Monarchie

17-09-2020 10:29 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nederland is een monarchie.
Is dat nog van deze tijd?
Kan het nog wel, aangezien met tegenwoordig steeds meer bewust is van wat een roerig verleden te weeg kan brengen. En ons koningshuis is er eentje die er ook niet zonder slag of stoot is gekomen.
Kan men dan nog " baas" blijven over een land?
Oke, oke, ze hebben vooral een ceremoniele taak.
Prima.
Ik vind het ook wel leuk hoor. Het maakt ons Nederland uniek.
Ik vind het fijn hoe ze ons volk representeren.
Hoe ze hun menselijke kant steeds meer laten zien.
Hoe onze koning ons verschillende keren heeft toegesproken tijdens de corona-pandemie.
Dat de drempel lager word.
Ik snap ook wel dat ze betaald krijgen, ze staan hun hele leven in de schijnwerpers, hebben hierin niets te zeggen. Alles gaat onder een vergrootglas.
Ja, als je mij vroeg of ik voor of tegen was, dan zei ik altijd " van mij mogen ze blijven".
Maar nu begin ik te twijfelen.
We moeten zuiniger aan doen. Er komt een recessie, crisis enz.
Nou prima, het zij zo.
Maar dan schiet het stukhe vergoedingen/ salarissen voor leden van het koningshuis, zoals op prinsjesdag gepresenteerd, mij wel erg verkeerd!

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Qa&ampcf=1

Wat vinden jullie?

Mag het koningshuis blijven?

Totaal aantal stemmen: 76

Ja (58%)
Nee (22%)
Onder aangepaste omstandigheden (20%)
de wereld wacht om ontdekt te worden
Al die koningen in Italië sinds de vijfde eeuw natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-09-2020 10:54
Ik vind het koningshuis wel wat hebben en in elk geval vele malen beter dan 'n president, maar het moet niet zo zijn dat terwijl de bevolking de ene na de andere bezuiniging rond de oren krijgt, het salaris van het koningshuis stijgt.
Daar mag wat mij betreft wel wat aan gedaan worden. Net als die renovatie van een van hun paleizen volgens mij wat helemaal van ons belastinggeld wordt betaald ipv uit de zak van de koning zelf.
Beetje solidariteit naar de bevolking toe zou gewaardeerd worden.
Hier ben ik het erg mee eens. Zo'n koningshuis heeft ergens wel z'n charme (hoewel ik er geen traan om zou laten als het werd afgeschaft), maar ik vind het gewoon onbeschoft dat zij geen belasting betalen, hun toelagen alleen maar stijgen en 'het volk', zoals genoemd, meebetaalt aan renovaties van paleizen. Dat maakt die gezelligerd van een Wim-Lex in mijn ogen wel een stuk minder sympathiek.
LieveMona schreef:
17-09-2020 21:03
Hier ben ik het erg mee eens. Zo'n koningshuis heeft ergens wel z'n charme (hoewel ik er geen traan om zou laten als het werd afgeschaft), maar ik vind het gewoon onbeschoft dat zij geen belasting betalen, hun toelagen alleen maar stijgen en 'het volk', zoals genoemd, meebetaalt aan renovaties van paleizen. Dat maakt die gezelligerd van een Wim-Lex in mijn ogen wel een stuk minder sympathiek.
Die paleizen zijn volgens mij geen koninklijk bezit hoor, maar van de staat. Of zie ik dat nou verkeerd?


Edit: Nagekeken en nee dat zie ik niet verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-09-2020 21:06
Die paleizen zijn volgens mij geen koninklijk bezit hoor, maar van de staat. Of zie ik dat nou verkeerd?


Edit: Nagekeken en nee dat zie ik niet verkeerd.
Ok, geen koninklijk bezit dan. Ook niet het paleis waar de koninklijke familie woont? En zouden ze huur betalen aan de staat dan?
Alle reacties Link kopieren
LieveMona schreef:
17-09-2020 21:15
Ok, geen koninklijk bezit dan. Ook niet het paleis waar de koninklijke familie woont? En zouden ze huur betalen aan de staat dan?
Edit: ook even gegoogeld. Ook Huis ten Bosch is eigendom van de Staat der Nederlanden. Of de Koning huur betaalt kon ik zo snel niet vinden 😉
Nederland is geen monarchie.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
17-09-2020 21:22
Nederland is geen monarchie.
Jawel toch, een constitutionele monarchie.
LieveMona schreef:
17-09-2020 21:21
Edit: ook even gegoogeld. Ook Huis ten Bosch is eigendom van de Staat der Nederlanden. Of de Koning huur betaalt kon ik zo snel niet vinden 😉
Ze hebben vruchtgebruik. Je kan ze moeilijk drie hoog achter laten wonen.
LieveMona schreef:
17-09-2020 21:25
Jawel toch, een constitutionele monarchie.
Ja, dat bedoel ik, je hebt natuurlijk gelijk, ik had de OP iets anders begrepen, dus die mierenneuk gaat niet op ;)


Inhoudelijk: ik vind de bedragen niet dusdanig schokkend dat ik serieus na wil denken over de voor en nadelen..
Alle reacties Link kopieren
LieveMona schreef:
17-09-2020 21:03
Hier ben ik het erg mee eens. Zo'n koningshuis heeft ergens wel z'n charme (hoewel ik er geen traan om zou laten als het werd afgeschaft), maar ik vind het gewoon onbeschoft dat zij geen belasting betalen, hun toelagen alleen maar stijgen en 'het volk', zoals genoemd, meebetaalt aan renovaties van paleizen. Dat maakt die gezelligerd van een Wim-Lex in mijn ogen wel een stuk minder sympathiek.
De leden van het koninklijk huis bepalen zelf niet de hoogte van hun inkomen. Dat wordt vastgesteld door de regering en daarmee door ons. Dus wij kunnen er ook wat aan doen als we die toelagen te hoog vinden.
Alle reacties Link kopieren
Een deel van het geld is salaris, het grootste deel gaat op aan onkosten. De secretaresse, de assistente, de kleedster, de poetshulp, de kapper etc. Dat zal allemaal wel, een president en een trits oud-presidenten zullen niet veel goedkoper zijn.

Ik heb meer moeite met de dotatie voor Amalia. Het meisje gaat nog studeren, neemt een tussenjaar oftewel ze is niet inzetbaar voor bv Nederland. Ze krijgt ondertussen wel dat vorstelijk salaris en dat vind ik dan niet nodig. Het zou haar en haar ouders sieren om daar afstand van te doen, vergelijkbaar met wat Elisabeth van België heeft gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-09-2020 21:25
Ze hebben vruchtgebruik. Je kan ze moeilijk drie hoog achter laten wonen.
Dat was natuurlijk een grapje van die huur.
Wat gaat Amalia in dat tussenjaar doen? Ik neem niet aan backpacken ;-D
Als ze met de koninklijke jet wat van de wereld gaat zien en er moet bewaking mee dan zal dat wel in de papieren lopen.
Het gaat mij niet in eerste instantie om de kosten.
Evengoed is het Nederlandse koningshuis een dure grap. Kosten worden geraamd op 345,5 miljoen euro. En dan wil ik best ruimhartig zijn en het door de helft doen want dit gaat om onderzoek door het Republikeins Genootschap. Nog steeds nogal duur betaald voor een privilegebaantje en een dosis decorum. Veel kosten worden niet meegerekend maar zijn verbonden met het koningshuis zoals beveiliging en onderhoud van privé goed. Uiteraard alles in nevelen gehuld.

Oh en belasting betaalt men ook maar gedeeltelijk. Verschil mot er zijn.

Maar goed, in een land waar mensen volledig in de war raken van tradities die aan verandering onderhevig zijn moet je zéker niet te kritisch over de monarchie zijn. :mrgreen:


https://www.quotenet.nl/lifestyle/a2139 ... oen-213975

https://www.nporadio1.nl/politiek/19332 ... 0begroting.
Alle reacties Link kopieren
Privilegebaantje (quote hetvrijewoord).. dat vind ik eigenlijk ook. Natuurlijk moet het koninklijk paar ook wel eens ergens opdraven waar ze niet heen willen en komt er meer bij de 'baan' kijken dan wij op het eerste gezicht zien. Maar dan nog, er staat wel wat tegenover.
En WA heeft nooit hoeven solliciteren voor de functie. Dus wie vindt dat de koninklijke familie het zwaar heeft.. bedenk dat het best lekker in verhouding is allemaal.
Ik zou niet willen ruilen, maar een bevoorrechte positie hebben zij natuurlijk wel.
Hetvrijewoord schreef:
17-09-2020 23:06
Het gaat mij niet in eerste instantie om de kosten.
Evengoed is het Nederlandse koningshuis een dure grap. Kosten worden geraamd op 345,5 miljoen euro. En dan wil ik best ruimhartig zijn en het door de helft doen want dit gaat om onderzoek door het Republikeins Genootschap. Nog steeds nogal duur betaald voor een privilegebaantje en een dosis decorum. Veel kosten worden niet meegerekend maar zijn verbonden met het koningshuis zoals beveiliging en onderhoud van privé goed. Uiteraard alles in nevelen gehuld.

Oh en belasting betaalt men ook maar gedeeltelijk. Verschil mot er zijn.

Maar goed, in een land waar mensen volledig in de war raken van tradities die aan verandering onderhevig zijn moet je zéker niet te kritisch over de monarchie zijn. :mrgreen:


https://www.quotenet.nl/lifestyle/a2139 ... oen-213975

https://www.nporadio1.nl/politiek/19332 ... 0begroting.
Een president en zijn/haar familie zou ook moeten worden beveiligd. Dus die kosten blijf je voor een groot deel houden.
LieveMona schreef:
18-09-2020 10:04
Privilegebaantje (quote hetvrijewoord).. dat vind ik eigenlijk ook. Natuurlijk moet het koninklijk paar ook wel eens ergens opdraven waar ze niet heen willen en komt er meer bij de 'baan' kijken dan wij op het eerste gezicht zien. Maar dan nog, er staat wel wat tegenover.
En WA heeft nooit hoeven solliciteren voor de functie. Dus wie vindt dat de koninklijke familie het zwaar heeft.. bedenk dat het best lekker in verhouding is allemaal.
Ik zou niet willen ruilen, maar een bevoorrechte positie hebben zij natuurlijk wel.
Dat puistje op je kin waar jij zo onzeker van wordt en heel erg bewust van het idee dat iedereen er naar kijkt en er een mening over heeft, dat puistje wordt bij de koninklijke familie zelfs besproken op CNN en gaat wereldwijd over de tong en dat vind ik nou bepaald geen privilege.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-09-2020 10:28
Dat puistje op je kin waar jij zo onzeker van wordt en heel erg bewust van het idee dat iedereen er naar kijkt en er een mening over heeft, dat puistje wordt bij de koninklijke familie zelfs besproken op CNN en gaat wereldwijd over de tong en dat vind ik nou bepaald geen privilege.
Nou, wat een drama. Ik kan me overtuigender voorbeelden voorstellen.
LieveMona schreef:
18-09-2020 22:48
Nou, wat een drama. Ik kan me overtuigender voorbeelden voorstellen.
Je mist overduidelijk het punt.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-09-2020 22:59
Je mist overduidelijk het punt.
Ik mis het punt niet, ik ben het gewoon niet met je eens.
Altijd zo naar als mensen denken dat je het niet snapt als je een andere mening bent toegedaan.
LieveMona schreef:
18-09-2020 23:03
Ik mis het punt niet, ik ben het gewoon niet met je eens.
Altijd zo naar als mensen denken dat je het niet snapt als je een andere mening bent toegedaan.
Leg het me maar uit dan.
kadanz schreef:
18-09-2020 10:11
Een president en zijn/haar familie zou ook moeten worden beveiligd. Dus die kosten blijf je voor een groot deel houden.

Ja dat deel blijft altijd geld kosten, maar beduidend minder. En wel voor een democratisch gekozen persoon, die ook weer weggestemd of afgezet kan worden, geen levenslange onschendbaarheid heeft en belasting betaalt.

Dit erfelijk koningschap past wat mij betreft niet in een samenleving zoals we hebben opgebouwd in Nederland.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 18-09-2020 23:42
15.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-09-2020 23:15
Leg het me maar uit dan.
Is dit een overhoring? Daar ga ik niet op in en het maakt me verder ook niet uit dat jij denkt dat ik het niet begrijp.
Hetvrijewoord schreef:
18-09-2020 23:19
Ja dat deel blijft altijd geld kosten, maar beduidend minder. En wel voor een democratisch gekozen persoon, die ook weer weggestemd of afgezet kan worden, geen levenslange onschendbaarheid heeft en belasting betaalt.

Dit erfelijk koningschap past wat mij betreft niet in een samenleving zoals we hebben opgebouwd in Nederland.
Ik geloof meer in de integerheid van mensen die vanaf kind af aan in die rol groeien dan via huichelachtige verkiezingen. Je ziet dat politiekers altijd liegen om de winst te kunnen behalen. Het koninklijk huis is gewoon een vaststaand iets een symbool waar we in deze individualistische tijden meer aan hebben dan aan hypocriete presidenten.
LieveMona schreef:
18-09-2020 23:39
Is dit een overhoring? Daar ga ik niet op in en het maakt me verder ook niet uit dat jij denkt dat ik het niet begrijp.
Wat jij wilt. Het is goed zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven