Nederlandse vrouwen moeten meer gaan werken.

12-09-2018 08:47 3108 berichten
Goed artikel in het FD vandaag. Als de Nederlandse vrouwen gemiddeld 31 uur gaan werken (zoals in de landen om ons heen) ipv de huidige 27 uur, dan zijn we met z'n allen rijker, zijn er 230.000 vrouwen meer economisch zelfstandig en zijn de vacatures in zorg en onderwijs ingevuld.

Achterstand vrouwen kost Nederlandse economie €100 mrd

Nederland laat een enorme bron van welvaart en welzijn onbenut door de hardnekkige achterstelling van vrouwen op de arbeidsmarkt. Als Nederland op het vlak van gendergelijkheid net zo goed zou scoren als de best presterende landen om ons heen, zou de economie een extra impuls krijgen van €114 mrd, oftewel 17%. Bij volledige gelijkheid van mannen en vrouwen zouden alle Nederlanders samen €221 mrd rijker zijn, een plus van 32%.

Dat blijkt uit onderzoek dat adviesorganisatie McKinsey woensdag aanbiedt aan minister Ingrid van Engelshoven, die onderwijs en emancipatie in haar portefeuille heeft.

Zielig
De onderzoekers constateren dat een complex systeem is ontstaan, dat 'typisch is voor Nederland' en zichzelf in stand houdt. Vrouwen werken massaal in het onderwijs en de zorg, sectoren met veel deeltijdbanen en een relatief lage bijdrage aan het bruto binnenlands product. Ze nemen onevenredig veel onbetaalde zorgtaken op hun schouders en worden ook nog eens belemmerd door 'uitgesproken opvattingen en sociale normen' rond werkende moeders en de school- en beroepskeuze van meisjes.
[knip]
Als Nederlandse vrouwen vier uur zouden vastplakken aan de 27 uur die ze per week werken, komen ze op het West-Europese gemiddelde. Ook hun financiële zekerheid is daarmee gediend. Als vrouwen die ondanks een 'kleine' deeltijdbaan van minder dan twintig uur afhankelijk zijn van een partner, vijf uur extra zouden werken, zouden 230.000 vrouwen economische zelfstandigheid verwerven. En al bij een uur extra werk in de zorg en het onderwijs zouden de personeelstekorten in die sectoren theoretisch zijn opgelost.


Linkje naar het hele artikel: https://fd.nl/economie-politiek/1269419 ... &s_cid=671
Laat mannen wat minder werken en dingen overnemen.

Of laat dat binnen een gezin lekker zelf bepalen.
Nitflex schreef:
12-09-2018 09:09
Waarom wandelen mannen dan niet met die ouderen?
Wandelen met ouderen is natuurlijk gewoon een baan. Als vrouwen dat erbij blijven doen in plaats van betaald werk dan verpesten ze ook nog de markt. Overigens zie ik dat de parttime werkende vrouwen in mijn omgeving niet de vrouwen zijn die wandelen met ouderen. Dat zijn toch over het algemeen de gepensioneerden die nog goed ter been zijn
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-09-2018 09:12
Wandelen met ouderen is natuurlijk gewoon een baan. Als vrouwen dat erbij blijven doen in plaats van betaald werk dan verpesten ze ook nog de markt. Overigens zie ik dat de parttime werkende vrouwen in mijn omgeving niet de vrouwen zijn die wandelen met ouderen. Dat zijn toch over het algemeen de gepensioneerden die nog goed ter been zijn
dat zie ik ook, van die 70 plussers die constant bezig zijn met hun vrijwilligerswerk voor 'de oudjes'.
Alle reacties Link kopieren
Backpack10 schreef:
12-09-2018 09:08
Vroeger konden mensen het gewoon met 1 salaris af. Tegenwoordig kunnen we ons kapot werken voor alle luxe die we willen hebben. Als je daar nu een beetje afstand van doet, dan hoef je ook niet zoveel te werken.
Kunnen de salarissen in het onderwijs niet wat omhoog, zodat het ook voor mannen aantrekkelijker wordt om hierin te werken? Geldt ook voor de zorg, maak de zorg ook aantrekkelijker voor mannen. Voorts vind ik dat het werknemerschap in de zorg verpest is door privatisering/managers die allerlei onmogelijke deeltijdcontractjes afsluiten met mensen, je kan 2 uurtjes s ochtends opdraven en dan s avonds weer dat soort toestanden. Die versnippering is echt slecht voor bv ouderenzorg.

En ik ben zo blij dat ik 3 dagen werk! Als mijn kinderen wat groter zijn, dan ga ik wel weer meer werken trouwens. Maar de eerste 12 jaren van hun leven wil ik graag zoveel mogelijk meemaken, dat is pas rijkdom.

Het is trouwens wel waar dat toeslagenen uitkeringen het verpesten. Het stimuleert niet, als je in een bepaalde situatie zit, om toch te gaan werken.

Dit idd. Het is maar net wat je prioriteiten zijn. Toch denk ik dat het wel verstandig is om op de arbeidsmarkt te blijven. De kinderen worden ook groot en qua relatie heb je ook geen garantie.
Verder moet er iets gebeuren aan de mogelijkheden voor vrouwen in bepaalde beroepsgroepen. Er zijn te veel beroepen en functies waarin kleine contacten de standaard zijn.

Zelf had ik vorig schooljaar twee banen, want als onderwijsassistent is het vaak niet mogelijk om een groter contract te krijgen. Het hebben van twee banen beviel niet zo goed als ik gehoopt had, dus dit jaar slechts 16 uur aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
12-09-2018 09:09
Waarom wandelen mannen dan niet met die ouderen?
Doen ze ook hoor. MIjn vriend zorgt voor zijn moeder, mannelijke collega's van mij ook of voor een tante. Ik ken ze van nabij.
S-Meds schreef:
12-09-2018 08:49
eens

Ik ook.
Andersom schreef:
12-09-2018 09:14
Verder moet er iets gebeuren aan de mogelijkheden voor vrouwen in bepaalde beroepsgroepen. Er zijn te veel beroepen en functies waarin kleine contacten de standaard zijn.

Zelf had ik vorig schooljaar twee banen, want als onderwijsassistent is het vaak niet mogelijk om een groter contract te krijgen. Het hebben van twee banen beviel niet zo goed als ik gehoopt had, dus dit jaar slechts 16 uur aan de slag.
Maar dat is een vicieuze cirkel, de kleine baantjes ontstaan juist omdat er vrouwen zijn die niet meer willen werken. vooral in de sectoren zorg en onderwijs en daarom is daar ook een overload aan vrouwen werkzaam. Want er is geen man die een 24 uur’s baantje interessant vinden. Kunnen de mannen ook niet want zij moeten de hypotheek betalen
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
12-09-2018 09:14
Dit idd. Het is maar net wat je prioriteiten zijn. Toch denk ik dat het wel verstandig is om op de arbeidsmarkt te blijven. De kinderen worden ook groot en qua relatie heb je ook geen garantie.
Absoluut en dat geef ik mijn dochters ook zeker mee. Ik ben blij met mijn baan en ook zeker met het inkomen en alle voordelen die het met zich meebrengt.

Wat Meds zegt over wandelen met ouderen; heel veel banen die er vroeger waren zijn wegbezuinigd en dat mogen vrijwilligers opknappen. Zeker laag opgeleiden of mensen met een arbeidshandicap zouden graag dit soort banen vervullen. En dat geeft werkenden dan weer ruimte omdat ze minder mantelzorg hoeven te verlenen. Heel simpel gezegd heb ik vaak het idee dat je alleen 'recht' hebt op een baan als je hoog opgeleid bent.
S-Meds schreef:
12-09-2018 09:12
Wandelen met ouderen is natuurlijk gewoon een baan. Als vrouwen dat erbij blijven doen in plaats van betaald werk dan verpesten ze ook nog de markt. Overigens zie ik dat de parttime werkende vrouwen in mijn omgeving niet de vrouwen zijn die wandelen met ouderen. Dat zijn toch over het algemeen de gepensioneerden die nog goed ter been zijn
En ik werk fulltime en loop ook meedere malen per week met m’n vader in zijn rolstoel rond.
Backpack10 schreef:
12-09-2018 09:18
Absoluut en dat geef ik mijn dochters ook zeker mee. Ik ben blij met mijn baan en ook zeker met het inkomen en alle voordelen die het met zich meebrengt.

Wat Meds zegt over wandelen met ouderen; heel veel banen die er vroeger waren zijn wegbezuinigd en dat mogen vrijwilligers opknappen. Zeker laag opgeleiden of mensen met een arbeidshandicap zouden graag dit soort banen vervullen. En dat geeft werkenden dan weer ruimte omdat ze minder mantelzorg hoeven te verlenen. Heel simpel gezegd heb ik vaak het idee dat je alleen 'recht' hebt op een baan als je hoog opgeleid bent.
Als al die vrijwilligers betaald gaan werken is dat probleem er niet
florence13 schreef:
12-09-2018 08:55
ik vraag me altijd af waarom dat zou moeten, waarom een vrouw niet zelf de keuze mag maken voor minder geld en meer eigen tijd. Als iemand het niet erg vindt afhankelijk te zijn van haar partner, wat is dan het probleem? Want dat lijkt het enige probleem te zijn vanuit het artikel, er wordt minder door vrouwen gewerkt dan in sommige andere landen (maar dus ook meer dan in sommige andere landen, maar dat staat er niet) en vrouwen zijn afhankelijk van hun partner. Zolang die twee niet gaan scheiden is er dus niets aan de hand. Ik krijg een beetje een kriebel van die gedwongen emancipatie.

overigens, ik werk fulltime en ga dat blijven doen zodra baby er is en mijn verlof erop zit.

Ik vind afhankelijkheid van de partner een probleem. Dat zien die 25-jarigen met een enorme kinderwens (nog) niet, maar daarom is het probleem er nog wel. Als er iets gebeurt met die partner (arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, overlijden, dus niet alleen bij scheiding), dan draaien we met z'n allen op voor dat gezin. En blijft er minder geld over voor bijv de gezondheidszorg (om maar een ander actueel topic aan te halen).
Backpack10 schreef:
12-09-2018 09:15
Doen ze ook hoor. MIjn vriend zorgt voor zijn moeder, mannelijke collega's van mij ook of voor een tante. Ik ken ze van nabij.
Is ook zo, maar omdat er gezegd werd dat het daarom goed is dat vrouwen minder werken.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou ik zelf niet mogen kiezen hoeveel ik werk en of ik werk?
Emancipatie is toch zelf mogen kiezen i.p.v. onder druk een bepaalde richting in geduwd worden?
Ik werk 16 uur per week, heb 1 kind en vind dat voldoende! De combinatie werk en thuis bevalt mij zo prima en ik ben blij dat ik het merendeel van de week zelf voor mijn kind kan zorgen en het kan opvoeden.
Zij gaat 2 dagen naar de gastouder en daar heeft ze het prima naar haar zin. En de andere dagen is ze bij mij. Partner werkt volledige werkweek, soms meer dan dat en wij zijn blij met deze combinatie.
Verder is er meer dan betaald werken. Ik hou ook graag tijd vrij om mensen in mijn familie te kunnen helpen als dat nodig is ( komen beide uit grote familie, dus het komt regelmatig voor dat iemand hulp kan gebruiken)
Verder vind ik sociale contacten ook erg belangrijk en wil ik graag dat mijn kind opgroeit met de herinnering dat haar moeder de meeste tijd er voor haar was ( en niet of altijd aan het werk of thuis de boel op orde krijgen) En dat bedoel ik niet verkeerd naar iemand die daar een andere keuze in maakt, daar heb je dus weer die emancipatie. Vrije keuze toch?
Voor mij persoonlijk is dat belangrijk!
Every day is a new beginning. Take a deep breath en start again..
S-Meds schreef:
12-09-2018 09:17
Maar dat is een vicieuze cirkel, de kleine baantjes ontstaan juist omdat er vrouwen zijn die niet meer willen werken. vooral in de sectoren zorg en onderwijs en daarom is daar ook een overload aan vrouwen werkzaam. Want er is geen man die een 24 uur’s baantje interessant vinden. Kunnen de mannen ook niet want zij moeten de hypotheek betalen

Nou nee, in het onderwijs als leerkracht misschien wel maar onderwijsassistent is het echt goed zoeken geblazen als je met wilt. Er is gewoon te weinig budget. En scholen zetten dat dan graag zo efficiënt mogelijk in. Dus 4 x 5, 3 x 6, 2 x 7.
Marana-- schreef:
12-09-2018 09:23
Ik vind afhankelijkheid van de partner een probleem. Dat zien die 25-jarigen met een enorme kinderwens (nog) niet, maar daarom is het probleem er nog wel. Als er iets gebeurt met die partner (arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, overlijden, dus niet alleen bij scheiding), dan draaien we met z'n allen op voor dat gezin. En blijft er minder geld over voor bijv de gezondheidszorg (om maar een ander actueel topic aan te halen).
Die 25-jarigen zien het voorbeeld van hun moeders
S-Meds schreef:
12-09-2018 09:20
Als al die vrijwilligers betaald gaan werken is dat probleem er niet
Als ze dat toch eens zouden gaan doen. Lijkt me de oplossing. Maar ja.
Andersom schreef:
12-09-2018 09:26
Nou nee, in het onderwijs als leerkracht misschien wel maar onderwijsassistent is het echt goed zoeken geblazen als je met wilt. Er is gewoon te weinig budget. En scholen zetten dat dan graag zo efficiënt mogelijk in. Dus 4 x 5, 3 x 6, 2 x 7.
Als je alle parttimers vervangt door fulltimers heb je meer budget
Er zijn nog heel veel gezinnen in Nederland waar niemand werkt. Het lijkt mij logischer om ervoor te zorgen dat in ieder geval iedereen die kan werken eens aan de slag gaat.

Daarnaast is de kinderopvang in Nederland ook niet bepaald optimaal. Als je wat verder van huis werkt dan kun je niet op tijd naar je werk, want de opvang is nog niet voor 7.00 open. Of je moet je vreselijk haasten om op tijd terug te zijn, want de opvang gaat om 18.00 dicht.

Als je af een toe een dag extra moet werken dan kun je helemaal nergens met je kind terecht. Als je niet toevallig een opa of oma in de buurt hebt wonen die kan oppassen dan is het heel moeilijk om iets te regelen. Bij de meeste KDV’s kun je niet vooraf incidentele opvang regelen. De kinderopvang in Nederland is niet flexibel genoeg.

In het onderwijs maken vrouwen die 4 uur extra al lang. Die uren worden alleen niet betaald en daarom wordt er vandaag ook weer gestaakt. Onbetaald op dagen terugkomen die niet tot je werkdagen behoren is daar ook heel normaal. Heel stimulerend dus om nog meer uren te gaan maken. Werken wordt niet eens beloond.
anoniem_211360 wijzigde dit bericht op 12-09-2018 09:33
16.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
12-09-2018 09:23
Ik vind afhankelijkheid van de partner een probleem. Dat zien die 25-jarigen met een enorme kinderwens (nog) niet, maar daarom is het probleem er nog wel. Als er iets gebeurt met die partner (arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, overlijden, dus niet alleen bij scheiding), dan draaien we met z'n allen op voor dat gezin. En blijft er minder geld over voor bijv de gezondheidszorg (om maar een ander actueel topic aan te halen).
Ik vind het een probleem dat een groot deel van de huwelijken tegenwoordig uitloopt op een scheiding. Daar ligt een groter probleem dan dat arbeidsongeschikt, werkloosheid, overlijden.
Every day is a new beginning. Take a deep breath en start again..
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
12-09-2018 09:23
Ik vind afhankelijkheid van de partner een probleem. Dat zien die 25-jarigen met een enorme kinderwens (nog) niet, maar daarom is het probleem er nog wel. Als er iets gebeurt met die partner (arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, overlijden, dus niet alleen bij scheiding), dan draaien we met z'n allen op voor dat gezin. En blijft er minder geld over voor bijv de gezondheidszorg (om maar een ander actueel topic aan te halen).
ik heb dat geloof ik niet zo, als ik arbeidsongeschikt zou worden ben ik daarvoor verzekerd, als ik doodga komt mijn man beter uit dan dat hij nu af is. Werkeloosheid zou inderdaad een issue kunnen zijn. Maar opzich zie ik het het probleem niet zo, want (even afhankelijk van de economie) is er meestal wel werk te vinden. Natuurlijk is het een romantisch idee dat je voor altijd bij elkaar zou blijven en gaat die vlieger vaak niet op. Maar ik vind economische zelfstandigheid buiten het gezin om ( dus als individu) niet perse een noodzakelijkheid, ik vind dat eigen keuze. Dit wil niet zeggen dat iedereen maar gewoon geld van de overheid moet krijgen, maar als je het binnen je partnerschap geregeld hebt (want dat partnerschap is natuurlijk ook een financiele verbondenheid) denk ik dat mensen zelf de keuze zouden moeten hebben hoe zij hun leven inrichten.


Wel ben ik het met je eens dat het voor het totale inkomen van de samenleving handiger zou zijn als iedereen zou werken, meer belasting is meer geld om aan andere dingen uit te geven natuurlijk.
sugarmiss schreef:
12-09-2018 09:05
Er wordt steeds gezegd dat in landen om ons heen de vrouwen meer werken.

Maar ik hoorde gisteren nog op tv dat in België een kleiner percentage van de vrouwen werkt dan in Nederland.

Ze verdienden wel beter in vergelijking met de Nederlandse vrouwen en werkten ook meer uren.

Maar er blijven er dus meer thuis dan in Nederland. Wellicht omdat daar minder part time banen zijn?

Doe eens even een echte bron? Volgens mij klopt dit niet, zie ook de grafieken bij het artikel in de OP


In dat soort onderzoeken wordt nooit meegenomen dat als je een familielid hebt in een verzorgingstehuis en jij niet op bezoek komt om met die mensen te gaan wandelen ze nooit buiten komen.

Veel vrouwen zijn gewoon druk met mantelzorg. Als ze niet alle hulp Voir ouderen zouden weg bezuinigen dan krijgen die vrouwen inderdaad meer tijd om te werken.

Wat een onzin. Hoeveel vrouwen van 25 tot 45 zie jij op bezoek komen in verzorgingstehuizen? Wat voor mantelzorg zouden zij moeten leveren aan hun ouders die nog geen 75 zijn en kwieker dan vorige generaties? Zou het niet zo kunnen zijn dat die hulp voor ouderen is wegbezuinigd omdat er niet genoeg belastinginkomsten zijn omdat mensen te weinig werken? En waarom stimuleren we de mannen niet om te gaan mantelzorgen?


Bovendien voeden kinderen niet zich zelf op. En voor de mensen die roepen 5 dagen KDV is prima. Er gaan niet voor niets steeds opnieuw geluiden op om minder kinderen per leidster toe te laten. Die dan net zo hard weer de kop worden ingedrukt omdat het KDV anders onbetaalbaar wordt.

Het is geen emancipatie als een vrouw gedwongen wordt om steeds meer te doen. Maar wel nog steeds minder betaald krijgen om dat lonten wassen niets voordtelt. Alsof een muurtje metselen zulk verheven werk is.

Je hoeft geen vijf dagen KDV te doen als je beiden 4 dagen werkt. Drie dagen is prima. En qua kosten geldt hiervoor weer hetzelfde: als er meer werkenden zijn zijn er meer belastinginkomsten om dergelijke dingen te bekostigen. Ik steek veel liever meer geld in kinderopvang dan in eenoudertoeslag of zo.

Het is een misverstand hier op viev dat emancipatie betekent dat je ook mag kiezen voor minder uren werken. Dat is echt nooit een doelstelling geweest van welke feministische stroming dan ook. Vrouwenemancipatie staat voor gelijkwaardigheid van vrouwen op juridisch, politiek, economisch, sociaal en cultureel vlak.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk vier dagen en partner ook.
Iemand met een baantje voor twee dagen moet dat prima zelf weten, zolang ze niet met onzin komen als dat zij 'zelf' voor hun willen kinderen zorgen (en pa dan?) en graag een sociaal leven hebben.
Ik heb een prima sociaal leven, sport, huis is schoon genoeg, familiebetrekkingen zijn prima en de kinders komen niets te kort qua aandacht en liefde.
Laten we voorop stellen dat financieel afhankelijk zijn belangrijk is, hoeveel dagen je daar voor moet werken is ondergeschikt. Ik werk gemiddeld 28 uur, maar ben zeker financieel onafhankelijk.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-09-2018 09:17
Maar dat is een vicieuze cirkel, de kleine baantjes ontstaan juist omdat er vrouwen zijn die niet meer willen werken. vooral in de sectoren zorg en onderwijs en daarom is daar ook een overload aan vrouwen werkzaam. Want er is geen man die een 24 uur’s baantje interessant vinden. Kunnen de mannen ook niet want zij moeten de hypotheek betalen
Is dat zo ? (Jonge) vrouwen die een groot contract in de zorg willen worden enorm tegen gewerkt. Een dag wordt opgedeeld in allemaal korte diensten : moet je heeeeel vaak komen om aan je max 32 uur te komen. Die werken dan naast hun vaste contract nog in de flexpool of voor een uitzendbureau.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven