meer racisten onder de allochtonen zitten dan onder de autochtonen.

Zeker weten.

In het programma 'Erica op reis' vroeg Erica aan de getinte dame hoe ze het zou vinden als haar kind met een westerse of blanke thuis zou komen. Owww, neeehee dat wou de dame absoluut niet. Erica lacht en het programma gaat geruisloos verder. Zou een blanke dame op tv zeggen dat ze absoluut niet wou dat haar kind met een getinte of donker persoon thuis zou komen dan werd die blanke dame afgemaakt en uitgemaakt voor racist.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
tryagain schreef:
30-07-2019 14:13
Dit dus. Waarom dat gehamer. Als ze een tweeling waren geweest had dat het meest opgevallen, rood haar, heel lang dik of klein. Ook juist een extreem bleke huid hád een kenmerk kunnen zijn. Waarom dat zo vallen over dat hij dat donkere/zwarte/gekleurde noemt. Hadden de daders maar een citroen geel shirt en roze broek moeten dragen. Je wordt tegenwoordig gehekeld over de meest onschuldige opmerkingen.
Dit.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
30-07-2019 14:14
Mee eens, ik vind het logisch dat je de huidskleur benoemd in een signalement. In combinatie met dik/dun, klein/lang, kleding, haar etc.
Ik las trouwens het artikel en hij was ook op zoek naar de helpende medepassagier, om hem te bedanken. Deze werd ook omschreven als een 'gekleurd iemand, mogelijk van Surinaamse afkomst.'

Ik hoop altijd dat ik zal ingrijpen in zulke situaties. Door twee momenten in mijn leven (beroving en bijna-verdrinking) weet ik wel dat ik heel kalm blijf in zulke situaties maar dat was beiden waarin ik zelf in gevaar was. Ik hoop dat ik ook zo kan reageren als anderen in gevaar zijn.
Ik ben in ieder geval heel goed in dingen registreren en onthouden dus ik denk dat ik vooral waardevol ben als ooggetuige en voor signalementen.

Eens.

Ik vraag me altijd af 'zou ik iemand zo goed kunnen omschrijven dat een tekenaar er een tekening van zouden kunnen maken', maar het schijnt dat iemand in een stress-situatie meer let op detail of juist die dingen beter onthoud.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
swannie12 schreef:
30-07-2019 13:10
Word jij nou nooit eens moe van jezelf?

Ik word moe van mensen die zelfs bij bovenstaand bericht het woord racisme gaan bleren, in plaats van dat ze zeggen "wat mooi van de medereizigers die het slachtoffer hielpen".
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
@ Missie,

Het gaat niet alleen om het gebruik van het woord zwart en dat degenen die dat doen erop gewezen worden dat er betere woorden zijn.

Als er sprake is van een niet-westerse persoon in een verhaal, dader of niet, wordt een fatsoenlijk gesprek over het onderwerp ook vaak vertroebelt door mensen die graag even willen laten weten hoe ze over het asielbeleid denken. Kijk maar naar het topic over die zorgunit. Binnen no time ging het daar niet meer over wat de regelgeving is mbt het plaatsen van zo'n unit. Het betrof namelijk een gezin uit Eritrea, dus kwamen de uitgekauwde vooroordelen over het voortrekken van vluchtelingen weer op tafel en vond men het nodig om te vertellen hoeveel last je kan hebben van allochtone buren.

Ook dat leidt af van het onderwerp. Beiden jammer.

En on topic, over hoe ik zou reageren, ik ben nogal impulsief, waarschijnlijk zou ik vrij snel van schreeuwen over zijn gegaan op vechten. Klinkt stoer, maar ik zou liever éérst denken en dan doen.
Allereerst, wat top dat de medepassagiers en de conducteur zich zo hebben ingezet. Je moet het maar durven vandaag de dag.

Wat betreft het racisme, ik vind het ook de spuigaten uitlopen. Natuurlijk zijn er echte racisten te vinden over de hele wereld maar gelukkig is het aantal niet racisten vele malen groter. Echter krijgt deze groep continu het "gezeur" over zich heen.

Het lijkt ook wel alsof niks nog goed is, als ik Sylvana Simons hoor praten dan kan ik het ook niet meer serieus nemen. Dan ben je al racist wanneer je zegt dat Thaise mensen beter kunnen koken. Je kan ook op elke slak zout leggen en wanhopig zoeken. Daar irriteer ik me mateloos aan.

Wanneer doe je het wel goed? Wit en zwart vind ik beide geen juiste benamingen, echt witte en echt zwarte mensen bestaan immers niet als je de daadwerkelijke kleuren er naast legt. Lichtgetint, donkergetint en blank? Is dat wat? Ik weet het niet. Ik zou nooit iemand moedwillig willen kwetsen maar nogmaals, tegenwoordig doe je het nooit goed lijkt het.

Dit is overigens niet enkel bij racisme zo maar ook bij te dik, te dun, teveel rimpels, ouders die kun kinderen op de mond kussen, sneeuwitje en doornroosje die zonder toestemming gekust worden.. zo kan ik nog wel even doorgaan. Men wil graag zeuren, klagen en in de belangstelling staan heb ik het idee. Zorgelijk.
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
30-07-2019 14:11
En waarom valt bij mijn uitspraak je mond open? Wat zeg ik verkeerd? Nou dan heb je zeker al gestaft
Nee ik staf niet. Mijn bek viel gewoon open van die kromme redenatie
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Bij het lezen van dit bericht had ik in eerste instantie het idee dat de daders lichtgetint zouden zijn.

Mijn vooroordelen zijn dus niet altijd terecht. Eyeopener.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt je te gedragen. Blank of zwart, rijk of arm. Het maakt niet uit of Regilio uit een achterbuurt dit gedrag vertoont of een opgefokte Roderick uit het studentencorps. We moeten hier hard tegen in gaan als sameleving. Fysiek en verbaal geweld flink aanpakken. Cijfers voor gedrag weer invoeren.
Sugar and spice, and everything nice.
Ik zou zelf niet ingegrepen hebben trouwens. Wel als het mezelf betreft, dan heb ik doorgaans een 'fight' reactie ongeacht dat ik me daarmee in onveilige situaties kan brengen. Maar bij een vreemde dan werkt mijn adrenaline niet in die richting, dan zou ik eerder freeze of flight hebben. Ik denk dat ik ze niet eens zou durven filmen omdat ik bang zou zijn dat mijn telefoon dan wordt afgepakt en vernield.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
30-07-2019 17:12
Nee ik staf niet. Mijn bek viel gewoon open van die kromme redenatie
Leg eens uit waarom die krom is
Alle reacties Link kopieren
Maar wat zeg je dan wel tegen iemand met een kleurtje? Bruin, donker, van Afrikaanse afkomst? Koffie met melk, koffie verkeerd, melkchocolade, fondant? Ik weet het niet meer hoor. :huh:
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Voor de zoveelste keer, we zijn bruin.

Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig kleurenblind is.
Alle reacties Link kopieren
aquake82 schreef:
30-07-2019 19:24
Maar wat zeg je dan wel tegen iemand met een kleurtje? Bruin, donker, van Afrikaanse afkomst? Koffie met melk, koffie verkeerd, melkchocolade, fondant? Ik weet het niet meer hoor. :huh:

Ik stem voor het RGB-kleursysteem, geen gezeik meer.
.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan iemand nou uit een treinraampje ontsnappen??
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
30-07-2019 19:18
Leg eens uit waarom die krom is
Nou, waar te beginnen?

vivaratje schreef: ↑30-07-2019 13:50
Ik laat me ook niet wit noemen. Wij zijn blanke mensen. En als zwarten (en hun white helpers) opeens vinden dat ze ons wit moeten noemen dat geeft mij het recht om ze zwart, neger of what ever te noemen
En zo maken de zwarten de wereld beter voor hun zelf

1. Ik laat mij niet wit noemen maar andere blanken die dat wel doen zijn witte helpers.
2. Als iemand met een andere kleur mij wit noemt, geeft mij dat het recht om ze wat dan ook te noemen.
3. De conclusie. En zo maken....beter voor hun zelf. Want als zij mij wit noemen heb ik het recht om ze te noemen wat ik wil en daarmee verkloten ze het dus voor zichzelf.

Zo’n beetje hetzelfde als dat ik zou schrijven in een topic over huislijk geweld ‘Ik laat mij ook niet slaan door een vent. Als anderen zich de tyfus willen laten slaan of slaan moeten zij dat weten maar het geeft mij het recht om iedere vent die ineens praatjes krijgt vol op zijn bek te rammen met een ploertendoder. En zo zorgen kerels voor nog meer geweld.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
30-07-2019 20:10
Nou, waar te beginnen?

vivaratje schreef: ↑30-07-2019 13:50
Ik laat me ook niet wit noemen. Wij zijn blanke mensen. En als zwarten (en hun white helpers) opeens vinden dat ze ons wit moeten noemen dat geeft mij het recht om ze zwart, neger of what ever te noemen
En zo maken de zwarten de wereld beter voor hun zelf

1. Ik laat mij niet wit noemen maar andere blanken die dat wel doen zijn witte helpers.
2. Als iemand met een andere kleur mij wit noemt, geeft mij dat het recht om ze wat dan ook te noemen.
3. De conclusie. En zo maken....beter voor hun zelf. Want als zij mij wit noemen heb ik het recht om ze te noemen wat ik wil en daarmee verkloten ze het dus voor zichzelf.

Zo’n beetje hetzelfde als dat ik zou schrijven in een topic over huislijk geweld ‘Ik laat mij ook niet slaan door een vent. Als anderen zich de tyfus willen laten slaan of slaan moeten zij dat weten maar het geeft mij het recht om iedere vent die ineens praatjes krijgt vol op zijn bek te rammen met een ploertendoder. En zo zorgen kerels voor nog meer geweld.
Nou nou goede uitleg, over mannen en huiselijk geweld. Slaat echt helemaal nergens op
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
30-07-2019 20:17
Nou nou goede uitleg, over mannen en huiselijk geweld. Slaat echt helemaal nergens op
Dat had ik nou ook bij jouw redenatie.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven