Moet roken verboden worden onder werktijd?

07-06-2017 15:27 648 berichten
Ik wil een discussie beginnen over roken op het werk. Ik stoor me eraan op het werk dat collega's vaker 'even' gaan roken en zijn zo 10 minuten weg. nu zat ik op de site van AD mijn dagelijkse portie nieuws te lezen en ik kwam dit interessante stuk tegen. Ik snap ook niet dat werkgevers dit accepteren.

http://magazine.intermediair.nl/issue/2 ... -het-werk/

Wat is de rede dat werkgevers roken accepteren en hoe kunnen de niet-rokers gecompenseerd worden?

Roken op het werk moet kunnen

Totaal aantal stemmen: 272

Eens (42%)
Oneens (42%)
Maakt mij niet uit (16%)
Alle reacties Link kopieren
Ttass30 schreef:
07-06-2017 15:49
In de pauze's maakt het mij echt niet uit wat iemand doet, het gaat mij om tussen werkuren roken. Ik vind het niet eerlijk voor de niet-rokers die werken gewoon door.
Ik ben een niet-roker en ik heb helemaal niet de behoefte dat iemand het voor me opneemt omdat het niet eerlijk zou zijn. Ik zit niet meer op de kleuterschool namelijk. And again: Je blijft niet gedurende je werktijd non-stop geconcentreerd, dat kan niet. een ander leest de krant, gaat naar de plee, zit op het viva-forum, eet een bammetje. Ook maar verbieden? Of alleen het roken?
Ttass30 schreef:
07-06-2017 15:52
Ik zou kilo's boter op mijn hoofd hebben als ik zou zeggen mijn collega's zijn vaak ziek, dat gaat mij niets aan. iedereen heeft zijn eigen 'rugzak'het gaat mij puur om het roken buiten de pauze.
Dat ligt toch helemaal aan je werk ook? Tenminste op kantoren heb je vaak niet echt strikte pauzetijden, de een besteedt zijn pauze aan kletsen met collega's en de ander gaat een sigaretje roken. Als je er direct last van hebt, bv er komt meer werkdruk bij jou te liggen omdat je collega's veel gaan roken, dan kan je ze daar toch ook op aanspreken?
anoniem_654f44eab910a wijzigde dit bericht op 07-06-2017 15:56
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik heb een collega die dagelijks zeker 10 minuten op de WC zit, iets met vreemde stoelgang ofzo.

Ik zelf rook (naast mijn pauze) 2 sigaretten op een dag in werktijd.

Sjonge jonge
Wat een gezeik, laat ze ff roken. Ik las eerst altijd de krant op mn werk, zei ook niemand wat van.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op een school en daar mag je zelfs in je pauze niet roken binnen een straal van 100 meter van school vanwege de tere kinderzieltjes. Zal ik vragen of ze een plekje voor je hebben? Is je probleem gelijk opgelost
Moniek1234 schreef:
07-06-2017 15:32
Ik vind niet dat rokers maar elk uur tien minuten naar buiten moeten kunnen om te gaan roken. Helemaal verboden hoeft natuurlijk niet, maar ze kunnen toch prima alleen roken in de gewone pauzes, de pauzes die iedereen heeft (roker of niet-roker)
Dit, en zo gebeurd het ook bij ons.
Ik vind het ook een gezeik. De ene gaat roken en een ander zit weer op internet en weer een ander staat vaak te kletsen.
Hier krijgen rokers op een werkdag 1 uur minder dan niet-rokers. Immers, 8x 10 minuten roken op een dag is een dik uur. Er zijn er zelfs een aantal met roken gestopt omdat ze niet minder betaald wilden krijgen. Win-win situatie. Of je stopt met roken onder werktijd, of het kost je geld/uren.
Elle1976 schreef:
07-06-2017 15:40
Wat mij betreft moet roken kunnen zolang het niet de spuigaten uitloopt. Kijk als je ieder uur twee keer weg moeten om aan je peuk te lurken dan vraag ik me af wat er van werken terechtkomt. Maar je hebt ook collega's die overal uitgebreid een praatje gaan maken of een half uur op het toilet zitten. Waar leg je de grens? Zolang ik er geen last van heb vind ik het prima.

Enne nog vergeten te vermelden: ik rook (gelukkig) niet.
je avatar wel
:proud:
aidem schreef:
07-06-2017 16:00
Hier krijgen rokers op een werkdag 1 uur minder dan niet-rokers. Immers, 8x 10 minuten roken op een dag is een dik uur. Er zijn er zelfs een aantal met roken gestopt omdat ze niet minder betaald wilden krijgen. Win-win situatie. Of je stopt met roken onder werktijd, of het kost je geld/uren.
Wat goed van je werkgever zeg.
Alle reacties Link kopieren
aidem schreef:
07-06-2017 16:00
Hier krijgen rokers op een werkdag 1 uur minder dan niet-rokers. Immers, 8x 10 minuten roken op een dag is een dik uur. Er zijn er zelfs een aantal met roken gestopt omdat ze niet minder betaald wilden krijgen. Win-win situatie. Of je stopt met roken onder werktijd, of het kost je geld/uren.
En plassen, mag dat wel? Of koffie halen?
Alle reacties Link kopieren
Piet rookt, Josefine heeft blaasontsteking dus gaat vaak naar de wc, Jan haalt ieder uur een bak koffie, Cor kan niet langs een collega lopen zonder een praatje te maken en Sara krijgt soms appjes die echt even beantwoordt moeten worden. Ik kan geen dag naar een scherm staren zonder een paar keer wat afleiding zoeken, tenminste staren lukt wel hoor maar geconcentreerd werken? Nee.

Klok jij al je collega's? Wie komt er een paar minuten eerder of later? Wie neemt altijd de hele pauze, wie de halve en wie eet het brood achter het bureau? Hoe lang duurt iedere plaspauze? Wij rookt er en wie haalt altijd de koffie? Wie praat het meest met collega's?

Kijk werk je ergens waar altijd iemand moet blijven staan (winkel/bar oid) en gaat A 5 keer op een dag roken terwijl er bijna geen tijd is voor B om naar de wc ta gaan heb je een punt. Gaat het om werk waar je gewoon je werk moet doen in je uren en zo houden ze hun concentratie hoog of het is ook prima als B even een luchtje gaat scheppen dan niet.
EvaHier schreef:
07-06-2017 16:03
En plassen, mag dat wel? Of koffie halen?
Ik mag echt geen koffie drinken onder werktijd. dat moet in de pauze.
Alle reacties Link kopieren
aidem schreef:
07-06-2017 16:00
Hier krijgen rokers op een werkdag 1 uur minder dan niet-rokers. Immers, 8x 10 minuten roken op een dag is een dik uur. Er zijn er zelfs een aantal met roken gestopt omdat ze niet minder betaald wilden krijgen. Win-win situatie. Of je stopt met roken onder werktijd, of het kost je geld/uren.
Dat gaat erg ver. Als iemand nou twee sigaretten op een dag rookt? En hoe zit het met die collega die haar en andermans tijd verdoet met kletsen? Of de man die drie keer op een dag uitgebreid gaat poepen?
En hoe controleert de werkgever de rokers? Moeten ze een verklaring afgeven van niet-roken? Worden er longfoto's genomen?
Ik weet wel dat ik mijn werkgever in ieder geval een stuk relaxter vind: je werk moet af en in welk tijdsbestek mag je zelf weten. Vertrouwen en verantwoordelijkheid dus. Als volwassen mensen.
Alle reacties Link kopieren
Ttass30 schreef:
07-06-2017 16:02
Wat goed van je werkgever zeg.
Nou nou jij doet net of je het uit eigen zak moet betalen. En ik lees dat je er net werkt? Leuk zo'n nieuwe collega erbij.
Echt hoor, mensen zouden eens wat meer op zichzelf moeten letten en wat minder van een ander vinden
Gecompenseerd? :rofl:

Gut wat een kinderachtig gedoe. De rokers in mijn team gaan naar buiten voor een peuk, de niet rokers maken een ommetje of staan wat langer bij een collega/koffiezetapparaat. Gelukkig een volwassen team.
Ik werk niet op kantoor, van mij wordt er verwacht dat er taken worden uitgevoerd vracht uitpakken, mensen helpen, schoonmaken, etiketteren etc. als mijn collega's 10 minuten gaan roken dan doen de niet-rokers veel meer werk dan de rokers. je hebt geen moment om stil te zitten.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
07-06-2017 15:40
"Bovendien zijn ze sneller afgeleid en vaker ziek dan niet rokende werknemers." De langdurig zieken in mijn organisatie zijn allemaal niet-rokers trouwens.
Jij rookt niet toch?
Tja zo kunnen we allemaal wel met anekdotisch bewijs komen dat in ons straatje past, maar dat zijn natuurlijk geen argumenten.
Alle reacties Link kopieren
Ttass30 schreef:
07-06-2017 16:08
Ik werk niet op kantoor, van mij wordt er verwacht dat er taken worden uitgevoerd vracht uitpakken, mensen helpen, schoonmaken, etiketteren etc. als mijn collega's 10 minuten gaan roken dan doen de niet-rokers veel meer werk dan de rokers. je hebt geen moment om stil te zitten.
Dan ga je ook roken :cheer:
Alle reacties Link kopieren
aidem schreef:
07-06-2017 16:00
Hier krijgen rokers op een werkdag 1 uur minder dan niet-rokers. Immers, 8x 10 minuten roken op een dag is een dik uur. Er zijn er zelfs een aantal met roken gestopt omdat ze niet minder betaald wilden krijgen. Win-win situatie. Of je stopt met roken onder werktijd, of het kost je geld/uren.
Echt?!? Wat belachelijk... alsof iedere roker daar naast de pauze nog een uur onder werktijd aan kwijt is. Mag je dan oik maximaal 5 minuten naar de wc op een werkdag?
Het maakt mij niet uit wat ze doen. Als ze willen roken, ook buiten hun pauzes om, moeten ze dit gewoon doen.
Ik heb mijn eigen werktaken en zorg dat die af zijn, collega's hebben daar ook hun eigen verantwoordelijkheden in, als ze dit, met rooktijd, voor elkaar krijgen, wie ben ik er dan om er wat van te vinden.
Tiswa schreef:
07-06-2017 15:53
Oh maar ik heb en ben geen collega die 90% van de tijd staat te ouwehoeren hoor :)

Bij ons wordt hard gewerkt, maar we hebben allemaal zo onze manieren om ff de druk van de ketel te halen. Of dat nu met roken, wandelen, poepen of een praatje maken is. Op de meeste plekken gaat dat zo, dus dat gezeur over roken snap ik gewoon niet.

Precies dit. En hoezo elk uur? 1 keer 's ochtends en 1 keer 's middags en het gros gaat niet precies na 8 uur naar huis.
nessemeisje schreef:
07-06-2017 15:55
Ik ben een niet-roker en ik heb helemaal niet de behoefte dat iemand het voor me opneemt omdat het niet eerlijk zou zijn. Ik zit niet meer op de kleuterschool namelijk. And again: Je blijft niet gedurende je werktijd non-stop geconcentreerd, dat kan niet. een ander leest de krant, gaat naar de plee, zit op het viva-forum, eet een bammetje. Ook maar verbieden? Of alleen het roken?
Wij hebben onlang een sessie met een ergonoom gehad. 8 uur op je stoel naar je beeldscherm staren is echt heel erg slecht. Dus loop een rondje, maak een praatje, doe een potje tafelvoetbal etc.
Wat mij betreft hoeft het niet verboden te worden maar ik vind wel dat er duidelijke regels moeten komen en dat er gestopt moet worden met het meten van 2 maten.

Heb een keer ergens gewerkt waar de verhoudingen erg scheef lagen tussen de rokers en niet rokers wat tot behoorlijke irritaties zorgde. Maar het roken onder werktijd liep ook echt de spuigaten uit. Hoe drukker het werd hoe langer en vaker de rokers gingen roken want dan konden ze beter met de stress/werkdruk om gaan. Maar ze vergaten altijd dat door dat vele roken de niet rokers nog harder moesten werken om de verloren tijd in te halen en als je dan als niet roker even 5 minuten op nu.nl het nieuws zat te lezen kreeg je naar je hoofd geslingerd dat je niet zo vaak op internet moest zitten.
Alle reacties Link kopieren
Het stoort me eigenlijk vooral dat je vindt dat JIJ iets tekort komt omdat een ander gaat roken. Nare eigenschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven