Nederlandse vrouwen moeten meer gaan werken.

12-09-2018 08:47 3108 berichten
Goed artikel in het FD vandaag. Als de Nederlandse vrouwen gemiddeld 31 uur gaan werken (zoals in de landen om ons heen) ipv de huidige 27 uur, dan zijn we met z'n allen rijker, zijn er 230.000 vrouwen meer economisch zelfstandig en zijn de vacatures in zorg en onderwijs ingevuld.

Achterstand vrouwen kost Nederlandse economie €100 mrd

Nederland laat een enorme bron van welvaart en welzijn onbenut door de hardnekkige achterstelling van vrouwen op de arbeidsmarkt. Als Nederland op het vlak van gendergelijkheid net zo goed zou scoren als de best presterende landen om ons heen, zou de economie een extra impuls krijgen van €114 mrd, oftewel 17%. Bij volledige gelijkheid van mannen en vrouwen zouden alle Nederlanders samen €221 mrd rijker zijn, een plus van 32%.

Dat blijkt uit onderzoek dat adviesorganisatie McKinsey woensdag aanbiedt aan minister Ingrid van Engelshoven, die onderwijs en emancipatie in haar portefeuille heeft.

Zielig
De onderzoekers constateren dat een complex systeem is ontstaan, dat 'typisch is voor Nederland' en zichzelf in stand houdt. Vrouwen werken massaal in het onderwijs en de zorg, sectoren met veel deeltijdbanen en een relatief lage bijdrage aan het bruto binnenlands product. Ze nemen onevenredig veel onbetaalde zorgtaken op hun schouders en worden ook nog eens belemmerd door 'uitgesproken opvattingen en sociale normen' rond werkende moeders en de school- en beroepskeuze van meisjes.
[knip]
Als Nederlandse vrouwen vier uur zouden vastplakken aan de 27 uur die ze per week werken, komen ze op het West-Europese gemiddelde. Ook hun financiële zekerheid is daarmee gediend. Als vrouwen die ondanks een 'kleine' deeltijdbaan van minder dan twintig uur afhankelijk zijn van een partner, vijf uur extra zouden werken, zouden 230.000 vrouwen economische zelfstandigheid verwerven. En al bij een uur extra werk in de zorg en het onderwijs zouden de personeelstekorten in die sectoren theoretisch zijn opgelost.


Linkje naar het hele artikel: https://fd.nl/economie-politiek/1269419 ... &s_cid=671
Backpack10 schreef:
12-09-2018 09:18
Zeker laag opgeleiden of mensen met een arbeidshandicap zouden graag dit soort banen vervullen. En dat geeft werkenden dan weer ruimte omdat ze minder mantelzorg hoeven te verlenen. Heel simpel gezegd heb ik vaak het idee dat je alleen 'recht' hebt op een baan als je hoog opgeleid bent.

Wat een bijzonder idee. Ik zie juist ook veel vacatures bij ongeschoold werk. Wat denk je dat al die mensen uit Oost-Europa hier komen doen, functies waar een hoge opleiding voor nodig is? Nee, werk waar 'wij' onze neus voor ophalen, vacatures die maar niet ingevuld raken.
Alle reacties Link kopieren
Dan mogen de werkgevers de mannen ook weleens wat meer ruimte geven om naar een 4 daagse werkweek te gaan, vaak doen die ook nog moeilijk. Op de kantoren gaat het wel maar in de technische wereld is het hier in de omstreken echt een no-go om als kerel 4 dagen te werken. Wij hebben het hier ook geprobeerd ik full time en manlief naar 32 - uur maar hij krijgt het niet voor elkaar bij zijn werkgever. Ook al zijn er afspraken over gemaakt in de nieuwe CAO helaas zijn die niet bindend genoeg.

Daarnaast vind ik het artikel maar zozo.....ik ben iemand die een carrière najaagt en graag werkt. De zorg van de kinderen komt er ook bij, nu heb ik een hele flexibele werkgever en baan en kan mijn uren zelf invullen. KDV is sinds een jaar niet meer nodig ik kan het zelf opvangen. Maar ja wat als je het allemaal wel prima vind, en je het prima vind om niet zelfstandig te zijn...dan moet je dat toch lekker doen.

Heb het hele artikel even snel doorgelezen en daar scoort NL in de laagste regionen als het gaat om bijdrage van de overheid aan de kinderopvang. De landen om ons heen scoren veel hoger, ook dat maakt het voor vrouwen aantrekkelijker om te blijven werken/ meer uren te werken.
Afbeelding

Ik werk voor een Buitenlandse werkgever en daar in de fabriek werken bijna alleen maar vrouwen. Allemaal in deeltijd onder schooltijd van de kinderen. 'S middags komt de volgende ploeg met vrouwen die meestal al kinderen op het voorgezet onderwijs hebben en dus later uit zijn...Heel normaal daar
lola-lily schreef:
12-09-2018 09:32
Laten we voorop stellen dat financieel ONafhankelijk zijn belangrijk is, hoeveel dagen je daar voor moet werken is ondergeschikt. Ik werk gemiddeld 28 uur, maar ben zeker financieel onafhankelijk.
Correctie.
Alle reacties Link kopieren
In België heb je veel minder parttime banen. Er zijn wel regelingen voor tijdelijke loopbaanonderbreking of 4/5de regelingen maar deze zijn nog lang niet in alle sectoren echt aanvaard. Grosso modo (uitzonderingen daargelaten) heb je de keuze om full time aan de slag te blijven of om thuisblijfmoeder te worden. Het wordt veel normaler gevonden om gewoon na je zwangerschap aan de slag te blijven in dezelfde baan met hetzelfde aantal uren. Dus per saldo is de arbeidsparticipatie wel hoger, maar schever verdeeld. Sommige vrouwen werken helemaal niet (dus geen inkomen en volledig afhankelijk van partner)- anderen werken veel/evenveel als hun man.

Ik ben blij dat ik hier in Nederland de individuele keuze heb om een baan te vinden die voor mij en mijn gezin werkbaar is. In mijn geval is dat 33h geworden. Waarop ik vaak van NL vrouwen de mededeling "ooh dat is wel pittig" krijg en BE vriendinnen vaak jaloers zijn "ooh dat zou ik ook wel willen".

Ik heb met mijn 33h (niet zorg of onderwijs trouwens) voldoende tijd om aan mijn kinderen te besteden en hou ook nog energie over voor leuke dingen. Ik ben ook volledig financieel zelfstandig.

Ik vind het jammer dat er veel geïnvesteerd wordt in opleidingen van vrouwen en dat ze er dan uiteindelijk zo weinig mee doen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Juul2014 schreef:
12-09-2018 09:26
Waarom zou ik zelf niet mogen kiezen hoeveel ik werk en of ik werk?
Emancipatie is toch zelf mogen kiezen i.p.v. onder druk een bepaalde richting in geduwd worden?
Ik werk 16 uur per week, heb 1 kind en vind dat voldoende! De combinatie werk en thuis bevalt mij zo prima en ik ben blij dat ik het merendeel van de week zelf voor mijn kind kan zorgen en het kan opvoeden.
Zij gaat 2 dagen naar de gastouder en daar heeft ze het prima naar haar zin. En de andere dagen is ze bij mij. Partner werkt volledige werkweek, soms meer dan dat en wij zijn blij met deze combinatie.
Verder is er meer dan betaald werken. Ik hou ook graag tijd vrij om mensen in mijn familie te kunnen helpen als dat nodig is ( komen beide uit grote familie, dus het komt regelmatig voor dat iemand hulp kan gebruiken)
Verder vind ik sociale contacten ook erg belangrijk en wil ik graag dat mijn kind opgroeit met de herinnering dat haar moeder de meeste tijd er voor haar was ( en niet of altijd aan het werk of thuis de boel op orde krijgen) En dat bedoel ik niet verkeerd naar iemand die daar een andere keuze in maakt, daar heb je dus weer die emancipatie. Vrije keuze toch?
Voor mij persoonlijk is dat belangrijk!
Maar het maakt niet uit dat dat bij haar vader wel het geval was?
Juul2014 schreef:
12-09-2018 09:26
Waarom zou ik zelf niet mogen kiezen hoeveel ik werk en of ik werk?
Emancipatie is toch zelf mogen kiezen i.p.v. onder druk een bepaalde richting in geduwd worden?
Ik werk 16 uur per week, heb 1 kind en vind dat voldoende! De combinatie werk en thuis bevalt mij zo prima en ik ben blij dat ik het merendeel van de week zelf voor mijn kind kan zorgen en het kan opvoeden.
Zij gaat 2 dagen naar de gastouder en daar heeft ze het prima naar haar zin. En de andere dagen is ze bij mij. Partner werkt volledige werkweek, soms meer dan dat en wij zijn blij met deze combinatie.
Verder is er meer dan betaald werken. Ik hou ook graag tijd vrij om mensen in mijn familie te kunnen helpen als dat nodig is ( komen beide uit grote familie, dus het komt regelmatig voor dat iemand hulp kan gebruiken)
Verder vind ik sociale contacten ook erg belangrijk en wil ik graag dat mijn kind opgroeit met de herinnering dat haar moeder de meeste tijd er voor haar was ( en niet of altijd aan het werk of thuis de boel op orde krijgen) En dat bedoel ik niet verkeerd naar iemand die daar een andere keuze in maakt, daar heb je dus weer die emancipatie. Vrije keuze toch?
Voor mij persoonlijk is dat belangrijk!

Waar haal je dat idee in hemelsnaam vandaan? Het doel van de (vrouwen)emancipatie is niet vrije keuze, maar gelijkwaardigheid!

Overigens groeit jouw kind op met het idee dat vader er nooit was omdat vader voor de centjes moet zorgen. En dat vader geen hulp hoeft te bieden aan zorgbehoevende familieleden.

Je brengt het als vrije keuze hebben, maar wat als je man zijn vrije keuze gaat benutten en maximaal 2 dagen gaat werken? Heeft hij die vrije keuze uberhaupt wel? Hoezo gelijkwaardigheid in vrije keuze?
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
12-09-2018 09:32
Ik werk vier dagen en partner ook.
Iemand met een baantje voor twee dagen moet dat prima zelf weten, zolang ze niet met onzin komen als dat zij 'zelf' voor hun willen kinderen zorgen (en pa dan?) en graag een sociaal leven hebben.
Ik heb een prima sociaal leven, sport, huis is schoon genoeg, familiebetrekkingen zijn prima en de kinders komen niets te kort qua aandacht en liefde.
Er zijn nog zat sectoren waar het voor een man 4 dagen werken eigenlijk niet kan. Mijn man is bijvoorbeeld schipper op een werkbootje.
Het bedrijf zit niet te wachten op dat hij maar 4 dagen komt, want dan moeten ze voor 1 dag iemand anders hebben en die zijn niet te vinden.
Anders kan er die dag niets gedaan worden met dat bootje en dat kost ze een hoop geld.
Zo zijn er zat meer voorbeelden te noemen.
En waarom is het onzin om te komen met dat ik zelf voor mijn kinderen wil zorgen? Dat is wat ik heel erg graag doe, er zelf zijn voor mijn kinderen. En pa is er 's avonds het in het weekend voor ze.
Every day is a new beginning. Take a deep breath en start again..
Marana-- schreef:
12-09-2018 09:37
Waar haal je dat idee in hemelsnaam vandaan? Het doel van de (vrouwen)emancipatie is niet vrije keuze, maar gelijkwaardigheid!

Overigens groeit jouw kind op met het idee dat vader er nooit was omdat vader voor de centjes moet zorgen. En dat vader geen hulp hoeft te bieden aan zorgbehoevende familieleden.

Je brengt het als vrije keuze hebben, maar wat als je man zijn vrije keuze gaat benutten en maximaal 2 dagen gaat werken? Heeft hij die vrije keuze uberhaupt wel? Hoezo gelijkwaardigheid in vrije keuze?
+1
Juul2014 schreef:
12-09-2018 09:30
Ik vind het een probleem dat een groot deel van de huwelijken tegenwoordig uitloopt op een scheiding. Daar ligt een groter probleem dan dat arbeidsongeschikt, werkloosheid, overlijden.


Mooi, ik ook. Ik denk dat er minder gescheiden zou worden als vrouwen gelijkwaardiger zouden zijn. Wat denk jij, wat is de oorzaak van al die scheidingen?
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
12-09-2018 09:35
(...)
Ik ben blij dat ik hier in Nederland de individuele keuze heb om een baan te vinden die voor mij en mijn gezin werkbaar is. In mijn geval is dat 33h geworden. Waarop ik vaak van NL vrouwen de mededeling "ooh dat is wel pittig" krijg (...)
Nou inderdaad. Ik kreeg vaak van vrouwen de vraag of 32 uur werken niet pittig, niet te veel is met twee kinderen. Eh, vraag dat anders ook even aan de vader van die kinderen? Echt, je kan me bijna niet pissiger krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
12-09-2018 09:37
Waar haal je dat idee in hemelsnaam vandaan? Het doel van de (vrouwen)emancipatie is niet vrije keuze, maar gelijkwaardigheid!

Overigens groeit jouw kind op met het idee dat vader er nooit was omdat vader voor de centjes moet zorgen. En dat vader geen hulp hoeft te bieden aan zorgbehoevende familieleden.

Je brengt het als vrije keuze hebben, maar wat als je man zijn vrije keuze gaat benutten en maximaal 2 dagen gaat werken? Heeft hij die vrije keuze uberhaupt wel? Hoezo gelijkwaardigheid in vrije keuze?
ik denk inderdaad dat het (cultureel?) wel schort aan de vrije keuze van de man, het lijkt vrij normaal voor vrouwen om parttime te gaan werken maar voor mannen is dat minder de norm. Ik heb wel het gevoel dat dat aan het veranderen is, maar cijfers heb ik niet daarover. Mijn man wordt nog best vaak raar aangekeken dat hij veel minder werkt dan ik.
Ik voel me totaal niet aangesproken doot dit artikel. Ik ben bewust thuis, werk vanuit huis wanneer ik zin heb/tijd heb/het nodig is, en mijn man werkt wel.
Ik vind dat we veel te vaak maar over behoeftes onze kinderen heen walsen in dit land. Ik vind het echt een verschrikkelijk iets om kinderen zo’n lange dag elders te laten zijn omdat ik zou moeten werken en voor wat....?! Ze horen hier thuis, bij ons, hier is hun basis en hun leven, niet bij de kinderopvang. Ze vliegen uit, allen op hun eigen tempo en niet omdat ik de economie moet redden.
Ik moet er niet aan denken om buitenshuis meer te gaan werken en ze weg te moeten brengen en ze dan weet te moeten halen, eten en naar bed brengen. We houden nie van stress en veel geplan, hier doet de rust het voor ons allen goed.
Al dat ‘gemoet’, ik snap het niet. Geniet toch van het nu, deze tijd komt nooit meer terug.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
12-09-2018 09:28

In het onderwijs maken vrouwen die 4 uur extra al lang. Die uren worden alleen niet betaald en daarom wordt er vandaag ook weer gestaakt. Onbetaald op dagen terugkomen die niet tot je werkdagen behoren is daar ook heel normaal. Heel stimulerend dus om nog meer uren te gaan maken. Werken wordt niet eens beloond.
Ik werk bewust 3 dagen (primair onderwijs). Als ik 4 dagen ga werken, wat ik op zich best zou willen zodra nummer 2 naar school gaat, heb ik fulltime de klas. Dan ben ik in mijn eentje verantwoordelijk. Dan moet ik voor alle oudergesprekken, rapporten, groepsbesprekingen, planningen, dingen als sintkadootjes, projectactiviteiten, overige administratie e.d. zorgen. Dank je de koekoek.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Juul2014 schreef:
12-09-2018 09:26
Waarom zou ik zelf niet mogen kiezen hoeveel ik werk en of ik werk?
Emancipatie is toch zelf mogen kiezen i.p.v. onder druk een bepaalde richting in geduwd worden?
Ik werk 16 uur per week, heb 1 kind en vind dat voldoende! De combinatie werk en thuis bevalt mij zo prima en ik ben blij dat ik het merendeel van de week zelf voor mijn kind kan zorgen en het kan opvoeden.
Zij gaat 2 dagen naar de gastouder en daar heeft ze het prima naar haar zin. En de andere dagen is ze bij mij. Partner werkt volledige werkweek, soms meer dan dat en wij zijn blij met deze combinatie.
Verder is er meer dan betaald werken. Ik hou ook graag tijd vrij om mensen in mijn familie te kunnen helpen als dat nodig is ( komen beide uit grote familie, dus het komt regelmatig voor dat iemand hulp kan gebruiken)
Verder vind ik sociale contacten ook erg belangrijk en wil ik graag dat mijn kind opgroeit met de herinnering dat haar moeder de meeste tijd er voor haar was ( en niet of altijd aan het werk of thuis de boel op orde krijgen) En dat bedoel ik niet verkeerd naar iemand die daar een andere keuze in maakt, daar heb je dus weer die emancipatie. Vrije keuze toch?
Voor mij persoonlijk is dat belangrijk!

Ja want het is uiteraard of of.

Nieuwtje; er zijn meer banen dan alleen 9 tot 5 banen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 28 uur en verdien echt meer dan prima met een goed pensioen. Daarbij kan ik mijn uren flexibel indelen zodat kind straks niet naar de bso hoeft (vader werkt ook 4 dagen).

Als kind wat ouder is ambieer ik zeker meer carrière en wil ik best meer uren gaan werken. Maar voor nu is dit onze ideale situatie en ik ga dus echt niet meer werken.

Overigens ben ik het wel eens met de algemene strekking dat heel veel vrouwen maar een klein baantje of zelfs niks erbij doen en dan heb je dus inderdaad een groot probleem bij scheiding of overlijden of baanverlies van de kostwinnaar. Uitkeringen zijn misschien met kinderen redelijk goed te doen maar als die groot zijn en de kindertoeslagen vervallen en je hebt nooit een cv opgebouwd dan begint de armoede.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Star² schreef:
12-09-2018 09:42
Ja want het is uiteraard of of.

Nieuwtje; er zijn meer banen dan alleen 9 tot 5 banen.
En vaders kunnen ook gewoon wat minder werken en meer zorgtaken op zich nemen.
belgali schreef:
12-09-2018 09:35
In België heb je veel minder parttime banen. Er zijn wel regelingen voor tijdelijke loopbaanonderbreking of 4/5de regelingen maar deze zijn nog lang niet in alle sectoren echt aanvaard. Grosso modo (uitzonderingen daargelaten) heb je de keuze om full time aan de slag te blijven of om thuisblijfmoeder te worden. Het wordt veel normaler gevonden om gewoon na je zwangerschap aan de slag te blijven in dezelfde baan met hetzelfde aantal uren. Dus per saldo is de arbeidsparticipatie wel hoger, maar schever verdeeld. Sommige vrouwen werken helemaal niet (dus geen inkomen en volledig afhankelijk van partner)- anderen werken veel/evenveel als hun man.

Ik ben blij dat ik hier in Nederland de individuele keuze heb om een baan te vinden die voor mij en mijn gezin werkbaar is. In mijn geval is dat 33h geworden. Waarop ik vaak van NL vrouwen de mededeling "ooh dat is wel pittig" krijg en BE vriendinnen vaak jaloers zijn "ooh dat zou ik ook wel willen".

Ik heb met mijn 33h (niet zorg of onderwijs trouwens) voldoende tijd om aan mijn kinderen te besteden en hou ook nog energie over voor leuke dingen. Ik ben ook volledig financieel zelfstandig.

Ik vind het jammer dat er veel geïnvesteerd wordt in opleidingen van vrouwen en dat ze er dan uiteindelijk zo weinig mee doen.

Die laatste zin: ook nog een heel goed punt inderdaad. Driekwart van de geneeskundestudenten is vrouw, het is echt zonde als die straks massaal maximaal 3 dagen gaan werken, we steken zoveel geld in hun opleiding, en bovendien zijn er nog zoveel mensen die ook geneeskunde hadden willen studeren en geen plek kregen.

Fijn dat je die vergelijking trekt met Belgie. Die opmerking, dat het pittig is, 33 uur werken, daar moeten we dus vanaf. Ik vind het raar dat wij vrouwen onderling zo praten. Mannen doen dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Juul2014 schreef:
12-09-2018 09:37
(...)
En waarom is het onzin om te komen met dat ik zelf voor mijn kinderen wil zorgen? Dat is wat ik heel erg graag doe, er zelf zijn voor mijn kinderen. En pa is er 's avonds het in het weekend voor ze.
Omdat je impliceert dat als je meer dagen werkt dan die lousy twee dagen, je níet voor je kinderen zorgt en er níet bent voor je kinderen. Vaak komen dat soort typetje met dooddoeners over dure huizen, twee auto's , vier vakanties in het jaar en dat iedereen altijd maar meer wil. Terwijl ze gewoonweg geen benul hebben.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
12-09-2018 09:39
Mooi, ik ook. Ik denk dat er minder gescheiden zou worden als vrouwen gelijkwaardiger zouden zijn. Wat denk jij, wat is de oorzaak van al die scheidingen?
ja dit weet ik dan weer wel, hoe financieel afhankelijker van je man hoe minder gescheiden. Dus op het moment dat vrouwen financieel onafhankelijker van hun man worden, wordt er vaker gescheiden.
Nu zit daar een inherent probleem in die cijfers, want overheidssteun werkt natuurlijk in de hand dat een vrouw minder afhankelijk is van haar man (maar dus wel van de overheid).
In essentie komt het er dus op neer dat op het moment dat je je man nergens meer voor nodig hebt financieel, je sneller gaat scheiden. Probleem in nederland is dat door allerlei overheidssteun je je man ook minder snel nodig hebt want de overheid lost het voor je op.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist een luxe dat parttime hier zo normaal is en ook steeds normaler wordt voor mannen.
In andere landen is er vaak weinig tot geen mogelijkheid tot part-time werk waardoor je moet kiezen tussen òf 40 uur werken òf niet werken.
Ik kan de rest van het artikel niet lezen maar ik neem aan dat ze hier het gemiddelde pakken van de werkende vrouwen en de niet-werkende er buiten laten. Ik heb namelijk het idee dat er in Nederland veel minder vrouwen zijn die uberhaupt niet werken.
S-Meds schreef:
12-09-2018 09:28
Als je alle parttimers vervangt door fulltimers heb je meer budget

Scholen hebben per school gewoon meestal geen budget voor een fulltimer. Ik ken maar een paar scholen waar er 40 uur een onderwijsassistent is. Veelal werken er dab weer twee in de ochtenduren omdat er dan het meest gedifferentieerd wordt. In de middag bij de zaakvakken, tekenen etc veel minder. Dat ik nu 2 x 8 werk is best uitzonderlijk.

En dit:

blijfgewoonbianca schreef:
12-09-2018 09:33
Is dat zo ? (Jonge) vrouwen die een groot contract in de zorg willen worden enorm tegen gewerkt. Een dag wordt opgedeeld in allemaal korte diensten : moet je heeeeel vaak komen om aan je max 32 uur te komen. Die werken dan naast hun vaste contract nog in de flexpool of voor een uitzendbureau.
Lucifer2018 schreef:
12-09-2018 09:43
En vaders kunnen ook gewoon wat minder werken en meer zorgtaken op zich nemen.

Ja natuurlijk. Dat jaren 50 gelul dat de man moe is het van werken en 's avonds eerst verzorgd en vervolgens niet gestoord mag worden, kom op zeg.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
12-09-2018 09:37
Waar haal je dat idee in hemelsnaam vandaan? Het doel van de (vrouwen)emancipatie is niet vrije keuze, maar gelijkwaardigheid!

Overigens groeit jouw kind op met het idee dat vader er nooit was omdat vader voor de centjes moet zorgen. En dat vader geen hulp hoeft te bieden aan zorgbehoevende familieleden.

Je brengt het als vrije keuze hebben, maar wat als je man zijn vrije keuze gaat benutten en maximaal 2 dagen gaat werken? Heeft hij die vrije keuze uberhaupt wel? Hoezo gelijkwaardigheid in vrije keuze?
Gelijkwaardigheid, zeker. Maar dan wel met een vrije keuze. Anders vind ik het totaal geen emancipatie maar onderdrukking, als ik gedwongen wordt zoveel uur te werken.
Mijn kind groeit echt niet op met het idee dat haar vader er niet is. Haar vader is er gewoon voor haar als hij thuis is.
Mijn man mag die keuze van mij zeker benutten! Als hij die kans krijgt op zijn werk en hij dat zelf wilt zou ik dat prima vinden! Dan zou ik meer gaan werken en dat geen probleem vinden.
Maar ik zie dat niet zomaar gebeuren, omdat dit in technische sectoren( zoals iemand hier al zei) gewoon totaal nog niet geaccepteerd is.
En ik betwijfel of hij dat leuk gaat vinden, zoveel dagen thuis. En dan niet om ons kind, dat vind hij alleen maar leuk, maar het thuiszitten, huishouden, organiseren etc.
Every day is a new beginning. Take a deep breath en start again..
Juul2014 schreef:
12-09-2018 09:37
Er zijn nog zat sectoren waar het voor een man 4 dagen werken eigenlijk niet kan. Mijn man is bijvoorbeeld schipper op een werkbootje.
Het bedrijf zit niet te wachten op dat hij maar 4 dagen komt, want dan moeten ze voor 1 dag iemand anders hebben en die zijn niet te vinden.
Anders kan er die dag niets gedaan worden met dat bootje en dat kost ze een hoop geld.
Zo zijn er zat meer voorbeelden te noemen.
En waarom is het onzin om te komen met dat ik zelf voor mijn kinderen wil zorgen? Dat is wat ik heel erg graag doe, er zelf zijn voor mijn kinderen. En pa is er 's avonds het in het weekend voor ze.

Dat lossen we niet op door dan als partner van die man maar minder te gaan werken. :lightbulb:
Juul2014 schreef:
12-09-2018 09:46
Gelijkwaardigheid, zeker. Maar dan wel met een vrije keuze. Anders vind ik het totaal geen emancipatie maar onderdrukking, als ik gedwongen wordt zoveel uur te werken.
Mijn kind groeit echt niet op met het idee dat haar vader er niet is. Haar vader is er gewoon voor haar als hij thuis is.
Mijn man mag die keuze van mij zeker benutten! Als hij die kans krijgt op zijn werk en hij dat zelf wilt zou ik dat prima vinden! Dan zou ik meer gaan werken en dat geen probleem vinden.
Maar ik zie dat niet zomaar gebeuren, omdat dit in technische sectoren( zoals iemand hier al zei) gewoon totaal nog niet geaccepteerd is.
En ik betwijfel of hij dat leuk gaat vinden, zoveel dagen thuis. En dan niet om ons kind, dat vind hij alleen maar leuk, maar het thuiszitten, huishouden, organiseren etc.

Define technische sector.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven