Menstruatieverlof

25-05-2022 22:01 181 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las onlangs een artikel over menstruatieverlof: https://www.ad.nl/binnenland/ook-in-ned ... ~ac5b8f14/

Wat vinden jullie hier van? Voor of tegen? Ik vind zelf het idee best interessant, maar ik zie te veel beren op de weg in de uitvoering.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zal voor veel werkgevers een reden zijn om minder vrouwen aan te nemen. Naast zwangerschapsverlof gaan er ook productieve dagen verloren door menstruatieverlof.
Overigens kun je je in Nederland altijd ziekmelden als je niet lekker bent.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
Kom op zeg! Hoeveel vrouwen zijn er die hier zoveel last van hebben dat ze niet meer kunnen functioneren?
Het lijkt mij beter dat een arts de diagnose: ‘zeer ernstige klachten dus kan niet naar behoren functioneren’ stelt.’ Dan kan deze vrouw waar nodig verlof krijgen. Ik vermoed dat er anders ineens héél veel vrouwen met heftige klachten ontstaan!
Alle reacties Link kopieren Quote
oudebaas schreef:
25-05-2022 22:04
Het zal voor veel werkgevers een reden zijn om minder vrouwen aan te nemen. Naast zwangerschapsverlof gaan er ook productieve dagen verloren door menstruatieverlof.
Overigens kun je je in Nederland altijd ziekmelden als je niet lekker bent.
Precies dit ja
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe doe je dat dan met je afspraken? Van te voren vrij plannen en hopen dat het precies op tijd komt?

Of als het zo ver is moeten collega’s het opvangen of moet het verzet worden. Lijkt me ook niet handig.

Ik ben benieuwd hoe ze dat in Spanje doen.

“Goedemiddag meneer. U had vanmiddag een afspraak staan met Katrien maar ze heeft nu menstruatieverlof. Ze belt volgende week om een nieuwe afspraak te maken.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je niet kunt functioneren kun je je ziek melden. Het moet niet gekker worden zeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stefke schreef:
25-05-2022 22:07
Ik vermoed dat er anders ineens héél veel vrouwen met heftige klachten ontstaan!
Dat is wel heel heftig die menstruatie. Daar ontstaan zelfs vrouwen uit….
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt me heerlijk. Maar nodig? Nee. Althans ik denk voor het gros van de vrouwen niet.
Hoe gaan ze dat ook in vredesnaam bolwerken in beroepen waar veel vrouwen werken, zeker die waar nu al enorme tekorten zijn.

Ietsje langer pauze op dag 1 zou wel welkom zijn.
Of dat je dan de iets minder zware taken voor je rekening neemt oid.

Jammer dat het nu op veel plekken zo'n taboe is om erover te praten met je collega's. Zeker wanneer je als vrouw wel dusdanig last hebt van je menstuatie dat je elke maand drie dagen ziek thuis zit. Lijkt me heel naar.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had het zeker fijn gevonden, ik was namelijk vanaf ovulatie tot 4e dag vd menstruatie niets waard (fysiek niet).
Maar ik zie er nog veel haken en ogen aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is toch totaal niet te overzien? Bovendien zijn er genoeg vrouwen (ik incluis) die amper last hebben van hun menstruatie. Dan kunnen ze beter vanuit je werk verplichten dat je de pil doorslikt :hihi:
Alle reacties Link kopieren Quote
SunShine35 schreef:
25-05-2022 22:09
Hoe doe je dat dan met je afspraken? Van te voren vrij plannen en hopen dat het precies op tijd komt?

Of als het zo ver is moeten collega’s het opvangen of moet het verzet worden. Lijkt me ook niet handig.

Ik ben benieuwd hoe ze dat in Spanje doen.

“Goedemiddag meneer. U had vanmiddag een afspraak staan met Katrien maar ze heeft nu menstruatieverlof. Ze belt volgende week om een nieuwe afspraak te maken.”
Het zou op zich geen kwaad kunnen om het er open over te kunnen hebben. Voor mij is verlof niet perse nodig, maar het is soms wel lastig om 100 % fysiek te functioneren. Af en toe een stoel of wat meer pauze ivm duizeligheid zou wel geholpen hebben. Nu met een kantoorbaan is het wel beter te doen, zeker omdat thuiswerken ook wat gemakkelijker is geworden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben bekend met heftige menstruatieklachten, maar ik vind het onnodig. Je kan je ziek melden als het echt niet gaat. Ik heb altijd doorgewerkt, wetende dat thuis zitten de klachten niet oplost. Misschien had ik het dan iets makkelijker gehad, maar om nou telkens thuis te zitten met klachten, nee, ik werk liever door.

Ik weet zeker dat er heel veel misbruik van gemaakt gaat worden, dus ik ben niet voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
yourlocalhero schreef:
25-05-2022 22:12
Ik had het zeker fijn gevonden, ik was namelijk vanaf ovulatie tot 4e dag vd menstruatie niets waard (fysiek niet).
Maar ik zie er nog veel haken en ogen aan.
Vervelend voor je. Maar ik denk niet dat je twee weken vrij krijgt met dit verlof.

Vind het onzin. Te ziek om te werken? Dan meld je je ziek. Wat de oorzaak ook is.
Alle reacties Link kopieren Quote
vampierprinsesje schreef:
25-05-2022 22:18
Dat is toch totaal niet te overzien? Bovendien zijn er genoeg vrouwen (ik incluis) die amper last hebben van hun menstruatie. Dan kunnen ze beter vanuit je werk verplichten dat je de pil doorslikt :hihi:
Dus dan mag je gewoon doorwerken. Zou ik ook gewoon doen, want ik heb nooit zo’n last.

Ik ken best wat vrouwen die flink last hebben van hun menstruatie (psychisch en/of lichamelijk). Het wordt vaak niet zo snel verteld. Ik denk dat het percentage vrouwen die er echt last van heeft hoger is dan we zo zouden denken.
Alle reacties Link kopieren Quote
oudebaas schreef:
25-05-2022 22:04
Het zal voor veel werkgevers een reden zijn om minder vrouwen aan te nemen. Naast zwangerschapsverlof gaan er ook productieve dagen verloren door menstruatieverlof.
Overigens kun je je in Nederland altijd ziekmelden als je niet lekker bent.
Nou wat dat betreft is er minder ruimte op de markt om te kunnen 'kiezen'. En ik vraag me oprecht af of dat het ook af zou nemen in de productiviteit. Of je nog een dag gedwongen krom staat van de pijn of juist opgeladen en vol vertrouwen weer terug komt van een dag verlof, waarin je vanuit je werkgever goed behandeld wordt en er een wederzijds vertrouwen is. Ik geloof niet dat veel vrouwen hier misbruik van gaan maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
SunShine35 schreef:
25-05-2022 22:10
Dat is wel heel heftig die menstruatie. Daar ontstaan zelfs vrouwen uit….
Lezen! Ik schrijf nergens dat ze daar UIT ontstaan. En ik heb het ook niet over dat er vrouwen ontstaan, maar vrouwen met ernstige klachten ontstaan.
Je weet dondersgoed wat ik bedoel. Zo flauw altijd, die zogenaamd grappig grapjes
Alle reacties Link kopieren Quote
Creatieveling schreef:
25-05-2022 22:19
Ik ben bekend met heftige menstruatieklachten, maar ik vind het onnodig. Je kan je ziek melden als het echt niet gaat. Ik heb altijd doorgewerkt, wetende dat thuis zitten de klachten niet oplost. Misschien had ik het dan iets makkelijker gehad, maar om nou telkens thuis te zitten met klachten, nee, ik werk liever door.

Ik weet zeker dat er heel veel misbruik van gemaakt gaat worden, dus ik ben niet voor.
Dit eigenlijk. Tegenwoordig heb ik er een stuk minder last van maar toen ik er nog wel veel last van had ging ik liever wat doen. Ook al had ik er absoluut geen zin in ik merkte wel altijd dat afleiding en fysieke inspanning mij meer goed deden dan op de bank zitten met een kop thee en een pak chocolade koekjes.

Ik denk dat er teveel praktische bezwaren zijn voor dit soort wetgeving. Maar het lijkt me ook heel lastig als je jezelf zo ziek voelt dat je elke maand een paar dagen verlof op moet nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou trouwens 10x liever die menstruatieverlofdagen opsparen en langer bevallingsverlof hebben. Ik was er na 10weken eigenlijk nog helemaal niet klaar voor om weer te gaan werken, zowel geestelijk als lichamelijk..
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga een traject in om de ontdekken of ik endometriose heb. Mijn menstruatie is zeer heftig, daarom slik ik zo lang mogelijk de pil door met eens per X maanden een stopweek. En dan ben ik écht goed ziek, eerste twee/drie dagen ben ik soms hele heftige krampen aan het ‘wegpuffen’. En een spiraaltje zetten vond ik echt peanuts qua pijn.

Maar menstruatieverlof zou ik dus echt niet voor zijn. Ten eerste wordt er misbruik van gemaakt. Ik zou me dan niet meer serieus genomen voelen in mijn klachten. En daarnaast helpt het voor mij niet om hele dagen thuis te zitten. Paar pijnstillers en even de gedachten verzetten op werk vind ik juist fijn.

Mijn collega’s weten het overigens wel, omdat ik dus soms in een gesprek echt even voorover moet buigen. Die begrijpen ook dat ik die dagen even wat minder fris ben. Dat is voor mij voldoende.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu ik ouder word, heb ik echt veel meer last van mijn menstruatie dan vroeger. Vooral de eerste dag kijk ik echt scheel van de hoofdpijn. Maar ik zou er geen verlof voor nemen. Hoe lekker het me ook lijkt om die ene dag zielig in mijn bed te liggen en de volgende dag weer (redelijk) fris en fruitig aan het werk te gaan. En tot op heden overleef ik het nog iedere keer. En als het echt, echt, echt niet zou willen, dan zou ik me ziek melden. Nou kost het mij niets, maar ik kan me voorstellen dat ziek melden met 1 of meerdere wachtdagen niet zo aantrekkelijk is en menstruatieverlof wel.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren Quote
SunShine35 schreef:
25-05-2022 22:21
Dus dan mag je gewoon doorwerken. Zou ik ook gewoon doen, want ik heb nooit zo’n last.

Ik ken best wat vrouwen die flink last hebben van hun menstruatie (psychisch en/of lichamelijk). Het wordt vaak niet zo snel verteld. Ik denk dat het percentage vrouwen die er echt last van heeft hoger is dan we zo zouden denken.
Mee eens. Heel gek dat je de pijn en onmacht zo moet verbloemen dan. Dat zou al een stap kunnen zijn, om het bespreekbaar te maken.
Ik zou het wel fijn vinden als het een reden was om thuis te kunnen werken (als het kan), maar verlof? Zodat je nog meer tijd hebt om de pijn op te merken? Nee dat hoeft van mij niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
vampierprinsesje schreef:
25-05-2022 22:18
Dan kunnen ze beter vanuit je werk verplichten dat je de pil doorslikt :hihi:
Als een werkgever me dat gaat verplichten zou ik vandaag nog ontslag nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt je ziek melden als het niet gaat maar mijn werkgever heeft een cao waarin staat dat als je elke maand een dag ziek bent, ze doortellen en je na een half jaar minder salaris ontvangt. Nou lekker dan. Nu is mijn menstruatieprobleem opgelost (ik had een tumor) maar mijn ziekteverlof liep dus al veel langer dan ik zou willen. Als ik het had geweten, had ik wel vrij genomen in plaats van een ziekmelding. Het probleem was, soms kon ik geen vrije dag plannen want dat gaat natuurlijk in overleg met de vervangende collega en die wil ook wel eens vrij en dan was het beter om mij alsnog ziek te melden. Ik had toen een dik kruis in mijn agenda elke vier weken. Beetje raar want ik kon niet openlijk vermelden waarom. En toch kon ik voorspellen dat ik dan ziek zou zijn dus mijn naaste collega’s wisten ervan. Maar verder is het een taboe-onderwerp dus er stond “privé afspraak” op twee dagen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het idee lijkt me heerlijk. Vroeger kon ik maandelijks bijna een week niet werken van de pijn door m'n endometriose klachten. Gewoon fysiek niet in staat. Nu zijn de pijnklachten weg maar voel ik me 4 dagen enorm labiel waardoor werken ook niet echt lekker gaat. Ben er op werk heel open over maarja, moet toch werken. Een of twee dagen verlof zou een hoop schelen. Maar goed, totaal niet uitvoerbaar natuurlijk.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven