Moet je alles maar moeten kunnen posten op social media?

14-09-2020 15:57 152 berichten
Ik las vandaag dit bericht op nu.nl: https://www.nu.nl/binnenland/6077322/om ... tocht.html

Iemand had wat geplaatst over de sinterklaas intocht en daar kwamen op z'n zachtst gezegd niet zulke leuke reacties op waardoor de plaatser aangifte heeft gedaan tegen enkele reageerders. Sommigen boden excuses aan en hadden spijt van wat ze gepost hadden en bedoelden het niet zo maar hebben alsnog een taakstraf en/of geldboete gekregen.

Ik was zelf in eerste instantie verbaasd dat daar een hele rechtszaak over is maar aan de andere kant vind ik het ook goed want als je ziet hoe sommige mensen reageren op bepaalde berichten. Niet alleen op de berichten over Sinterklaas maar ook BLM, Corona, de NS, het kabinet etc. En waarom?! Omdat iedereen een mening mag hebben en dat mag verkondigen op social media?!

Wat vinden jullie ervan dat deze reageerders nu op de vingers getikt zijn door de rechter? Zou dit vaker moeten gebeuren?
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
16-09-2020 14:22
Omdat de grootste hufters in de regering zitten.
Moet je kijken wat Rutte ons land heeft aangedaan!
Niet gek dat mensen dan soms vloeken op hem op social media.
En die Akwasi moet gewoon zijn mond houden, die is op niks goeds uit, hem de hand boven het hoofd houden...
En verder faalt ons rechtssysteem al langere tijd, kijk maar: https://youtu.be/K-Cp73MtoOk
dit topic gaat niet over ons rechtssysteem en ik vind Rutte geen hufter.
Alle reacties Link kopieren
Rutte heeft ons land helemaal niets aangedaan, stel je niet zo vreselijk aan.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
16-09-2020 14:27
dit topic gaat niet over ons rechtssysteem en ik vind Rutte geen hufter.
Ik ook niet. Ik vind hem een prima premier. En al ben je het 100 x niet met hem eens, dan nog hoef je iemand niet uit te schelden.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
16-09-2020 14:22
Omdat de grootste hufters in de regering zitten.
Moet je kijken wat Rutte ons land heeft aangedaan!
Niet gek dat mensen dan soms vloeken op hem op social media.
En die Akwasi moet gewoon zijn mond houden, die is op niks goeds uit, hem de hand boven het hoofd houden...
En verder faalt ons rechtssysteem al langere tijd, kijk maar: https://youtu.be/K-Cp73MtoOk
Ik denk dat deze reactie precies onderschrijft waar het in dit topic over gaat.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
16-09-2020 14:22
Omdat de grootste hufters in de regering zitten.
Moet je kijken wat Rutte ons land heeft aangedaan!
Niet gek dat mensen dan soms vloeken op hem op social media.
En die Akwasi moet gewoon zijn mond houden, die is op niks goeds uit, hem de hand boven het hoofd houden...
En verder faalt ons rechtssysteem al langere tijd, kijk maar: https://youtu.be/K-Cp73MtoOk
Jeetje mens, neem een chill pill.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
tantejans schreef:
16-09-2020 14:22
Omdat de grootste hufters in de regering zitten.
Moet je kijken wat Rutte ons land heeft aangedaan!
Niet gek dat mensen dan soms vloeken op hem op social media.
En die Akwasi moet gewoon zijn mond houden, die is op niks goeds uit, hem de hand boven het hoofd houden...
En verder faalt ons rechtssysteem al langere tijd, kijk maar: https://youtu.be/K-Cp73MtoOk
Ik heb een T-shirt met "I :heart: Rutte"
Alle reacties Link kopieren
Niet schrikken.
Rutte is herkozen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
15-09-2020 10:24
Ik vind het bedreigen van politici omdat je de beslissingen niet snapt/begrijpt/ze niet in jouw straat passen gewoon stom. Ik zie het al in de lokale politiek hier. De plaatselijke krant schrijft wat (wat driekwart van de tijd gewoon niet volledig is, omdat ze de cursus hoor en wederhoor effe hebben gemist of omdat ze verder geen onderzoek hebben gedaan). En daar gaan altijd dezelfde gekkies los op. Want die lezen alleen de koppen en de rest vullen ze zelf in. En de wethouder is vervolgens een klootzak, een zakkenvuller, een vuile hond, etc. De agressie die uit dat soort posts komen, is soms echt idioot. En dan nijdig zijn omdat ze niet gehoord worden. Hallo, je reageert met scheldwoorden en via facebook/twitter op een suggestief krantenartikel, wat denk je nou?
Als je gehoord wil worden, moet je normaal praten.
dit dus, maar dat geld voor iedereen!
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik vind van niet.
Heb geen FB en Twitter, dus volg ook niks ( alleen Myra) en hoef me dus niet druk te maken.
“ Mijn” sociale medium is dit forum en daar heb ik wel eens laten merken wat ik vond van wat en hoe er gepost werd.
Angst voor consequenties van het plaatsen van je teksten, moet geen reden zijn om t niet of wel te doen. Je moet t willen of niet willen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
feow schreef:
16-09-2020 16:42
Niet schrikken.
Rutte is herkozen.
Yes!
97 zetels voor de vvd had ik dan niet verwacht
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
16-09-2020 14:22
Omdat de grootste hufters in de regering zitten.
Moet je kijken wat Rutte ons land heeft aangedaan!






Ik ben nogal fan van Mark en ben benieuwd naar een lijst van het aangedane leed
en dan liefst voorzien van commentaar en een oplossing.

Dus de simpele stelling : "Meer geld voor de zorg" vind ik wat mager als je niet verteld waar dat geld vandaan moet komen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Is het vooral Facebook en Twitter waar mensen los gaan met grove reacties? En minder Instagram en Pinterest?
hollebollegijs schreef:
17-09-2020 08:59
Ik ben nogal fan van Mark en ben benieuwd naar een lijst van het aangedane leed
en dan liefst voorzien van commentaar en een oplossing.

Dus de simpele stelling : "Meer geld voor de zorg" vind ik wat mager als je niet verteld waar dat geld vandaan moet komen.
Dan zeggen ze “de belasting” :D
rozemarijn123 schreef:
17-09-2020 10:39
Is het vooral Facebook en Twitter waar mensen los gaan met grove reacties? En minder Instagram en Pinterest?
Volgens mijn kinderen ook op Instagram. Een liet mij toevallig gisteravond zien hoe ene Fabiola bedreigd en beledigd wordt.
Volgens mij geldt de wet ook op internet dus je moet niet alles kunnen zeggen
Saskia033 schreef:
17-09-2020 10:55
Volgens mijn kinderen ook op Instagram. Een liet mij toevallig gisteravond zien hoe ene Fabiola bedreigd en beledigd wordt.
Pff, wat een zooitje maken mensen er toch van.

Ik heb zelf alleen positieve ervaringen met Facebook, met allerlei leuke sites, groepen om raad te vragen, interessant nieuws dat voorbij komt.

Maar een keer meegelezen met een ruzie n.a.v. een post van iemand. Dat was ook een echt rare post, waarvan je je kan afvragen waarom iemand dat op internet neerzet, want gezien de strekking was het logisch dat anderen er boos om werden. Maar gelukkig was er een moderator.
Het probleem met dit soort dingen, is dat mensen het op een gegeven ogenblik gaan misbruiken.

Het begint met een (terechte) straf voor online racisme, bedreiging, stalking, seksuele intimidatie. Dat is op zichzelf een goed iets.

Maar wat je nu ook steeds vaker leest, is dat mensen iemand willen 'aangeven' die het simpelweg niet met hen eens is, en daar een sterke/eigen mening tegen in brengt, en dat mensen dat op zichzelf gaan zien als bedreiging of intimidatie. Veel mensen kunnen niet meer omgaan met een andere mening en grijpen dan elke grond aan om te dreigen met aangifte of met cancelling. Die kant moet je niet op. willen.
Klaarblijkelijk zijn er talloze mensen in Nederland, van landelijke tot lokale politici, columnisten, schrijvers etc, die bedreigingen ontvangen - al dan niet online, tot doodsbedreigingen aan toe.

Dan heb je nog mensen die hulpverleners het werk belemmeren of aanvallen.

Om hoeveel Nederlanders gaat het dan wel niet die zich aan dit gedrag schuldig maken?

Het lijkt wel of dat er echt heel veel zijn, om zoveel 'werk' aan bedreigingen weg te zetten. Bizar.

En dan nog mensen die al beginnen met online schelden. Dan vraag ik me af of je dit ook in real life tegen een buurman of collega of kennis van sporten zegt. Je mag toch hopen van niet.

Voor mij geldt: als ik het in real life niet zeg, schrijf ik het ook niet op.
Alle reacties Link kopieren
rozemarijn123 schreef:
20-09-2020 08:54


Om hoeveel Nederlanders gaat het dan wel niet die zich aan dit gedrag schuldig maken?

Het lijkt wel of dat er echt heel veel zijn, om zoveel 'werk' aan bedreigingen weg te zetten. Bizar.
Vraag ik me af, volgens mij hebben veel van dat soort types meerdere accounts. En op Twitter, en op Facebook, hier op Viva misschien ook, en uiteraard op Fok
Tienduizend van dat soort accounts hebben een hele negatieve invloed op de sfeer op Twitter, omdat ze ook alleen in het negatieve reageren, maar op hele bevolking is dat niks natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
rozemarijn123 schreef:
17-09-2020 11:56
Pff, wat een zooitje maken mensen er toch van.

Ik heb zelf alleen positieve ervaringen met Facebook, met allerlei leuke sites, groepen om raad te vragen, interessant nieuws dat voorbij komt.

Ik ook maar dat kan ook anders hoor.

Een collega zit op FB en die vecht complete buurtoorlogen uit.
Die hebben met de buurt een FB groep en pfffffffffff als een de kliko een uur te vroeg aan de weg zet of een van de kinderen haalt iets uit gaat het "los" in die groep.

Ik kijk misschien eens per 2 / 3 dagen op FB (meer dan genoeg) maar die collega zit er dag en nacht op.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
20-09-2020 10:18
Ik ook maar dat kan ook anders hoor.

Een collega zit op FB en die vecht complete buurtoorlogen uit.
Die hebben met de buurt een FB groep en pfffffffffff als een de kliko een uur te vroeg aan de weg zet of een van de kinderen haalt iets uit gaat het "los" in die groep.

Ik kijk misschien eens per 2 / 3 dagen op FB (meer dan genoeg) maar die collega zit er dag en nacht op.
Serieus?! Waar mensen zich druk om maken zeg.
Met dit soort mensen is er psychisch toch echt iets mis.

Is zo iemand als collega wel leuk / te pruimen?

Want dan kun je nog van geluk spreken dat-ie zich afreageert in de buurt en niet als collega op andere collega's. Dan kom je weer op het onderwerp pestgedrag onder collega's - ieks.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
14-09-2020 16:10
Het kan geen kwaad om mensen eens wat meer bewust te maken dat wat je post ook gevolgen kan hebben. Misschien gaan mensen dan eens nadenken voordat ze bedreigingen uiten, oproepen tot haat en geweld, schelden., etc etc Maar ik heb er een hard hoofd in. Op twitter woedt een loopgravenoorlog.
Dat vind ik zelf hier op het forum al bij tijd en wijle. Ik denk vaak : is dat gesneer nu echt nodig? Zou je dat in het dagelijks leven ook doen.?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Karratha schreef:
20-09-2020 08:16
Het probleem met dit soort dingen, is dat mensen het op een gegeven ogenblik gaan misbruiken.

Het begint met een (terechte) straf voor online racisme, bedreiging, stalking, seksuele intimidatie. Dat is op zichzelf een goed iets.

Maar wat je nu ook steeds vaker leest, is dat mensen iemand willen 'aangeven' die het simpelweg niet met hen eens is, en daar een sterke/eigen mening tegen in brengt, en dat mensen dat op zichzelf gaan zien als bedreiging of intimidatie. Veel mensen kunnen niet meer omgaan met een andere mening en grijpen dan elke grond aan om te dreigen met aangifte of met cancelling. Die kant moet je niet op. willen.
Wat betekent cancelling (annulering in het Nederlands) - ik begrijp het niet in deze context.
smulrol schreef:
20-09-2020 10:11
Vraag ik me af, volgens mij hebben veel van dat soort types meerdere accounts. En op Twitter, en op Facebook, hier op Viva misschien ook, en uiteraard op Fok
Tienduizend van dat soort accounts hebben een hele negatieve invloed op de sfeer op Twitter, omdat ze ook alleen in het negatieve reageren, maar op hele bevolking is dat niks natuurlijk.
Ik stel me dan voor dat dit mensen zijn die geen werk hebben, of (part-time) werk hebben en dan de rest van de tijd verder geen leven hebben, geen sport of ander sociaal leven en dan voornamelijk online zijn om hun gif te uiten. Brrr.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven