Miljoenen Nederlanders hebben inkomen onder bijstandsniveau

11-10-2017 13:13 425 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het triest. Maar blijkbaar is dat stemmingmakerij.



https://youtu.be/TXbCGGUMr4k

Stand van het Land
11 oktober 2017 — 07:18

Miljoenen Nederlanders hebben inkomen onder bijstandsniveau

Drie miljoen Nederlanders moesten het in 2016 doen met een netto inkomen van minder dan 920 euro per maand. Dat blijkt uit een analyse van het CBS.

Het CBS spreekt in het onderzoek van een financieel kwetsbaar persoon wanneer iemand geen inkomen heeft uit betaald werk of het inkomen uit betaald werk onder de netto bijstand van een alleenstaande ligt. In 2015 was dit 11.080 euro, wat neerkomt op 920 euro per maand.

Mannen

Van de drie miljoen financieel kwetsbaren zijn er één miljoen man. 27 procent van die mannen had wel een baan, maar verdiende minder dan het bijstandsniveau. Bijna twee derde van de mannen had een uitkering. 28 procent ontving een bijstandsuitkering en 21 procent een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Vrouwen

Bij vrouwen ligt het anders. Bijna een kwart van de financieel kwetsbare vrouwen heeft geen inkomen. Vrijwel altijd waren dit gehuwde of samenwonende vrouwen die voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van hun partner.

Korte werkweek

Bij zowel werkende mannen als vrouwen die financieel kwetsbaar zijn is een korte werkweek de belangrijkste reden dat hun verdiende inkomen niet boven het bijstandsniveau uitkomt.

Voor zowel mannen als vrouwen geld dat grootste groep financieel kwetsbaren in de leeftijdscategorie van 45 tot 65 jaar. Ruim 1,5 miljoen financieel kwetsbaren horen bij die groep.
missie_m wijzigde dit bericht op 11-10-2017 21:09
5.92% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Solomio schreef:
18-10-2017 09:16
Persoonlijk geluk ligt in onze maatschappij niet zo goed in de markt. Lijden, afzien, dan krijg je waardering.
Als je voor je lol stopt met werken krijg je bakken met commentaar, maar als je voor je lol fulltime werkt krijg je net zo veel commentaar, van andere mensen dan weer.
Ik werk niet en na een soort rouwproces over al die gemiste mogelijkheden ben ik nu heel blij dat ik niet werk en daar komt ook weer commentaar op, want ik moet natuurlijk niet tevreden parasiteren op kosten van de maatschappij, ik moet daar wel gepast dankbaar en nederig voor zijn.
En dankbaar ben ik zeker, maar nederig dan weer niet.
Ik heb in mijn omgeving eigenlijk nooit bakken met commentaar gehad. Ik heb een vriendin die ongeveer gelijk met mij gestopt is met werken en andere vriendinnen werken niet meer dan 2 dagen per week. Wel veel gehad dat mensen wel met mij wilden ruilen. Negatieve reacties hoor ik alleen hier op het forum.
Toen ik jong was ben ik begonnen met full time werken. Ik zie nu steeds meer jonge vrouwen die al beginnen met een part time baan en het wel best vinden zo. Waar sommige vrouwen vroeger zo voor gestreden hebben schijnen veel jonge vrouwen nu geen boodschap aan te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen moeten rondkomen van een klein beetje geld.
Ik vraag me persoonlijk altijd af waardoor dit komt (wanneer we spreken van goed en gezonde mensen).

Ok de crisis heeft er ingehakt voor sommige, baan kwijtraken etc. maar dan nog prio's stellen. Durven aan te passen.
Ieder gezond normaal welgesteld mens kan namelijk een baan krijgen (Ongeacht wat voor 1).
Persoonlijk denk ik dat mensen geld tekort komen doordat men teveel uitgeeft.
Hoeveel schrijnende gevallen zie je die aan de ene kant geen geld hebben maar wel de allernieuwste iphone, huisdieren, rookt een pakkie peuken per dag, en er staat vaak ook nog een blik bier op tafel.
Ok dit geld niet voor iedereen maar er zijn er ontzettend veel waar dit wel zo is en dan maar constant zielig doen.
Hier moeten de mensen die echt geen centen hebben onder lijden!
Wie goed doet, wie goed ontmoet.
Het zou nooit mijn keuze zijn om, als ik gezond was en mijn familie ook, niet te werken. Dat heeft veel redenen, maar die zijn hier al vaker genoemd (gedeelde verantwoordelijkheid voor het inkomen, zelfontplooiing, een studie die geheel door de belastingbetaler bekostigd is en ook en vooral dat ik mijn werk erg leuk vind). Dat ik een slechte moeder ben of dat ik niet voor mijn kinderen zorg of mijn kinderen liever uitbesteed, is in ieder geval geen reden voor mijn werkzame leven. Die argumentatiefout stoort mij en die zal ik, tot ik er zat van ben, blijven rechtzetten.

Andere mensen maken andere keuzes. Sommige van die keuzes vind ik niet verstandig. Dat maakt echter niet dat ik die mensen maar stom vind, ik had alleen een andere keuze gemaakt. Ik zou echter niet snel tegen iemand zeggen dat ze daarom een slechte moeder zijn of dat ze minder van hun kind houden. Mij stoort die emotionele argumentatie, want daar kun je zakelijk en inhoudelijk niet zoveel mee.
Alle reacties Link kopieren
LZHW schreef:
18-10-2017 09:42
Sommige mensen moeten rondkomen van een klein beetje geld.
Ik vraag me persoonlijk altijd af waardoor dit komt (wanneer we spreken van goed en gezonde mensen).


Ieder gezond normaal welgesteld mens kan namelijk een baan krijgen
Nee, oudere werklozen veelal niet. Ook niet ver onder hun opleidings- en ervaringsniveau. Mijn man is 2 jaar werkloos geweest, had met liefde alles aangepakt maar werd bij voorbaat afgewezen. Er heersen veel vooroordelen over oudere werknemers.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
18-10-2017 10:27
Nee, oudere werklozen veelal niet. Ook niet ver onder hun opleidings- en ervaringsniveau. Mijn man is 2 jaar werkloos geweest, had met liefde alles aangepakt maar werd bij voorbaat afgewezen. Er heersen veel vooroordelen over oudere werknemers.
Hoi Amarna: Tuurlijk geld het niet voor iedereen! maar er is heel veel schoonmaakwerk etc. magazijnwerk. Echter mensen krijgen vaak ook een WW uitkering (70% van het salaris) en daarom is het vaak niet aantrekkelijk om een andere baan op te pakken. Je kan mijn niet zeggen dat er voor twee mensen (in jullie geval) geen enkele baan te vinden is.

Bijstandsuitkering + toeslagen is vaak hoger dan de inkomsten uit werk.

Op dit moment gaat het weer goed met de economie. Wanneer ik kijk naar de te koop borden in de voortuinen of op funda dan verbaast het mij dat de huizen zo snel verkocht worden. We gaan allemaal weer boven onze stand leven.
Geld moet rollen (Die instelling heb ik ook) maar wanneer ik of mijn partner onze baan kwijtraakt kunnen we het voorlopig nog een hele tijd uitzingen.
Wie goed doet, wie goed ontmoet.
Alle reacties Link kopieren
Wat een luxe, al die keuzes kunnen maken.
Ik ken veel vrouwen die altijd alleen hebben gewoond en nooit kinderen hebben gekregen.
Voor hen ís er helemaal geen keuze, dan moet je fulltime door tot je 68e/70e; vooral omdat alle kosten voor normaal levensonderhoud zoals wonen, energie, zorg, extra duur zijn geworden (juist omdat "iedereen" tóch minimaal 1,5 inkomen zou hebben).
Alle reacties Link kopieren
LZHW schreef:
18-10-2017 10:47
Hoi Amarna: Tuurlijk geld het niet voor iedereen! maar er is heel veel schoonmaakwerk etc. magazijnwerk. Echter mensen krijgen vaak ook een WW uitkering (70% van het salaris) en daarom is het vaak niet aantrekkelijk om een andere baan op te pakken. Je kan mijn niet zeggen dat er voor twee mensen (in jullie geval) geen enkele baan te vinden is.

Bijstandsuitkering + toeslagen is vaak hoger dan de inkomsten uit werk.

Op dit moment gaat het weer goed met de economie. Wanneer ik kijk naar de te koop borden in de voortuinen of op funda dan verbaast het mij dat de huizen zo snel verkocht worden. We gaan allemaal weer boven onze stand leven.
Geld moet rollen (Die instelling heb ik ook) maar wanneer ik of mijn partner onze baan kwijtraakt kunnen we het voorlopig nog een hele tijd uitzingen.
wij hebben beiden werk, gelukkig. Hij heeft na 2 jaar een baan gevonden in zijn eigen vakgebied (architectuur). Maar echt, hij heeft zich een bloedje gesolliciteerd. Ook als magazijnmedewerker bijvoorbeeld, maar altijd afgewezen. Wie neemt een 57-jarige aan als je iemand van 18 voor hetzelfde werk kunt krijgen? Mijn man heeft nooit de kans gehad uit te leggen dat hij best met minder salaris genoegen wilde nemen.
En medewerking van het UWV hebben we niet gehad. Hij moest verder weg solliciteren. Dus solliciteerde hij in Amersfoort (wij wonen in Rotterdam). Waar hem dus doodleuk verteld werd dat ze liever iemand wilde hebben die dichterbij woonde.
Het UWV vond dat we maar naar Friesland moesten verhuizen, want "daar is werk genoeg". Dat dat betekend had dat ik mijn vaste baan op had moeten geven en we ons huis hadden moeten verkopen werd terzijde geschoven.
Ik weet niet of het inmiddels verbeterd is, maar een paar jaar geleden was het voor oudere werklozen heel erg moeilijk !
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
18-10-2017 10:55
Wat een luxe, al die keuzes kunnen maken.
Ik ken veel vrouwen die altijd alleen hebben gewoond en nooit kinderen hebben gekregen.
Voor hen ís er helemaal geen keuze, dan moet je fulltime door tot je 68e/70e; vooral omdat alle kosten voor normaal levensonderhoud zoals wonen, energie, zorg, extra duur zijn geworden (juist omdat "iedereen" tóch minimaal 1,5 inkomen zou hebben).
Inderdaad, een luxe om die keuzes te kunnen maken!
LZHW schreef:
18-10-2017 10:47
Hoi Amarna: Tuurlijk geld het niet voor iedereen! maar er is heel veel schoonmaakwerk etc. magazijnwerk. Echter mensen krijgen vaak ook een WW uitkering (70% van het salaris) en daarom is het vaak niet aantrekkelijk om een andere baan op te pakken. Je kan mijn niet zeggen dat er voor twee mensen (in jullie geval) geen enkele baan te vinden is.

Bijstandsuitkering + toeslagen is vaak hoger dan de inkomsten uit werk.

Op dit moment gaat het weer goed met de economie. Wanneer ik kijk naar de te koop borden in de voortuinen of op funda dan verbaast het mij dat de huizen zo snel verkocht worden. We gaan allemaal weer boven onze stand leven.
Geld moet rollen (Die instelling heb ik ook) maar wanneer ik of mijn partner onze baan kwijtraakt kunnen we het voorlopig nog een hele tijd uitzingen.
Knap van jou hoor.
Maar wat een onzin schrijf jij.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Amarna,

wat is ook probeer te verduidelijken is dat het ook niet voor iedereen geld maar in een groot gedeelte van deze mensen zal je verbaast staan hoe men met hun geld omgaan.
Die begrijpen de basis niet dat er meer binnen moet komen dan dat je uitgeeft.
Niet iedereen hun instelling is om te gaan werken.
Heb je wel eens naar bijvoorbeeld een dubbeltje op zijn kant gekeken. (Nu is dat ook sensatie tv) maar vaak schrikbarend.
Wie goed doet, wie goed ontmoet.
Alle reacties Link kopieren
LZHW schreef:
18-10-2017 11:06
Hoi Amarna,

wat is ook probeer te verduidelijken is dat het ook niet voor iedereen geld maar in een groot gedeelte van deze mensen zal je verbaast staan hoe men met hun geld omgaan.
Die begrijpen de basis niet dat er meer binnen moet komen dan dat je uitgeeft.
Niet iedereen hun instelling is om te gaan werken.
Heb je wel eens naar bijvoorbeeld een dubbeltje op zijn kant gekeken. (Nu is dat ook sensatie tv) maar vaak schrikbarend.
Ik reageerde slechts op jouw opmerking dat iedereen die kán werken, werk kan vinden. Dat is dus niet zo.
Als mijn man geen werk meer had kunnen vinden, hadden wij ons huis moeten verkopen. Het huis waar we samen jarenlang voor gewerkt hebben. En dat was beslist niet het gevolg geweest van "op grote voet leven".
Alle reacties Link kopieren
nee maar wel een verantwoordelijke keuze die je maakt die andere niet maken bijvoorbeeld.
Wie goed doet, wie goed ontmoet.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
18-10-2017 10:57
Inderdaad, een luxe om die keuzes te kunnen maken!
In jouw plaats zou ik het wel weten: stoppen met werken!
Ook al heb je dan geen inkomen; als je nu nog een paar extra "gezonde jaren" vóór je pensioenleeftijd volledig vrij kunt zijn, is dat veel waard.

Ik heb nu al veel vijfitg-plussers gezien die na 40+ jaren fulltime buffelen, met hun gezondheid kwakkelen. En hun pensioenjaren in elk geval heel anders zullen moeten gaan invullen dan zij zich altijd voorgesteld hadden. Ook al omdat zij een paar jaar geleden nog niet beter wisten dan dat zij ergens tussen hun 60e en 65e verjaardag zouden stoppen met werken, maar daar nu recent een fors aantal jaren bij is gekomen.

En spaargeld verdwijnt nu toch als sneeuw voor de zon, dus dat kun je beter zelf op maken. Als je daarmee wacht tot je pensioendatum, is er door de lage rente in combinatie met de hoge vermogensrendementsheffing (en inflatie) niets meer van over.
Alle reacties Link kopieren
LZHW schreef:
18-10-2017 10:47
Hoi Amarna: Tuurlijk geld het niet voor iedereen! maar er is heel veel schoonmaakwerk etc. magazijnwerk. Echter mensen krijgen vaak ook een WW uitkering (70% van het salaris) en daarom is het vaak niet aantrekkelijk om een andere baan op te pakken. Je kan mijn niet zeggen dat er voor twee mensen (in jullie geval) geen enkele baan te vinden is.
Dit vind ik altijd zo'n onbegrijpelijke redenering.
Kijk naar hoe veel mensen geen baan hebben en kijk naar hoe veel vacatures er zijn.
Dan is simpel vast te stellen dat er niet voor iedereen werk is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-10-2017 13:24
Dit vind ik altijd zo'n onbegrijpelijke redenering.
Kijk naar hoe veel mensen geen baan hebben en kijk naar hoe veel vacatures er zijn.
Dan is simpel vast te stellen dat er niet voor iedereen werk is.
zolang er vacatures zijn is er werk.
Wie goed doet, wie goed ontmoet.
LZHW schreef:
18-10-2017 13:27
zolang er vacatures zijn is er werk.
Ja maar daar is niet alles mee gezegd.
vrouwjagersma schreef:
18-10-2017 09:51
Het zou nooit mijn keuze zijn om, als ik gezond was en mijn familie ook, niet te werken. Dat heeft veel redenen, maar die zijn hier al vaker genoemd (gedeelde verantwoordelijkheid voor het inkomen, zelfontplooiing, een studie die geheel door de belastingbetaler bekostigd is en ook en vooral dat ik mijn werk erg leuk vind). Dat ik een slechte moeder ben of dat ik niet voor mijn kinderen zorg of mijn kinderen liever uitbesteed, is in ieder geval geen reden voor mijn werkzame leven. Die argumentatiefout stoort mij en die zal ik, tot ik er zat van ben, blijven rechtzetten.

Andere mensen maken andere keuzes. Sommige van die keuzes vind ik niet verstandig. Dat maakt echter niet dat ik die mensen maar stom vind, ik had alleen een andere keuze gemaakt. Ik zou echter niet snel tegen iemand zeggen dat ze daarom een slechte moeder zijn of dat ze minder van hun kind houden. Mij stoort die emotionele argumentatie, want daar kun je zakelijk en inhoudelijk niet zoveel mee.

Dit dus! Mooi verwoord heb je dat.
Gebruna schreef:
18-10-2017 11:52
In jouw plaats zou ik het wel weten: stoppen met werken!
Ook al heb je dan geen inkomen; als je nu nog een paar extra "gezonde jaren" vóór je pensioenleeftijd volledig vrij kunt zijn, is dat veel waard.


Ik heb nu al veel vijfitg-plussers gezien die na 40+ jaren fulltime buffelen, met hun gezondheid kwakkelen. En hun pensioenjaren in elk geval heel anders zullen moeten gaan invullen dan zij zich altijd voorgesteld hadden. Ook al omdat zij een paar jaar geleden nog niet beter wisten dan dat zij ergens tussen hun 60e en 65e verjaardag zouden stoppen met werken, maar daar nu recent een fors aantal jaren bij is gekomen.

En spaargeld verdwijnt nu toch als sneeuw voor de zon, dus dat kun je beter zelf op maken. Als je daarmee wacht tot je pensioendatum, is er door de lage rente in combinatie met de hoge vermogensrendementsheffing (en inflatie) niets meer van over.

En waar moet zij dan van leven? Van het salaris van haar partner? Zou die ook niet willen stoppen met werken? Als je eerder wilt stoppen met werken dan dat je AOW krijgt, heb je óf een flinke buffer nodig óf iemand anders die het voor je wil verdienen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 18-10-2017 14:06
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet veel te verdienen om gelukkig te zijn :-)
Wie goed doet, wie goed ontmoet.
Solomio schreef:
18-10-2017 07:37
Wat ik probeer aan te geven is dat heel veel zaken helemaal niet te kiezen zijn.
Of dat bepaalde keuzes op een bepaald moment prima lijken, maar later toch niet zo handig blijken uit te vallen.

En wat ik vooral denk is dat mensen hun keuzes achteraf graag willen bestempelen als 'bewust', maar dat op het moment dat de keuze gemaakt werd het allemaal helemaal niet zo bewust ging.

Heel veel zaken in het leven lopen op een bepaalde manier, waarbij 'bewuste' keuze en mazzel en pech in gelijke mate invloed hebben.

Achteraf dan zeggen dat het allemaal keuzes zijn geeft wat mij betreft toch echt aan dat je realiteitszin nog wel wat verbetering behoeft.

In heel veel gevallen zijn die keuzes dan ook weer niet gelijk onomkeerbaar. Je kunt dan altijd weer kiezen of je blijft hangen in die verkeerde keuzes of dat je gaat proberen die keuzes recht te zetten.

Ik denk juist dat er met mijn realiteitszin helemaal niet zo veel mis is.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
18-10-2017 13:58
En waar moet zij dan van leven? Van het salaris van haar partner? Zou die ook niet willen stoppen met werken? Als je eerder wilt stoppen met werken dan dat je AOW krijgt, heb je óf een flinke buffer nodig óf iemand anders die het voor je wil verdienen.
Is toch alleen maar mooi dat dat kan en dat die ander jouu dat gunt?
Of je stopt allebei wat eerder; liefst samen op hetzelfde moment.

En je kunt er inderdaad voor kiezen die jaren in financieel opzicht "rustig aan" te doen (zeker zolang je nog gezond bent).
Gebruna schreef:
18-10-2017 15:10
Is toch alleen maar mooi dat dat kan en dat die ander jouu dat gunt?
Of je stopt allebei wat eerder; liefst samen op hetzelfde moment.


En je kunt er inderdaad voor kiezen die jaren in financieel opzicht "rustig aan" te doen (zeker zolang je nog gezond bent).
Als de ander jou dat gunt kan dat mooi zijn mits er genoeg is/binnenkomt om het te realiseren.

Samen eerder stoppen zou mijn persoonlijke voorkeur dan hebben maar dat kost natuurlijk wel heel veel geld. Als je samen eerder wilt stoppen heb je op dit moment toch 15.000 euro op jaarbasis nodig voor een eenvoudig leven. (Uitgaande van een lage huur of hypotheeklast, lage energiekosten etc)

Je pensioen hiervoor gebruiken kan ook maar dan krijg je niet meer heel veel naast je AOW.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
18-10-2017 15:10
Is toch alleen maar mooi dat dat kan en dat die ander jouu dat gunt?
Of je stopt allebei wat eerder; liefst samen op hetzelfde moment.

En je kunt er inderdaad voor kiezen die jaren in financieel opzicht "rustig aan" te doen (zeker zolang je nog gezond bent).
Mijn man gaat dan iets minder werken. Hij wil nog niet stoppen, is iets jonger dan ik en heeft het nog prima naar zn zin,
Ik leef dan inderdaad tot mijn pensioen en Aow van zijn salaris en ons spaargeld. Ik stel mn pensioen uit tot 64. Is voor mij een gunstig tijdstip, heb ik uit laten rekenen.
Als ik niet meer werk, heb ik ook minder kosten. Minder reisgeld, minder representatieve kleding, minder impulsaankopen omdat ik niet meer na mn werk winkels induik.
Ik ben bijna 59, dus mocht ik inderdaad stoppen met werken, moeten we het 5 jaar redden van zijn salaris en ons spaargeld.
Maar het is nog maar een vaag plan, ik ben pas onlangs begonnen met erover te denken. Manlief is er trouwens zelf over begonnen, omdat ik vaak zo moe en gedesillusioneerd thuiskom.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
18-10-2017 15:34
...Ik ben bijna 59, dus mocht ik inderdaad stoppen met werken, moeten we het 5 jaar redden van zijn salaris en ons spaargeld.
Maar het is nog maar een vaag plan, ik ben pas onlangs begonnen met erover te denken...
Eigenlijk maar één vraag: waarom zou je wél nog 5 jaar (willen) blijven werken?

Als je in die 5 jaar geen wilde plannen hebt om dure reizen te gaan maken, of steeds weer dure nieuwe kleding wil blijven kopen, dan lijkt het financiële deel van het verhaal niet tot problemen te leiden. Kwestie van eens goed uitrekenen wat netto-netto (ná belasting) nu precies aan inkomen weegvalt en wat de directe besparingen zijn (zoals reiskosten woon-werkverkeer, kleding, kapper, stomerij en misschien ook schoonmaakster, thuisbezorgen van de boodschappen, nu vaker afhaalmaaltijden of uit eten, etc.),
en de winst die verder nog te behalen valt doordat je gewoon meer tijd hebt.

En één van de twee thuis (met misschien wat meer taken in en rond het huis dan degene die nog werkt), maakt het leven ook voor degene die nog wél werkt, ook makkelijker. Dat kan ook waardevol zijn.
Of iets doen in mantelzorg, oppassen e.d.

"Reken" dus ook vooral de rust en vrijheid mee als 'winst'.
En (werk)stress en ergernis als 'kosten'.

Als je wil, kan ik je via PB aan ervaringen/rekenvoorbeelden/overwegingen helpen - je bent zeker niet de enige die dit overweegt maar in dit topic zou die discussie te veel afwijken van het algemene verhaal hier.
Alle reacties Link kopieren
Aardig van je. De reisplannen die we nog hebben zijn zeker een punt.
Een vriend van ons is financieel adviseur. We zien hem binnenkort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven