Nederlandse vrouwen moeten meer gaan werken.

12-09-2018 08:47 3108 berichten
Goed artikel in het FD vandaag. Als de Nederlandse vrouwen gemiddeld 31 uur gaan werken (zoals in de landen om ons heen) ipv de huidige 27 uur, dan zijn we met z'n allen rijker, zijn er 230.000 vrouwen meer economisch zelfstandig en zijn de vacatures in zorg en onderwijs ingevuld.

Achterstand vrouwen kost Nederlandse economie €100 mrd

Nederland laat een enorme bron van welvaart en welzijn onbenut door de hardnekkige achterstelling van vrouwen op de arbeidsmarkt. Als Nederland op het vlak van gendergelijkheid net zo goed zou scoren als de best presterende landen om ons heen, zou de economie een extra impuls krijgen van €114 mrd, oftewel 17%. Bij volledige gelijkheid van mannen en vrouwen zouden alle Nederlanders samen €221 mrd rijker zijn, een plus van 32%.

Dat blijkt uit onderzoek dat adviesorganisatie McKinsey woensdag aanbiedt aan minister Ingrid van Engelshoven, die onderwijs en emancipatie in haar portefeuille heeft.

Zielig
De onderzoekers constateren dat een complex systeem is ontstaan, dat 'typisch is voor Nederland' en zichzelf in stand houdt. Vrouwen werken massaal in het onderwijs en de zorg, sectoren met veel deeltijdbanen en een relatief lage bijdrage aan het bruto binnenlands product. Ze nemen onevenredig veel onbetaalde zorgtaken op hun schouders en worden ook nog eens belemmerd door 'uitgesproken opvattingen en sociale normen' rond werkende moeders en de school- en beroepskeuze van meisjes.
[knip]
Als Nederlandse vrouwen vier uur zouden vastplakken aan de 27 uur die ze per week werken, komen ze op het West-Europese gemiddelde. Ook hun financiële zekerheid is daarmee gediend. Als vrouwen die ondanks een 'kleine' deeltijdbaan van minder dan twintig uur afhankelijk zijn van een partner, vijf uur extra zouden werken, zouden 230.000 vrouwen economische zelfstandigheid verwerven. En al bij een uur extra werk in de zorg en het onderwijs zouden de personeelstekorten in die sectoren theoretisch zijn opgelost.


Linkje naar het hele artikel: https://fd.nl/economie-politiek/1269419 ... &s_cid=671
Juul2014 schreef:
12-09-2018 09:51
Ik denk dat er juist door de financiele onafhankelijkheid meer gescheiden wordt.
De stap om je man te verlaten wordt gewoon veel makkelijker en sneller genomen.
Dat betekent niet dat je van mij niet financieel onafhankelijk mag zijn, maar dat mensen wel eens iets meer hun best mogen doen voor een relatie (zeker als er kinderen in het spel zijn).
Hè gezellig, bij elkaar blijven voor het geld.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
12-09-2018 10:01
Totdat er barstjes ontstaan in die happy family. Ik vind het moeilijk te geloven dat je dat niet in je achterhoofd hebt, dat risico, de wetenschap dat als je vent er klaar mee is, jij aan de grond zit. Maar goed, zal ook wel de aard van het beestje zijn. Ik zou dat niet trekken.
Ik zou het persoonlijk ook slecht trekken maar ik kan me voorstellen dat veel mensen daar niet over nadenken. Het gaat nu goed en de toekomst zie ik dan wel, zeg maar
Alle reacties Link kopieren
[quote=Marana-- post_id=29007826 time=1536737487 user_id=36016



Het is een misverstand hier op viev dat emancipatie betekent dat je ook mag kiezen voor minder uren werken. Dat is echt nooit een doelstelling geweest van welke feministische stroming dan ook. Vrouwenemancipatie staat voor gelijkwaardigheid van vrouwen op juridisch, politiek, economisch, sociaal en cultureel vlak.
[/quote]

Precies emancipatie staat voor gelijkwaardigheid.

Door er maar voortdurend op te hameren dat taken die van oudsher voornamelijk door vrouwen worden gedaan voornamelijk dom, stom en totaal overbodig zijn creëer je geen gelijkwaardigheid. Maar zeg je vrouwen zijn waardeloos. Pas als ze op mannen gaan lijken en doen wat mannen doen zijn ze nuttig en waardevol.

En als vrouwen van nature ergens beter in zijn dan haasten dezelfde vrouwen zich om te zeggen dat een man dat net zo goed en eigenlijk vast wel beter kan ook.

Terwijl mannen maar al te graag in stand houden dat ze bepaalde dingen beter kunnen.

Zij vinden dat ze veel technischer zijn, meer ruimtelijk inzicht hebben en beter kunnen autorijden.

Mannen halen zich zelf niet onderuit.
Vrouwen wel.
florence13 schreef:
12-09-2018 10:05
Ik zou het persoonlijk ook slecht trekken maar ik kan me voorstellen dat veel mensen daar niet over nadenken. Het gaat nu goed en de toekomst zie ik dan wel, zeg maar

Echt? Ik niet. Je regelt toch ook van alles voor je kinderen als die er zijn, je verzekeringen voor overlijden, gezondheidszorg, huis, vervoer, etc. en dan niet over je relatie?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
12-09-2018 10:04
Hè gezellig, bij elkaar blijven voor het geld.
Ja, ook zo'n goed voorbeeld voor de kinders.
sugarmiss schreef:
12-09-2018 10:06
[quote=Marana-- post_id=29007826 time=1536737487 user_id=36016



Het is een misverstand hier op viev dat emancipatie betekent dat je ook mag kiezen voor minder uren werken. Dat is echt nooit een doelstelling geweest van welke feministische stroming dan ook. Vrouwenemancipatie staat voor gelijkwaardigheid van vrouwen op juridisch, politiek, economisch, sociaal en cultureel vlak.
Precies emancipatie staat voor gelijkwaardigheid.

Door er maar voortdurend op te hameren dat taken die van oudsher voornamelijk door vrouwen worden gedaan voornamelijk dom, stom en totaal overbodig zijn creëer je geen gelijkwaardigheid. Maar zeg je vrouwen zijn waardeloos. Pas als ze op mannen gaan lijken en doen wat mannen doen zijn ze nuttig en waardevol.

En als vrouwen van nature ergens beter in zijn dan haasten dezelfde vrouwen zich om te zeggen dat een man dat net zo goed en eigenlijk vast wel beter kan ook.

Terwijl mannen maar al te graag in stand houden dat ze bepaalde dingen beter kunnen.

Zij vinden dat ze veel technischer zijn, meer ruimtelijk inzicht hebben en beter kunnen autorijden.

Mannen halen zich zelf niet onderuit.
Vrouwen wel.
[/quote]


Nurture or nature?
Ik geloof niet zo in van nature ergens beter in zijn.
Ik ben een aantal jaar thuis geweest toen de kinderen erg klein waren. Nu basisschoolleeftijd (bovenbouw) en ik werk sinds 4 jaar weer 32 uur (gewoon op mijn niveau in de baan waarin ik mijn opleiding ook heb gedaan) . Ik denk er serieus over om weer fulltime te gaan werken. Ik vind het werk leuk en ik vind het salaris en de onafhankelijkheid van mijn man fijn. We hebben allebei de mening dat onze relatie nu veel gelijkwaardiger is. Ook zegt mijn man minder stress op zijn werk te ervaren doordat de druk niet meer alleen op zijn schouders ligt.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt allemaal leuk, maar zoals al eerder gezegd: juist in de genoemde sectoren zijn vrijwel alleen maar parttime banen te krijgen.

Overigens ben ik aan het solliciteren en het valt me op dat er ook in andere sectoren heel veel vacatures zijn voor maar 16 uur per week.
In mijn werkveld (vol hoger opgeleiden) is het overigens ook bedelen voor meer uren. Al ging ik op mijn kop staan, ik kreeg ze echt niet en anderen kregen ze ook niet. En we waren zeker niet met teveel mensen, eerder te weinig. Geen geld is geen uren.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
12-09-2018 10:08
Echt? Ik niet. Je regelt toch ook van alles voor je kinderen als die er zijn, je verzekeringen voor overlijden, gezondheidszorg, huis, vervoer, etc. en dan niet over je relatie?
Hoezo, je man gaat toch over het geld? Ik ken echt nog wel mensen waar het zo gaat. Die stellen gewoon dat zij vast niet uitelkaar gaan en als ze dat wel doen krijgen ze alimentatie, bijstand of gaan ze dan wel werken. (enorme achterstand op arbeidsmarkt valt hen dan niet in, en dat je van bijstand weinig leuke dingen kunt doen ook niet).
Of die redering slim is mag je ernstig betwijfelen maar volgens mij is hij niet vreselijk zeldzaam.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
12-09-2018 10:08
Ja, ook zo'n goed voorbeeld voor de kinders.
Voor de kinders bij elkaar blijven is passé, dus hebben ze een andere reden gevonden. Ze verzinnen steeds weer iets nieuws om bij elkaar te blijven. Ze wordt het nooit wat met de individuele financiële onafhankelijkheid.
anoniem_327403 wijzigde dit bericht op 12-09-2018 10:13
11.87% gewijzigd
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
12-09-2018 10:01
Totdat er barstjes ontstaan in die happy family. Ik vind het moeilijk te geloven dat je dat niet in je achterhoofd hebt, dat risico, de wetenschap dat als je vent er klaar mee is, jij aan de grond zit. Maar goed, zal ook wel de aard van het beestje zijn. Ik zou dat niet trekken.
Je kan altijd maar leven met de gedachte wat als? Waarom mag je niet nu gelukkig zijn en wie zeg dat je gelijk financieel aan de grond zit als hij er klaar mee is?
Every day is a new beginning. Take a deep breath en start again..
florence13 schreef:
12-09-2018 10:12
Hoezo, je man gaat toch over het geld? Ik ken echt nog wel mensen waar het zo gaat. Die stellen gewoon dat zij vast niet uitelkaar gaan en als ze dat wel doen krijgen ze alimentatie, bijstand of gaan ze dan wel werken. (enorme achterstand op arbeidsmarkt valt hen dan niet in, en dat je van bijstand weinig leuke dingen kunt doen ook niet).
Of die redering slim is mag je ernstig betwijfelen maar volgens mij is hij niet vreselijk zeldzaam.

Ik weet dat ze er zijn, ik kan er met mijn boerenverstand niet bij dat je zo je kop in het zand steekt.
En wat dat laatste betreft; volgens mij wordt het helaas steeds minder zeldzaam de afgelopen jaren. Thuismoederen onder bepaalde bevolkingsgroepen lijkt hip.
Star² schreef:
12-09-2018 09:53
Ik heb dit nog nooit gehoord eigenlijk. Soms wel op vrijdag maar een halve dag in de onderbouw, maar de hele week niet.
Dat kan ook helemaal niet, ivm onderwijstijd.

Voor de rest: ja, ik breng mijn kinderen naar de bso. Er blijft nog genoeg salaris over.
Alle reacties Link kopieren
Juul2014 schreef:
12-09-2018 10:13
Je kan altijd maar leven met de gedachte wat als? Waarom mag je niet nu gelukkig zijn en wie zeg dat je gelijk financieel aan de grond zit als hij er klaar mee is?
Je kunt ook gelukkig zijn als je beiden fulltime werkt en twee kinderen hebt, het kost alleen meer energie en organisatorisch vermogen.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
12-09-2018 10:16
Ik weet dat ze er zijn, ik kan er met mijn boerenverstand niet bij dat je zo je kop in het zand steekt.
En wat dat laatste betreft; volgens mij wordt het helaas steeds minder zeldzaam de afgelopen jaren. Thuismoederen onder bepaalde bevolkingsgroepen lijkt hip.
Dat lijkt inderdaad zo, ik wil na mijn zwangerschaps verlof weer voltijd terug aan het werk en mijn halve omgeving verklaart me voor gek.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
12-09-2018 09:05
Er wordt steeds gezegd dat in landen om ons heen de vrouwen meer werken.

Maar ik hoorde gisteren nog op tv dat in België een kleiner percentage van de vrouwen werkt dan in Nederland.

Ze verdienden wel beter in vergelijking met de Nederlandse vrouwen en werkten ook meer uren.

Maar er blijven er dus meer thuis dan in Nederland. Wellicht omdat daar minder part time banen zijn?

In België werken ongeveer 44% van de vrouwen deeltijds, maar het overgrote deel van de parttimers werkt 4/5de (ongeveer 32u/week).
Het gemiddeld brutoloon van de Belgische vrouw is € 2800, ik weet niet of dat hoger is dan in Nederland.

Deeltijds werken wordt hier niet echt gepromoot. Er zijn er wel veel die tijdelijk deeltijds werken via ouderschapsverlof, loopbaanonderbreking of tijdskrediet. Maar ook hier veel verschillen tussen mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt. Ik heb wel de indruk dat de Nederlandse mannen vaker deeltijds werken icm kinderen dan de Belgische mannen. Op dat vlak zijn jullie toch wel meer emancipatoir.
Alle reacties Link kopieren
Juul2014 schreef:
12-09-2018 09:26
Waarom zou ik zelf niet mogen kiezen hoeveel ik werk en of ik werk?
Emancipatie is toch zelf mogen kiezen i.p.v. onder druk een bepaalde richting in geduwd worden?
Ik werk 16 uur per week, heb 1 kind en vind dat voldoende! De combinatie werk en thuis bevalt mij zo prima en ik ben blij dat ik het merendeel van de week zelf voor mijn kind kan zorgen en het kan opvoeden.
Zij gaat 2 dagen naar de gastouder en daar heeft ze het prima naar haar zin. En de andere dagen is ze bij mij. Partner werkt volledige werkweek, soms meer dan dat en wij zijn blij met deze combinatie.
En je partner mag je kind niet opvoeden? Ik vind het oprecht jammer voor je partner dat deze niet een dag in de week voor jullie kind mag zorgen.

(mijn partner heeft nu papadag en ik ben thuis met zwangerschapsverlof en ik vind het fantastisch om te zien hoeveel pret die twee met elkaar hebben).
Alle reacties Link kopieren
Het is onzin dat in een technische sector niet part time gewerkt kan worden. De mannen houden dat gewoon zelf in stand omdat ze helmaal niet part time willen werken.

Dat voorbeeld van dat bootje bijvoorbeeld. Ja je kan niet voor 1 dag iemand anders vinden.

Dat gaat bij een schoolklas toch ook niet op. Daar zijn er wel juffen die 4 dagen voor de klas staan en dan is er wel een andere juf die de vijfde dag opvangt en dan staat ze gewoon nog 2 dagen voor een andere groep.

Dat kan met dat bootje ook. Een man aannemen die dan die ene dag op dat bootje werkt en op andere dagen op andere boten werkt waarop ook mannen werken die part time willen werken.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
12-09-2018 10:01
Totdat er barstjes ontstaan in die happy family. Ik vind het moeilijk te geloven dat je dat niet in je achterhoofd hebt, dat risico, de wetenschap dat als je vent er klaar mee is, jij aan de grond zit. Maar goed, zal ook wel de aard van het beestje zijn. Ik zou dat niet trekken.
Ik heb daar dus geen enkel probleem mee.
Mijn man en ik zijn financieel afhankelijk van elkaar.
En als we ooit uit elkaar gaan zullen we beide een heleboel anders moeten organiseren. Met financieën, met de omgang met onze kinderen, met huisvesting, met zorg voor onszelf en vast ook met toekomstige zorg voor anderen.
Dat zie ik dan wel weer. Nu doen wij het zo als voor ons prettig en haalbaar is.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Waar is het vertrouwen nog in elkaar?
De maatschappij is zo IK gericht. Als IK het maar goed heb. Als IK maar geen risico loop. Maar wordt er ook gekeken naar wat werkt voor een gezin? Waar de kinderen het meeste bij gebaat zijn?
Je kunt nu wel zeggen dat je moet streven naar emancipatie, gelijkwaardigheid.
Maar het komt nog steeds op de vrouw neer om zwanger te zijn en een kind te baren etc.
Ga dat dan eerst dat maar eens eerlijk verdelen.
Every day is a new beginning. Take a deep breath en start again..
Alle reacties Link kopieren
inkepinkje schreef:
12-09-2018 10:17
Je kunt ook gelukkig zijn als je beiden fulltime werkt en twee kinderen hebt, het kost alleen meer energie en organisatorisch vermogen.
Ja en dat moet je dus ook allemaal aan kunnen. En wat nou als ik graag 4 kinderen wil? Dat kan zeker ook niet meer tegenwoordig.
Every day is a new beginning. Take a deep breath en start again..
Juul2014 schreef:
12-09-2018 10:20
Waar is het vertrouwen nog in elkaar?
De maatschappij is zo IK gericht. Als IK het maar goed heb. Als IK maar geen risico loop. Maar wordt er ook gekeken naar wat werkt voor een gezin? Waar de kinderen het meeste bij gebaat zijn?
Je kunt nu wel zeggen dat je moet streven naar emancipatie, gelijkwaardigheid.
Maar het komt nog steeds op de vrouw neer om zwanger te zijn en een kind te baren etc.
Ga dat dan eerst dat maar eens eerlijk verdelen.
Het feit dat zowel mijn man als ik werk, is niet ik-gericht, maar juist bijzonder maatschappelijk gedacht. Ten eerste doe ik, via mijn werk, een positieve bijdrage aan de maatschappij én hoeft er niemand voor mij te betalen. Daarnaast leef ik mijn dochters voor dat het leven niet gratis is en dat het waardevol is als je jezelf kunt onderhouden.
Je laatste opmerking is uiteraard compleet voor jouw eigen rekening.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
12-09-2018 10:19
Het is onzin dat in een technische sector niet part time gewerkt kan worden. De mannen houden dat gewoon zelf in stand omdat ze helmaal niet part time willen werken.

Dat voorbeeld van dat bootje bijvoorbeeld. Ja je kan niet voor 1 dag iemand anders vinden.

Dat gaat bij een schoolklas toch ook niet op. Daar zijn er wel juffen die 4 dagen voor de klas staan en dan is er wel een andere juf die de vijfde dag opvangt en dan staat ze gewoon nog 2 dagen voor een andere groep.

Dat kan met dat bootje ook. Een man aannemen die dan die ene dag op dat bootje werkt en op andere dagen op andere boten werkt waarop ook mannen werken die part time willen werken.
Ja zo kan het inderdaad maar zo gaat het dus niet in de praktijk. En ga dat maar eens veranderen.
Prima als dat gebeurt, maar wij vinden hoe het nu gaat thuis ook prima.
Every day is a new beginning. Take a deep breath en start again..
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
12-09-2018 09:04
Omdat mijn kind na 2 dagen BSO al volledig afgedraaid is en de schoolweek amper doorkomt.
Omdat ik (voordat ik kinderen kreeg) al een burn-out heb gehad, het geprobeerd heb om 32 uur te werken icm met kids, maar ik er achter ben gekomen dat ik dit op de lange termijn gewoon niet vol kan houden: blijkbaar is mijn belastbaarheid niet zo groot. En dan kies ik toch echt voor het welzijn van mijn gezin en mijzelf ipv wat 'men' vind van het aantal uren dat ik zou moeten werken.
En ja, ik heb een man die OSV heeft en zijn aandeel in de zorg voor de kinderen/het huishouden draaiende houden op zich neemt.

Overigens werk ik niet in de zorg of in het onderwijs, maar in een branche waar minimaal 32 uur werken nog steeds de norm is, maar ze toch duidelijk hebben laten merken dat ze me liever voor wat minder uur hebben dan dat ze me kwijt zijn. En ik weet niet precies wat de norm voor economisch zelfstandig is, maar ik vermoed dat ik daar met mijn huidige salaris nog steeds ruim boven zit.
Maar als je belastbaarheid niet zo groot is.... en je voor je zwangerschap al een burn-out hebt gehad.... Waarom dan in godsnaam aan kinderen beginnen??
Als je als alleenstaande moeder in een sociale huurwoning woont, 3 dagen werkt en daarmee het minimum loon verdient dan schiet het helemaal niet op om meer dagen te gaan werken. Netto hou je bij een 5-daagse werkweek nauwelijks meer over, omdat je veel en veel minder toeslagen krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven