Nederlandse vrouwen moeten meer gaan werken.

12-09-2018 08:47 3108 berichten
Goed artikel in het FD vandaag. Als de Nederlandse vrouwen gemiddeld 31 uur gaan werken (zoals in de landen om ons heen) ipv de huidige 27 uur, dan zijn we met z'n allen rijker, zijn er 230.000 vrouwen meer economisch zelfstandig en zijn de vacatures in zorg en onderwijs ingevuld.

Achterstand vrouwen kost Nederlandse economie €100 mrd

Nederland laat een enorme bron van welvaart en welzijn onbenut door de hardnekkige achterstelling van vrouwen op de arbeidsmarkt. Als Nederland op het vlak van gendergelijkheid net zo goed zou scoren als de best presterende landen om ons heen, zou de economie een extra impuls krijgen van €114 mrd, oftewel 17%. Bij volledige gelijkheid van mannen en vrouwen zouden alle Nederlanders samen €221 mrd rijker zijn, een plus van 32%.

Dat blijkt uit onderzoek dat adviesorganisatie McKinsey woensdag aanbiedt aan minister Ingrid van Engelshoven, die onderwijs en emancipatie in haar portefeuille heeft.

Zielig
De onderzoekers constateren dat een complex systeem is ontstaan, dat 'typisch is voor Nederland' en zichzelf in stand houdt. Vrouwen werken massaal in het onderwijs en de zorg, sectoren met veel deeltijdbanen en een relatief lage bijdrage aan het bruto binnenlands product. Ze nemen onevenredig veel onbetaalde zorgtaken op hun schouders en worden ook nog eens belemmerd door 'uitgesproken opvattingen en sociale normen' rond werkende moeders en de school- en beroepskeuze van meisjes.
[knip]
Als Nederlandse vrouwen vier uur zouden vastplakken aan de 27 uur die ze per week werken, komen ze op het West-Europese gemiddelde. Ook hun financiële zekerheid is daarmee gediend. Als vrouwen die ondanks een 'kleine' deeltijdbaan van minder dan twintig uur afhankelijk zijn van een partner, vijf uur extra zouden werken, zouden 230.000 vrouwen economische zelfstandigheid verwerven. En al bij een uur extra werk in de zorg en het onderwijs zouden de personeelstekorten in die sectoren theoretisch zijn opgelost.


Linkje naar het hele artikel: https://fd.nl/economie-politiek/1269419 ... &s_cid=671
Blalabla. Eerst wordt de zorg en onderwijs kapot bezuinigd en worden vrouwen massaal ontslagen en nu komt er in komkommertijd dit soort onzin berichten?

Wie zaait zal oogsten.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-09-2018 09:27
Die 25-jarigen zien het voorbeeld van hun moeders
Vaak wel. Economische zelfstandigheid vind ik enorm belangrijk voor iedere volwassene (mits gezond van lijf en leden), ook voor vrouwen. Fijn als je gelukkig bent met huishouden, bijbaan en kind. Niemand zal je dat afnemen.

Maar als overheid zou het ook zeker niet moeten stimuleren! Het zorgt voor een ongelijkheid toekomstbeeld dat leidt tot achterstand in inkomen, invloed, ontwikkeling en financiele zekerheid. Ik zie liever een maatschappij waar die zaken eerlijker verdeeld zijn over mannen en vrouwen (en jong en oud, en allochtoon en autochtoon). En dat bereik je alleen als er meer gelijkheid ontstaat.
Ik werk zelf 35 uur per week en ik heb in de zomervakantie 40 uur per week gewerkt (Kind 1 en 2 naar een dagzomerkamp, kind naar de creche). Ik werk elke dag van 8 tot 3. Om 15.00 zijn de oudste twee kinderen uit school. De jongste zit op school tot 13.00 en wordt daarna met andere kinderen door de leidster van de daycare groep opgehaald waar ze eten, rusten en spelen tot 17.00. Ik haal mijn jongste van 4 dus elke dag om 17.00 op.

Nu verhuis ik binnenkort terug naar Nederland en op de meeste basisscholen is groep 1 maar tot 12.00. Hoe moet dat daarna dan? Is er een opvang die van 12.00 tot 17.00 faciliteert elke dag? Wat zijn daar de kosten van? En waar moeten de oudste twee dan heen als ze om 15.00 uit school komen elke dag? Ook naar de BSO? Hoeveel gaat dat kosten? Kortom, loont het wel om te werken in deze constructie of worden tijden van 08.00 tot 15.00 ook door Nederlandse bedrijven aangeboden? Of is dat in overleg?

Zoveel vragen...
Juul2014 schreef:
12-09-2018 09:46
Gelijkwaardigheid, zeker. Maar dan wel met een vrije keuze. Anders vind ik het totaal geen emancipatie maar onderdrukking, als ik gedwongen wordt zoveel uur te werken.
Mijn kind groeit echt niet op met het idee dat haar vader er niet is. Haar vader is er gewoon voor haar als hij thuis is.
Mijn man mag die keuze van mij zeker benutten! Als hij die kans krijgt op zijn werk en hij dat zelf wilt zou ik dat prima vinden! Dan zou ik meer gaan werken en dat geen probleem vinden.
Maar ik zie dat niet zomaar gebeuren, omdat dit in technische sectoren( zoals iemand hier al zei) gewoon totaal nog niet geaccepteerd is.
En ik betwijfel of hij dat leuk gaat vinden, zoveel dagen thuis. En dan niet om ons kind, dat vind hij alleen maar leuk, maar het thuiszitten, huishouden, organiseren etc.

Tja, waarom zou een man het wel 'niet leuk' mogen vinden een een vrouw niet? Niet specifiek jouw man, maar dé man in het algemeen. Zolang we dit masaal faciliteren wordt het nooit wat met de arbeidsparticipatie van vrouwen.
Bedankt voor de correctie!

En even inhakend op het hele geneeskundestudenten die maar weinig werken. Ik heb net zoveel recht om 28 uur te werken als ieder ander, de keuze voor het vak wat ik beoefen staat daar in mijn ogen los van.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
12-09-2018 09:39
Mooi, ik ook. Ik denk dat er minder gescheiden zou worden als vrouwen gelijkwaardiger zouden zijn. Wat denk jij, wat is de oorzaak van al die scheidingen?
Ik denk dat er juist door de financiele onafhankelijkheid meer gescheiden wordt.
De stap om je man te verlaten wordt gewoon veel makkelijker en sneller genomen.
Dat betekent niet dat je van mij niet financieel onafhankelijk mag zijn, maar dat mensen wel eens iets meer hun best mogen doen voor een relatie (zeker als er kinderen in het spel zijn).
Every day is a new beginning. Take a deep breath en start again..
Los van alle redenen die zijn genoemd. Ik snap niet dat vrouwen financieel afhankelijk willen/kunnen zijn van een ander. Dat jouw leventje is zoals het is bij de gratie van een ander. Hoe kun je voor zo'n onvrij leven kiezen? Ik zal het nooit begrijpen.
liubi schreef:
12-09-2018 09:49
Ik werk zelf 35 uur per week en ik heb in de zomervakantie 40 uur per week gewerkt (Kind 1 en 2 naar een dagzomerkamp, kind naar de creche). Ik werk elke dag van 8 tot 3. Om 15.00 zijn de oudste twee kinderen uit school. De jongste zit op school tot 13.00 en wordt daarna met andere kinderen door de leidster van de daycare groep opgehaald waar ze eten, rusten en spelen tot 17.00. Ik haal mijn jongste van 4 dus elke dag om 17.00 op.

Nu verhuis ik binnenkort terug naar Nederland en op de meeste basisscholen is groep 1 maar tot 12.00. Hoe moet dat daarna dan? Is er een opvang die van 12.00 tot 17.00 faciliteert elke dag? Wat zijn daar de kosten van? En waar moeten de oudste twee dan heen als ze om 15.00 uit school komen elke dag? Ook naar de BSO? Hoeveel gaat dat kosten? Kortom, loont het wel om te werken in deze constructie of worden tijden van 08.00 tot 15.00 ook door Nederlandse bedrijven aangeboden? Of is dat in overleg?

Zoveel vragen...

Ik heb dit nog nooit gehoord eigenlijk. Soms wel op vrijdag maar een halve dag in de onderbouw, maar de hele week niet.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wordt het niet geaccepteerd als man en vrouw gelukkig zijn met de verdeling man fultime en vrouw parttime werken?
Every day is a new beginning. Take a deep breath en start again..
Andersom schreef:
12-09-2018 09:45
Scholen hebben per school gewoon meestal geen budget voor een fulltimer. Ik ken maar een paar scholen waar er 40 uur een onderwijsassistent is. Veelal werken er dab weer twee in de ochtenduren omdat er dan het meest gedifferentieerd wordt. In de middag bij de zaakvakken, tekenen etc veel minder. Dat ik nu 2 x 8 werk is best uitzonderlijk.

En dit:
jawel hoor, ik heb het over fulltime leerkrachten en fulltime management. dan is er ook ruimte voor FT assistenten. kan wel zijn dat je uren verdeeld worden over verschillende scholen.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
12-09-2018 09:52
Los van alle redenen die zijn genoemd. Ik snap niet dat vrouwen financieel afhankelijk willen/kunnen zijn van een ander. Dat jouw leventje is zoals het is bij de gratie van een ander. Hoe kun je voor zo'n onvrij leven kiezen? Ik zal het nooit begrijpen.
ik denk (maar ik ben wel financieel onafhankelijk) dat het gaat om een andere redeneerlijn, het gaat vaak niet over het individu (dus ben IK onafhankelijk) maar over het gezin als geheel (zijn WIJ onafhankelijk en komen WIJ rond). Dus ik denk dat die vrouwen zich helemaal niet onvrij voelen, maar net het idee hebben dat zij het als gezin prima geregeld hebben en dus minder denken vanuit hunzelf als individu maar vanuit henzelf als onderdeel van het gezin.
Star² schreef:
12-09-2018 09:53
Ik heb dit nog nooit gehoord eigenlijk. Soms wel op vrijdag maar een halve dag in de onderbouw, maar de hele week niet.
Bij heel veel basisscholen in de regio waar wij heen gaan is groep 1 maar de halve dag. Misschien niet in de rest van Nederland maar wel daar.
Voor 4 jaar geldt ook nog geen schoolplicht. Misschien daarom?
Juul2014 schreef:
12-09-2018 09:53
Waarom wordt het niet geaccepteerd als man en vrouw gelukkig zijn met de verdeling man fultime en vrouw parttime werken?

O je gaat je goddelijke gang maar, zal je er verder niet mee lastig vallen, denk er wel alleen het mijne van.
Het is niet iets wat ik mijn kinderen mee wil geven.
Marana-- schreef:
12-09-2018 09:43
Die laatste zin: ook nog een heel goed punt inderdaad. Driekwart van de geneeskundestudenten is vrouw, het is echt zonde als die straks massaal maximaal 3 dagen gaan werken, we steken zoveel geld in hun opleiding, en bovendien zijn er nog zoveel mensen die ook geneeskunde hadden willen studeren en geen plek kregen.

Fijn dat je die vergelijking trekt met Belgie. Die opmerking, dat het pittig is, 33 uur werken, daar moeten we dus vanaf. Ik vind het raar dat wij vrouwen onderling zo praten. Mannen doen dat niet.
er zitten meer vrouwen op de universiteiten dan mannen en ze doen het beter. Als die investering valt weg als ze straks gaan moederen.
liubi schreef:
12-09-2018 09:54
Bij heel veel basisscholen in de regio waar wij heen gaan is groep 1 maar de halve dag. Misschien niet in de rest van Nederland maar wel daar.
Voor 4 jaar geldt ook nog geen schoolplicht. Misschien daarom?

O dat is logistiek gezien niet handig dan. Tot 17.00 op de bso is ook best lang in het begin.
Juul2014 schreef:
12-09-2018 09:51
Ik denk dat er juist door de financiele onafhankelijkheid meer gescheiden wordt.
De stap om je man te verlaten wordt gewoon veel makkelijker en sneller genomen.
Dat betekent niet dat je van mij niet financieel onafhankelijk mag zijn, maar dat mensen wel eens iets meer hun best mogen doen voor een relatie (zeker als er kinderen in het spel zijn).

Dat klopt denk ik wel een beetje, door die onafhankelijkheid kan ook de vrouw beslissen er mee te stoppen. Bij afhankelijkheid is het toch vaker de man die de knoop wel doorhakt en de vrouw die nog hoopt op betere tijden.

Andersom zal de man wat meer moeten investeren om zijn onafhankelijke vrouw aan zich gebonden te houden, en dat lijkt mij juist heel goed voor de relatie. :lightbulb:
florence13 schreef:
12-09-2018 09:54
ik denk (maar ik ben wel financieel onafhankelijk) dat het gaat om een andere redeneerlijn, het gaat vaak niet over het individu (dus ben IK onafhankelijk) maar over het gezin als geheel (zijn WIJ onafhankelijk en komen WIJ rond). Dus ik denk dat die vrouwen zich helemaal niet onvrij voelen, maar net het idee hebben dat zij het als gezin prima geregeld hebben en dus minder denken vanuit hunzelf als individu maar vanuit henzelf als onderdeel van het gezin.
een enorme misvatting want over 20 jaar is dat gezin niet meer zoals het was en dan heb je een achterstand die je nooit meer inhaalt
Star² schreef:
12-09-2018 09:56
O dat is logistiek gezien niet handig dan. Tot 17.00 op de bso is ook best lang in het begin.
Dat doet ze hier ook. Dus daar is ze wel aan gewend.
Alle reacties Link kopieren
Technische sectoren:
- Autobranche
- Metaalnijverheid
Star² schreef:
12-09-2018 09:55
O je gaat je goddelijke gang maar, zal je er verder niet mee lastig vallen, denk er wel alleen het mijne van.
Het is niet iets wat ik mijn kinderen mee wil geven.
ook dat ja, je bent ook een voorbeeld voor je dochters en zonen
Alle reacties Link kopieren
Juul2014 schreef:
12-09-2018 09:53
Waarom wordt het niet geaccepteerd als man en vrouw gelukkig zijn met de verdeling man fultime en vrouw parttime werken?
Ze gaan hun gang maar, als ze maar niet met tergend domme uitspraken komen over hoe zij zélf voor hun kinderen zorgen en hun handje niet ophouden als het huwelijk ophoudt.
Juul2014 schreef:
12-09-2018 09:51
Ik denk dat er juist door de financiele onafhankelijkheid meer gescheiden wordt.
De stap om je man te verlaten wordt gewoon veel makkelijker en sneller genomen.
Dat betekent niet dat je van mij niet financieel onafhankelijk mag zijn, maar dat mensen wel eens iets meer hun best mogen doen voor een relatie (zeker als er kinderen in het spel zijn).
scheiden doe je ook niet voor je lol. het is toch verschrikkelijk om in een slechte situatie te blijven omdat je er financieel enorm op achteruit gaat na een scheiding
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-09-2018 09:57
een enorme misvatting want over 20 jaar is dat gezin niet meer zoals het was en dan heb je een achterstand die je nooit meer inhaalt
zou best kunnen, maar ik denk wel dat het de redenering is die nu vaak gemaakt wordt.
S-Meds schreef:
12-09-2018 09:54
jawel hoor, ik heb het over fulltime leerkrachten en fulltime management. dan is er ook ruimte voor FT assistenten. kan wel zijn dat je uren verdeeld worden over verschillende scholen.

Ja, maar dat werkt dus niet omdat ze voor in de 'zwaarst wegende onderwijs uren' worden ingezet. Dus in de ochtend. Ik kan geen zeven ochtenden in de week werken. Geen school zit te wachten op een assistent die allen 's middags komt, geen school die rekenen voornamelijk in de middag gaat geven.
florence13 schreef:
12-09-2018 09:54
ik denk (maar ik ben wel financieel onafhankelijk) dat het gaat om een andere redeneerlijn, het gaat vaak niet over het individu (dus ben IK onafhankelijk) maar over het gezin als geheel (zijn WIJ onafhankelijk en komen WIJ rond). Dus ik denk dat die vrouwen zich helemaal niet onvrij voelen, maar net het idee hebben dat zij het als gezin prima geregeld hebben en dus minder denken vanuit hunzelf als individu maar vanuit henzelf als onderdeel van het gezin.
Totdat er barstjes ontstaan in die happy family. Ik vind het moeilijk te geloven dat je dat niet in je achterhoofd hebt, dat risico, de wetenschap dat als je vent er klaar mee is, jij aan de grond zit. Maar goed, zal ook wel de aard van het beestje zijn. Ik zou dat niet trekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven