Monumenten en gedenkplaatsen WO2

11-02-2024 20:06 143 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Aanstaande meivakantie ben ik van plan om Auschwitz/Birkenau te bezoeken. Dit staat al jaren op mijn lijstje aangezien ik alles omtrent de 2e wereldoorlog en de Holocaust erg interessant vind.

Ik kreeg op napraat al mooie tips, ook over boeken welke hier ook meer dan welkom zijn!

Ik ben geweest in Normandie naar de invasiestranden en de Amerikaanse begraafplaats. Heb Oradour Sur Glane meerdere keren bezocht en ben afgelopen vakantie bij kamp Westerbork geweest.

Over Auschwitz heb ik al veel boeken gelezen (voornamelijk romans voor zoverre je van een roman kunt spreken) en ik heb ook verschillende documentaires gezien op streamingdiensten over de 2e wereldoorlog en de Holocaust.

Omdat ik vind dat dit een onderwerp is wat nooit vergeten mag worden ben ik ook groot voorstander van schoolreizen naar zulke plaatsen vanaf een bepaalde leeftijd.

Ik hoor graag van jullie waar jullie zijn geweest. Wat jullie hebben gelezen en hebben gezien over deze onderwerpen. En wat je belangrijk vindt dat we mee moeten geven aan de volgende generaties.

Ik wil pertinent geen Holocaust ontkenners of mensen die dit onderwerp bagatelliseren. Negeer dit topic dan alsjeblieft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees even mee.
We gaan in de meivakantie voor de tweede keer naar Normandië (+/- 10 jaar geleden voor het eerst).

Ben op zoek naar series/boeken om zelf meer kennis op te doen en dit ook te kunnen vertalen naar mijn dochter. Die is nog jong, bovenin kleuterleeftijd, maar een stukje kan ik haar vast vertellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn inziens zou iedereen een keer in zijn leven een vernietigingskamp moeten bezoeken om de ware ernst door te laten dringen.
Ik ben zelf naar Dachau geweest. Dat laat je niet meer los.
Echt verschrikkelijk wat mensen elkaar aan kunnen doen.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een keer in Breendonk (België). geweest als dertienjarige. Dat vond ik qua kampen al meer dan voldoende. Ik overweeg dan ook nooit om Auschwitz of andere kampen te bezoeken, puur omdat ik de horror niet te bevatten vind. Ergens vind ik dat ik het wel moet doen, maar ik kan het gewoon niet.

Ik heb een aantal maanden geleden wel het museum Dossin Kazerne in Mechelen bezocht. Daar werden alle Belgische Joden vanaf 1942 naartoe gebracht om gedeporteerd te worden. Er wordt heel goed uitgelegd hoe dit allemaal is kunnen gebeuren. Het aangrijpendst vond ik de grote muur met alle foto's van alle gedeporteerden. De mensen die terugkeerden zijn in het rood, de overledenen in het blauw. En dan zie je hoeveel blauwe foto's er zijn. Vreselijk!
Alle reacties Link kopieren Quote
De roman "De welwillenden" van Jonathan Littel, over een fictieve SS officier die door de rol van het toeval en zijn goede contacten instrumenteel wordt bij de Holocaust. Knap hoeveel research de schrijver verricht heeft, het boek voor de lezer interessant houdt en eventueel geinteresseerde neonazi's op afstand houdt.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... atiekampen

Alles waar nog iets van overeind staat ben ik geweest, op 1 na. En een paar satelietkampen niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Midden026CP schreef:
11-02-2024 20:10
Ik lees even mee.
We gaan in de meivakantie voor de tweede keer naar Normandië (+/- 10 jaar geleden voor het eerst).

Ben op zoek naar series/boeken om zelf meer kennis op te doen en dit ook te kunnen vertalen naar mijn dochter. Die is nog jong, bovenin kleuterleeftijd, maar een stukje kan ik haar vast vertellen.

Ik vond Normandie naast dat het een erg mooie streek is ook zeker interessant gezien de geschiedenis van dat gebied.

Ik had Band of Brothers gezien en ben ik enkele plaatsen geweest die voorkwamen in die serie. Icm met die achtergrond nog interessanter.

We waren Point d'Hoc opgegaan en als je dan bedenkt dat ze daar met touwen omhoog zijn gegaan, die stijle wand. Heel bijzonder wat die jonge mannen hebben gedaan voor onze vrijheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben tijdens mijn schoolreis (de beroemde Praag-reis) naar Theresiënstadt geweest. Na dat 'uitje' was iedereen opmerkelijk rustig, want onder de indruk. Verder bij een ander schoolreisje naar het Anne Frank-huis geweest, ook zeer indrukwekkend.

Later heb ik nogal wat boeken gelezen van ooggetuigen, waarvan Nacht en Nevel (Floris Bakels) de grootste indruk heeft achtergelaten. En de biografie over Pim Boellaart natuurlijk, geschreven door Jolande Withuis. De laatste heb ik recentelijk pas gelezen en dat heeft me ertoe gebracht Natzweiler te willen bezoeken.

Overigens heeft mijn opa ook in één van die kampen gezeten, maar ik heb er nooit achter kunnen komen in welk kamp. Laatst zijn er heel veel namen vrijgegeven door het rode kruis, maar daar zat mijn opa helaas niet bij.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.liberationroute.com/nl/stor ... -war-began

Wij zijn hier geweest en ook in het grote museum in Gdansk.. ..ook hebben we de plekken bekeken die door Hitler bezocht zijn.

Ik kan Gdansk zeker aanraden voor mensen met interesse in de Tweede wereldoorlog en in Lech Walesa die een grote rol had in het beëindigen van het communisme in Polen.
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
11-02-2024 20:14
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... atiekampen

Alles waar nog iets van overeind staat ben ik geweest, op 1 na. En een paar satelietkampen niet.

Heel bijzonder dat je al zoveel hebt gezien hiervan. Ze zijn allemaal anders zei je al eerder en toch allemaal heel vreselijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de kinderen: ketnet heeft een aantal jaar geleden een serie gemaakt over Fée, een echt bestaand Joods meisje in Antwerpen dat een dagboek bijhield tijdens de oorlog. Ze hebben het meisje een vlog laten maken, het is soms wat amateuristisch geacteerd, maar het kan wel helpen om kinderen te laten kennismaken met de Jodenvervolging. Hopelijk werkt het buiten België ook.

https://www.ketnet.be/kijken/d/de-vlog- ... reldoorlog.
Alle reacties Link kopieren Quote
quote ipv bewerk, sorry
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aankomende zomer wil ik ook graag het Adelaarsnest bezoeken. Natuurlijk vanwege de geschiedenis al was Hitler zelf daar niet veel maar wel Eva Braun.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Lady_Voldemort wat erg van je opa dat je geen informatie hebt over hem.

Mijn oud-oom heeft in een werkkamp gezeten maar wilde hier nooit over praten wat wij natuurlijk respecteerden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben in Theresienstadt (ook wel Terezin genoemd) in Tsjechië geweest. Dit was voornamelijk een doorvoer kamp met eindbestemming Auschwitz. Heel indrukkend. Wat me ook zo opviel was de stilte. Iedereen liep daar rond met zijn eigen gedachten. Ook de joodse wijk in Praag was heel bijzonder. Ik ben van mening dat het pas echt tot je doordringt wat de tweede wereldoorlog heeft gedaan, als je een concentratiekamp hebt bezocht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond in Normandie het heel interessant om naast de Amerikaanse begraafplaats, ook naar de Duitse te gaan. Omdat het contrast zo gigantisch is. En op de Duitse begraafplaats viel het me op dat al die jongens ook gemiddeld 16-25 waren, zo jong, en de meesten waarschijnlijk niet daadwerkelijk uit vrije wil daar. Dat vond ik heel heftig om te zien. Natuurlijk waren de Duitsers schuldig, als natie. Maar hoeveel moeders hun zonen verloren hebben.. en in tegenstelling tot de geallieerden, mocht hun verdriet niet bestaan, was er vaak niet eens een geidentificeerd lijk.

Dat vond ik heel duidelijk te zien aan het contrast tussen die twee begraafplaatsen. Het liet mij zien dat een oorlog echt alleen maar verliezers kent, aan beide zijden. En hoe ingewikkeld ook nu, zoveel later, herdenken nog is. Oorlog is nooit heroïsch en ook een overwinning komt met zoveel lijden voor zoveel mensen.

Ik zou dus zeker aanraden, voor mensen die nog naar Normandie gaan, om naar allebei te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Stokbootje klopt helaas ben ik er niet meer geweest en daar heb ik wel spijt van. Ik las dat daar 2x zoveel mensen begraven zijn dan de Amerikaanse begraafplaats en dat het heel sober is. Wat begrijpelijk is natuurlijk maar zoals je zei die jongens hebben er waarschijnlijk ook niet om gevraagd om te vechten in een oorlog.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
11-02-2024 20:20
@Lady_Voldemort wat erg van je opa dat je geen informatie hebt over hem.

Ik denk dat het voor hem erger is geweest hoor. Hij werd tenminste tot op hoge leeftijd nog regelmatig gillend wakker, de arme man. Dan droomde ie over moffen die hem achterna zaten terwijl ie aan eten probeerde te komen, dat vertelde hij dan wel. Hij en oma hadden ook altijd enorme hoeveelheden eten op voorraad, voor de zekerheid. Want oma had het ook niet gemakkelijk gehad hoor, in Amsterdam in de hongerwinter terwijl opa dus in dat kamp zat.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Die jongens werden gewoon opgeroepen voor dienstplicht. Hoe verder in de oorlog, en zeker met de start van de oorlog aan het Oostfront, hoe jonger.

De enigen die echt een bewuste keuze maakten, waren de SD, SS etc. en ook daar zaten jongens die zich bedachten, maar er niet meer uit konden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
11-02-2024 20:26
Die jongens werden gewoon opgeroepen voor dienstplicht. Hoe verder in de oorlog, en zeker met de start van de oorlog aan het Oostfront, hoe jonger.
Op het laatst waren ze net zestien. Zo erg, die jochies.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
MrsMorrison schreef:
11-02-2024 20:24
@Stokbootje klopt helaas ben ik er niet meer geweest en daar heb ik wel spijt van. Ik las dat daar 2x zoveel mensen begraven zijn dan de Amerikaanse begraafplaats en dat het heel sober is. Wat begrijpelijk is natuurlijk maar zoals je zei die jongens hebben er waarschijnlijk ook niet om gevraagd om te vechten in een oorlog.

Dat is zeker, dat er velen waren die eigenlijk niet wilden. Zeker gezien hun leeftijd. Mijn tante heeft vaak verteld over haar ervaring met een jonge Duitse soldaat. Ze kwam uit een heel groot gezin. Buiten stond een jonge soldaat te huilen om zijn moeder. De moeder van mijn tante zei toen iets als: "Kom maar naar binnen, hier kun je eten en slapen. Waar er 13 eten, kunnen er ook 14 eten." Hartverscheurend.
Alle reacties Link kopieren Quote
De angst die mensen gehad moeten hebben in die tijd lijkt me vreselijk. En niet alleen in de bezette gebieden maar ook veel Duitse burgers, zeker in aanloop van die oorlog toen het politieke klimaat helemaal omsloeg en niemand elkaar meer vertrouwde.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
11-02-2024 20:18
Aankomende zomer wil ik ook graag het Adelaarsnest bezoeken. Natuurlijk vanwege de geschiedenis al was Hitler zelf daar niet veel maar wel Eva Braun.
Hier is niks meer van over behalve de lift.
Bovenin zit een gewoon toeristische restaurant van dertien in een dozijn.
Dit hebben ze expres gedaan. Ze willen geen touristen ( nazis) die er een bedevaartsoord van zouden kunnen maken.
De omgeving is wel met recht wunderschön en zeer de moeite waard.
Alleen niets verraad dat Hitler of Eva daar een verleden hebben.
lorrelies wijzigde dit bericht op 11-02-2024 20:34
0.25% gewijzigd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Geen tips verder. Maar ik vind het ook een interessant onderwerp. Ik zou ook graag nog eens naar één van de kampen willen. Maar ik vraag me af of het te doen is in je eentje. Iemand daar advies over?
Alle reacties Link kopieren Quote
Fennitas schreef:
11-02-2024 20:21
Ik ben in Theresienstadt (ook wel Terezin genoemd) in Tsjechië geweest. Dit was voornamelijk een doorvoer kamp met eindbestemming Auschwitz. Heel indrukkend. Wat me ook zo opviel was de stilte. Iedereen liep daar rond met zijn eigen gedachten. Ook de joodse wijk in Praag was heel bijzonder. Ik ben van mening dat het pas echt tot je doordringt wat de tweede wereldoorlog heeft gedaan, als je een concentratiekamp hebt bezocht.
Je zult het niet zo bedoelen, maar ik vind dit echt een hele nare opmerking.

Heel veel familie is nooit teruggekomen uit de oorlog. Voor zover ik weet heeft niemand de behoefte gehad om naar hun sterfplaatsen terug te gaan. En ook de overlevenden niet, integendeel.
Helemaal goed dat mensen dat wel willen en dat dat kan, maar niet zulke ondoordachte meningen plaatsen vanuit een beperkt perspectief.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven