Monarchie

17-09-2020 10:29 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nederland is een monarchie.
Is dat nog van deze tijd?
Kan het nog wel, aangezien met tegenwoordig steeds meer bewust is van wat een roerig verleden te weeg kan brengen. En ons koningshuis is er eentje die er ook niet zonder slag of stoot is gekomen.
Kan men dan nog " baas" blijven over een land?
Oke, oke, ze hebben vooral een ceremoniele taak.
Prima.
Ik vind het ook wel leuk hoor. Het maakt ons Nederland uniek.
Ik vind het fijn hoe ze ons volk representeren.
Hoe ze hun menselijke kant steeds meer laten zien.
Hoe onze koning ons verschillende keren heeft toegesproken tijdens de corona-pandemie.
Dat de drempel lager word.
Ik snap ook wel dat ze betaald krijgen, ze staan hun hele leven in de schijnwerpers, hebben hierin niets te zeggen. Alles gaat onder een vergrootglas.
Ja, als je mij vroeg of ik voor of tegen was, dan zei ik altijd " van mij mogen ze blijven".
Maar nu begin ik te twijfelen.
We moeten zuiniger aan doen. Er komt een recessie, crisis enz.
Nou prima, het zij zo.
Maar dan schiet het stukhe vergoedingen/ salarissen voor leden van het koningshuis, zoals op prinsjesdag gepresenteerd, mij wel erg verkeerd!

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Qa&ampcf=1

Wat vinden jullie?

Mag het koningshuis blijven?

Totaal aantal stemmen: 76

Ja (58%)
Nee (22%)
Onder aangepaste omstandigheden (20%)
de wereld wacht om ontdekt te worden
Ik heb eigenlijk niet zo'n sterke mening over het koningshuis. Ik hoop dat ze het geld wat ze ons kosten waard zijn. Ik denk dat een koningshuis voor een klein land als Nederland misschien wel een goede PR is.
Dat ze misschien zakelijk dingen binnen kunnen halen e.d.
Verder dienen ze zich wel netjes aan de regels te houden die horen bij een koninkrijk.
En ik denk dat een republiek ook geld kost.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wel zeker dat een republiek ook geld kost. Staatshoofden kosten gewoon geld.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het nut eigenlijk van het openen van een topic met een onderwerp dat al tientallen keren besproken is? En dan ook steeds dezelfde insteek, behouden of niet?
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Vind het koningshuis prima, ze doen het goed en zijn een prima visitekaartje. Wel vind ik, helemaal in deze tijd, dat belastingafdracht zeer gewaardeerd zou worden.
Ik vind het koningshuis wel wat hebben en in elk geval vele malen beter dan 'n president, maar het moet niet zo zijn dat terwijl de bevolking de ene na de andere bezuiniging rond de oren krijgt, het salaris van het koningshuis stijgt.
Daar mag wat mij betreft wel wat aan gedaan worden. Net als die renovatie van een van hun paleizen volgens mij wat helemaal van ons belastinggeld wordt betaald ipv uit de zak van de koning zelf.
Beetje solidariteit naar de bevolking toe zou gewaardeerd worden.
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
17-09-2020 10:43
Wat is het nut eigenlijk van het openen van een topic met een onderwerp dat al tientallen keren besproken is? En dan ook steeds dezelfde insteek, behouden of niet?

Ach, weet je, er zijn zat topics die eens in de zoveel tijd weer opnieuw verschijnen.
Na het hele "verdoedingen-dillema", dacht ik: zijn de voorstaanders nog steeds voor? Of zijn er inmiddels mensen van gedachten veranderd?
de wereld wacht om ontdekt te worden
Deze mensen zijn gedwongen in het koningshuis dus daar mag best een vergoeding tegenover zitten. Helemaal als je kijkt naar wat voor beledigingen ze krijgen te verduren: Amalia is dik, Ariane heeft down en Alexia is helemaal de pineut met identiteitsfraude en uitgelekte beelden.
Van alle staatsvormen is het koninkrijk nog altijd één van de meest vredelievende vormen in deze tijd.
Als of een president niets kost...
Moet er ook niet aan denken dat we hier verkiezingen daarvoor krijgen.
We rollen al over elkaar heen als het om het fictieve figuur Zwarte Piet gaat....

Nee hoor, ik vind het helemaal prima ons koningshuis.
Bovendien vind ik onze koning en koningin een visitiekaartje voor ons land.
Alle reacties Link kopieren
En daarnaast is het ook gewoon leuk! En dat gemier over erfopvolging. Je groeit mee met een familie. Je ziet ze opgroeien, trouwen, opvolgen, kinderen krijgen. Ik vind het wel wat hebben om te kunnen zeggen dat ik nog van de periode Beatrix ben en nu van Koning Willem Alexander en straks Amalia. Het is iets wat ons als Nederlanders verbindt.
Alle reacties Link kopieren
We weten niet beter.Toen hun toelages nog niet zo publiekelijk bekend gemaakt werden kraaide er bijna geen haan naar .Al zijn er wel wat redenen geweest .Zo leuk is dat leven niet , lijkt mij persoonlijk maar ook zij weten niet beter.
een èigen vàllei, een èigen vàllei
Waarom als alternatief direct een president?
Gewoon minister president zoals het nu is en geen staatshoofd dat prijkt boven het parlement en regering.
Alle reacties Link kopieren
Van mij mogen ze ophoepelen, ze doen niks nuttigs maar kosten wel bakken met geld, terwijl ze zelf zat poen hebben om zelf gewoon hun paleisen te betalen.
Ugli schreef:
17-09-2020 11:49
Van mij mogen ze ophoepelen, ze doen niks nuttigs maar kosten wel bakken met geld, terwijl ze zelf zat poen hebben om zelf gewoon hun paleisen te betalen.
Er was van de week toch een artikel met kritiek vanuit Duitsland? Dat het koningshuis bv dure kleding koopt en die niet eens draagt?

Eigenlijk belachelijk dat we dat financieren
Alle reacties Link kopieren
In landen die geen koningshuis hebben, kijken ze nogal op tegen royalty. Kijk naar Duitsland, daar staat de koninklijke familie regelmatig in de bladen. Doordat het koningshuis regelmatig op werkbezoek gaat kunnen ze deuren openen voor de meegekomen handelsdelegatie die normaal gesproken gesloten blijven. Ik denk dat we zonder het koningshuis heel wat minder handel zouden hebben. Ze zijn in mijn ogen hun salaris dan ook meer dan waard.

Het zou mij niets verbazen als ze zelf op een gegeven moment zouden willen stoppen. Het is gewoon niet te doen met al die social media en telefoons met camera. Ze zijn loslopend wild.
Creativity is intelligence having fun
Ja gevonden: https://hollywoodhuizen.nl/duitsers-hek ... ssion=true
Ik ben voor afschaffen, waarom een ondemocratisch instituut anno 2020 nog in het zadel houden?

We houden de parlementaire democratie zoals deze nu is ingericht en voegen daar een poppetje aan toe voor de reizen naar buitenland want daar heeft een MP geen tijd voor. Onzinnig om te denken dat je als de monarchie is afgeschaft je gelijk Amerikaanse toestanden krijgt. Nergens voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die vraag ‘is het nog wel van deze tijd?’ altijd zo’n onzin. Weet je wat pas ouderwets is? Een republiek! Dat hadden de oude Grieken en de Romeinen namelijk al. En daar zijn ze vervolgens weer op teruggekomen.
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
17-09-2020 19:04
Ik vind die vraag ‘is het nog wel van deze tijd?’ altijd zo’n onzin. Weet je wat pas ouderwets is? Een republiek! Dat hadden de oude Grieken en de Romeinen namelijk al. En daar zijn ze vervolgens weer op teruggekomen.
:kneel: (of is dat niet meer van deze tijd?)
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
17-09-2020 13:28
Ik ben voor afschaffen, waarom een ondemocratisch instituut anno 2020 nog in het zadel houden?

We houden de parlementaire democratie zoals deze nu is ingericht en voegen daar een poppetje aan toe voor de reizen naar buitenland want daar heeft een MP geen tijd voor. Onzinnig om te denken dat je als de monarchie is afgeschaft je gelijk Amerikaanse toestanden krijgt. Nergens voor nodig.
Je snapt toch wel dat een MP niet zorgt voor de pr waar een koning wel voor kan zorgen?
Karl_Marx schreef:
17-09-2020 19:09
Je snapt toch wel dat een MP niet zorgt voor de pr waar een koning wel voor kan zorgen?

Jij gelooft ook in dat sprookje?
Ik verwacht van een mp ook geen pr trouwens.
Procne schreef:
17-09-2020 19:04
Ik vind die vraag ‘is het nog wel van deze tijd?’ altijd zo’n onzin. Weet je wat pas ouderwets is? Een republiek! Dat hadden de oude Grieken en de Romeinen namelijk al. En daar zijn ze vervolgens weer op teruggekomen.

:facepalm:
Hetvrijewoord schreef:
17-09-2020 20:14
:facepalm:
Jaja, overpeins dat maar eens heel goed.
Cateautje schreef:
17-09-2020 20:36
Jaja, overpeins dat maar eens heel goed.

Wat moet er heel goed overpeinst worden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven