Moet je alles maar moeten kunnen posten op social media?

14-09-2020 15:57 152 berichten
Ik las vandaag dit bericht op nu.nl: https://www.nu.nl/binnenland/6077322/om ... tocht.html

Iemand had wat geplaatst over de sinterklaas intocht en daar kwamen op z'n zachtst gezegd niet zulke leuke reacties op waardoor de plaatser aangifte heeft gedaan tegen enkele reageerders. Sommigen boden excuses aan en hadden spijt van wat ze gepost hadden en bedoelden het niet zo maar hebben alsnog een taakstraf en/of geldboete gekregen.

Ik was zelf in eerste instantie verbaasd dat daar een hele rechtszaak over is maar aan de andere kant vind ik het ook goed want als je ziet hoe sommige mensen reageren op bepaalde berichten. Niet alleen op de berichten over Sinterklaas maar ook BLM, Corona, de NS, het kabinet etc. En waarom?! Omdat iedereen een mening mag hebben en dat mag verkondigen op social media?!

Wat vinden jullie ervan dat deze reageerders nu op de vingers getikt zijn door de rechter? Zou dit vaker moeten gebeuren?
pipootje schreef:
14-09-2020 17:45
Het lijkt wel of vooral " domme" mensen discussies aangaan op Facebook.
Bij het bericht dat bv Burger King vegetarische burgers gaat verkopen, reageert iemand heel boos dat het daar draait om vlees?? ( een burger kan vanalles zijn)
Maar wat voor last heeft die man er van als er vegetarische burgers worden verkocht?
Ja dat valt mij ook op. Als de mac, burger king of welke fastfoodketen dan ook komt met een vegetarisch/vegan alternatief zijn de reacties niet van de lucht. In plaats van een vegetariër/veganist ook een optie of meerdere opties te gunnen zijn ze bang dat ze hun stukje vlees verliezen ofzo? Ik reageer als vegetariër dus maar niet meer op die berichten want geen zin in een tirade van iemand.
Je ziet het hier op het forum natuurlijk ook heel regelmatig. Er zijn forummers die vaak met gestrekt been topics ingaan. En elkaar dan ook bijvallen want het voelt zo lekker, met z'n allen tegen 1. Ik kan me toch niet voorstellen dat ze dan irl ook zo onaardig en ongenuanceerd zijn.
Alle reacties Link kopieren
appagante schreef:
14-09-2020 17:55
Je ziet het hier op het forum natuurlijk ook heel regelmatig. Er zijn forummers die vaak met gestrekt been topics ingaan. En elkaar dan ook bijvallen want het voelt zo lekker, met z'n allen tegen 1. Ik kan me toch niet voorstellen dat ze dan irl ook zo onaardig en ongenuanceerd zijn.
hier krijg je toch hopelijk wel een flinke ban voor:
"jammer was dat ze de slavernij hebben afgeschaft. Ik zou de zweep erover halen. Stelletje NSB'ers. Kan daar geen vrachtwagen overheen rijden"
smulrol schreef:
14-09-2020 17:59
hier krijg je toch hopelijk wel een flinke ban voor:
"jammer was dat ze de slavernij hebben afgeschaft. Ik zou de zweep erover halen. Stelletje NSB'ers. Kan daar geen vrachtwagen overheen rijden"
Dat is inderdaad zonder meer een andere categorie dan het wijvenvenijn hier!
anoniem_6457c2cedd223 wijzigde dit bericht op 14-09-2020 18:03
0.29% gewijzigd
Mezelf quoten is niet nodig 😁
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
14-09-2020 17:59
hier krijg je toch hopelijk wel een flinke ban voor:
Xxx
Vind jij het echt nodig die woorden hier te herhalen?
Ik niet.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Heel goed dat er wordt ingegrepen.
Het is af en toe ten hemel schreiend wat er allemaal op het WWW wordt gekwakt .
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kan je alles zeggen; tenzij de eigenaar het niet op zijn website wil hebben. Daar zal hij zijn eigen afwegingen bij maken; sommige adverteerders zullen zich niet willen associëren met sommige meningen en de eigenaarvan de website zal deze druk voelen want dat scheelt hem in de inkomsten. Maar op zich mag hij alles verwijderen wat hij wil. Alleen rechtse, alleen linkse meningen; precies wat hij wil..

De grens is het overschrijden van de wet. Dus alles wat niet is toegestaan mag vervolgd worden .
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
hoe kunnen ze je daarvoor berechten, ze hebben toch geen bewijs dat jij het daadwerkelijk gepost hebt?

Zelfs omtrent piraterij kunnen ze je niet berechten in zowat alle landen, omdat er geen bewijs is dat, ook als het IP address van jouw is, jij diegene bent die daadwerkelijk dingen download

Dus waarom hier wel? Wat als een persoon simpelweg zegt, ik heb dat nooit gepost, ik was gehackt (of wat dan ook)

het is toch innocent until proven guilty, zij moeten toch met bewijs komen dat jij het ook echt gepost hebt
Alle reacties Link kopieren
Hugo de Jonge is te gast bij Jinek en hij zat net voor te lezen wat voor berichten hij op dagelijkse basis krijgt. Echt om te huilen gewoon.
Am Yisrael Chai!
syntax18 schreef:
14-09-2020 22:49
hoe kunnen ze je daarvoor berechten, ze hebben toch geen bewijs dat jij het daadwerkelijk gepost hebt?

Zelfs omtrent piraterij kunnen ze je niet berechten in zowat alle landen, omdat er geen bewijs is dat, ook als het IP address van jouw is, jij diegene bent die daadwerkelijk dingen download

Dus waarom hier wel? Wat als een persoon simpelweg zegt, ik heb dat nooit gepost, ik was gehackt (of wat dan ook)

het is toch innocent until proven guilty, zij moeten toch met bewijs komen dat jij het ook echt gepost hebt
Ik denk dat het op social media toch anders ligt. Bij downloaden heeft men vaak geen naam maar moet men afgaan op het IP adres wat aan een huis of organisatie gekoppeld is. Bij FB is het gekoppeld aan een persoon en volgens mij moet FB meewerken aan onderzoek als de politie daar om vraagt en daar een hele goede reden voor heeft. Ik kan me nog herinneren dat FB in de problemen kwam toen een wraaklustige ex een sex filmpje van zijn ex had verspreid via FB en WhatsApp. Dat was toen ook nog op tv enzo.

En dat nagaan of je daadwerkelijk gehackt was ja of nee is voor FB ook niet zo moeilijk om na te gaan. Je kunt dat zelf ook nakijken.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
14-09-2020 16:10
Het kan geen kwaad om mensen eens wat meer bewust te maken dat wat je post ook gevolgen kan hebben. Misschien gaan mensen dan eens nadenken voordat ze bedreigingen uiten, oproepen tot haat en geweld, schelden., etc etc Maar ik heb er een hard hoofd in. Op twitter woedt een loopgravenoorlog.

Geld dat dan ook voor een geweld-opruiende roeptoeter op de Dam?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
DerryGirl schreef:
14-09-2020 17:12
Het gaat bij een heleboel mensen al mis bij Art. 1 van de Grondwet. Men denkt alles te kunnen en mogen zeggen onder het mom van 'vrijheid van meningsuiting' maar ook dan word je gewoon geacht je aan de wet te houden. Doe je dat niet dan kun je vervolgd worden.
Dit. Veel mensen lijken tegenwoordig te denken dat vrijheid van meningsuiting betekent dat jouw mening boven elke vorm van kritiek verheven is ofzo.

En bovendien vergeten ze dan altijd voor het gemak dat vrijheid van meningsuiting natuurlijk óók voor anderen geldt.

Sander Schimmelpenninck heeft er geloof ik net een column over geschreven. Het feit dat je een mening hebt betekent niet dat die mening per sé door iedereen gehoord hoeft te worden.
Alle reacties Link kopieren
Overigens gaat artikel 1 over het gelijkheidsbeginsel en het daaruit voortvloeiende verbod op discriminatie. Vrijheid van meningsuiting is artikel 7 in de Grondwet.

Sorry, de darkside/leraar in mij komt naar boven :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-09-2020 22:54
Hugo de Jonge is te gast bij Jinek en hij zat net voor te lezen wat voor berichten hij op dagelijkse basis krijgt. Echt om te huilen gewoon.


Vreselijk inderdaad.
Je mag hem een gladjakker vinden, maar om te zeggen dat mensen als hij en Rutte ‘moeten worden afgeknald’ vind ik veel te ver gaan.
Walgelijk wat sommige lui hun toetsenbord weten uit te krijgen.
You don't have to fit into the format
Sommigen boden excuses aan en hadden spijt van wat ze gepost hadden en bedoelden het niet zo

Dit betwijfel ik vaak. Uitzonderingen daargelaten.
Ze balen meer dat ze “gepakt of betrapt zijn”. En proberen een boete of taakstraf te ontlopen.
Positivevibes schreef:
14-09-2020 23:43
Dit. Veel mensen lijken tegenwoordig te denken dat vrijheid van meningsuiting betekent dat jouw mening boven elke vorm van kritiek verheven is ofzo.

En bovendien vergeten ze dan altijd voor het gemak dat vrijheid van meningsuiting natuurlijk óók voor anderen geldt.

Sander Schimmelpenninck heeft er geloof ik net een column over geschreven. Het feit dat je een mening hebt betekent niet dat die mening per sé door iedereen gehoord hoeft te worden.
Maar die Schimmelpennick loopt wel Akwasi te verdedigen zonder kritiek op het heksenjachtgedrag van Akwasi zelf te hebben:
“Sociale media brengen ons terug in de middeleeuwen, waarin vrouwen als heks werden verbrand vanwege beeldvorming. Verbranden doen we vooralsnog niet, maar de herontdekking van de heksenjacht en de religieuze overtuiging waarmee iemand als Akwasi wordt aangepakt, is angstaanjagend.”
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wanneer er nu eindelijk eens bedreigers van Wilders voor het hekje staan:

https://www.ad.nl/politiek/geert-wilder ... gle.com%2F
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
15-09-2020 07:18
Ik ben benieuwd wanneer er nu eindelijk eens bedreigers van Wilders voor het hekje staan:

https://www.ad.nl/politiek/geert-wilder ... gle.com%2F
Volgens mij zijn er al meerdere bedreigers van Wilders veroordeeld. Maar het gaat niet om Wilders alleen. Iedereen die maar enigszins bekend is, krijgt de smerigste dingen naar zijn hoofd. En wat nog enger is, is dat sommige er ook niet voor terugdeinzen om irl politici te bedreigen (onlangs met Omtzigt). Dit heeft niets met politieke kleur te maken maar met een gebrek aan fatsoen bij mensen. Baudet die drollen door z’n brievenbus krijgt, Sylvana die zwarte Pieten aan de deur krijgt, Lodewijk Asscher die net zo’n verrader is als zijn opa, Mark Rutte die krijgt te horen als zijn moeder is overleden dat ze zo’n kutzoon heeft etc etc
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
15-09-2020 07:26
Volgens mij zijn er al meerdere bedreigers van Wilders veroordeeld. Maar het gaat niet om Wilders alleen. Iedereen die maar enigszins bekend is, krijgt de smerigste dingen naar zijn hoofd. En wat nog enger is, is dat sommige er ook niet voor terugdeinzen om irl politici te bedreigen (onlangs met Omtzigt). Dit heeft niets met politieke kleur te maken maar met een gebrek aan fatsoen bij mensen. Baudet die drollen door z’n brievenbus krijgt, Sylvana die zwarte Pieten aan de deur krijgt, Lodewijk Asscher die net zo’n verrader is als zijn opa, Mark Rutte die krijgt te horen als zijn moeder is overleden dat ze zo’n kutzoon heeft etc etc
Ik zit soms met verbazing te lezen welke bagger politici op social media over zich heen krijgen.
Van Rob Jetten tot Jesse Klaver van Wilders tot Baudet.
Er lijken wat dat betreft voor sommigen geen grenzen te zijn.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
15-09-2020 07:33
Ik zit soms met verbazing te lezen welke bagger politici op social media over zich heen krijgen.
Van Rob Jetten tot Jesse Klaver van Wilders tot Baudet.
Er lijken wat dat betreft voor sommigen geen grenzen te zijn.
Precies. En helaas wordt die groep van ‘sommigen’ steeds groter. Ik vond die doodskist met de naam Jesse erop bij de demonstratie van de boeren ook zo schandalig.
Alle reacties Link kopieren
En ook journalisten zijn niet veilig meer. Ik hoorde laatst dat sommigen van het NOS journaal beveiliging meekrijgen als ze van bepaalde gebeurtenissen verslag moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
15-09-2020 07:46
Precies. En helaas wordt die groep van ‘sommigen’ steeds groter. Ik vond die doodskist met de naam Jesse erop bij de demonstratie van de boeren ook zo schandalig.
Helaas wel en dat komt puur omdat het eigenlijk nooit echte gevolgen heeft.
Wat mij ook altijd opvalt is dat het vrijwel altijd anonieme accounts zijn,ze durven dergelijke bagger dan weer niet onder hun eigen naam te spuien.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
15-09-2020 07:49
En ook journalisten zijn niet veilig meer. Ik hoorde laatst dat sommigen van het NOS journaal beveiliging meekrijgen als ze van bepaalde gebeurtenissen verslag moeten doen.
Ook dit is helaas al een hele tijd aan de gang van NOS verslaggevers tot GeenStijl verslaggevers worden soms letterlijk aangevallen en ook hier komt dergelijk gajes er gewoon mee weg.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
En nu ook:

'GGD-medewerkers mikpunt van agressie'
GGD-medewerkers die telefonisch coronatesten inplannen, zijn het mikpunt van agressie en intimidatie. "Het wordt steeds heftiger", vertelt manager Koen Spruijt tegen de Telegraaf. "Het is niet meer normaal." Bron: Nos.nl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven