Medepassagiers grijpen wél in

30-07-2019 12:58 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gisteren een foto in de krant van een 46 jarige man wiens gezicht flink was toegetakeld door twee 'jongens in de leeftijd tussen ongeveer 15 of 18 jaar', nadat de man in de trein een opmerking had gemaakt omdat een van de twee jongens telkens zijn schoen aan de bank af veegde. Na de opmerking werd meteen op de man ingeslagen. Afschuwelijk.

Wat ik dan wel echt mooi vond om te lezen was dat deze man hulp kreeg van medepassagiers, de hele coupé bemoeide zich ermee. Een passagier overmeesterde de aanvaller, en de conducteur sloot op verzoek de trein tot dat de politie arriveerde om de aanvaller te arresteren. De andere aanvaller ontsnapte helaas door een raampje.
Gelukkig dat een andere passagier het incident heeft gefilmd en dit bij de politie gemeld.
Het kan gevaarlijk zijn, maar ik denk dat andere mensen dat gedrag ook gewoon spuugzat zijn.

Helaas ontstond er kritiek nadat het slachtoffer op twitter zijn verhaal had gedaan en daarin de agressievelingen als ‘twee zwarte jongens’ omschreef. Hij werd beschuldigd van racisme maar, zo zegt hij " Ik noemde het puur in de hoop dat iemand foto’s of een filmpje van het incident zou delen. Als het witte jongens waren geweest dan had ik dat geschreven.’’

Op de voorpagina van NRC Handelsblad stond in november 2015 een citaat uit een interview met vier allochtone vrouwen: 'Witte mensen moeten eens luisteren.' .
En dan was er dat boek van Anousha met de titel 'Hallo witte mensen' om het over de 'witte privilege' van Nederlanders te hebben alsof ze iets ontzettend verkeerds hebben gedaan, terwijl de schrijfster hier gewoon alle kansen van de wereld kreeg, En dan die man op de kandidatenlijst van een politieke partij die punten wou scoren door te klagen over het oer-Hollands dorpje Jisp omdat het er volgens hem zou stinken naar 'witte suprematie' omdat er veel blanken zouden wonen.

Slaan we niet teveel door met dat geroep over racisme als we het niet over de ernst van mishandelingen hebben maar wel kwaad worden als het woord zwart word genoemd, terwijl de kleur wit met enige regelmaat negatief genoemd word.


Kopschop-incident in trein: medereiziger schiet slachtoffer te hulp https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019072 ... er-te-hulp
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
30-07-2019 23:37
Daarmee impliceer je dat ik iets tegen varkens zou hebben terwijl jij degene bent die dat heeft.
Het maakt mij echt helemaal niks uit. Ik vroeg het me gewoon af, omdat het op me zo op me overkwam. Ik heb niks tegen varkens noch tegen het woord roze. Ook niet tegen het woord blank danwel wit trouwens.
appelientjex wijzigde dit bericht op 30-07-2019 23:42
6.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
30-07-2019 23:39
Wees er maar zo lang mogelijk zuinig op, die zuiverheid.
Net of je niet zuiver bent als je als kind een huidskleur benoemd?
appelientjex schreef:
30-07-2019 23:41
Net of je niet zuiver bent als je als kind een huidskleur benoemd?
Dankjewel voor deze opmerking, nu weet ik meer dan genoeg.

Fijne avond verder.
Hamlap schreef:
30-07-2019 20:50
Dat was dus ook het eerste wat ik me afvroeg :biggrin:
Ja bij mij ook, een flexibel klein mannetje blijkbaar.
AnAppleADay schreef:
30-07-2019 13:08
Ik dacht een topic te gaan zien over zinloos geweld maar het gaat weer over racisme.
Kies dan een andere titel.
Ik denk dat het in eerste instantie wel gaat over zinloos geweld.
Blondie456 schreef:
30-07-2019 13:51
Ik vind juist donker en zwart niet hetzelfde.
Ik ook niet. Donker vind ik ook niet zo’n fraaie benaming eigenlijk. Nederlandse nationaliteit met die en die achtergrond lijkt me beter.
Alle reacties Link kopieren
merle78 schreef:
30-07-2019 23:59
Ik ook niet. Donker vind ik ook niet zo’n fraaie benaming eigenlijk. Nederlandse nationaliteit met die en die achtergrond lijkt me beter.
Maar nationaliteit (en dus ook cultuur) is iets anders dan een bepaalde huidskleur.
Huidskleuren zijn denk ik moeilijk te scharen onder een kleurenpalet. Welke huidskleur heeft een Chinees bijvoorbeeld? Of een marokkaan? Dat kan je toch moeilijk bruin noemen.
merle78 schreef:
30-07-2019 23:59
Ik ook niet. Donker vind ik ook niet zo’n fraaie benaming eigenlijk. Nederlandse nationaliteit met die en die achtergrond lijkt me beter.
Ik snap niet wat de achtergrond ertoe doet. Iedereen met een Nederlands paspoort is Nederlander. Ik snap ook niet waarom Nederlandse mensen zo aan die achtergrond blijven hangen. Het lijkt wel alsof ze er niet echt bij willen horen en tegelijkertijd klagen ze erover dat ze er niet echt bij horen. Wat dat betreft snap ik het al heel lang niet meer. Gooi het maar in m'n pet.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
31-07-2019 00:06
Ik snap niet wat de achtergrond ertoe doet. Iedereen met een Nederlands paspoort is Nederlander. Ik snap ook niet waarom Nederlandse mensen zo aan die achtergrond blijven hangen. Het lijkt wel alsof ze er niet echt bij willen horen en tegelijkertijd klagen ze erover dat ze er niet echt bij horen. Wat dat betreft snap ik het al heel lang niet meer. Gooi het maar in m'n pet.
Heeft met cultuur te maken. Een Nederlands paspoort maakt je nog geen Nederlander. Dan woon je alleen in Nederland. Als ik een Chinees paspoort zou hebben als ik daar ga wonen ben ik nog geen Chinees en voel ik me ook geen Chinees. Dat heeft tijd nodig.
Kortom huidskleur heeft niks te maken met wel of geen Nederlander zijn.
appelientjex wijzigde dit bericht op 31-07-2019 00:11
4.86% gewijzigd
appelientjex schreef:
31-07-2019 00:04
Maar nationaliteit (en dus ook cultuur) is iets anders dan een bepaalde huidskleur.
Huidskleuren zijn denk ik moeilijk te scharen onder een kleurenpalet. Welke huidskleur heeft een Chinees bijvoorbeeld? Of een marokkaan? Dat kan je toch moeilijk bruin noemen.
Dit zou je kunnen omschrijven als een Aziatisch uiterlijk of Noord Afrikaans uiterlijk. Hoeven we het niet meer over een kleurenpalet te hebben. Maar dat zou wel weer stigmatiserend zijn.

Die daders horen gewoon berecht te worden en daarbij is een signalement wel handig, namelijk voor dat mannetje die ontsnapt is door een treinraampje :sarcastic:
appelientjex schreef:
31-07-2019 00:10
Heeft met cultuur te maken. Een Nederlands paspoort maakt je nog geen Nederlander. Dan woon je alleen in Nederland. Als ik een Chinees paspoort zou hebben als ik daar ga wonen ben ik nog geen Chinees en voel ik me ook geen Chinees. Dat heeft tijd nodig.
Kortom huidskleur heeft niks te maken met wel of geen Nederlander zijn.
Godallemachtig! We hebben het hier over de derde en vierde generatie Nederlanders.

Ik ben vierde generatie, je denkt toch niet dat ik ook maar één seconde van mijn leven bezig ben geweest met een cultuur buiten die van mijn eigen Nederland
Alle reacties Link kopieren
merle78 schreef:
31-07-2019 00:11
Dit zou je kunnen omschrijven als een Aziatisch uiterlijk of Noord Afrikaans uiterlijk. Hoeven we het niet meer over een kleurenpalet te hebben. Maar dat zou wel weer stigmatiserend zijn.

Die daders horen gewoon berecht te worden en daarbij is een signalement wel handig, namelijk voor dat mannetje die ontsnapt is door een treinraampje :sarcastic:
Zeker! Een signalement is gewoon een feitelijk iets en gek als mensen daardoor beledigd zijn. Het gaat erom dat dit soort onaangepaste figuren opgepakt worden.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
31-07-2019 00:18
Godallemachtig! We hebben het hier over de derde en vierde generatie Nederlanders.

Ik ben vierde generatie, je denkt toch niet dat ik ook maar één seconde van mijn leven bezig ben geweest met een cultuur buiten die van mijn eigen Nederland
Ik wist niet dat je het over derde en vierde generatie Nederlanders had.
Ik zeg alleen dat een paspoort van (bijv) Nederland je niet direct Nederlander maakt. Daar is meer voor nodig. En ik geef mezelf als voorbeeld, als ik zou emigreren naar een ander land met totaal andere cultuur, vóel ik me niet direct inwoner van dat land.
Ik zeg dus ook: huidskleur staat er helemaal los van. Een zwart/bruin/donker gekleurd persoon kan prima een Nederlander zijn, terwijl een witte/blanke/roze Pool die hier net komt wonen dat gewoon niet is. Dat is een Pool die in Nederland woont.
appelientjex wijzigde dit bericht op 31-07-2019 08:43
3.16% gewijzigd
Ja, je neemt alles persoonlijk.
merle78 schreef:
30-07-2019 23:54
Ja bij mij ook, een flexibel klein mannetje blijkbaar.

Een slangenmens uit het circus?
Alle reacties Link kopieren
Een dreigend 'incident' op Utrecht CS.

Dreigende man trekt mes op Utrecht CS http://a.msn.com/01/nl-nl/AAF7h0A?ocid=se
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
30-07-2019 13:50
Ik laat me ook niet wit noemen. Wij zijn blanke mensen. En als zwarten (en hun white helpers) opeens vinden dat ze ons wit moeten noemen dat geeft mij het recht om ze zwart, neger of what ever te noemen
En zo maken de zwarten de wereld beter voor hun zelf
Wie zijn de 'wij' in jouw reactie?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
30-07-2019 23:27
Misschien was hij ook helemaal niet getint, maar gewoon blank? Niet alle asielzoekers zijn bruin.
Nou geloof me, hij was niet een beetje getint, hij was enorm donker... echt letterlijk bijna zwart.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
30-07-2019 23:36
Mijn kind zegt wel gewoon: die zwarte man. (Al toen hij 3 was. Toen hij dat voor het eerst zei snapte ik niet wie hij bedoelde, immers hij had het toen over een Thaise man die ik persoonlijk niet met de kleur zwart associeerde). Maar hij kan net zo goed zeggen: die dikke man. Of: die man zonder arm. Huidskleur is gewoon een uiterlijk kenmerk, niets meer of niets minder. Niet goed en niet slecht. Dus heeft niks met onderscheid maken te maken.
Wat wel grappig is: als we het bijv hebben over een Pakistaanse jongen in zijn klas kan hij heel beledigd zeggen: hij is helemaal niet Pakistaans! Hij praat toch gewoon Nederlands!
Ik schrijf ook specifiek over mijn dochter en haar zienswijze. Niet over kinderen in zijn algemeenheid. En je kan nu wel op alle slakken zout leggen, maar ik schrijf over een ervaring die ik heb. Kunnen we lang en kort over lullen, ik vond en vind het een mooie eigenschap van haar.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Cateautje schreef:
31-07-2019 00:06
Ik snap niet wat de achtergrond ertoe doet. Iedereen met een Nederlands paspoort is Nederlander. Ik snap ook niet waarom Nederlandse mensen zo aan die achtergrond blijven hangen. Het lijkt wel alsof ze er niet echt bij willen horen en tegelijkertijd klagen ze erover dat ze er niet echt bij horen. Wat dat betreft snap ik het al heel lang niet meer. Gooi het maar in m'n pet.
Als ik als Nederlandse in Suriname ga wonen, de nationaliteit aanneem ben ik dan Surinaamse volgensjou?
Kan ik dan hardop zeggen ik ben Surinaamse?
Selisela schreef:
31-07-2019 21:08
Als ik als Nederlandse in Suriname ga wonen, de nationaliteit aanneem ben ik dan Surinaamse volgensjou?
Kan ik dan hardop zeggen ik ben Surinaamse?
Ja!
appelientjex schreef:
31-07-2019 00:24
Ik wist niet dat je het over derde en vierde generatie Nederlanders had.
Ik zeg alleen dat een paspoort van (bijv) Nederland je niet direct Nederlander maakt. Daar is meer voor nodig. En ik geef mezelf als voorbeeld, als ik zou emigreren naar een ander land met totaal andere cultuur, vóel ik me niet direct inwoner van dat land.
Ik zeg dus ook: huidskleur staat er helemaal los van. Een zwart/bruin/donker gekleurd persoon kan prima een Nederlander zijn, terwijl een witte/blanke/roze Pool die hier net komt wonen dat gewoon niet is. Dat is een Pool die in Nederland woont.

Precies dit. Mijn vriend die is geëmigreerd, uit vrije wil, heeft zich heel lang nog heel erg gepresenteerd als Nederlander.
Vond de mensen dom, de huizen lelijk ingericht, nam koffers vol Nederlands eten mee, vond het eten daar vies etc.
Nu is hij er al een tijd en heeft die ideeën veel minder, als hij hier komt neemt hij spullen mee voor ons. Het is gewoon wennen en de meeste mensen die ik ken vergaat het zo.
Pas na een tiental jaren ben je er echt.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
31-07-2019 22:35
Precies dit. Mijn vriend die is geëmigreerd, uit vrije wil, heeft zich heel lang nog heel erg gepresenteerd als Nederlander.
Vond de mensen dom, de huizen lelijk ingericht, nam koffers vol Nederlands eten mee, vond het eten daar vies etc.
Nu is hij er al een tijd en heeft die ideeën veel minder, als hij hier komt neemt hij spullen mee voor ons. Het is gewoon wennen en de meeste mensen die ik ken vergaat het zo.
Pas na een tiental jaren ben je er echt.
En dat is dan als je zonder andere Nederlanders leeft. Als je met duizenden Nederlanders bij elkaar woont, raak je nooit 'geintegreerd'.
Cateautje schreef:
31-07-2019 22:23
Ja!
Dacht het niet. Ik blijf dan altijd bakra!
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
31-07-2019 21:07
Ik schrijf ook specifiek over mijn dochter en haar zienswijze. Niet over kinderen in zijn algemeenheid. En je kan nu wel op alle slakken zout leggen, maar ik schrijf over een ervaring die ik heb. Kunnen we lang en kort over lullen, ik vond en vind het een mooie eigenschap van haar.
Prima dat ze dat zo doet. Alleen zelf vind ik het benoemen van een huidskleur hetzelfde als benoemen dat iemand rood haar heeft. Ik heb er geen mening of oordeel over. Voor kinderen heeft een huidskleur geen lading. Het is gewoon een kleur. Voor sommige volwassen heeft het blijkbaar wel een negatieve lading.
Kinderen zien heus wel hoe iemand eruit ziet. Ik had vroeger 2 bruine vriendinnetjes en ik was jaloers op hun huidskleur (en hun gekrulde haar). Ik wilde dat ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven