Nederlandse tieners drinken veel...ouders.

19-10-2019 15:51 541 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nederlandse tieners drinken veel en dat komt waarschijnlijk door hun ouders.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/230676 ... uders.html
Ik ben verbaasd. De grens dat je wel of geen alcohol mag drinken ligt toch op 18 jaar en die grens is er toch niet voor niets gekomen? Ik vind het zo'n lariekoek dat ouders zeggen dat ze thuis wel jonger alcohol mogen drinken omdat ze het beter thuis kunnen ontdekken. Daar kun je ook mee beginnen na je 18de.
Maar of we dat IJslande model hier in Nederland ook ooit doorgevoerd krijgen? Ik moet het nog zien...
mevrouwiglesias wijzigde dit bericht op 19-10-2019 15:53
Reden: Aanvulling
9.12% gewijzigd
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
lilalinda schreef:
19-10-2019 17:22
Wel eens een dronken vriendin geprobeerd thuis te krijgen?

Dan snap je, waarom iemand kunnen bellen handig is.
In mijn tijd deed je er alles aan om die dronken vriendin in de nachtbus te krijgen en zo onopvallend mogelijk thuis. De meeste ouders reageerden iets minder prettig erop en je wilde je vriendin straf besparen.
Ik zie ons nog staan:' ze is heel moe, we hadden deze week hard gewerkt op school' en die vader hoofdschuddend in zijn badjas maar weer naar bed en wij naar ons eigen huis.
Met de nachtbus weer.
Maargoed, wij dronken amper, we hebben weleens een leuke avond gehad met de toenmalige xtc en nadat we uitgeknuffeld waren met alle aanwezigen, de mooiste mensen ter wereld en zo lief, deden we dat ook maar nooit meer.
Het was hier overigens een ongeschreven regel tijdens het uitgaan:
Je belt ouders enkel bij extreme gevallen zoals dat je naar 't ziekenhuis moet.

De meesten riskeerden een paar weken huisarrest als ouders ontdekten dat ze om 2 uur 's nachts straal-bezopen thuiskwamen (de meeste ouders sliepen dan al), dus no way dat iemand dat riskeerde een ander aan te smeren.

En we raakten toch echt altijd nog heelhuids thuis ook al was er eventueel een biertje of Breezer teveel gedronken.
Of we bleven bij iemand slapen die vlakbij 't feestje woonde :-).
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-10-2019 17:27
Hier wel hoor. Ik ben zelfs weleens met kleuters naar een clubfeest geweest, nogal bizar om een zaal kinderen enthousiast de meest vuige hiphop nummers te horen meebleren.
Maar er zijn hier wel echt grote feesten/uitgaansplekken voor jongeren zonder drank. En ze gaan ook gewoon naar bepaalde kroegen en drinken sinas, deed ik vroeger ook.
Ze komen hier echt de kroeg niet in. Kroegbaas wil ze echt niet. Gaat nat als ze toch drinken. Hoge boetes
Andersom schreef:
19-10-2019 17:31
Tja, hier kunnen ze dan naar de kroeg vol oude mannen, want de jongeren kroeg heeft een streng deurbeleid. ID tonen bij de deur, geen 18? Alleen naar binnen onder begeleiding van een volwassene die ongeveer je ouder zou kunnen zijn, niet met je 18-jarige vrienden.
Ja we hebben hier wat meer kroegen en cafe's en koffietentjes enzo, dat scheelt
lilalinda schreef:
19-10-2019 17:33
Ze komen hier echt de kroeg niet in. Kroegbaas wil ze echt niet. Gaat nat als ze toch drinken. Hoge boetes
Hier net zo.
Maar bizar wat er dan allemaal op straat te krijgen is. En vooral hoe makkelijk.
Het-groepje schreef:
19-10-2019 17:33
Ja we hebben hier wat meer kroegen en cafe's en koffietentjes enzo, dat scheelt

Die gaan hier om 18:00 dicht. Mijn zestienjarige zit wel eens in de snackbar met vrienden, want open en je kunt er wat drinken en eten.
lilalinda schreef:
19-10-2019 17:33
Ze komen hier echt de kroeg niet in. Kroegbaas wil ze echt niet. Gaat nat als ze toch drinken. Hoge boetes

En de zestienjarigen hebben nog niet zo veel te besteden, dus een speciale avond houden waarop alleen fris wordt geschonken werd toch niet echt kostendekkend, dus afgeschaft.
Andersom schreef:
19-10-2019 17:38
En de zestienjarigen hebben nog niet zo veel te besteden, dus een speciale avond houden waarop alleen fris wordt geschonken werd toch niet echt kostendekkend, dus afgeschaft.
Plus ze zijn irritant, laten we wel wezen. Je hebt hier tentjes waar de wat meer welgestelde jeugd op vrijdagmiddag neerstrijkt, ik hou van jeugd maar ik heb na een tijdje zin ze te slaan.
Gewoon hoogopgeleide kinderen die beter weten die om het woord k*NK*er moeten zeggen, sneeuwwitte kinderen die elkaar aanspreken met 'nigger' of idiote pogingen tot straattaal doen, pestgedrag etc.
Het roept niet het beste in de jeugd op en dan drinken ze alleen nog maar koffie.
Ik ben opgeroeid in een familie waar de drank rijkelijk vloeide.
Ieder weekend was er wel een 'feestje' bij een oud-tante waar er mensen dronken waren (niet mijn ouders!).
Er was altijd een overvloed aan drank: witte wijn, rode wijn, rosé wijn, baccardi, rum, wisky enz.
Toen ik of 1 van mijn siblings jarig waren werd er een liedje gezongen en moesten wij, de kinderen dus een half glas rode wijn uitdrinken voordat dat liedje gedaan was.
Ik vond dat echt afschuwelijk; als 8-9-10 jarige.
Tot op heden kan ik echt geen rode wijn meer zien, laat staan drinken; ik walg ervan.
Dit speelde zich af in de jaren '70.
Intussen heb ik 3 ruim volwassen kinderen en godzijdank is er geen enkel kind dat alcohol drinkt. Ik heb dat verhaal van mijn oud-tante wel 100 keer aan mijn kinderen verteld en het heeft geholpen; zij drinken nooit alcohol.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-10-2019 16:24


Mijn jongste is15, ze is nog nooit dronken geweest. Ja, dat had ik geweten. Maar proeft wel eens iets (bier is vies, smirnof is paar slokken wel lekker).
We praten er over, en ik hoop echt dat ik door die openheid zorg dat als er in haar groep eens eentje dronken is, ze mij durft te bellen.
Het is een puber, maar moet goed verstand. Haar 100% verbieden gaat echt niks toevoegen
Volgens de onderzoeken dus juist wel. Verbieden maakt dat de jongeren toch minder snel alcohol gaan drinken.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-10-2019 16:01
Zo zou ik idd ook denken. Niets mis mee zolang je niet gaat comazuipen.
Precies. Mijn tienerdochters mogen ook vanaf hun 15e drinken. Ik ben van mening dat hoe harder je het verbied hoe harder ze gaan zuipen. Ik gong op ojn 15e ook uit en dronk dan wat biertjes. Weinig mis mee. Wat wel een verschil is met vroeger en een gevolg van de strengere regels is dat kinderen voor het uitgaan ergens gaan indrinken en dat gaat vaak gepaard met sterke drank. Dat dronken wij vroeger niet. Na een paar bier was je zakgeld voor die week wel weer op en dan hield het op.
Sylphide75 schreef:
19-10-2019 18:40
Precies. Mijn tienerdochters mogen ook vanaf hun 15e drinken. Ik ben van mening dat hoe harder je het verbied hoe harder ze gaan zuipen. Ik gong op ojn 15e ook uit en dronk dan wat biertjes. Weinig mis mee. Wat wel een verschil is met vroeger en een gevolg van de strengere regels is dat kinderen voor het uitgaan ergens gaan indrinken en dat gaat vaak gepaard met sterke drank. Dat dronken wij vroeger niet. Na een paar bier was je zakgeld voor die week wel weer op en dan hield het op.
Perfecte voorbeeld van waarom de Nederlandse jeugd zoveel drinkt.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-10-2019 17:43
Plus ze zijn irritant, laten we wel wezen. Je hebt hier tentjes waar de wat meer welgestelde jeugd op vrijdagmiddag neerstrijkt, ik hou van jeugd maar ik heb na een tijdje zin ze te slaan.
Gewoon hoogopgeleide kinderen die beter weten die om het woord k*NK*er moeten zeggen, sneeuwwitte kinderen die elkaar aanspreken met 'nigger' of idiote pogingen tot straattaal doen, pestgedrag etc.
Het roept niet het beste in de jeugd op en dan drinken ze alleen nog maar koffie.
ik moet altijd zo lachen om hoe ontzettend beeldend je kan vertellen. Ik zie ze zo zitten allemaal.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Sylphide75 schreef:
19-10-2019 18:40
Precies. Mijn tienerdochters mogen ook vanaf hun 15e drinken. Ik ben van mening dat hoe harder je het verbied hoe harder ze gaan zuipen. Ik gong op ojn 15e ook uit en dronk dan wat biertjes. Weinig mis mee. Wat wel een verschil is met vroeger en een gevolg van de strengere regels is dat kinderen voor het uitgaan ergens gaan indrinken en dat gaat vaak gepaard met sterke drank. Dat dronken wij vroeger niet. Na een paar bier was je zakgeld voor die week wel weer op en dan hield het op.
tja, dit is dus hoe de Nederlandse ouder denkt en daarom zuipt de Nederlandse jeugd het meest van heel Europa volgens mij.

En qua drugs precies hetzelfde, en daarom hebben wij hier dus de Mocromaffia en is drugs ons grootste exportproduct.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft onderzoek aangetoond dat verbieden wél helpt. En ook blijkt uit onderzoek dat als ouders zelf veel drinken, kinderen dat ook én jonger dan gemiddeld doen. Ook is aangetoond dat hoe eerder kinderen beginnen met drinken, hoe groter de kans is dat ze probleemdrinkers worden. En aangetoond is dat hoe jonger kinderen beginnen met drinken, hoe groter de kans op hersenbeschadiging is.
Wij hebben het ze verboden tot hun achttiende. Betekent dat dat ze heel braaf nooit gedronken hebben? Vast niet. Maar ik denk dat we wel gedaan hebben wat het beste voor ze was.
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Mijn tiener mag niet drinken. Ik las hem de topictitel voor en zei: voor de goede orde...

En toen vulde hij zelf al aan: als ik dat doe ben ik dood. :rofl:

Nu valt dat uiteraard wel mee, maar drank en drugs zijn hier ten strengste verboden.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
OhDeer schreef:
19-10-2019 16:16
Ik merk ook in mijn omgeving dat ouders erg laconiek doen over alcohol en tieners. Want idd, "wij dronken ook met 14 jaar en wij zijn er niet minder van geworden...".
En ook echt heel verschillende mensen! Natuurlijk vindt de tokkie vader die dagelijks een paar blikjes bier weg tikt het geen probleem wanneer zijn zoon van vier ook eens een slokje neemt, maar ook mijn zwager de advocaat liet zijn baby lurpen van zijn flesje bier "want dat ziet zo grappig" en bij de tennis zitten de kak kinderen van vijf jaar met kak moeders aan het alcoholvrije bier (en zo grappig dat ze het daadwerkelijk lusten!).

Ik heb soms het idee dat ik van een andere planeet kom wanneer ik dit soort dingen zie en hoor. Het is duidelijk dat er iets in Nederland noet veranderen aan die houding van ouders.
Onderschat de advocaten en kakmoeders niet hoor, qua drankgebruik.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
19-10-2019 21:10
Onderschat de advocaten en kakmoeders niet hoor, qua drankgebruik.
Nou, inderdaad. Ik woon in een kakreservaat en verhuisde hierheen vanuit een plaats die meer bekend staat als Tokkietown. Een van de eerste dingen die mij hier opvielen was dat bij aanbiedingen van alcohol de supermarkten altijd volledig uitverkocht zijn. Er wordt hier echt ongelooflijk veel gedronken.
Am Yisrael Chai!
Verbieden heeft wel nut, want dan stagneert de hersengroei in ieder geval niet in de tienerjaren. Ook wat waard al is het maar uit eigen belang om dat ik niet tegen domme mensen kan.

Ik geloof die onderzoeken overigens niet. In België, Frankrijk en Spanje zitten ze vaak tijdens de lunch al aan de alcohol, soms zelfs in de ochtend al. En in de avond zeer zeker.

Dat zijn dan omringende landen maar als heel Europa bekijkt...er wordt echt veel gezopen in Polen bij voorbeeld en Finland kan er ook wat van. En op de Balkan wordt rakija zelfs in gezet als medicijn.

Ik dronk overigens totaal niet tot aan mijn 18e of zo, toen ik uit huis was haalde ik de schade dubbel in. Ik had wel mogen drinken van mijn ouders overigens, dus verbod was er niet.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
19-10-2019 17:56
Volgens de onderzoeken dus juist wel. Verbieden maakt dat de jongeren toch minder snel alcohol gaan drinken.
Gemiddeld vast wel, maar niet voor ieder individueel kind
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-10-2019 23:38
Gemiddeld vast wel, maar niet voor ieder individueel kind

Eens.

Het had bij mij niet geholpen. Maar ik heb sowieso een hekel aan dingen die me door een ander opgelegd worden zonder dat ik daar het nut of de noodzaak van inzie. Dat beslis ik dan liever zelf. En als tiener konden dat al best wel verstandige keuzes zijn :-D
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
malibu82 schreef:
19-10-2019 23:51
Eens.

Het had bij mij niet geholpen. Maar ik heb sowieso een hekel aan dingen die me door een ander opgelegd worden zonder dat ik daar het nut of de noodzaak van inzie. Dat beslis ik dan liever zelf. En als tiener konden dat al best wel verstandige keuzes zijn :-D
Ik kon als 16-jarige perfect stoppen bij 2 à 3 glazen alcohol.
(En nog altijd.)

Maar had mij een verbod opgelegd en ik had geheid stiekem de hele fles in mijn ééntje leeggedronken.

Verbieden had hier dus echt alleen maar tegendraads gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
19-10-2019 23:54
Ik kon als 16-jarige perfect stoppen bij 2 à 3 glazen alcohol.
(En nog altijd.)

Maar had mij een verbod opgelegd en ik had geheid stiekem de hele fles in mijn ééntje leeggedronken.

Verbieden had hier dus echt alleen maar tegendraads gewerkt.

:-D
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
19-10-2019 23:51
Eens.

Het had bij mij niet geholpen. Maar ik heb sowieso een hekel aan dingen die me door een ander opgelegd worden zonder dat ik daar het nut of de noodzaak van inzie. Dat beslis ik dan liever zelf. En als tiener konden dat al best wel verstandige keuzes zijn :-D
Dat verbieden heeft dan ook vooral nut als het gecombineerd wordt met goede voorlichting.

Heb ik ook uit die onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
20-10-2019 00:11
Dat verbieden heeft dan ook vooral nut als het gecombineerd wordt met goede voorlichting.

Heb ik ook uit die onderzoeken.
Dat is helemaal waar. En verder gaan die onderzoeken natuurlijk op verhoogde of verlaagde kans op etc en zijn er altijd afwijkende individuele gevallen.
Beter een half motto....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven