Misogynie als politiek wapen

14-07-2023 10:08 267 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu Sigrid Kaag heeft aangegeven te stoppen viel mijn mond open van een bericht in de krant dat zij: om de 15 minuten 1 haatbericht krijgt. 13.000 in 5 maanden tijd!

Uitgezocht door de Groene Amsterdammer.

https://www.groene.nl/artikel/misogynie ... tiek-wapen

Tuig misbruikt technologie om iemand en zijn familie bijna paranoïde te maken. Wat kunnen nu hieraan doen?
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze hadden ook de haatberichten aan mannen moeten tellen. Dan pas kun je iets zeggen over misogynie.
impala wijzigde dit bericht op 14-07-2023 10:20
2.02% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat Mark Rutte er meer krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misogynie?

Zet de haatberichten aan Rutte of Wilders er eens naast dan.
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
14-07-2023 10:19
Ze hadden ook de haatberichten aan mannen moeten tellen. Dan pas kun je iets zeggen over mysoginie.
Hebben ze ook gedaan. En het blijkt dat vrouwelijke politici veel meer haatberichten krijgen dan mannen én dat het bij vrouwen veel meer op de persoon gericht is dan bij mannen. Dus er is wel degelijk sprake van misogynie.

Ik ben groot voorstander van het verbieden van anonieme Twitter accounts. Ik denk dat weinig mensen nog zo openlijk durven te schelden als hun voor- en achternaam erbij staat.

En ik ben blij dat doxing binnenkort strafbaar wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is absoluut misogynie. Het is walgelijk wat haar, en zoveel vrouwen in de politiek, is aangedaan.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
14-07-2023 10:23
Hebben ze ook gedaan. En het blijkt dat vrouwelijke politici veel meer haatberichten krijgen dan mannen én dat het bij vrouwen veel meer op de persoon gericht is dan bij mannen. Dus er is wel degelijk sprake van misogynie.

Ik ben groot voorstander van het verbieden van anonieme Twitter accounts. Ik denk dat weinig mensen nog zo openlijk durven te schelden als hun voor- en achternaam erbij staat.

En ik ben blij dat doxing binnenkort strafbaar wordt.
Ik neem aan dat je zometeen de link deelt van dit onderzoek. Toch?
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
14-07-2023 10:23
Hebben ze ook gedaan.
De Groene Amsterdammer niet. In dit artikel staan alleen cijfers over vrouwen. Ja het zijn er veel. Maar hoeveel haatberichten krijgt Rutte?
impala wijzigde dit bericht op 14-07-2023 10:28
20.80% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel van die mensen wanen zich veilig achter hun laptopje enzo en denken dat ze lekker anoniem zijn. Naast dat ze vinden dat dit gewoon kan met vrijheid van meningsuiting.

Maar ik vind dat ze mensen die herhaaldelijk flink over de schreef gaan en dit soort berichten posten hard aan moeten pakken. Dan is het meteen duidelijk dat zoiets echt niet kan en dat je lang niet zo anoniem bent als je achter je laptop aan de keukentafel deze berichten typt.

Misschien kunnen de social media platformen, politie en internet providers hierin samenwerken. Beste zou zijn als een Twitter of Facebook ze verwijderd voordat ze bij een Kaag enzo terecht komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook wel weer tekenend dat de eerste reacties in dit topic meteen proberen te ontkennen dat er sprake is van misogynie. Net zoals dat de loonkloof of discriminatie van vrouwen op de arbeidsmarkt steevast ontkend worden (“vrouwen zijn gewoon minder ambitieus/ slechter in onderhandelen”), ondanks dat beide meerdere keren objectief zijn vastgesteld.

Hierbij een linkje naar een van de onderzoeken naar haat jegens vrouwelijke politici: https://www.cbs.nl/nl-nl/corporate/202 ... -cbs-tegel
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
14-07-2023 10:25
Ik neem aan dat je zometeen de link deelt van dit onderzoek. Toch?
Zie de link van TO. Ik vind de cijfers en vooral het verschil in communicatie aan vrouwen tov mannen echt verontrustend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
14-07-2023 10:28
Ook wel weer tekenend dat de eerste reacties in dit topic meteen proberen te ontkennen dat er sprake is van misogynie. Net zoals dat de loonkloof of discriminatie van vrouwen op de arbeidsmarkt steevast ontkend worden (“vrouwen zijn gewoon minder ambitieus/ slechter in onderhandelen”), ondanks dat beide meerdere keren objectief zijn vastgesteld.

Hierbij een linkje naar een van de onderzoeken naar haat jegens vrouwelijke politici: https://www.cbs.nl/nl-nl/corporate/202 ... -cbs-tegel
Ook hier zijn alleen berichten aan vrouwen bekeken.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
14-07-2023 10:27
Veel van die mensen wanen zich veilig achter hun laptopje enzo en denken dat ze lekker anoniem zijn. Naast dat ze vinden dat dit gewoon kan met vrijheid van meningsuiting.

Maar ik vind dat ze mensen die herhaaldelijk flink over de schreef gaan en dit soort berichten posten hard aan moeten pakken. Dan is het meteen duidelijk dat zoiets echt niet kan en dat je lang niet zo anoniem bent als je achter je laptop aan de keukentafel deze berichten typt.

Misschien kunnen de social media platformen, politie en internet providers hierin samenwerken. Beste zou zijn als een Twitter of Facebook ze verwijderd voordat ze bij een Kaag enzo terecht komen.

Zelfs als het niet anoniem is, als je op Facebook kijkt naar wat voor types er achter die reacties zitten... Stuk voor stuk extreem domme, sneue niksnutten. Echt allemaal te stom voor woorden, niks bereikt in het leven, aso's. En dat soort types gaat helemaal los en heeft nog stemrecht ook. Het is levensgevaarlijk.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Wel typisch dat de eerste reacties direct bagatelliseren en het onderzoek ter discussie willen stellen.

Dat onderzoek heeft zelfs een prijs gewonnen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/corporate/2022 ... -cbs-tegel


Heb je daar cijfers van? Nee, de goede cijfers, Nee, de cijfers die mij bevallen, Nee, de cijfers zijn incompleet...

Eigenlijk wil ik meer praten over oplossingen.
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
14-07-2023 10:28
Ook wel weer tekenend dat de eerste reacties in dit topic meteen proberen te ontkennen dat er sprake is van misogynie. Net zoals dat de loonkloof of discriminatie van vrouwen op de arbeidsmarkt steevast ontkend worden (“vrouwen zijn gewoon minder ambitieus/ slechter in onderhandelen”), ondanks dat beide meerdere keren objectief zijn vastgesteld.

Hierbij een linkje naar een van de onderzoeken naar haat jegens vrouwelijke politici: https://www.cbs.nl/nl-nl/corporate/202 ... -cbs-tegel

Je was me voor :-)
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
https://nos.nl/collectie/13923/artikel/ ... rouwenhaat

Alsjeblieft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inderdaad:
"Uit cijfers van het ministerie van Binnenlandse Zaken bleek vorig jaar al dat vrouwelijke bestuurders meer te maken krijgen met agressie en geweld dan mannelijke: 55 procent van de vrouwen tegen 46 procent van de mannen."

En de link van TO geeft ook duidelijke cijfers dat vrouwen in bedreigingen meer op hun geslacht/laagdunkender aan worden gesproken dan mannen.
Jammer, dat er meteen ontkend wordt. Het is groot probleem en ja, mannelijk politici krijgen ook haat en bedreigingen te verduren, maar vrouwen helaas meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
De digitale recherche moet echt enorm uitgebreid gaan worden. Deze golven van haat lijken steeds hoger te worden.
Kwaad zijn heeft bijna iets zelfversterkends.
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedrijven die sociale media-achtige diensten in Nederland aanbieden verplichten om de persoonsgegevens van hun gebruikers te registreren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
14-07-2023 10:35
Inderdaad:
"Uit cijfers van het ministerie van Binnenlandse Zaken bleek vorig jaar al dat vrouwelijke bestuurders meer te maken krijgen met agressie en geweld dan mannelijke: 55 procent van de vrouwen tegen 46 procent van de mannen."

.
Ik vind dat verschil niet eens zo groot, (als het al echt significant is).
Het is een groot algemeen probleem. Niet alleen een vrouwenprobleem.

Wat ik trouwens ook een probleem vind, is dat kritiek op vrouwelijke politici vaak direct wordt weggezet als vrouwenhaat. Lekker makkelijk, dan hoef je niet op de inhoud van de kritiek in te gaan of die serieus te nemen.
impala wijzigde dit bericht op 14-07-2023 10:50
28.44% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
14-07-2023 10:30
Ook hier zijn alleen berichten aan vrouwen bekeken.
Nog een linkje: https://www.rijksoverheid.nl/documente ... gheid-2022

55% van de vrouwelijke politici krijgt te maken met haat, vs 46% van de mannen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
14-07-2023 10:28
Ook wel weer tekenend dat de eerste reacties in dit topic meteen proberen te ontkennen dat er sprake is van misogynie. Net zoals dat de loonkloof of discriminatie van vrouwen op de arbeidsmarkt steevast ontkend worden (“vrouwen zijn gewoon minder ambitieus/ slechter in onderhandelen”), ondanks dat beide meerdere keren objectief zijn vastgesteld.

Hierbij een linkje naar een van de onderzoeken naar haat jegens vrouwelijke politici: https://www.cbs.nl/nl-nl/corporate/202 ... -cbs-tegel
Ook wel weer tekenend dat vragen om onderbouwing meteen weer wordt uitgelegd als ontkenning van het probleem.
Ik geloof direct dat er sprake is van misogynie, maar uit de link uit je OP blijkt dat niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
14-07-2023 10:43
Nog een linkje: https://www.rijksoverheid.nl/documente ... gheid-2022

55% van de vrouwelijke politici krijgt te maken met haat, vs 46% van de mannen.
Dan is het verschil tussen die 55% en die 46% dus toe te schrijven aan misogynie.
Tenzij er ook kwalitatieve verschillen zijn tussen de haatberichten aan mannen en vrouwen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
14-07-2023 10:45
Ook wel weer tekenend dat vragen om onderbouwing meteen weer wordt uitgelegd als ontkenning van het probleem.
Ik geloof direct dat er sprake is van misogynie, maar uit de link uit je OP blijkt dat niet.
Uit het artikel in de OP
Amnesty International en andere internationale onderzoekers berichtten de afgelopen jaren keer op keer: politici krijgen veel online haat, maar vrouwen disproportioneel meer en opvallend vaker persoonlijker.
En
Behalve Twitter analyseerden we ook 245 kranten- en tijdschrift-interviews met vrouwelijke en mannelijke politici die de afgelopen twee jaar verschenen. Daaruit blijkt dat mannen en vrouwen in Den Haag door journalisten nog altijd verschillend worden bevraagd en beschreven. Op zowel sociale als in klassieke media is seksisme hardnekkig, variërend van uitgesproken misogynie tot subtieler, alledaags seksisme.
En
Dat vrouwelijke volksvertegenwoordigers online anders worden aangesproken dan mannen blijkt ook uit de data-analyse. Zij horen vaker termen als ‘vrouwtje’, ‘meid’ of ‘meisje’. Mannelijke equivalenten als ‘jongetje’ of ‘kerel’ komen minder voor.
En dan ben pas ik halverwege het artikel. Het is ook een kwestie van mysogynie niet willen lezen volgens mij.
kleinezon wijzigde dit bericht op 14-07-2023 10:53
44.00% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven