Nederlandse tieners drinken veel...ouders.

19-10-2019 15:51 541 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nederlandse tieners drinken veel en dat komt waarschijnlijk door hun ouders.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/230676 ... uders.html
Ik ben verbaasd. De grens dat je wel of geen alcohol mag drinken ligt toch op 18 jaar en die grens is er toch niet voor niets gekomen? Ik vind het zo'n lariekoek dat ouders zeggen dat ze thuis wel jonger alcohol mogen drinken omdat ze het beter thuis kunnen ontdekken. Daar kun je ook mee beginnen na je 18de.
Maar of we dat IJslande model hier in Nederland ook ooit doorgevoerd krijgen? Ik moet het nog zien...
mevrouwiglesias wijzigde dit bericht op 19-10-2019 15:53
Reden: Aanvulling
9.12% gewijzigd
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
De OP is weer een drama :cry:
Je mag onder de 18 wel alcohol drinken alleen mag je het niet kopen of bij je hebben.


Volgens de wet is het niet verboden. Als je nog geen 18 jaar bent, mag je geen alcohol kopen of bij je hebben.
https://www.vraaghetdepolitie.nl/drank- ... 8-ben.html
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Bim schreef:
20-10-2019 00:34
Dat is helemaal waar. En verder gaan die onderzoeken natuurlijk op verhoogde of verlaagde kans op etc en zijn er altijd afwijkende individuele gevallen.
Ik heb een 15jarige die er nu heel goed mee omgaat. Als ik nu (omdat ik dat gelezen heb) alcohol keihard ga verbieden, gaat het geheid mis.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
20-10-2019 00:11
Dat verbieden heeft dan ook vooral nut als het gecombineerd wordt met goede voorlichting.

Heb ik ook uit die onderzoeken.

Prima, geef de jonge versie van mezelf die voorlichting. Waarschijnlijk zie ik de gevaren wel in.
Maar als je dan ook nog gaat verbieden, dan kan het wel weer net de andere kant op stuiteren. Ben wat dat betreft best koppig: "dat bepaal ik zelf wel" :P
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-10-2019 09:22
Ik heb een 15jarige die er nu heel goed mee omgaat. Als ik nu (omdat ik dat gelezen heb) alcohol keihard ga verbieden, gaat het geheid mis.

Dit dus :)

Het verschilt echt per tiener.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
20-10-2019 09:37
Prima, geef de jonge versie van mezelf die voorlichting. Waarschijnlijk zie ik de gevaren wel in.
Maar als je dan ook nog gaat verbieden, dan kan het wel weer net de andere kant op stuiteren. Ben wat dat betreft best koppig: "dat bepaal ik zelf wel" :P
Het is een combinatie van factoren die over het algemeen beste werkt: voorlichting, verbieden en zelf niet zoveel zuipen.

Dus in feite moet het ‘gewoon’ zijn om niet te drinken.
Alle reacties Link kopieren
.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 20-10-2019 09:41
Reden: Dubbel
99.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
20-10-2019 09:39
Het is een combinatie van factoren die over het algemeen beste werkt: voorlichting, verbieden en zelf niet zoveel zuipen.

Dus in feite moet het ‘gewoon’ zijn om niet te drinken.
En accepteren dat ze het toch stiekem doen.

Ik heb 2 pubers en als ik hoor hoe eenvoudig alcohol in hun omgeving voorhanden is, vaak gehaald door broers en zussen.
Eerlijk is eerlijk in de horeca krijgen ze het vaak niet maar ze zijn heel gewiekst met het fotoshoppen van legitimatiebewijzen of nog slimmer het meenemen van de ID kaart van vrienden / vriendinnen van boven de 18

De kern van het probleem zit niet in de ouders - die zijn vreselijk stom en geen voorbeeld - het probleem zijn de vriendinnen van net boven de 18 die wel mogen drinken in de horeca, als "puber" zich een beetje optrekt aan aan die oudere vriendin komt drank gauw in zicht.

Het is prima dat de overheid een streep in het zand heeft getrokken en alles helpt een beetje maar zolang er in een vriendengroep een deel wel en een deel niet drinkt zullen minderjarigen toch blijven experimenteren met drank.


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bc0632c0/

Een schoolvoorbeeld van hoe het gaat, anderen halen drank voor 15 jarige die uiteindelijk - dronken - dodelijk verongelukt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik werk zelf achter de bar in een voetbalkantine en het is (zeker als het druk is) heel moeilijk om in de gaten te houden dat mensen van onder de 18 geen alcohol drinken. Natuurlijk vragen wij om legitimatie maar zoals ik al eerder schreef, ze bestellen gewoon een cola en doen daar zelf sterke drank bij. Als iemand van 18 bier geeft aan een minderjarige dan heb je dat veel eerder door omdat je ze dan daadwerkelijk bier ziet drinken.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier en daar dat jullie je puber het niet verbieden want dat werkt niet, je puber er daardoor verstandig mee omgaat, open is, je kind nog nooit dronken is geweest, anders zou je het wel weten,...

Weet niet hoor, heb geen kinderen maar ben zelf opgevoed zoals jullie het beschrijven, niet verbieden want mijn kind is verstandig, en blablabla...
Mijn ouders dachten (en denken) dat ik braaf was, nooit over de schreef ging en er verstandig mee omging.
In werkelijkheid kotste ik me geregeld de longen uit mijn lijf van het zuipen. Slikte ik weekend op weekend xtc en snoof cocaïne. Jarenlang gedaan, hebben ze nooit gemerkt. Ik studeerde goed, had vast weekendwerk en was geen ‘probleempuber’.
Er werd zelfs een keer een man kwaad op mij. Hij was daar met zijn 2 zonen. De ene zoon was 19 en de andere 15. Hij bestelde 3 bier maar ik weigerde om de zoon van 15 bier te schenken. Hij zei van ik ben de ouder en ik vind het goed dus je moet niet zeiken. Ik zei dat het mij persoonlijk geen reet uit maakte maar dat wij als kantine onze drankvergunning kwijt kunnen raken of een flinke boete kunnen krijgen als wij bier schenken aan iemand van 15.
Alle reacties Link kopieren
FarFarAway schreef:
20-10-2019 10:52

Weet niet hoor, heb geen kinderen maar ben zelf opgevoed zoals jullie het beschrijven, niet verbieden want mijn kind is verstandig, en blablabla...
Mijn ouders dachten (en denken) dat ik braaf was, nooit over de schreef ging en er verstandig mee omging.
In werkelijkheid kotste ik me geregeld de longen uit mijn lijf van het zuipen. Slikte ik weekend op weekend xtc en snoof cocaïne. Jarenlang gedaan, hebben ze nooit gemerkt. Ik studeerde goed, had vast weekendwerk en was geen ‘probleempuber’.

Ja, dat kan inderdaad de andere kant zijn. Was je ervan af gebleven als ze het wel hadden verboden?

Mijn ouders hadden me wel verboden te roken. Ik heb toen ik een jaar of 13 was wel stiekem gerookt. Maar ben er ook zelf weer mee gestopt, vond het niet echt lekker en kocht liever snoep van mijn zakgeld. Daarna nooit meer gerookt.

Drank hebben ze nooit verboden, maar we mochten niet dronken worden. Die behoefte had ik ook niet, kon het altijd al prima bij een paar drankjes houden.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
20-10-2019 10:56
Er werd zelfs een keer een man kwaad op mij. Hij was daar met zijn 2 zonen. De ene zoon was 19 en de andere 15. Hij bestelde 3 bier maar ik weigerde om de zoon van 15 bier te schenken. Hij zei van ik ben de ouder en ik vind het goed dus je moet niet zeiken. Ik zei dat het mij persoonlijk geen reet uit maakte maar dat wij als kantine onze drankvergunning kwijt kunnen raken of een flinke boete kunnen krijgen als wij bier schenken aan iemand van 15.

Irritant hè? Ik heb het eens gehad toen ik jaren geleden in een supermarkt werkte. Tiener wou bier kopen. Was volgens hem voor zijn vader, maar hij was zelf nog maar net 15. Ik heb het geweigerd.
Een half uur later kwam vader op hoge poten aanzetten. Waarom ik zoon geen bier had verkocht want het was inderdaad voor de vader. Niet dat dat wat uitmaakte. Hij was totaal niet voor rede vatbaar :nut:
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ik verbied het, en dat blijf ik ook herhalen.
Nu ben ik niet naïef natuurlijk, en denk heus niet dat er eens stiekem gedronken is of wordt.
Ik straf ook niet als ik erachter kom, maar ga met ze in gesprek en geef wel aan als ze herhaaldelijk niet kunnen omgaan met de regel geen alcohol voor je 18e dat ik ze dan ook niet meer het vertrouwen kan geven om uit te gaan.
Dus op een gegeven moment zal het dan wel consequenties hebben.
Ze hebben hier dan ook de “pech” dat ik altijd nog beneden zit als ze thuis komen.
3 uur thuis komen betekent dat ze mij nog gezellig aantreffen op de bank en mochten ze dan toch net wat teveel alcohol op hebben dan is dat dus niet ongezien.
Dat werpt echt wel drempels op.
Als ze thuis komen met de smoes ik ben zo moe, ik ga gelijk naar bed , maken ze zich wel verdacht bij mij :D .
Tot nu toe drinken ze meestal nog wat samen met mij ( thee of fris voor de duidelijkheid) of eten nog wat, want honger.
Dan kletsen we even over hoe het was.

Zelf drinken we ook amper als de kids erbij zijn, enkel sporadisch op een feestje, wat wellicht 2 / 3 keer per jaar voorkomt.
En dan ook gecontroleerd, niet aangeschoten en zeker niet dronken worden ( ook nooit als de kinderen er niet bij zijn overigens)
Maar verder nooit standaard wat bij het eten, of standaard in het weekend,ook geen biertje of wijntje bij thuiskomst op een doordeweekse dag.
Practice what you preach.

We maken het geregeld wel gezellig in het weekend met alcoholvrij drinken.
En dan bedoel ik geen alcohol vrij bier ofzo.
Maar kopen we iets luxe te drinken , vullen we de glazen met ijsblokjes, schijfje citroen of iets anders om het feestelijk te maken.
Ik wil ze meegeven dat het niet perse alcohol hoeft te bevatten om het gevoel te hebben dat je iets feestelijks of luxer drinkt.

Mijn man en ik drinken zelf ook amper.
Tot nu toe is er niemand die inmiddels boven de 18 is helemaal los gegaan met drank.
Misschien is het geluk,misschien heeft onze aanpak er aan bijgedragen maar ik ben blij dat alcohol niet iets is geworden wat dagelijks of wekelijks normaals is geworden.
Alle reacties Link kopieren
FarFarAway schreef:
20-10-2019 10:52

Mijn ouders dachten (en denken) dat ik braaf was, nooit over de schreef ging en er verstandig mee omging.
In werkelijkheid kotste ik me geregeld de longen uit mijn lijf van het zuipen. Slikte ik weekend op weekend xtc en snoof cocaïne. Jarenlang gedaan, hebben ze nooit gemerkt. Ik studeerde goed, had vast weekendwerk en was geen ‘probleempuber’.





En als je ouders het verboden hadden was dat anders geweest?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het echt een onderdeel van een veel groter mentaliteitsprobleem in Nederland.

Wat je overal ziet is dat wij Nederlanders altijd vinden dat regels, wetten en afspraken optioneel zijn en in ieder geval niet voor ons gelden, maar altijd alleen voor anderen. "Dat maak ik zelf wel uit, ja!"

Zo voedden we massaal ook onze kinderen op, dat zie je in topics als deze. "Verbieden werkt toch niet, dan doen ze het wel stiekem" is een soort mantra die we van jongs af aan bij onze kinderen erin stampen, waarmee we hen leren dat regels er zijn om overtreden te worden en dat je zelf wel bepaalt aan welke regel je je houdt of niet.

Ik heb zelf de indruk dat die mentaliteit zo'n beetje sinds de jaren zestig a zeventig van de vorige eeuw in zwang is geraakt, en dat wil zeggen dat we inmiddels een jaar of veertig a vijftig allemaal vinden dat we het allemaal "zelf wel bepalen, ja". En die grondhouding zie je inmiddels echt overal in de maatschappij terug en zorgt voor steeds meer en meer maatschappelijke problemen.

En kinderen die zuipen, snuiven en slikken dat het een lieve lust is zijn daar misschien nog wel een van de minst erge van.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
20-10-2019 10:51
Ik werk zelf achter de bar in een voetbalkantine en het is (zeker als het druk is) heel moeilijk om in de gaten te houden dat mensen van onder de 18 geen alcohol drinken. Natuurlijk vragen wij om legitimatie maar zoals ik al eerder schreef, ze bestellen gewoon een cola en doen daar zelf sterke drank bij. Als iemand van 18 bier geeft aan een minderjarige dan heb je dat veel eerder door omdat je ze dan daadwerkelijk bier ziet drinken.

Mee eens.

De kern van het probleem is dat boven en onder de 18 door elkaar lopen en er verschillende regels gelden wat betreft het bestellen van drank.
Ik hoor van mijn dochter ook dat er altijd 18+ mannen en vrouwen bereid zijn drank te halen.

In de VS is het - kan ik me herinneren - strenger, daar mag 18- (of 21-) gewoon niet naar binnen als er drank geschonken wordt.
Wij gingen een keer uit en zelfs mannen die mijn opa konden zijn moesten zich legitimeren.
Ik weet niet of dit overal in de VS zo is.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Er is ook geen wet die het verbied dat jongeren onder de 18 alcohol drinken. Ze mogen het niet kopen en in het openbaar drinken. Als ze thuis alcohol drinken dat overtreed je daarmee geen enkele wet.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
20-10-2019 11:44


Zo voedden we massaal ook onze kinderen op, dat zie je in topics als deze. "Verbieden werkt toch niet, dan doen ze het wel stiekem" is een soort mantra die we van jongs af aan bij onze kinderen erin stampen, waarmee we hen leren dat regels er zijn om overtreden te worden en dat je zelf wel bepaalt aan welke regel je je houdt of niet.
Welke regels lap ik aan mijn laars als ik voor mijn 17 jarige dochter een Jillz koop?
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
20-10-2019 11:48
Mee eens.

De kern van het probleem is dat boven en onder de 18 door elkaar lopen en er verschillende regels gelden wat betreft het bestellen van drank.
Ik hoor van mijn dochter ook dat er altijd 18+ mannen en vrouwen bereid zijn drank te halen.

In de VS is het - kan ik me herinneren - strenger, daar mag 18- (of 21-) gewoon niet naar binnen als er drank geschonken wordt.
Wij gingen een keer uit en zelfs mannen die mijn opa konden zijn moesten zich legitimeren.
Ik weet niet of dit overal in de VS zo is.
Zo doen kroegen het hier ook. Geen toegang onder de 18
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
20-10-2019 11:44


Zo voedden we massaal ook onze kinderen op, dat zie je in topics als deze. "Verbieden werkt toch niet, dan doen ze het wel stiekem" is een soort mantra die we van jongs af aan bij onze kinderen erin stampen, waarmee we hen leren dat regels er zijn om overtreden te worden en dat je zelf wel bepaalt aan welke regel je je houdt of niet.




Je maakt een denkfout, het is niet verboden te drinken voor 18-
Dus ouders kunnen zich niet op een wet beroepen, het niet drinken zijn gewoon huisregels van diezelfde ouders.

Leuk dat je je frustraties over "de" Nederlandse opvoeding hier online zet maar of ik mijn kind thuis een glas bier laat drinken is toch echt gewoon een opvoedkundige beslissing en geen overheidsbeleid.




fashionvictim schreef:
20-10-2019 11:44


En kinderen die zuipen, snuiven en slikken dat het een lieve lust is zijn daar misschien nog wel een van de minst erge van.
Die problemen spelen in Duitsland, Estland, Argentinië en op de Faeröer eilanden ook.
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 20-10-2019 11:55
18.70% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
lilalinda schreef:
20-10-2019 11:51
Zo doen kroegen het hier ook. Geen toegang onder de 18
Dan is het inderdaad makkelijk voor mensen die achter de bar werken. In een sportkantine is dat natuurlijk heel anders.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
20-10-2019 11:52
Je maakt een denkfout, het is niet verboden te drinken voor 18-
Dus ouders kunnen zich niet op een wet beroepen, het niet drinken zijn gewoon huisregels van diezelfde ouders.

Leuk dat je je frustraties over "de" Nederlandse opvoeding hier online zet maar of ik mijn kind thuis een glas bier laat drinken is toch echt gewoon een opvoedkundige beslissing en geen overheidsbeleid.
Je onderstreept precies mijn punt. Onze overheid is heel stellig in wat de norm zou moeten zijn: Nix 18. Daar wordt actief wetgeving op gemaakt, actief op gestuurd, actief op voorgelicht. Maar zoals dat hoort in Nederland vinden we met zijn allen dat we zelf wel bepalen of onze kinderen zuipen of niet en dat al die initiatieven van onze overheid niet voor onze kinderen gelden, want dat maken we zelf wel uit, ja. En gaan we dus massaal mierenneuken dat de wet weliswaar zegt dat je geen alcohol mag kopen, maar dat dat niet zegt dat je het niet mag drinken. Een beetje alsof we zelf pubers zijn die onze leraar te slim af zijn (u zei alleen dat we het moesten opzoeken, niet dat we het ook moesten maken! nanananaaaa).

In andere landen waar die mentaliteit niet zo diep in de volksaard zit zie je dat veel minder.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
20-10-2019 11:52
Dan is het inderdaad makkelijk voor mensen die achter de bar werken. In een sportkantine is dat natuurlijk heel anders.
Zeker toen de wet inging was het een ramp.
De jeugd mocht op oudejaarsavond bij het feest prima een biertje bestellen maar bij de nieuwjaarsreceptie een paar dagen later mocht het ineens niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Dat niet willen verbieden vind ik altijd zo een raar argument. Werkt niet bij mijn tiener wordt er dan vaak gezegd en ze doen het toch wel...

Tja...een tiener van 15 jaar mag niet drinken. Is verboden, illegaal. Mag niet. En is niet voor niks. Op die leeftijd al drinken is niet goed voor de ontwikkeling van de hersenen. IS echt slecht.

Je zegt toch ook tegen je kind dat ze niet elke dag alleen maar patat mogen eten, dat spijbelen ok is, iemand vermoorden verbieden we dan ook maar niet, en tja...als ze auto willen pakken zonder rijbewijs verbied je dat toch ook lijkt mij.

Ok, beetje flauwe dingen, maar geeft voor mij wel de belachelijkheid van het niet willen verbieden aan.

Ik zeg tegen mijn puber dat ik het niet wil hebben omdat het niet mag. Bij wet is het verboden om op zijn leeftijd te drinken.

Is dat verbieden?...wat zeg je als ouder dan? keur je het goed, zeg je niks of leg je de keuze/verantwoordelijkheid bij henzelf als je het niet wil verbieden?

En als je zegt dat het niet mag, dan is dat wat mij betreft niet mislukt als ze het wel doen. Ik hoop, doordat wij aangeven het niet ok te vinden, dat ze dan toch een stemmetje in hun achterhoofd hebben die zegt dat h et niet goed is wat ze doen. En ik hoop dat dat zorgt voor minder excessen.

Ouders die hun kinderen al te jong laten drinken vind ik zo dom. Verdiep je. Lees de onderzoeken! Waarom zou het prima vinden? Omdat wij het ook deden?
Wij deden vroeger ook geen gordel om, er werd overal gerookt, ook bij kinderen. De wereld verandert nou eenmaal.

Mijn zoon had laatst een feestje, vriendin werd 15 jaar. En er werd gewoon drank geschonken. Ik snap daar werkelijk helemaal niks van. Ik vind het ook echt niet kunnen.
In principe boeit het me niet zo wat andere ouders doen. Het wordt alleen wel heel lastig als een hele vriendengroep mag drinken en 1 kind niet. Of van de ene ouder wel en de andere ouder niet.
Dan is de keuze onder groepsdruk helaas heel snel gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven