Miljoenen Nederlanders hebben inkomen onder bijstandsniveau

11-10-2017 13:13 425 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het triest. Maar blijkbaar is dat stemmingmakerij.



https://youtu.be/TXbCGGUMr4k

Stand van het Land
11 oktober 2017 — 07:18

Miljoenen Nederlanders hebben inkomen onder bijstandsniveau

Drie miljoen Nederlanders moesten het in 2016 doen met een netto inkomen van minder dan 920 euro per maand. Dat blijkt uit een analyse van het CBS.

Het CBS spreekt in het onderzoek van een financieel kwetsbaar persoon wanneer iemand geen inkomen heeft uit betaald werk of het inkomen uit betaald werk onder de netto bijstand van een alleenstaande ligt. In 2015 was dit 11.080 euro, wat neerkomt op 920 euro per maand.

Mannen

Van de drie miljoen financieel kwetsbaren zijn er één miljoen man. 27 procent van die mannen had wel een baan, maar verdiende minder dan het bijstandsniveau. Bijna twee derde van de mannen had een uitkering. 28 procent ontving een bijstandsuitkering en 21 procent een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Vrouwen

Bij vrouwen ligt het anders. Bijna een kwart van de financieel kwetsbare vrouwen heeft geen inkomen. Vrijwel altijd waren dit gehuwde of samenwonende vrouwen die voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van hun partner.

Korte werkweek

Bij zowel werkende mannen als vrouwen die financieel kwetsbaar zijn is een korte werkweek de belangrijkste reden dat hun verdiende inkomen niet boven het bijstandsniveau uitkomt.

Voor zowel mannen als vrouwen geld dat grootste groep financieel kwetsbaren in de leeftijdscategorie van 45 tot 65 jaar. Ruim 1,5 miljoen financieel kwetsbaren horen bij die groep.
missie_m wijzigde dit bericht op 11-10-2017 21:09
5.92% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Pantax schreef:
11-10-2017 13:39
Het geldt voor 1,3 miljoen vrouwen in Nederland: vrouwen die minder gaan werken als er kinderen komen en daardoor onder bijstandsniveau gaan verdienen zodat man fulltime kan blijven werken. Het is nou niet bepaald een uitzonderingspositie.
Maakt het niet minder zorgelijk.....
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
De mannen van die 1,3 miljoen vrouwen boeren er overigens heel okee door: ‘Het CBS keek ook naar het inkomen van de partner van de onderzochte groep. De partner van financieel kwetsbare vrouwen haalde in 2016 gemiddeld 49.000 euro binnen, een inkomensniveau dat flink hoger ligt dan dat van alle werkende mannen gemiddeld: 39.000 euro. De partner van financieel kwetsbare mannen had een inkomen van 21.000 euro en dat ligt juist iets lager dan het gemiddelde inkomen van werkende Nederlandse vrouwen, 23.000 euro.’
Zijdus schreef:
11-10-2017 13:34
Eén miljoen van deze drie miljoen zijn mannen. Bij de resterende twee miljoen gaat het dus om vrouwen. Een aantal van hen zal zelfstandig een huishouden voeren, maar er is dus ook een deel dat afhankelijk is van het inkomen van de partner. Met meer dan een derde van de huwelijken die stuklopen, lijkt me dat reden voor zorg.

Dat lijkt mij vooral een probleem voor die mensen zelf, er moet misschien wel aandacht voor komen, dat wel.

Maar als alle volwassenen mensen in dit onderzoek meetellen dan zitten daar ook een hoop ouderen bij met alleen AOW. Die hebben persoonlijk dan minder dan 1200 euro maar zien dan samen niet onder de norm.

Soms hebben zij geen pensioen maar spaargeld om dit aan te vullen. Maar tellen toch mee bij die drie miljoen.
Moderne slavernij :)
Alle reacties Link kopieren
SweetChili schreef:
11-10-2017 13:38
Het ligt eraan. Voor een deel zal dit opgaan, maar ik ken ook genoeg vrouwen met een goede opleiding in een sector met veel werkgelegenheid, die ervoor kiezen wat langer bij hun baby te blijven dan de voorgeschreven 10 weken. Zie dan niet in wat er mis mee is.

Helemaal mee eens, daar is niets mis mee. Heb zelf de eerst negen maanden na de geboorte van mijn kind niet gewerkt. Daarna een tijdje rond de 24 uur en nu al weer jaren 32 uur. Maar om na de geboorte van de kinderen jarenlang niet of heel weinig te werken, vind ik niet verstandig.
Well behaved women rarely make history.
Pantax schreef:
11-10-2017 13:41
De mannen van die 1,3 miljoen vrouwen boeren er overigens heel okee door: ‘Het CBS keek ook naar het inkomen van de partner van de onderzochte groep. De partner van financieel kwetsbare vrouwen haalde in 2016 gemiddeld 49.000 euro binnen, een inkomensniveau dat flink hoger ligt dan dat van alle werkende mannen gemiddeld: 39.000 euro. De partner van financieel kwetsbare mannen had een inkomen van 21.000 euro en dat ligt juist iets lager dan het gemiddelde inkomen van werkende Nederlandse vrouwen, 23.000 euro.’
Ja en die mannen zouden dat hoge inkomen dus echt niet binnen kunnen halen als hun vrouw ook fulltime zou werken en zij de zorg voor hun kinderen 50/50 moesten verdelen.
SweetChili schreef:
11-10-2017 13:44
Ja en die mannen zouden dat hoge inkomen dus echt niet binnen kunnen halen als hun vrouw ook fulltime zou werken en zij de zorg voor hun kinderen 50/50 moesten verdelen.
Precies. Moderne slavernij is het :)
Alle reacties Link kopieren
Conclusie die we nu dus al kunnen trekken is dat het hier niet gaat om 3 miljoen armlastige Nederlanders. Nogal een tendentieus artikel dus. Ik zou graag willen weten hoeveel echt armlastigen er zijn.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Goochelen met cijfers voor gevorderden, dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
11-10-2017 13:24
Oeps, het kwartje valt.... Niet goed gelezen.
Hetzelfde hier dus :D Stom van me, had écht beter moeten lezen.
Maar ja die topic titel hé.
Pantax schreef:
11-10-2017 13:45
Precies. Moderne slavernij is het :)
Een beetje wel. Ik vind het vooral erg dat er zo weinig respect is voor vrouwen die deze keuze maken. Ze zitten niet de hele dag niks te doen, maar zorgen voor kleine kinderen < 4 jaar.

Zelf werk ik trouwens 32 uur per week, maar denk er wel over om na de geboorte van de tweede een half jaar thuis te blijven. Mijn man verdient genoeg en werk is voor mij makkelijk te vinden. Dat eerste half jaar met mijn baby thuis vind ik meer waardevol dan die maanden werken, dat kan ik daarna immers nog 40 jaar doen.
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk wel zo dat er nogal wat mensen zijn die als ZZP'er sappelen met een laag uurloon, of te weinig uren kunnen werken.
Wanneer je een eigen huis hebt, dus kapitaal, kom je niet in aanmerking voor bijstandsregelingen.
Dat is niet onredelijk, dat je dan niet zomaar bijstand krijgt, maar zorgt er wel voor dat mensen vreselijk in het nauw kunnen komen.
Je huis verkopen, soms onder de aankoopwaarde, doe je ook niet 123, dus blijf je sappelen en zwoegen en hopen dat het snel beter wordt.
Ik ken wel mensen die in deze situatie zitten. Geen idee hoeveel dat er landelijk zijn.
nounou
In ons dorp wonen 1500 kinderen tussen 0 en 15 jaar. 20% van de kinderen kan er niet fietsen. Zorgelijk of niet?


En beetje slimme rekenaar ziet direct dat 20 %van de kinderen jonger dan 3 is, waardoor het dus helemaal niet zorgelijk is.

Anderen willen direct een hulpplan opstellen, kamervragen stellen of het groots in de media brengen.

Zo zit dit stukje ook in elkaar.
Ik vind het vooral erg dat er maar zo weinig mensen zijn die het erg vinden dat vrouwen door de komst van kinderen drie-nul achter komen te staan. Dat mannen het okee vinden om ten koste van hun vrouw en haar kansen op een zelfstandig leven carrière te maken. Dat vrouwen het okee vinden om hun kans op een carrière, op een waardevolle bijdrage aan een grotere groep dan alleen het gezin op te offeren omdat zij en haar man menen dat een eenzijdige bijdrage aan het gezin okee is. Dat is níet okee. De gevolgen daarvan zijn níet okee: vrouwen zijn in de maatschappij net zo nodig als in het gezin, net zoals mannen in het gezin net zo nodig zijn als in de maatschappij. Deze scheve verdeling resulteert in allerlei narigheid. Dat vind ik erg.
Precies! Toen ik student was verdiende ik ook niet veel en zat ook onder bijstandsniveau volgens mij geldt dit voor heel veel studenten. Toch kwam ik wel rond.
zazamaenade schreef:
11-10-2017 13:52
Het is natuurlijk wel zo dat er nogal wat mensen zijn die als ZZP'er sappelen met een laag uurloon, of te weinig uren kunnen werken.
Wanneer je een eigen huis hebt, dus kapitaal, kom je niet in aanmerking voor bijstandsregelingen.
Dat is niet onredelijk, dat je dan niet zomaar bijstand krijgt, maar zorgt er wel voor dat mensen vreselijk in het nauw kunnen komen.
Je huis verkopen, soms onder de aankoopwaarde, doe je ook niet 123, dus blijf je sappelen en zwoegen en hopen dat het snel beter wordt.
Ik ken wel mensen die in deze situatie zitten. Geen idee hoeveel dat er landelijk zijn.

In ieder geval niet de drie miljoen uit de OP.
Pantax schreef:
11-10-2017 13:57
Ik vind het vooral erg dat er maar zo weinig mensen zijn die het erg vinden dat vrouwen door de komst van kinderen drie-nul achter komen te staan. Dat mannen het okee vinden om ten koste van hun vrouw en haar kansen op een zelfstandig leven carrière te maken. Dat vrouwen het okee vinden om hun kans op een carrière, op een waardevolle bijdrage aan een grotere groep dan alleen het gezin op te offeren omdat zij en haar man menen dat een eenzijdige bijdrage aan het gezin okee is. Dat is níet okee. De gevolgen daarvan zijn níet okee: vrouwen zijn in de maatschappij net zo nodig als in het gezin, net zoals mannen in het gezin net zo nodig zijn als in de maatschappij. Deze scheve verdeling resulteert in allerlei narigheid. Dat vind ik erg.
Voor wat het waard is, ik ben het met je eens. Maar de afgelopen maanden zijn er al vaker discussies geweest die raakten aan dit thema en tegen de "ja maar, we hebben hier samen voor gekozen en wij vinden dit fijn zo"-redenering valt niet zo gek veel in te brengen.
Pantax schreef:
11-10-2017 13:57
Ik vind het vooral erg dat er maar zo weinig mensen zijn die het erg vinden dat vrouwen door de komst van kinderen drie-nul achter komen te staan. Dat mannen het okee vinden om ten koste van hun vrouw en haar kansen op een zelfstandig leven carrière te maken. Dat vrouwen het okee vinden om hun kans op een carrière, op een waardevolle bijdrage aan een grotere groep dan alleen het gezin op te offeren omdat zij en haar man menen dat een eenzijdige bijdrage aan het gezin okee is. Dat is níet okee. De gevolgen daarvan zijn níet okee: vrouwen zijn in de maatschappij net zo nodig als in het gezin, net zoals mannen in het gezin net zo nodig zijn als in de maatschappij. Deze scheve verdeling resulteert in allerlei narigheid. Dat vind ik erg.

Helemaal eens hoor, maar om deze reden is dit stukje niet in elkaar geflanst. De indruk wordt gewekt dat al die mensen op bijstandsniveau leven en dat is niet waar.
Zijdus schreef:
11-10-2017 13:40
Whahaha... Hilarisch. En dan klapt die relatie en faciliteert de staat gewoon die volwassen mens. Ik kom niet meer bij... :rofl:
Jij maakt het meteen dramatisch.
Genoeg stellen waarbij de een parttime en de ander fulltime werkt.
Dat maakt niet dat de parttimer compleet afhankelijk is van de fulltimer en bij uit elkaar gaan de parttimer op de staat gaat leven.

Ik zorg er idd wel express voor dat ik geen gat in mijn cv heb. Dat zou bij uit elkaar gaan wel voor het moeilijk vinden van een baan kunnen zorgen.

Maar mochten vriend en ik ooit uit elkaar gaan ga ik meer werken.

En zal hij waarschijnlijk ook naar parttime gaan ivm de zorg van dochter (5dagen opvang vinden wij niet wenselijk).
Alle reacties Link kopieren
Hier het juiste artikel
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/41 ... -kwetsbaar
Pantax schreef:
11-10-2017 13:57
Ik vind het vooral erg dat er maar zo weinig mensen zijn die het erg vinden dat vrouwen door de komst van kinderen drie-nul achter komen te staan. Dat mannen het okee vinden om ten koste van hun vrouw en haar kansen op een zelfstandig leven carrière te maken. Dat vrouwen het okee vinden om hun kans op een carrière, op een waardevolle bijdrage aan een grotere groep dan alleen het gezin op te offeren omdat zij en haar man menen dat een eenzijdige bijdrage aan het gezin okee is. Dat is níet okee. De gevolgen daarvan zijn níet okee: vrouwen zijn in de maatschappij net zo nodig als in het gezin, net zoals mannen in het gezin net zo nodig zijn als in de maatschappij. Deze scheve verdeling resulteert in allerlei narigheid. Dat vind ik erg.
Jij vind dat niet oke maar veel mensen die daar voor kiezen wel. Ik vind mijn bijdrage aan het gezin waardevol genoeg. Carriere maken heeft mij nog nooit geboeid en het werkende leven ook niet. Iedereen moet doen waar hij/ zij gelukkig van wordt als de mogelijkheden er zijn zoals minder of stoppen met werken.
Oké, de aow-ers telden niet mee in dit onderzoek. Maakt het verhaal al weer anders.
Alle reacties Link kopieren
Dan ben ik waarschijnlijk een van de echte armlastigen. Geen schulden nog gelukkig.
Pantax schreef:
11-10-2017 13:57
Ik vind het vooral erg dat er maar zo weinig mensen zijn die het erg vinden dat vrouwen door de komst van kinderen drie-nul achter komen te staan. Dat mannen het okee vinden om ten koste van hun vrouw en haar kansen op een zelfstandig leven carrière te maken. Dat vrouwen het okee vinden om hun kans op een carrière, op een waardevolle bijdrage aan een grotere groep dan alleen het gezin op te offeren omdat zij en haar man menen dat een eenzijdige bijdrage aan het gezin okee is. Dat is níet okee. De gevolgen daarvan zijn níet okee: vrouwen zijn in de maatschappij net zo nodig als in het gezin, net zoals mannen in het gezin net zo nodig zijn als in de maatschappij. Deze scheve verdeling resulteert in allerlei narigheid. Dat vind ik erg.
Ik kies er toch zelf voor? Ik vind het wel ok. En ik ontvang geen toeslagen of een uitkering. Jij zegt 3-0 achter, ik zeg een goed en stabiel huishouden en gezin, waar we onszelf niet de hele week rotrennen. Ik moet niet werken, ik mag.
Conclusie is dus dat het eigenlijk allemaal wel mee valt in Nederland.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven