Nederlandse vrouwen moeten meer gaan werken.

12-09-2018 08:47 3108 berichten
Goed artikel in het FD vandaag. Als de Nederlandse vrouwen gemiddeld 31 uur gaan werken (zoals in de landen om ons heen) ipv de huidige 27 uur, dan zijn we met z'n allen rijker, zijn er 230.000 vrouwen meer economisch zelfstandig en zijn de vacatures in zorg en onderwijs ingevuld.

Achterstand vrouwen kost Nederlandse economie €100 mrd

Nederland laat een enorme bron van welvaart en welzijn onbenut door de hardnekkige achterstelling van vrouwen op de arbeidsmarkt. Als Nederland op het vlak van gendergelijkheid net zo goed zou scoren als de best presterende landen om ons heen, zou de economie een extra impuls krijgen van €114 mrd, oftewel 17%. Bij volledige gelijkheid van mannen en vrouwen zouden alle Nederlanders samen €221 mrd rijker zijn, een plus van 32%.

Dat blijkt uit onderzoek dat adviesorganisatie McKinsey woensdag aanbiedt aan minister Ingrid van Engelshoven, die onderwijs en emancipatie in haar portefeuille heeft.

Zielig
De onderzoekers constateren dat een complex systeem is ontstaan, dat 'typisch is voor Nederland' en zichzelf in stand houdt. Vrouwen werken massaal in het onderwijs en de zorg, sectoren met veel deeltijdbanen en een relatief lage bijdrage aan het bruto binnenlands product. Ze nemen onevenredig veel onbetaalde zorgtaken op hun schouders en worden ook nog eens belemmerd door 'uitgesproken opvattingen en sociale normen' rond werkende moeders en de school- en beroepskeuze van meisjes.
[knip]
Als Nederlandse vrouwen vier uur zouden vastplakken aan de 27 uur die ze per week werken, komen ze op het West-Europese gemiddelde. Ook hun financiële zekerheid is daarmee gediend. Als vrouwen die ondanks een 'kleine' deeltijdbaan van minder dan twintig uur afhankelijk zijn van een partner, vijf uur extra zouden werken, zouden 230.000 vrouwen economische zelfstandigheid verwerven. En al bij een uur extra werk in de zorg en het onderwijs zouden de personeelstekorten in die sectoren theoretisch zijn opgelost.


Linkje naar het hele artikel: https://fd.nl/economie-politiek/1269419 ... &s_cid=671
Mevrouw75 schreef:
26-09-2018 20:06
Ik zie hier zo ongeveer iedereen, die paar uitzonderingen nagelaten natuurlijk, veroordelend schrijven, met hun neus lezen en ellebogen typen en werkelijk iedereen vindt dat juist van de ander. Omdat de ander niet in haar straatje schrijft.

Ik zie het echt niet. En al helemaal niet in verhouding tot degene waar ik op reageerde.
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
26-09-2018 21:24
Ik zie het echt niet. En al helemaal niet in verhouding tot degene waar ik op reageerde.
Ik ook niet.

Volgens mij heeft vrijwel niemand de afgelopen 70 pagina's consequent alleen maar dusdanig oordelend gereageerd zonder verder ergens op in te gaan.

Dat vind ik dus ook niet van de mensen waar ik het mee oneens was en die dus niet 'in mijn straatje' posten.
Marana-- schreef:
12-09-2018 08:52
Op de langere termijn levert het veel meer op. Hoger eindloon. Hoger pensioen. Hogere ww als je werkloos wordt. En minder duidelijke zaken als gelijkwaardigheid, jezelf nuttig voelen, zelfstandigheid. Zelf keuzes kunnen maken.
Dat klinkt niet verkeerd toch?

Mee eens
Alle reacties Link kopieren
Joske11 schreef:
21-09-2018 13:29
Ik kreeg uit mijn omgeving ook zo'n reactie die ik ergens ook zeker terecht vond. Met mijn jaarlijkse belastingaangifte gaat alles automatisch, ik moet tenslotte invullen dat ik alleen woon met kind in koopwoning en mijn verdiensten invullen. Dus met t kindgebondenbudget/1ouderkorting/combinatiekorting etc. bepaald de belasting wat ik krijg. Ik kan niet zeggen ik hoef het (deels) niet. Echter, op de site van toeslagen.nl kun je wel e.e.a. stopzetten/niet aanvragen. Omdat het mijn eigen keuze was om van 40 terug te gaan naar 24 uur per week heb ik nooit geen zorgtoeslag aangevraagd terwijl ik er wel voor in aanmerking kom.
Ik sta hier echt van te kijken. Dat 16 uur meer werken maar 300 euro meer oplevert per maand en dan zijn nog niet eens alle toeslagen meegenomen. Dat ben ik idd al ruim kwijt aan kinderopvang per maand. Wat een armoe dat werk zo weinig beloont wordt.
Overigens erg netjes van jou Joske dat je geen zorgtoeslag aanneemt en snap je keus heel goed. Maar zou ergens toch ook vinden dat het verschil tussen dat aantal uur werken financieel groter zou mogen zijn.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
karnemelk schreef:
27-09-2018 23:38
Ik sta hier echt van te kijken. Dat 16 uur meer werken maar 300 euro meer oplevert per maand en dan zijn nog niet eens alle toeslagen meegenomen. Dat ben ik idd al ruim kwijt aan kinderopvang per maand. Wat een armoe dat werk zo weinig beloont wordt.
Overigens erg netjes van jou Joske dat je geen zorgtoeslag aanneemt en snap je keus heel goed. Maar zou ergens toch ook vinden dat het verschil tussen dat aantal uur werken financieel groter zou mogen zijn.

Werken wordt prima beloond, vooral de eerste euro's die je verdient, dat komt door de heffingskorting, die zorgt voor nivellering. De eerste euro's die je verdient zijn nauwelijks belast, maar als je dan nog meer gaat verdienen ga je wel belasting betalen. En ga je nóg meer verdienen dan ga je nóg meer betalen.

Bij mij scheelt acht uur meer werken per maand 350 euro netto. Ik vind dat best de moeite waard. Als ik van 16 naar 24 uur ga, komt er bij mij dus gewoon bijna 50% bij.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
28-09-2018 07:27
Werken wordt prima beloond, vooral de eerste euro's die je verdient, dat komt door de heffingskorting, die zorgt voor nivellering. De eerste euro's die je verdient zijn nauwelijks belast, maar als je dan nog meer gaat verdienen ga je wel belasting betalen. En ga je nóg meer verdienen dan ga je nóg meer betalen.

Bij mij scheelt acht uur meer werken per maand 350 euro netto. Ik vind dat best de moeite waard. Als ik van 16 naar 24 uur ga, komt er bij mij dus gewoon bijna 50% bij.
Het gaat meer om de toeslagen. Soms ga je meer verdienen en vervalt een aantal toeslagen, waardoor het niet meer loont.
Ik kreeg toch al geen toeslagen, dus voor mij geldt dat ook niet. Ik ben pas geleden van 20 naar 28 uur gegaan en verdien nu per maand 400 euro bruto meer. Dat vind ik het zeker waard!
Ben op zoek naar een manier om zelfvoorzienend te kunnen wonen/leven en hoe ik dat kan verwezenlijken.

Er zijn mogelijkheden of deze komen er aan dmv bv een (zelf gebouwd) tiny/small house ( laatste iets groter), ecodorp of andere zelfvoorzienende groene woonvormen.

Ben het helemaal zat de werkdruk, het leven wat een groot deel uit werken bestaat, meer dan mij lief is iig, om erna gevloerd op de bank te ploffen terwijl ik nog zoveel 'moet' doen.

Ik wil werken wanneer ik wil en het niet van mijn werkgever laten afhangen of ik mijn huis, electra, water etc kan betalen.
Dat wil ik geheel zelfvoorzienend.

Het hele monetaire (geld) systeem waarin banken het alleenrecht van het creëren van geld uit het niets dmv schulden hebben, ben ik meer dan spuurzat.

Als ik dit bereik dan houd ik mijn geld over aan dingen die ik wil en nuttig vind.
Geen leningen die ik gelukkig niet meer heb ook.
Dan kan ik gaan en staan waar ik wil en bv reizen met mijn geld.

Dit zuigende systeem waarin alles moet kan voor mij de pot op.
Donna1971 schreef:
28-09-2018 11:20
Ben op zoek naar een manier om zelfvoorzienend te kunnen wonen/leven en hoe ik dat kan verwezenlijken.

Er zijn mogelijkheden of deze komen er aan dmv bv een (zelf gebouwd) tiny/small house ( laatste iets groter), ecodorp of andere zelfvoorzienende groene woonvormen.

Ben het helemaal zat de werkdruk, het leven wat een groot deel uit werken bestaat, meer dan mij lief is iig, om erna gevloerd op de bank te ploffen terwijl ik nog zoveel 'moet' doen.

Ik wil werken wanneer ik wil en het niet van mijn werkgever laten afhangen of ik mijn huis, electra, water etc kan betalen.
Dat wil ik geheel zelfvoorzienend.

Het hele monetaire (geld) systeem waarin banken het alleenrecht van het creëren van geld uit het niets dmv schulden hebben, ben ik meer dan spuurzat.

Als ik dit bereik dan houd ik mijn geld over aan dingen die ik wil en nuttig vind.
Geen leningen die ik gelukkig niet meer heb ook.
Dan kan ik gaan en staan waar ik wil en bv reizen met mijn geld.

Dit zuigende systeem waarin alles moet kan voor mij de pot op.

Het zal je nog verbazen hoeveel werk dat is.

Bijvoorbeeld een moestuin, moet echt heel erg je hobby zijn, want dat geeft, Just in de zomer, zo veel werk dat lang op vakantie gaan geen optie meer is.

Lijkt mij een leuk onderwerp voor een nieuwe topic.
pamelacourson schreef:
28-09-2018 08:12
Het gaat meer om de toeslagen. Soms ga je meer verdienen en vervalt een aantal toeslagen, waardoor het niet meer loont.
Ik kreeg toch al geen toeslagen, dus voor mij geldt dat ook niet. Ik ben pas geleden van 20 naar 28 uur gegaan en verdien nu per maand 400 euro bruto meer. Dat vind ik het zeker waard!
400 euro bruto vind ik dan weer heel weinig extra voor 8 uur meer werken.
Andersom schreef:
28-09-2018 11:29
Het zal je nog verbazen hoeveel werk dat is.

Bijvoorbeeld een moestuin, moet echt heel erg je hobby zijn, want dat geeft, Just in de zomer, zo veel werk dat lang op vakantie gaan geen optie meer is.

Lijkt mij een leuk onderwerp voor een nieuwe topic.
Het is in Nederland inderdaad haast onmogelijk om geheel zelfvoorzienend te wonen mbt voedsel.
Wil je zelf voorzien hierin dan heb je een aardig stukje grond nodig voor gewassen, vee en water en in de winter ook weer energie om je kas oa te voorzien van eea.

Bij de plaatselijke boeren, groene winkels kun je je inkopen dan bv doen.

Andere aankopen zo creatief mogelijk doen middels tweedehands of duurzaam.

Heb iniddels al een hoop weg gedaan en bv schoonmaakmiddelen en persoonlijke verzorgingsproducten geruild voor minder en vriendelijke producten.

Het zou zo een opluchting zijn om niet meer zwaar afhankelijk te moeten zijn van maandelijkse woonlasten, nutsvoorzieningen etc.

Mijn ouders altijd beide keihard, gewerkt, en wat krijgen ze er nu voor terug...niks genieten van hun pensioen, arme mensen :cry:
Donna1971 schreef:
28-09-2018 15:39
Het is in Nederland inderdaad haast onmogelijk om geheel zelfvoorzienend te wonen mbt voedsel.
Wil je zelf voorzien hierin dan heb je een aardig stukje grond nodig voor gewassen, vee en water en in de winter ook weer energie om je kas oa te voorzien van eea.

Bij de plaatselijke boeren, groene winkels kun je je inkopen dan bv doen.

Andere aankopen zo creatief mogelijk doen middels tweedehands of duurzaam.

Heb iniddels al een hoop weg gedaan en bv schoonmaakmiddelen en persoonlijke verzorgingsproducten geruild voor minder en vriendelijke producten.

Het zou zo een opluchting zijn om niet meer zwaar afhankelijk te moeten zijn van maandelijkse woonlasten, nutsvoorzieningen etc.

Mijn ouders altijd beide keihard, gewerkt, en wat krijgen ze er nu voor terug...niks genieten van hun pensioen, arme mensen :cry:

Uh, dat maakt je ecologische voetafdruk juist weer heel erg groot als iedereen zijn eigen kaas gaat verwarmen. Beter eet je in de winter je ingemaakte, of anderzijds bewaarde zomergroenten. Flinke, op natuurlijke wijze koele, kelder onder je tiny-house.
Ik vind het heel knap als mensen dat kunnen, zelfvoorzienend leven. Voor de ecologische voetafdruk vind ik het ook heel goed maar het zou mij echt teveel gedoe zijn.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
28-09-2018 14:51
400 euro bruto vind ik dan weer heel weinig extra voor 8 uur meer werken.
Ik bedoel 500 bruto. Is 2500 op basis van 40 uur, ik verdien nou eenmaal geen tonnen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
28-09-2018 16:47
Ik vind het heel knap als mensen dat kunnen, zelfvoorzienend leven. Voor de ecologische voetafdruk vind ik het ook heel goed maar het zou mij echt teveel gedoe zijn.
Ik zou heel graag veel ecologischer willen leven, maar ben er voor mezelf wel uit dat ik dan juist veel minder zou moeten werken om daar de tijd en energie voor te hebben, iets dat dus echt in tegenspraak is met dat meer moeten werken😜
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker niet meer gaan werken..zit al jaren in de thuiszorg/ schoonmaak. De jaren beginnen te tellen, en dat voel ik in mijn lijf.
Bovendien hebben we het prima geregeld zo. Ik werk dan wel niet fultime, maar mijn man heeft een drukke baan en hoeft thuis niks te doen. Dat is mijn taak. Lekker ouderwets, maar naar tevredenheid van ons allebei. En daar gaat het tenslotte om.
Alle reacties Link kopieren
Het meest trieste vind ik dat vrouwen blijkbaar de slecht betaalde en uitgeholde banen in de zorg MOETEN invullen en vervolgens gaat de opbrengst voor Nederland niet naar hen maar naar de groot verdieners en kapitaal uiteindelijk.

Laat de overheid het werken eerst maar eens echt aantrekkelijk maken en niet alleen in salaris maar qua werkomstandigheden, uren, inhoud, contractueel enz. enz.

Uiteindelijk is het de overheid zelf die heeft gezorgd voor het gebrek aan mensen in de zorg en niet de parttime werkende vrouwen, laat die het eerst maar oplossen.


En al die zogenaamde zekerheden zijn ook maar relatief gezien alle ontwikkelingen in de maatschappij.
Alle reacties Link kopieren
Hallozeg schreef:
28-09-2018 18:44

Laat de overheid het werken eerst maar eens echt aantrekkelijk maken en niet alleen in salaris maar qua werkomstandigheden, uren, inhoud, contractueel enz. enz.

Uiteindelijk is het de overheid zelf die heeft gezorgd voor het gebrek aan mensen in de zorg en niet de parttime werkende vrouwen, laat die het eerst maar oplossen.


En al die zogenaamde zekerheden zijn ook maar relatief gezien alle ontwikkelingen in de maatschappij.
Eens dat er teveel beknibbeld is op salaris en arbeidsomstandigheden in sectoren als zorg en onderwijs. De werkdruk is er torenhoog, er wordt veel flexibiliteit verwacht van de werknemer in diensten draaien, maar de werknemer zelf heeft geen flexibiliteit in bijv acuut vrij nemen bij een ziek kind, de regelingen voor oudere werknemers worden steeds meer uitgehold en het salaris blijft achter. Dat moet inderdaad beter!

En die laatste zin: dat zie ik niet als een reden om maar minder te gaan werken als vrouw, integendeel. Als je zo weinig zekerheden hebt, dan moet je juist zorgen dat je je niet in een kwetsbare positie manouvreert. Als je als man en vrouw beiden het gezin financieel kunt onderhouden (en als je minder gaat werken dat doet dmv ouderschapsverlof ipv minderen in contracturen, zodat je direct terug kunt als het nodig is) dan ben je vele malen minder kwetsbaar dan in een kostwinner situatie. Je hebt dan voor je eigen gezin dus meer zekerheid ingebouwd ipv afhankelijk te zijn van de regelingen van de staat op het moment dat de kostwinner iets overkomt of een scheiding plaats zou vinden.
Donna1971 schreef:
28-09-2018 11:20
Ben op zoek naar een manier om zelfvoorzienend te kunnen wonen/leven en hoe ik dat kan verwezenlijken.

Er zijn mogelijkheden of deze komen er aan dmv bv een (zelf gebouwd) tiny/small house ( laatste iets groter), ecodorp of andere zelfvoorzienende groene woonvormen.

Ben het helemaal zat de werkdruk, het leven wat een groot deel uit werken bestaat, meer dan mij lief is iig, om erna gevloerd op de bank te ploffen terwijl ik nog zoveel 'moet' doen.

Ik wil werken wanneer ik wil en het niet van mijn werkgever laten afhangen of ik mijn huis, electra, water etc kan betalen.
Dat wil ik geheel zelfvoorzienend.

Het hele monetaire (geld) systeem waarin banken het alleenrecht van het creëren van geld uit het niets dmv schulden hebben, ben ik meer dan spuurzat.

Als ik dit bereik dan houd ik mijn geld over aan dingen die ik wil en nuttig vind.
Geen leningen die ik gelukkig niet meer heb ook.
Dan kan ik gaan en staan waar ik wil en bv reizen met mijn geld.

Dit zuigende systeem waarin alles moet kan voor mij de pot op.

Je wil volgens mij vooral af van het gevoel 'vanalles te moeten' wat gekoppeld is aan een systeem waarbij mensen samen leven. En dat vertaal je naar zelfvoorzienend zijn aangezien je dan niks van een ander nodig hebt en dus ook geen 'verplichtingen' creëert.

Maar net zo goed als dat het een zuigend/vragend systeem is, is het ook een systeem wat veel terug geeft. Of accepteer je dan ook geen uitkering? En als jij genoeg geld hebt gespaard vind jij het dan prima om anderen wel te laten werken voor jouw geld?

Ik snap wel dat je graag van de druk af bent en dat je liever van het leven geniet dan werkt (wie wil dat niet). Maar het klinkt mij wel allemaal erg eenzijdig.
shifty schreef:
28-09-2018 20:54
Je wil volgens mij vooral af van het gevoel 'vanalles te moeten' wat gekoppeld is aan een systeem waarbij mensen samen leven. En dat vertaal je naar zelfvoorzienend zijn aangezien je dan niks van een ander nodig hebt en dus ook geen 'verplichtingen' creëert.

Maar net zo goed als dat het een zuigend/vragend systeem is, is het ook een systeem wat veel terug geeft. Of accepteer je dan ook geen uitkering? En als jij genoeg geld hebt gespaard vind jij het dan prima om anderen wel te laten werken voor jouw geld?

Ik snap wel dat je graag van de druk af bent en dat je liever van het leven geniet dan werkt (wie wil dat niet). Maar het klinkt mij wel allemaal erg eenzijdig.
Het zuigende en gevende systeem. Ons Flatgebouw Nederland: http://www.vrijspreker.nl/wp/2008/06/fl ... nederland/

Een soort Hotel California. You can check out but never leave.
MarkSD schreef:
29-09-2018 10:00
Het zuigende en gevende systeem. Ons Flatgebouw Nederland: http://www.vrijspreker.nl/wp/2008/06/fl ... nederland/

Een soort Hotel California. You can check out but never leave.

Wauw .. wat een enge, simplistische, bekrompen, rare visie heeft die sekte. Ik gun ze wat ze het liefst zelf ook willen; op een apart eilandje lekker hun eigen spulletjes voor zichzelf houden en ondertussen tetteren over de gezamenlijke kosten van de aanlegsteiger.

You can leave anytime but preferably now.
shifty schreef:
29-09-2018 10:39
Wauw .. wat een enge, simplistische, bekrompen, rare visie heeft die sekte. Ik gun ze wat ze het liefst zelf ook willen; op een apart eilandje lekker hun eigen spulletjes voor zichzelf houden en ondertussen tetteren over de gezamenlijke kosten van de aanlegsteiger.

You can leave anytime but preferably now.
Ik ken de website verder niet, maar vindt jij dit echt bekrompen of raar? :-?

De Vrijspreker streeft naar een maatschappij waarin ieder mens soeverein is: ieder mens heeft het recht zijn leven te leiden zoals hij zelf wil, zolang hij datzelfde recht van ieder ander respecteert.

http://libertarian.nl/wp/2001/01/libert ... egoistisch

Ik vind de stelling dat als iemand niet werkt dat iemand iets 'kost' veel raarder en extremer. Dit past alleen in een beeld van slavernij. Dat men het recht heeft te bepalen wat -in dit geval- 'vrouwen' moeten opbrengen.
anoniem_357224 wijzigde dit bericht op 29-09-2018 11:36
18.05% gewijzigd
shifty schreef:
28-09-2018 20:54
En als jij genoeg geld hebt gespaard vind jij het dan prima om anderen wel te laten werken voor jouw geld?
Bedoel je dat je éigenlijk geen gebruik zou moeten/mogen van een schoonmaker, tuinvrouw, elektricien of vloerenlegger (zelfs niet als je hen "wit" uitbetaalt) als je zelf niet werkt? Ook niet als je wel het geld hebt? Een beetje het idee: ik heb pad recht op (betaalde) diensten van de maatschappij als ik ook zelf diensten lever?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
28-09-2018 16:37
Uh, dat maakt je ecologische voetafdruk juist weer heel erg groot als iedereen zijn eigen kaas gaat verwarmen. Beter eet je in de winter je ingemaakte, of anderzijds bewaarde zomergroenten. Flinke, op natuurlijke wijze koele, kelder onder je tiny-house.
Met 17 miljoen mensen is er eenvoudigweg te weinig grond om iedereen te voeden. Zelfs als iedereen veganist wordt.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
29-09-2018 11:25
Ik ken de website verder niet, maar vindt jij dit echt bekrompen of raar? :-?

De Vrijspreker streeft naar een maatschappij waarin ieder mens soeverein is: ieder mens heeft het recht zijn leven te leiden zoals hij zelf wil, zolang hij datzelfde recht van ieder ander respecteert.

http://libertarian.nl/wp/2001/01/libert ... egoistisch

Ik vind de stelling dat als iemand niet werkt dat iemand iets 'kost' veel raarder en extremer. Dit past alleen in een beeld van slavernij. Dat men het recht heeft te bepalen wat -in dit geval- 'vrouwen' moeten opbrengen.
De basis van het libertarisme is het non agressieprincipe. Dat betekent dat je niemand mag dwingen iets te doen of na te laten voorzover dat geen schade aan derden oplevert.
Iemand die geld heeft gespaard of iemand die op vrijwillige basis geld krijgt hoeft dan niet te werken. Dit is wat anders dan een uitkering waar andere mensen gedwongen aan meebetalen.

Vroeger neigde ik ook naar het libertarisme. Nu zie ik ook de voordelen van de welvaartsstaat en de rechtsstaat als samenlevingsvorm.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven